Kausinfluenssarokote raskaana?
Nyt olisi työpaikan kautta rokote tarjolla ja pitäisi päättää otanko vai en. Työth ei ottanut kantaa, neuvoi kysymään neuvolan terkkarilta, joka ei hänkään oikein sanonut juuta ei jaata - kuten ei ultran tehnyt lääkärikään. Sikainfluenssarokotteen joka tapauksessa aion ottaa kunhan se tulee tarjolle. Mitkähän ne tän hetken suositukset on, onko tietoa?
Rokotusajankohtana olisi menossa rv 15+3.
Kommentit (16)
Tosin rokotusta ei kai suositella ekassa raskauskolmanneksessa, tokassa ja kolmannessa kylla. Esim. WHO erityisesti suosittelee raskaanaoleville influenssarokotusta, ja se annetaankin monissa maissa saannonmukaisesti raskaanaoleville vaikka eivat kuuluisi riskiryhmaankaan.
Kohdan "prevention" alla:
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs211/en/index.html
Eli rokotetta tosiaan suositellaan raskaanaoleville.
- ja siis varmistettu - ettenhän vaan ole raskaana, ennenkuin piikki annettu. En kuulu mihinkään riskiryhmään.
Viikkoja oli silloin ehkä 20. Sekä lääkärin että terkan mukaan ok, en kuulu riskiryhmiin.
Otin rokotteen, koska olin raskausaikana jo tuohon mennessä sairastanut kaikki mahdolliset liikkeellä olleet vatsataudit ja flunssat ja halusin välttää edes yhden taudin...
- ja siis varmistettu - ettenhän vaan ole raskaana, ennenkuin piikki annettu. En kuulu mihinkään riskiryhmään.
että rokotetta ei suositella ekalla kolmanneksella, ja todennäköisesti et ole näyttänyt ulospäin raskautuneelta kun on kerran kysytty, eli jos olisit raskaana, olisit ekalla kolmanneksella.
kausi-influenssarokotetta, vaikka kuulun riskiryhmään ja olisin sen saanut. Olen siis raskaana, viikolla 11+6 kuusi silloin, tosin viikkojani ei tämä th tiennyt. Olisin ottanut samalla kun lapset sai, hekin kuuluvat riskiryhmään. Mutta siis ei kuulemma suositella raskaanaoleville, vaikka kuuluisi ns. riskiryhmään ja normaalisti sen saisi.
kausi-influenssarokotetta, vaikka kuulun riskiryhmään ja olisin sen saanut. Olen siis raskaana, viikolla 11+6 kuusi silloin, tosin viikkojani ei tämä th tiennyt. Olisin ottanut samalla kun lapset sai, hekin kuuluvat riskiryhmään. Mutta siis ei kuulemma suositella raskaanaoleville, vaikka kuuluisi ns. riskiryhmään ja normaalisti sen saisi.
Tarkoitan nyt sita joka hoitaa sita sairautta jonka mukaan kuulut riskiryhmaan. Nimittain veikkaan etta han sanoo th:n olevan vaarassa tassa asiassa.
neuvolantädeillä on vähän vanhentunutta tietoa raskaana olevien influenssarokottamisesta (siis kausi inf.) tarttis vähän työpaikkakoulutusta asiasta!
suosittelen etenkin 2 ja 3 kolmanneksella oleville, tutkimusten mukaan äidit jotka otti rokotteen heidän lapset olivat ainakin ensimmäiset 6kk terveempiä kuin verrokkiryhmän lapset.
Itsekin otin.
Virologi
no minäpä kysäisen ihan omalta äitiysterkalta tätä asiaa. On nimittäin huomattavasti pätevämpi ja kokeneenpi kuin tämä joka lapsia mittailee ja punnitsee ja heille rokotteen antoi. Mitään hoitavaa lääkäriä ei erikseen ole, kyse lievähköstä astmasta, johon omalääkäri aina reseptin uusii tarvittaessa. Kiitos vinkistä!
No nyt ei neuvolan täti ollut tilanteen tasalla. Kyllä joka terkkarin pitäisi tietää, että kausi-influenssarokotusta suositellaan myös raskaana oleville riskiryhmäläisille.
Itse aion ottaa sekä pandemia-, että kausi-influenssarokotteet.
t. terveydenhoitaja rv:lla 30
ja kuten edellä sanottiin, niin sen takia neuvolatädeilläkin vanhentunutta tietoa toisinaan. Viime vuonna julkaistiin tutkimus, jossa todettiin, että raskaana olevan äidin rokottaminen suojaa syntyvää lastakin ja rokotetta siksi(kin) nimenomaan suositellaan.
Taidanpa sitten kallistua sen rokotteen ottamisen puoleen. Vähän tosin mietityttää että tulee sitten kaksi rokotetta aika lyhyellä aikavälillä (no ainakin muutama viikko jää tosin väliä, todennäköisesti enemmänkin). Mutta ei sentään nyt anneta niitä samaan aikaan eri käsivarsiin annettuna kuten täällä alunperin oli suunnitelma...Siihen en olisi suostunut.
ap
Mehiläisessä eivät ainakaan suostuneet rokottamaan minua, kun olin raskaana ja noutamassa tavallista influenssarokotetta (jonka työantaja olisi kustantanut). Kehottivat ottamaan rokotteen neuvolassa, jos haluan ehdottomasti sen. En ottanut rokotetta, koska siitä olisi pitänyt maksaa. En kyllä sairastunutkaan influenssaan (tai kuumeeseen ylipäätään), joten kävi tuuri.
Mehiläisessä ei viime talvena auttanut mihinkään tutkimuksiin viittaaminen, kun olivat tehneet sen päätöksen, että he eivät rokota. Halusivat, että riski mahdollisista komplikaatioista on muilla.
Näin minulle kerrottiin, kun odotin toista ja rokotteet olivat jaossa.
kun olin raskaana. Okei, kuulun kyllä lääketieteelliseen riskiryhmään jolla perusteella saisin rokotteen joka tapauksessa. Mutta tätä siis erityisesti neuvolassa suositeltiin.