Kokemuksia ruotsin kielikylvystä kuin vanhemmat ei osaa itse ruotsia?
Miten päiväkotiaika ja aikanaan koulu, kun vanhemmat ei osaa itse yhtään?
Kommentit (11)
Olen sivusta tällaista seurannut. Lapsen ei tarvitse osata vierasta kieltä, eikä vanhempienkaan. Yleensä nämä kielikylpyläiset ovat täysin yksikielisistä perheistä. Kieltähän sinne mennään oppimaan.
Äidinkielen hallinta täytyy olla kai aika hyvää. Ei kannata yrittää puhua tönkköruotsia kotona.
Olen sivusta tällaista seurannut. Lapsen ei tarvitse osata vierasta kieltä, eikä vanhempienkaan. Yleensä nämä kielikylpyläiset ovat täysin yksikielisistä perheistä. Kieltähän sinne mennään oppimaan. Äidinkielen hallinta täytyy olla kai aika hyvää. Ei kannata yrittää puhua tönkköruotsia kotona.
haittaako se kouluvaiheessa, kun ei pysty läksyissä jeesaamaan.
Tönkköruotsiahan suomenruotsi on joka tapauksessa. Ruotsalaiset kutsuu sitä muumiruotsiksi. Kuulostaa kuulemma huvittavalta, vähän niinkuin viro meidän korviin.
Sitä myös mietin kun olen kuullut että koulussa ei heille ole päteviä opettajia tarjolla tarpeeksi. Luokat saattaa olla tosi isoja ja sama opettaja opettaa yläasteellakin kaikki aineet...
Onkohan siinä mitään perää?
Vanhempien kun pitäisi kuitenkin suhtautua myönteisesti kouluun, koska se on aina haastavampaa kuin perussuomalainen.
Itse harkitsin kaikkia ja päädyin panemaan englanninkieliseen, vaikka itse osaan kyllä ruotsia parhaiten, natiivin tasoisesti. Nyt lapsi on ekalla ja kyllä olisi kökköä autella läksyissä, jos en kieltä kunnolla osaisi.
Vanhempien kun pitäisi kuitenkin suhtautua myönteisesti kouluun, koska se on aina haastavampaa kuin perussuomalainen. Itse harkitsin kaikkia ja päädyin panemaan englanninkieliseen, vaikka itse osaan kyllä ruotsia parhaiten, natiivin tasoisesti. Nyt lapsi on ekalla ja kyllä olisi kökköä autella läksyissä, jos en kieltä kunnolla osaisi.
vai jossain muualla kuin Helsingissä?
Enkku olis munkin ykkönen, mutta kun ei ole muita vaihtoehtoja kuin se Munkan enkkulainen tai sitten Laajasalon enkunkielinen luokka. Molemmissa pelkkiä rikkaiden lapsia, joten en halua sen vuoksi laittaa sinne omaa lasta erottumaan "taviksena".
Eikä Laajasalossa ole mitään englanninkielistä opetusta...
Vaiko onko se enkkulainen vaihtanut sijaintia?
Kyllä Laajasalon koulussa on normikoulussa englanninkielinen luokka, jonne on kauhea tunku.
Sen lisäksi Ruoholahdessa on se International School.
Englantilainen koulu on Meilahdessa, on ollut kymmeniä vuosia.
Laajasalon koulussa ei ole englanninkielistä luokkaa.
Tönkköruotsiahan suomenruotsi on joka tapauksessa.
Mun ruotsalainen mieheni ja meidän ruotsalaiset ystävät pitää suomenruotsia kauniina kielenä, melodisempana ja kauniimpana kuin esim. Tukholmanruotsia. Makuasia.
Tönkköruotsia on sellanen "jaak intte taala venska", ei suomenruotsi.
Jos ei ole Laajasalossa, niin sitten se on Kulosaaressa. Itä-Helsingin paremmalle väelle on tarjolla englanninkielinen luokka suomalaisessa koulussa. Ehkäpä se oli sitten Kulosaaren koulu. Anteeksi.
kaverini lapsi kävi ranskalaista koulua, eikä vanhemmat osanneet ranskaa lapsen mennessä koulun tarhaan. Toki ovat hiukan oppineet, mutta eivät puhu varsinaisesti.