5v aloitti syksyllä päiväkodin ja minua huolettaa lapsen selvä stressi.
Onko ihan tavallista, että päiväkodissa kaikki on hyvin, kaverisuhteet kunnossa ja hienosti menee. Kuitenkin lapsi on todella äkäinen nykyisin, on alkanut syödä kynsiää, silmissä tic-oireita, vatsaa sattuu, näkee joskus unta ja huutaa unissaan.
Minusta kaikki ei todellakaan ole ok. Asiasta päiväkodissa jo juteltu eivätkä ole huomanneet mitään. Lapsi on kuulemma todella reipas ja puuhakas.
Kommentit (21)
että lapsi saa ja uskaltaa sielläkin olla välillä äkäinen oma itsensä - eikä tarvitse tsempata koko päivää superkilttinä.
Siihen voisi tosiaan vaikka keltolla olla vinkkejä ja keinoja
ollut päiväkodissa 1-vuotiaasta lähtien, jos esim. vaihtaa pienten ryhmästä isoille tms. Omassa ryhmässä on yksi tyttö joka on päiväkodissa reippauden perikuva, mutta kotona ei jaksakaan reippailla samaan tahtiin. Pikku hiljaa lapsi kuitenkin kotiutuu ja rentoutuu päiväkodissa ja sitten stressikin vähenee. Anna lapsellesi aikaa ja läheisyyttä!
mutta juuri tämän takia mm en kannata lasten kotihoitoa kunnes menevät kouluu.
Jos 5v:n päivähoidon aloitus on vaikeaa niin mitä on sitten lapsen joka lähtee koulu taipaleelle ja pahimmassa tapauksessa kulkee matkat yksin tai kaverin kanssa.
Tämän takia meillä on mennyt lapset 2v hoitoon, lisäksi vaikka olen ollut kotona vauvan kanssa on lapset saaneet pitää päiväkotipaikkansa. Ovat olleet pari päivää vkossa hoidossa.
Millä tavalla se hoidon aloitus on helpompaa 2-vuotiaalle kuin 5-vuotiaalle??
Jos 5v:n päivähoidon aloitus on vaikeaa niin mitä on sitten lapsen joka lähtee koulu taipaleelle ja pahimmassa tapauksessa kulkee matkat yksin tai kaverin kanssa.
Tämän takia meillä on mennyt lapset 2v hoitoon, lisäksi vaikka olen ollut kotona vauvan kanssa on lapset saaneet pitää päiväkotipaikkansa. Ovat olleet pari päivää vkossa hoidossa.
Ai niin, koska teillä on poika, niin kaikilla muillakin on, eikö?
Sopeutumisen aiheuttamat ponnistukset näkyvät vain eri tavalla eri ikäisissä. Ihan yhtä lailla se 2-v on siihenastisen elämänsä ajan ollut erilaisissa olosuhteissa - ei sillä ole merkitystä, montako vuotta elämää on takana.
5-vuotiaalle tuskin tulee esim. traumoja poissaolosta äidistä, ja samanlaista turvattomuuden tai suoranaista kauhun tunnetta, kuin 2-vuotiaalla, esimerkiksi, koska hän on jo ihan oman ikäkehityksensä aikaansaamana ottanut huomattavan paljon etäisyyttä äidistä 2-veehen verrattuna. Hän suuntautuu jo luonnostaankin ihan eri tavalla kavereiden kanssa leikkimiseen, kuin 2-vuotias.
Tietenkin jokaisen lapsen tulisi harjoitella äidin luota poissaoloa ja ryhmätoimintaa ennen kouluikää. Mutta siihen voikin soveltaa juuri pehmeää laskua, eli lisäämällä vähitellen lapsen omia harrastuksia, ellei ole pakko viedä lasta yhtäkkiä kylmiltään kokopäivähoitoon päiväkotiin.
Tämä on kyllä sellainen selitys, jota ei ole ajateltu loppuun saakka ollenkaan:
iän kanssa. Eiköhän kyse ole lapsen temperamentista - ei kaikki lapset ole samasta puusta!
Mitä kauemmmin lapsi on saanut elää stressittä sen parempi. herkille lapsille, joille päivähoito aiheuttaa ylivirittymistä tms. on ihan varmasti parempi olla mahdollisimman pitkään kotona. Sillä tapaa lapsen stressivasta kehittyy paremmaksi kuin siten, että lapsi on lykätty hoitoon ja stressaavaan ympäristöön jo taaperona.
Eiköhän se ajan kanssa tasaannu tuo lapsen stressi, onneksi hän on saanut olla pitkään kotona ja hoitopäivät ovat hallittavan lyhyitä/pitkiä.
Mistä 11 on saanut päähänsä, että lapsi on poika?
Ai niin, koska teillä on poika, niin kaikilla muillakin on, eikö?
että 11 tarkoittaa ap:n lasta kirjoittaessaan mm. että poika on hankalasti hoidettava jne?
Ota nyt itse silmä käteen, ennenkuin alat vouhkaamaan toisten järjenjuoksusta!
Tuolla tapaa iällä on väliä mutta ei niin, että lapsi pitää laittaa päiväkotiin mahdollisimman aikaisin että sopeutuminen olisi muka helpompaa.
Mistä 11 on saanut päähänsä, että lapsi on poika? Ai niin, koska teillä on poika, niin kaikilla muillakin on, eikö?
että 11 tarkoittaa ap:n lasta kirjoittaessaan mm. että poika on hankalasti hoidettava jne? Ota nyt itse silmä käteen, ennenkuin alat vouhkaamaan toisten järjenjuoksusta!
Taidat olla 11. Katsopa se 11 jatkama kohta 12 PUUSILMÄ.
Mistä 11 on saanut päähänsä, että lapsi on poika? Ai niin, koska teillä on poika, niin kaikilla muillakin on, eikö?että 11 tarkoittaa ap:n lasta kirjoittaessaan mm. että poika on hankalasti hoidettava jne? Ota nyt itse silmä käteen, ennenkuin alat vouhkaamaan toisten järjenjuoksusta!
Luin kattos vaan sen 11:n jutun, josta olit kovasti tuohtunut.
Jos on vasta syksyllä mennyt ekaa kertaa hoitoon, niin eihän se huuda ääneen kuten pienemmät mutta iso muutos se on 5-vuotiaallekin.
Kotona ollaan nyt vallan yhdessä askarreltu tai luettu sylikkäin kirjoja. Ruoat tehty viikonloppuna pakastimeen. Pienempi eri ryhmässä oleva lapsemme ei oireile.
Jos on vasta syksyllä mennyt ekaa kertaa hoitoon, niin eihän se huuda ääneen kuten pienemmät mutta iso muutos se on 5-vuotiaallekin.
Olen itse ollut opettajana yli 6 v kielikylpypäiväkodissa ja usein juuri niillä lapsilla, jotka päiväkodin näkökulmasta ovat hyvin sopeutuneet eli on kavereita, noudattavat sääntöjä ja kaikki sujuu hyvin onkin kotona vaikeaa. Siis kaikki päivän aikana koettu stressi ja ponnistelu purkautuvat kotona. Hoidossa kaikki hyvin, kotona ei. Tähän yleensä auttaa aika ja hoitoon tottuminen.Ihan oikein olette tehneet eli kotona paljon rauhallista aikaa ja sylittelyä eiköhän se siitä.
vasta noin vanhana pannaan päiväkotiin...
sori vaan...
vasta noin vanhana pannaan päiväkotiin... sori vaan...
että lapsesi on saanut olla muualla kuin päiväkodissa peräti 5-vuotiaaksi saakka! Itse toivoisin niin kovasti samaa mahdollisuutta omillekki lapsilleni. Voimia teille, kyllä se päiväkotielämä siitä varmasti alkaa sujua!
Meillä 4v poika aloitti syksyllä pk:n ja on erittäin vilkas ja kuulemma arvaamaton. Sosiaalisisissa taidoissa puutteita, mutta ikäisekseen älykäs. Osaa paljon asioita, joita samanikäiset eivät vielä hallitse. Päiväkodissa poika on hankala ja vahdittava, mutta kotona on kiltti ja illat menee mukavasti.
Päiväkoti ei ole mikään ihanteellinen paikka viettää päivänsä. Kerran hain omaa lastani tarhalta ja hoitaja ei edes tiennyt missä oma lapseni on! Siinä sitten etsiskeltiin jonkin aikaa kunnes onneksi löytyi :-/. Kertoo jotain hoidon tasosta.
Pitkät hoitopäivät voivat olla toinen syy.