Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pohjanmaalainen (ja lappilainen!) itsensä korostaminen on TOSI ärsyttävää!

Vierailija
02.01.2009 |

Ei voi muuta kuin ihmetellä, että mihin ne ystävyyssuhteet sikäläisten ihmisten välillä oikein perustuvat, jos ainoa intressi ystävyyssuhteissa on olla parempi kuin toinen - ihan kaikessa ja maksoi mitä maksoi.

Itse olen hämeestä - ja siellä ollaan ihan toista maata. Nöyriä ja jopa alemmuudentuntoisia. En voi ymmärtää. Valaiskaa minua?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva toisen asioista kyseleminen on epäkohteliasta ja saa toisen tuntemaan kuin istuisi kuulustelussa. Jossain päin Suomea sitä pidetään kait kohteliaana kiinnostuneisuutena toisesta, mutta meilläpäin sitä pidetään uteluna ja se saa pohjanmaalaisen helposti puolustuskannalle ja tuntemaan itsensä nurkkaan ajetuksi. Täälläpäin jokainen itse kertoo vapaaehtoisesti itsestään ja omista asioistaan. Toisen odotetaan kertovan itsestään samoin. Ei tivata toisen asioista vaan kukin kertoo mitä itse haluaa kertoa. Hiljaiset tauot keskustelussa saavat vaivaantumaan joten jos hämäläinen on pitkään hiljaa eikä vastaa mitään, pohjanmaalainen jatkaa puheluaan.. Helposti siitä tulee sitten sellainen keskustelu jossa "hidas" hämäläinen on hiljaa ja kuuntelee ja pohjanmaalainen puhuu ja puhuu yrittäen epätoivoisesti keksiä koko ajan jotain sanottavaa ettei tulisi sitä vaivaannuttavaa hiljaisuutta.

Vierailija
22/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko joku tavannut joskus uskollisen kainuulaisen miehen? Minä en ja tunnen sentään useita...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan totta, että erilaisia ihmisiä on kaikkialla - ja ihmiset muuttavat / kasvavat perheessä, missä on esimerkiksi hämäläinen äiti ja pohjanmaalainen isä (vaikutteita monelta eri suunnalta); eivät nämä asiat (tietenkään) ole yksiviivaisia. Mutta on näistä "taipumuksista" silti ollut erittäin mielenkiintoista keskustella :-), minulle tämä keskustelu on antanut paljon, ja olen siitä kaikille osallistuneille kiitollinen.

Ap.

Vierailija
24/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva toisen asioista kyseleminen on epäkohteliasta ja saa toisen tuntemaan kuin istuisi kuulustelussa. Jossain päin Suomea sitä pidetään kait kohteliaana kiinnostuneisuutena toisesta, mutta meilläpäin sitä pidetään uteluna ja se saa pohjanmaalaisen helposti puolustuskannalle ja tuntemaan itsensä nurkkaan ajetuksi. Täälläpäin jokainen itse kertoo vapaaehtoisesti itsestään ja omista asioistaan. Toisen odotetaan kertovan itsestään samoin. Ei tivata toisen asioista vaan kukin kertoo mitä itse haluaa kertoa. Hiljaiset tauot keskustelussa saavat vaivaantumaan joten jos hämäläinen on pitkään hiljaa eikä vastaa mitään, pohjanmaalainen jatkaa puheluaan.. Helposti siitä tulee sitten sellainen keskustelu jossa "hidas" hämäläinen on hiljaa ja kuuntelee ja pohjanmaalainen puhuu ja puhuu yrittäen epätoivoisesti keksiä koko ajan jotain sanottavaa ettei tulisi sitä vaivaannuttavaa hiljaisuutta.

Tässä oli hyvä pointti - tätä en ollut tullut aikaisemmin edes ajatelleeksi. :-)

Ja huomaan kyllä ystäväni kanssa sen, että tulemme nykyään jo paljon paremmin toimeen, kun olen alkanut olemaan ystävyydessä / keskusteluissa ns. aggressiivisempi kuin mitä ennen olin - en enää odota, että kysytään vaan kerron sinne väliin omista kokemuksistani rohkeammin ;-). Mutta mielenkiintoista on se, miten tämänkin asian voi ymmärtää ja nähdä näin eri tavalla!

Ap.

Vierailija
25/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on siis Lapista kotoisin. Ja oikeastaan tunnet monta muutakin lappilaista, jotka ovat yhtä ärsyttäviä. Ehkä sinun olisi syytä olla vähemmän tekemisissä "ystäväsi" kanssa, jos niin ärsyttää. Minä en voi yhtään ymmärtää ihmistä, joka pitää ystäväänsä niin ärsyttävänä, että pitää haukkua pitkin poikin. Älä vaivaudu kutsumaan YSTÄVÄKSI ihmistä, jota oikeasti inhoat.

Minä itse olen onnellinen jos ystäväni ovat onnellisia, ja ystäväni uskaltavat kyllä kertoa hyvistä ja onnellisista asioista elämässään, koska tietävät, että olen aina onnellinen heidän puolestaan. Hekin ovat aina onnellisia minun puolestani. Yhteiskunnallisista asioista emme keskustele koskaan, vaikka olemme kaikki koulutettuja ihmisiä. Se, että ajattelet, että sinun pitäisi olla vielä parempi kuin ystäväsi, taitaa olla sinun omaa alemmuuden tunnettasi.

Vierailija
26/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämäläiset taitavat todellakin olla hitaita! : D

Vierailija
27/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään Lapissa ei ikinä sanota paljonko itsellä on rahaa. Se on sama kuin kysyisi poromieheltä, että montako poroa sulla on? Et varmasti tule saamaan siihen vastausta, ehkä tyyliin molemmin puolin tunturia niitä löytyy..

Ainakaan oman lähipiirini ihmisillä ei todellakaan ole hienoa autoa, hienoa mökkiä jne. Kyllähän se niin on, että Lappi on köyhimpiä alueita Suomessa, autokanta on varmasti vanhin, toyotoja joka nurkalla, harvalla hienoa audia.

Siellä miesten harrastuksiin kuuluu usein metsästys, kalastus, erä-jutut muutenkin, siksi useimmilta löytyy moottorikelkka, vene jne. Etelästä tulevat eivät useinkaan näitä harrasta, vaan heille on jotenkin luksusta, kun heillä on kelkka tai moottorivene. Lapissa rahaa käytetään enemmänkin siihen, mihin sitä ITSE tarvitsee, ei siihen, että tehtäisiin naapuri kateelliseksi.

Ja mitä lappilaiseen ihmisluonteeseen kuuluu, sanoisin, että ihmiset ovat sitkeitä, yrittävät eivätkä lannistu pienestä. Turhanmarmattajia katsotaan "kieroon", valittaa ei "saa". Asioilla on Lapissa tapana lutviutua, selvitä tavalla tai toisella, katotaan nyt miten käy... En kyllä tunnista tuota itsensä kehuskelua, minun mielestä ihmiset ovat enemmänkin vaatimattomia, toki vieraalle annetaan parasta (tarjoilu jne). Ehkä jos Etelästä tulevalle selvitellään ja kehutaan itseä, lapsia ja muuta, halutaan enemminkin kertoa, että kyllä sielläkin pärjätään. Lappilaisten kesken ei kyllä kehuskelua oikein kuule, mieluummin vähätellään eikä missään nimessä kehuta palkalla, omaisuudella tms.

Terveisin Lapissa syntynyt ja siellä aikuiseksi asti elänyt, nykyinen ruuhka-suomalainen

Vierailija
28/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
29/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva toisen asioista kyseleminen on epäkohteliasta ja saa toisen tuntemaan kuin istuisi kuulustelussa. Jossain päin Suomea sitä pidetään kait kohteliaana kiinnostuneisuutena toisesta, mutta meilläpäin sitä pidetään uteluna ja se saa pohjanmaalaisen helposti puolustuskannalle ja tuntemaan itsensä nurkkaan ajetuksi.

Kun puhuu omista asioistaan eri aiheista niin toisen on helppo halutessaan "avautua" jos haluaa samasta aiheesta. Mutta en lähde kyselemään. Samaten jos heti alkaa puhua jostain politiikasta tai "päivänpolttavasta" niin saattaa aika äkkiä olla keskustelussa niin että toista ja toisen mielipiteitä loukkaa.

Vierailija
30/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se kaikki on pelkkää vitsiä ja huumoria joka vain esitetään täysin totisella naamalla. Katse saattaa olla jopa kaukaisuuteen ja puhe hieman hidas.

mut tuo on vain huumoria

Vierailija
31/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja anteeksi etta olen olemassa.

Vierailija
32/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

;-D

Ap. *hidas hämäläinen*

Vierailija
33/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrät varmaan (jos hieman tätä asiaa mietit), että jokaisessa ihmissuhteessa on puolensa ja puolensa; kaikissa ihmissuhteissa on sekä hyvää, että huonoa. Sanomattakin on selvää, että 16 vuotta jatkuneessa ystävyyssuhteessa on paljon hyvää - enkä ole koskaan missään vaiheessa sanonut, että "ystäväni on ärsyttävä"; päinvastoin olen sanonut ärsyttäväksi yhtä piirrettä hänessä, minkä olen huomannut toisissakin samalta seudulta tulleissa ihmisissä. Tässä on eroa. Ymmärräthän sinä lukemaasi? Kannattaa todella keskittyä ymmärtämään sitä, mitä toinen kirjoituksellaan haluaa sanoa, eikä kuvitella siihen ympärille sitä omaa tulkintaa niin vahvasti.

Lisäksi ymmärrän sen, että tämä malli ja tapa olla yhdessä ystävän kanssa / ystävyydessä on tässä tapauksessa vahvasti opittua. Se on kotoa tullut malli.

Ap.

Vierailija
34/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta lapista kotoisin olevasta ystäväpariskunnasta, että tutulta kuullostaa! Omat uudet tavarat ja muut ostokset tuodaan näyttävästi esille ja kerrotaan kuinka kallista on ollut. Samoin jos on töissä ylennetty/ saanut tärkeämpiä tehtäviä tai oltu työmatkoilla niistä kyllä kerrotaan suureen ääneen. Mutta muita omia asioita ei sitten juuri kerrotakaan, esim. naimisiin menosta luimme lehdestä ja raskauksista ei ole ikinä mainittu mitään ennen kun olemme ne itse huomanneet noin 2kk ennen laskettua aikaa... Eikä ksokaan kysytä mitä me ollaan tehty/ missä käyty, mutta annas olla jos meillä on vaikka uusi nojatuoli niin kyllä pitää heti verrata kuinka oma on varmaan ollut kalliimpi...

Vierailija
35/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein kymmenen vuotta enkä päivääkään kadu, että muutin takaisin pohjoiseen. Hämäläiset ovat niiiin hitaita ja vaikeasti lähestyttäviä, epäystävällisiä ja välinpitämättömiä persoonia, että vieläkin kylmää. Oma iloisuus ja puheliaisuus kyllä pikku hiljaa katosi tämän mörrimöykkykansan keskellä. Kaikki ei voi olla samanlaisia ja onneksi ei tarvitsekaan.

Vierailija
36/87 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sukua ja ystäviä ympäri Suomenniemen. Ei oo tullu ikinä mieleen aatella, että kaikki helsinkiläiset on pinnallisia, vaikka tuntemistani muutama onkin. Tai että hämäläiset on sisäänpäinkääntyneitä jurottajia, vaikka pari mun tuttua on. Tai kaikki savolaiset kieroja, vaikka joku tuttavani on. Uskomatonta yleistystä taas kerran av-älyköiltä.

Vierailija
37/87 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Lapista kotoisin ja minulle on ainakin kovin vierasta täällä useastikin toistettu lappilaisten itsensä kehuminen (tai ehkä kykyni itsereflektioon on vajaa ; )). Lappilaisilla on hyvä itsetunto ja asioista puhutaan suoraan. Jos se tulkitaan kehumiseksi, niin minkäs teet. Lappilaiset ovat sitkeitä sissejä, kovia tekemään töitä, leppoisiakin ovat. Työmarkkinoilla lappilaisuus tuntuu olevan meriitti. Tämän olen kuullut usealta työnantajalta (Helsingissä) työhaastattelussa ja hakemani paikat olen myös saanut. Kehutaan vielä vähän: Olen ylpeä lappilaisuudestani!

Ja jotta kirjoitukseni olisi vastavuoroinen, kysyn teiltä: Mitä tunteita kirjoitukseni teissä herättää?

Vierailija
38/87 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla tai Lapissa. Muutama Lappilainen kyllä kehuu itseään tai Lappia aika ärsyttävästi, aina on Lapissa enemmän lunta/pakkasta/helletä/poutapäiviä/myrskyjä jne ja lappilaiset on parhaita kaikessa :) Enkä minä etelän vetelä tietenkään mitään mistään ymmärrä, varsinkaan luonnosta vaikka olen luonto-alan ammattilainen ja vapaa-ajallakin siellä liikun, sukulaisten marjanpoimintareissut, moottorikelkka-ajelut ja viikonlopun kalastusreissut on se ainoa oikea tapa saada luonnosta tietoa :P Hohhoi. Muuten ovat kyllä tosi mukavia ja yleisesti ottaen tykkään hirveästi sukulaisistani, mutta välillä nämä jutut ärsyttää.

Vierailija
39/87 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka on suuret erot etelä- ja pohjoispohjalaisilla tavoissa ja puheessa ja kaikessa. Ja se haluttu työvoimakin taitaa olla sitä eteläpohjalaista, ei Oulun pohjalaisuutta.

Vierailija
40/87 |
05.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muualla on parempaa ja me ollaan niin huonoja. Sitäkö te etelän harakat toivotte kun käytte täällä etelässä?

Kyllä mulla on pikemminkin kokemusta niin päin, että hesalainen se kaiken tietää.

minä "hrr kun on kylmä kun on pakkasta 27 astetta"

hesalainen "ei se kuule ole mitään kun on kuivaa pakkasta, täällä hesassa kun tuulee niin 10 asteen pakkanen vastaa ainakin 43 asteen pakkasta"

Hesassa on kalliimpaa, vaikeampaa, ollaan viisaampia ja avarakatseisempia ja vaatteet on kalliimpia ja parempia (vaikka olis samaa henkkaa ja maukkaa).

Mie en oikein aina jaksais noita etelän serkkuja kun ne tulee tänne lappiin täyshoitoon kehuskelemaan, kuinka kovaa elämä on hesassa ja kuinka sitä rahaa on kuin roskaa. Rahaa ei ole kuitenkaan koskaan tuoda edes kahvipakettia mökille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi