Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt ovat hyvät neuvot kalliit! Miten saan 9kk vanhan lapsen lopettamaan yöimetykset?

Vierailija
19.10.2009 |

Poika on nyt viikon ajan heräillyt öisin n. tunnin välein syömään. Ja aamuisin ei sitten olekaan enää nälkä, kun on yön tissitellyt. Aamupuuro on yhtä huutamista. Myös päivällä unet ovat katkonaiset, nukkuu noin 3-4 kertaa 30-45 minuutin päikkäreitä. Herättyään nousee seisomaan pinnasängyn reunaa vasten ja huutaa. Meneekö tämä itsestään ohi, vai pitäisikö pitää jonkin sortin unikoulu? Mies tekee töissä pitkää päivää, joten häntä en henno pyytää valvomaan. Itse alan olla jo aika piipussa kun en saa yöllä enkä päivällä nukuttua.. Mitä ihmettä voin tehdä?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapansa kullakin.

Mutta ap:lle pahoittelut, luin viestisi huolimattomasti. Itse en vaan keksi, miten saat yösyötöt loppumaan, jos jatkat päivisin imetystä, mikä kai edelleen oli tarkoitus (ainakaan en löytänyt viesteistäsi mainintaa imetyksen lopettamisesta kokonaan)? Ja tiedän hyvin omasta kokemuksesta, miten helppo on väsyneenä taipua siihen, että laittaa vain tissin suuhun niin saa itsekin nukkua.

Kaipa sitä pitää vain miettiä kumpi on pienempi paha: jatkaako imettämistä päivin ja öin (jonkun aiemmin ehdottama vieressä nukuttaminen ei ole yhtään huono juttu, silloin ei tarvitse itse nousta), jolloin lapsi ei välttämättä syö päivisin kovin paljon, vai lopettaako imetys kokonaan, mikä edelleen on minusta liian aikaista, kun kyseessä on vasta 9-kuinen. Jos se tekee minusta imetysfanaatikon, niin sitten olen sellainen ;)

Minusta kyllä olisi tuntunut aika härskiltä imettää taaperoa joka ei edes ravinnoksi sitä maitoa enää kaipaa....

En tosiaankaan halua lopettaa imetystä kokonaan. Eilen lasta imettäessäni itkin jo vuolaasti sitä, että jos yötissi jää pois, niin tietty vauvavaihe jää peruuttamattomasti taakse. Itkin siitäkin huolimatta,että olen kuolemanväsynyt yöimetyksestä. Tosi ristiriitaista.. Siksi pelkäänkin aloittaa unikoulua, kun en ehkä kestä pienen hamuamista... Miten siinä voi olla lujana kun toinen tuhisee ja itkee tissiä.. :( Mutta toisaalta, multa hajoaa pää,jos vielä jatkan tätä älytöntä valvomista...

Vierailija
22/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka töissä käykin. Eka ilta meni 1,5h ennenkuin nukahti, seuraavana 1h ja sitten enää 0,5h. Ja muutenkin isä on ottanut tuon nukuttamisen itselleen - mulla jää edes hetki hengähdysaikaa iltaisin (aiemmin jouduin menemään aina lapsen kanssa nukkumaan, koska heräsi, jos liikahdinkaan :().

Miten kestit kuunnella sitä itkua? Minä olisin varmaan mennyt väliin jo viiden minuutin jälkeen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että n. 9kk ikä on aika vaikea ylipäätään, koska sen ikäisenä lapsella on sellainen kehitysvaihe, jossa tajuaa oman irrallisuutensa ja yksilöytensä. Eli aikaisemmin lapsi on luullut olevansa yhtä äidin (tms.) kanssa. Tämän seurauksena hänellä on vierastamista sun muuta.

ajattelin, että onnistuisikohan yöimetyksen lopetus helpommin, jos jaksaisit odottaa vielä vaikka kuukauden? en siis tiedä.

Itse imetän edelleen myös öisin lastani, jos tämä sitä tarvitsee, vaikka hänellä on ikää ilmeisesti jo aika paheksuttavan verran.

Vierailija
24/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella ei ole tarvetta enään yösyömiselle jos kiinteitä menee hyvin Sen sijaan vauvan vatsa on tottunut sitä maitoa saamaan yölläkin, eli yösyömisestä on tullut tapa ja vatsa osaa vaatia sitä apetta öisinkin. Siksi opetin lapseni yötissistä pois vesipullolla. Eli kun lapsi itki, laitoin huoneenlämpöisen tai lämmitetyn vesipullon vauvan suuhun. "Syötön" loputtua tutin. Näin vatsan näläntunne katoaa ja toisaalta vesi hulahtaa hetkessä läpi ruoansulatuksesta eikä täytä vatsaa samalla tavalla kuin maito. Vatsa tottuu siihen tosi nopeasti ja 3:ssa yössä meillä yösyötöt jäi pois. Viimeinen apu oli mies joka viikonloppuna yhden yön laittoi pojalle vesipullon suuhun kun vauva heräsi, ei näin ollut minun maitoista tuoksua lähellä. Tsempit!

Vierailija
25/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva 9 kk, olin itse ihan poikki kun öisin heräiltiin sen 8 kertaa ja vaan tissille rauhoittui. Pari kertaa kokeilin, mutta luovutin aina 2 tunnin huudon jälkeen.

Meillä jätin sen miehen hommaksi. Oli ekana yönä huutanut ensin vähän yli 2 tuntia, sitten nukahtanut, sitten huutanut 45 min, ja viimeinen huuto oli ollut puoli tuntia.

Toisena yönä ei enää yhtään huutoa, 5 nopeaa herätystä vain.

Tassu-unikoulu meillä siis käytössä. Eli lapsi kun huutaa, niin vaan kättä pitää lapsen päällä tai silittää tai pitää kädestä kiinni.

Sitten vaan, maitobaari on nyt öisin kiinni eikä aukea enää ei.

Itse hoidin kolmannesta yöstä eteenpäin ja nyt on aika kivasti mennyt (lukuunottamatta seisomiskohtauksia keskellä yötä).

Jos jaksat sen pari yötä valvoa, niin varmasti olisi helpompaa edessä! Pyydä miehesi laittaan korvatulpat ja nukkumaan olkkarissa.

Mekin oltiin evakossa, minä ja kaksi muuta lasta.

Tsempit

Vierailija
26/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat/taaperot tarvitsevat opetusta myös uniasioissa. Aivan kuten vauvoja opetetaan syömään kiinteitä, taaperoita opetetaan potalle, yhtä tärkeää on opettaa vauvaa nukkumaan. Nukkuminenkin ja säännölliset päivärytmit ovat opetettavissa olevia asioita. (toiset tosin oppivat helpommin kuin toiset...)

Tällä hetkellä vauvallasi on se käsitys, että yöllä kuuluu syödä, kun taas päivällä ei. Eri koulukunnat neuvovat erilaisia vieroitustapoja yötissistä. Tassu-unikoulu on yksi vaihtoehto, kokeile googlettaa. Toisaalta kaikkein temperamenttisimpiin vauvoihin ei välttämättä toimi. Huudatus on yksi vaihtoehto, kaikki äidit eivät sitä kestä.

Tärkeintä on, että itse teet päätöksen, yöllä ei syödä, päivällä syödään. Etkä jousta siitä periaatteesta. Aivan kuten tulevaisuudessa tulet kieltämään/opettamaan lapsellesi monia asioita.

Imetystä sinun ei tarviste lopettaa. Mutta älä tarjoa aamun ensimmäiseksi ateriaksi rintaa, vaan puuroa. Näin vauva oppii, ettei herätessä saa ensimmäiseksi maitoa.

Se, että lopetat yöimetyksen, ei tarkoita, ettetkö rakastaisi vauvaasi ja olisi maailman paras äiti omalle lapsellesi. Läheisyyttä voit antaa muutenkin kuin imettämällä (tosin yöllä ei kannata kauheasti sylitellä maidontuoksuisin rinnoin (se on vähän sama, kuin laittaisi hampurilaisen laihduttajan yöpöydälle...) Suosittelen jopa sängyn siirtämistä kauemmas, huoneen toiseen laitaan tai jopa toiseen huoneeseen, ettei maidontuoksu häiritsisi.

Tärkeintä on sinun jaksamisesi. Onnellinen, iloinen ja levännyt äiti tekeem myös vauvan onnelliseksi.

Tsemppiä ja jaksamista.

Vierailija
27/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuhannesti asiallisista ja käyttökelpoisista vinkeistä. Sain varmuutta tuohon unikoulun aloittamiseen. Jos ei muu auta, niin vaikka sitten teippaan tissit kiinni, etten vahingossa puoliunessa tyrkkää niitä pojalle suuhun :D

ap

Vierailija
28/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kannattaa kyllä!

muutama yö on rankkaa, mutta sitten helpottuu. ja vaikka ei seurauksena oliskaan heti 12 tunnin yöunia, niin jos todella olet ihan piipussa, kaikki parannus yöuniin on varmaan tervetullutta! :)

muista vaan pysyä lujana, kun päätöksen yöimetyksen lopetuksesta olet tehnyt. paremmin nukutut yöt ovat palvelus paitsi sinulle, myös lapselle (ja miehelle). 9kk lapsi tarvitsee jo kehityksen kannalta pidempiä unipätkiä, kun koko ajan oppii uutta.

Vierailija
29/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta voi imettää puolitoista vuotiaaksi, ei ole sitten sairauksia kun immuniteetti on hyvä. Pienellä voi syöntikierto olla nopae, joten en noita unikouluja kovin hehkuttele.

Vierailija
30/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli aina se alkoi uudestaan. Ensin oli eka imetys seitsemältä, sitten kuudelta, puoli kuusi, viideltä jne. Tuon kätilön kirjoituksesta tajusin, että olisi pitänyt tehdä juuri niin, että aamun ensimmäinen ateria olisi ollut se puuro tms. - ei tissi. Lopetin imetyksen kokonaan lapsen ollessa 13 kk, koska en jaksanut enää heräillä, ja pelkän yöimetyksen lopettaminen tuntui mahdottomalta.

No, seuraavan lapsen kanssa minäkin olen viisaampi, ja jos ja kun tulee tarve vierottaa lapsi yötissiltä, niin teen päätöksen, että TISSIÄ EI ENÄÄ SYÖDÄ SÄNGYSSÄ ollenkaan. Siihen kun vetää rajan, niin lipsuminen ei oikeastaan ole mahdollista. Kiitos siis tästä ketjusta minunkin puolestani! :)

Vierailija
31/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saanut maitoa 2-3krt öisin. Vieroitus aloitettiin perjantaina että jos yöt on vaikeita voidaan vuoronperään nukkua päivällä. Poika heräillyt yöllä 2-4krt, hyssyttelyllä hyräillen takaisin uneen(ensin lapsi rauhalliseksi seisaaltaan ja sitten hyssyttelyä sylissä. Jos lapsi rupesi taas itkemään nousin pystyyn keinutin häntä niin pitkään kunnes rauhoittui ja taas syliin nukahtamaan.). Onneksemme tai epäonneksi(jatkoa ajatellen) lapsi oppi vihdoin syömään tuttia joten sen kanssa yöllä takaisin uneen saaminen onkin nyt paljon helpompaa.

Samassa huoneessa pojan vielä nukkuessa hän heräsi pahimmillaan seitsämän kertaa yössä. Omaan huoneeseen siiryttyään heräily väheni huomattavasti.

Lujuutta se vaatii, mutta muista että sitä vaikemmaksi se vieroitus muuttuu mitä pitempään syötät yöllä.

Vierailija
32/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin joka yö aina lyhyempi sessio. Näin ainakin meillä meni molemmilla lapsilla, kun yösyötöt lopetettiin.

Menin vauvan kanssa yöksi toiseen huoneeseen ja laitoin vauvan vaunuihin sänkyni viereen. Kun yöllä heräsi huutamaan, keikuttelin vaunuja puoliunessa sängyssä maaten tai pidin kättäni vauvan lähellä. Monesti taisin nukahtaa uudelleen ennen vauvaa.

Vieressä ei kannata pitää, ettei rupea hamuamaan tissiä.

Vierailija
33/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kohtalotoveri, kerään juuri voimia tulevaan yöhön. Ensimmäinen yö ilman yömaitoja, huutoa siis odotettavissa. Nyt on vaan pakko pistää maitohanat kiinni öisin, jotta saisin edes joskus nukuttua. Kaikki burn outin oireet jo löytyvät.

Saapa nähdä miten menee...pitäkää peukkuja!

Vierailija
34/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla heti alusta asti syötin vauvan yöllä pullosta. Olin siis pumpannut omaa maitoa, sitä kun oli enemmän kuin tarpeeksi. Joskus myös korviketta, jos oli sellaiseen tarvetta. No, vauva oppi hyvin pian, että kerran yössä syödään. Ja pian neljän kuukauden jälkeen alkoi nukkua heräämättä puoli kuuteen, kuuteen, puoli seitsemään. Imetin päivällä edelleen lähes vuoden ikäiseksi, kunnes lapsi alkoi käntää päänsä pois ja purra. Eipä tissi enää kiinnostanut. Yöheräilyjä ei ole juurikaan ollut, eikä varsinkaan tissin perään, koska en ole lasta tissillä koskaan nukuttanut.

Vierailija
35/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se sitten lypsettyä tai korviketta tai vaikka velliä ja vaan kerran yössä.

Meillä 1v 3kk juo joka yö pullon maitoa jossain vaiheessa ja jatkaa sen jälkeen heti uniaan. Ja nukkuu muuten hyvin putkeen 10-11 h.

Ajattelin vaan, että jos lapsi oikeasti tarvitsee sen tankkauksen yöllä, mutta tissuttelu voi olla plajon muutakin kuin vaan ravinnon tankkausta

Vierailija
36/38 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hyvin jättää yösyötöt pois jo 9 kk:n ikäiseltä lapselta ja silti imettää vielä päivisin. Täällä onkin ollut jo monta hyvää vinkkiä. Onnistut kyllä, muutkin ovat onnistuneet!

Meillä yösyötöt jäivät pois suurin piirtein tuossa samassa iässä. Jo vähän aikaisemmin olin lopettanut lapsen nukuttamisen rinnalle, niin että nukahtamiseen ei tarvittu enää rintaa. (Tajusin silloin samalla, että lapsi osasi aivan hyvin nukahtaa ilman rintaa esim. auton turvaistuimeen, rattaisiin ym. eli rinnalle nukuttaminen oli enemmänkin omien korvieni välissä kuin oikeasti välttämätöntä nukahtamiselle.) Aluksi nukutimme lasta silittelemällä, heijaamalla, laulamalla unilauluja ym. mutta kun pari kertaa yliväsyneenä nukahdin itse sängylle pinnasängyn viereen ja lapsi nukahti sitten omia aikojaan pinnikseen, tajusin, että samassa huoneessa läsnä oleminenkin oli ihan riittävä nukutusrituaali. Niin jäivät nuo silittelyt ym. pois tavallisesta päiväunille tai iltaunille nukahtamisesta.

Uskon, että edellä mainitusta asiasta oli hyötyä, kun yösyötöistä vierotettiin. Aika nopeasti huomasimme, milloin lapsi heräsi yöllä nälkäänsä - ja sitä tapahtui muutaman kerran - ja milloin kaipasi vain hetken sylittelyä ja kellistämistä takaisin sänkyynsä. Jos todellinen yönälkä iski, veimme lapsen keittiöön ja syötimme sosetta hämärässä. Tämän jälkeen lapsi yleensä nukkui hyvin aamuun asti.

Lähes vuoden ikään asti annoin lapselle rintaa aamulla / aamuyöstä, jos lapsi heräsi esim. viiden aikoihin tai sen jälkeen. En enää muista tarkasti, mikä minulla oli aamumaidon rajana, mutta tuota luokkaa se oli. Eli aikaisemmin ei saanut maitoa. Tuolla varhaisaamun imetyksellä sain ostettua vielä tunnin tai pari lisää uniaikaa itselleni. Meillä aamuimetys oli lopulta viimeinen jäljellä oleva imetys, kun lasta ei enää päivisin ja iltaisin kiinnostanut rinta ollenkaan. Lapsi vierotti siis itsensä tässä mielessä itsekseen noin vuoden iässä.

Vierailija
37/38 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyllä olisi tuntunut aika härskiltä imettää taaperoa joka ei edes ravinnoksi sitä maitoa enää kaipaa....

Mistä tunnistaa Korvike-Äidin? Kaikki oikeasti lapsestaan imettämällä huolehtivat on imetysfanaatikkoja :D

Vierailija
38/38 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole lempeää vaihtoehtoa lopettaa imetystä.

Kun tämän sisäistät, olet vahvempi siihen hommaan.

Odota viikonloppuun tai jos miehesi tekee vuorotyötä niin hänen vapaapäiviinsä, teette homman yhdessä. Sinun väsymyksesi tuskin on yhtään pienempää kuin miehen, joten miksi miehen pitäisi koko ajan saada nukkua yöt heräämättä? On kyse muutamasta yöstä, uskoisin että max 2vk ja homma on ohi. Voi mennä vain muutama yökin.

Ja miten sitten lopettaa syöttäminen? Siten että ei anna tissiä. Lohduttaa, silittää, sylittää, heijaa, ihan sama. Mutta ET ANNA TISSIÄ. Ja parempi toki olisi että miehesi hoitaisi ainakin kaksi ekaa yötä.