Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin asioihin tuhlaamista et voi ymmärtää?

Vierailija
19.10.2009 |

Itsellä nämä:

-ökyautot (ihan älyttömintä velaksi ostettuna)

-kauhea määrä vaatteita (ymmärrän panostuksen laatuun - ainakin tietyissä rajoissa - mutta en hillittömään määrään)

-huonekalujen jatkuva uusiminen

Sen sijaan matkailun ymmärrän oikein hyvin ja samoin tilavan asunnon.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tupakka

- rakennekynnet

- yletön hiusten värjäys ja leikkaus monta kertaa vuodessa

- isomoottoriset autot

- ulkomaan koiranäyttelymatkat tai kotimaankin, jos koira on jo valio tai sertifikaatteja 2 nuorella koiralla (näyttelymaksu 40-90 euroa/2 min kehässä + matkakulut)

- tietyt matkakohteet

- muovikrääsälelut ja muu laaduton roina

- ei-toiminnalliset astiastot

- turkikset

Vierailija
42/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ostetaan ruokaa pilaantumaan jääkaappiin (ja vielä valitetaan ruoan kalleudesta, totta kai)

- uudet täyshintaiset autot

- kulutusluoton ottaminen

- palkkapäivänä raha menee visa-laskuun ja taas eletään loppukuu visalla

- ylisuuret asuntolainat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista mille ei ole käyttöä. Itse sorrun tähän, koska olen tosi surkea ostamaan esim. vaatteita.

Vierailija
44/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nintendot = Super Nintendo + tavis Nintendo, Pleikkari 1, Nintendo46 ja Game Cube). Ja autoja löytyy kolme (kaikki jenkkiautoja).

Mutta itse en tajua näihihn tuhlaamista..

-Tupakka

-Alkoholin ostaminen viikottain. Yks saunakalja tai siideri on ok, mutta jos niitä mäyriksiä kantaa kahmalokaupalla, niin ei ei.

-Kalliit merkkivaatteet pikku lapsilla. Järkkyä ostaa joku 70 euroa maksava paita, joka mahtuu taaperon päälle ehkä kuukauden tai kaks. Joskus ei sitäkään.

-HIENOSTELUhaalarit, tyyliin Reimatec, Ticket to heaven ym. joita varjellaan kaikelta lialta ym. Ja pihalla/tarhassa käytetään sitten niitä kulahtaneita naapurin Villen vanhoja markettihaalareita.

-Yleensäkin järkyn kalliit haalarit pienillä lapsilla. Turhaa ostaa joka talvi uusi 150 euron haalari.

-Feikki Vuittonit ym. piraatit.

-Yleensäkin kaikki Vuittonit ja Burberryt. Vuittonit on niiiiiiiiin karmeita!

-Kännyn ym. vaihto pari kertaa vuodessa (esim. siskoni mies tekee näin, kun vanha on ei ole enää niin muodikas ja moderni..). Eri asia on tietty, jos kännykkä esim. hajoaa ja sen takia pitää ostaa uusi puoli-vuotta ostosta, mutta..

-Auton vaihto vuosittain.

Vierailija
45/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän moniakin rahankäyttökohteita, mutta pari asiaa mua itseäni ihmetyttää

- huonekalujen uusiminen muutaman vuoden välein. Mitä vähemmän on rahaa käytettävissä, sitä kestävämpää kannattaa ostaa. Kallistahan se on ostaa uusi sohva viiden vuoden välein.

- uhkapelit erityisesti jotkut pajatso- tai ruletti, jossa omalla taidolla ei ole mitään merkitystä

- sitten sellaisen melkein hyvän ostaminen. Ostetaan pahaa kahvia tarjouksesta, kun se on tarjouksessa. Tai käsiin hajoavaa vessapaperia, mutta kun se oli niin halpaa. Tai vähän epämukavia vaatteita, mutta kyllä ne kotona välttää. Tai huonoja kenkiä, on niillä vähän huono kävellä, mutta olivat tarjouksessa.

Vierailija
46/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Rakennekynnet. Jos ne on nätit, niin ok. Mutta itse olen nähnyt ainoastaan sellaisia Milla Magia kynsiä.

-Hiusten pidennykset.

-Lelu vuoret lapsilla (onhan meilläkin leluja, vaikka muille jakaa, kun noita tulee hirveästi lahjoina, mutta esim. siskoni lapsilla + parilla tuttava perheen lapsilla on pienet huoneet täynnä leluja, hyllyt pursuaa muovikrääsää ym. Hyvä, kun lattialla pääsee kävelemään, ja mitäään ei saa heittää pois.. Meillä sentäs harrastetaan tuota roskiin heittämistä/kirppikselle vientiä/lelu jäähyä).

Vierailija
47/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omastaan huono-osaisille?

Jos ei niin miksi?

Vierailija
48/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voisit luovuttaa osan noihin leluihin menevistä rahoista niille joilla on vähemmän?

Ostatko yhtä rajattomasti lapsillesi?

Kysyn ilman ilkeyttä

Puolustellaan nyt sitten.

Iso auto: vähemmälläkin selviäisi mutta 350-heppainen iso Mersu vaan on niin mukava ja kätevä.

Pieni auto: minun oma leluni. Täysin turha mutta, ah niin kiva.

Iso talo: viisihenkinen perheemme nyt vaan viihtyy 400 neliössä.

Matkustelu: talveksi on varattu yli 10 000euron matka vaikka reilusti alle puoleen hintaankin pääsisi. On vaan kiva mennä isoon huoneistoon johon sopii 5 henkilöä.

Itse en ymmärrä tuhansien hintaisia laukkuja.

En osta lapsille rajattomasti leluja ja isovanhempia kiellän myös.

Lapsilla on sijoituksia -aika isojakin jotka ovat saaneet lahjoituksina ja ennakkoperintönä. Nämä varat pidämme salassa mahdollisimman pitkään, ei heillä muuten ole motivaatiota mennä kesätöihin tms. Rahalla emme heitä siis pilaa -ei tarvitse pelätä että heistä tulisi ylpeitä tai laiskoja.

Muille ei rahaa tipu, se menee perheen sisällä sukupolvessa alaspäin.

Toki appivanhempille on matkoja tms tarjottu. Ihan vaan siitä hyvästä että ovat saaneet minulle niin mainion vaimon aikaiseksi, heh:)

Vierailija
49/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vuokralla asumista, se jos mikä on rahan haaskaamista

- sitä, että kaikki lasten tarvikkeet ostetaan kun sesonki alkaa (hirmuinen säästö, jos pystyy ennakoimaan edellisen alennusmyynnin aikana seuraavan kauden tarpeet/tarpeita)

- valmisruokia perheen pääasiallisena ravinnonlähteenä

- jalkahoidoissa, kasvohoidoissa, hieronnoissa ravaamista, jos perheen taloudellinen tilanne on sellainen, että koko ajan mietitään, että miten maksetaan kaikki pakolliset menot

- huonolaatuisen tavaran ostamista ja taas uuden hankkimista hetken päästä, vain siksi että on niin kiva saada uutta

- jatkuvaa juhlimista

Vierailija
50/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa sekin että sitähän sitä ostetaan mitä on tarjolla. Miksi ostaisin 600 eurolla 22 tuumaisen television kun ihan samaan hintaan saa 42"?

Tälläisiä esimerkkejä on paljon. Ei se aina ole leveilyä vaan markkinoiden tulos.

Itse en ymmärrä sotä että laaturihkamaan törsätääm, tyyliin mariskoolit yms.

Laadusta kannattaa maksaa mutta kannattaa katsoa missä asioissa.

Vierailija
51/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen minäkin sitä mieltä, että jos rahaa on, sillä saa tehdä ihan mitä lystää. Mukaansa täältä ei kukaan saa mitään.

Ylenpalttinen tuhlaaminen taas on asia, jolle musta voi tehdä jotain. Esim. jos suuri osa ruoista menee roskiin, jos kaapit täynnä heräteostoksia, joita ei koskaan käytä/tule käyttämään. Siis, jos shoppailee liian heppoisin perustein jatkuvasti, vain siksi, että koko ajan pitäisi olla uutta.

Samoin liian hienossa asunnossa asuminen, mikäli laina on niin hirmuinen, että kaikesta muusta pitää tinkiä.

Vierailija
52/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaksi shoppailua en tajua.

Vierailija
53/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- muoti-ilmiöihin (vaatteet, sisustus)

- tupakka, alkoholi

- ylipäätänsä mitään lainarahoilla (paitsi asunto)

- krääsään

- mitään ihmisille, joilla on jo kaikkea, eikä tarvitse mitään

Vierailija
54/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lemmikit:)

Vierailija
55/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans ihmettelen tätä tuomitsemista; jos itse käyn töissä ja laitan itse ansaitsemani rahat minulle ja perheelleni mieluisiin asioihin, niin mitä se kenellekään kuuluu? On kunnon autot, talo, matkustellaan paljon ja harrastetaan, mutta itse ollaan kaikki kustannettu. Joo ja se kamala hiustenpidennyksin löytyy.. ;D

ajatelleeksi, miten tää järjetön kulutushysteria vaikuttaa tähän meidän elinympäristöön, siis siihen paikkaan, missä sinä nyt olet, ja missä lapsesi ovat sinun jälkeesi? Ai et ole? No nyt kannattaa ruveta ajattelemaan, kun asia kerran tuli esille.

kun on tarvetta ja matkustan jos huvittaa.

Mistäs ajattelit esim. saada myrkytöntä ruokaa, kun maaperä saastuu? Elätkö sä jossain toisessa maailmassa kuin minä, vai ootko vain tyhmä?

maapalloa pelasta tai tuhoa.

Kuule, ei sun yksittäiset kulutustottumukset tietenkään, mutta jos kaikki ihmiset ajattelee noin, niin sitten. Ja sinä opetat sun lapsillesi omat tottumukset ja niin edelleen. SINÄ et voi vaikuttaa muuta kuin omiin tapoihisi, joten niistä pitää aloittaa.

Mitä sä haluat jättää sun lapsilles perinnöksi, sellaisen maailman, jossa hän joutuu kahlaamaan kainaloita myöten sun jälkeen jättämässäs paskassa?

Ai että kyrsii tuollaiset idiootit, jotka pystyy ajattelemaan vain itseään, kaikki muu on liian vaikeaa ja teoreettista. Mistä näit idiootteja oikein sikiää?

Vierailija
56/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkivaatteet ja kalliit meikit, Burberryt sun muut ylihintaiset hömpötykset.

Ns. "sisustaminen", eli pelkkää Marimekkoa ja Artekia tykkäs tai ei...

Vierailija
57/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä miellän "tuhlaamisen" asiaksi, jonka ostaa, vaikka ei oiekin olisi varaa.

Toisille tuhlaaminen on sitä, että ostaa ökyauton. Toisielle tuhlaaminen on sitä, että ostaa molemmat iltapäivälehdet joka päivä.

Toisille on tuhlaamista se, että ostaa joka kuukausi Anttilasta uuden paidan. Toisille tuhlaaminen on sitä, että ostaa Armanin.

Jos jollain on varaa ostaa Armani tai vaikka kymmenen iltapäivälehteä joka päivä - niin ei se ole "tuhlaamista". Jos se raha on siis ylimääräistä.

Siksi en voi vastata tähän kysymykseen yleisellä tasolla.

Vierailija
58/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myös muu halpiskama, joka ei kestä aikaa.

Vierailija
59/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tv-chatit ja äänestykset

- "huviajelu" eli bensaan tuhlaaminen

- tupakka, huumeet

- monta autoa tai moottoripyörää, jos tarvitsee vain yhden tai kaksi

- baarissa ryyppääminen

- järkyttävän kallis kihla-/vihkisormus

- ökyhäät ja design-hääpuku

- esim. 9 euroa kynsilakasta, vaikka pieni juttu onkin

- hautajaiset!

Vierailija
60/61 |
19.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkään tavaran uusimista huvin vuoksi, siis siksi että entinen on hiukan ruma tai vanhanmallinen. Koskee siis kaikkea tavaraa puhelimista huonekalujen kautta autoihin. Se vaan on niin tyhmää ja epäekologista kantaa ne entiset kaatopaikalle!

Krääsän ostamista: koriste-esineiden ja turhanpäiväisten lelujen.

Minkään ostamista luotolla ellei ole ihan välttämätön hankinta.

Askarteluvälineitä, siis varsinkaan paketteja! Ihan älyvapaata touhua!

Luontaistuotteiden tms. täydellisen huuhaan ostamista.

Pidän silti siitä, että tarvitsemani tavarat ovat kauniita ja käytännöllisiä.