Tiedän olevani aikaisessa, mutta kysynpä silti joulumenusta!!
On pakko suunnitella joulumenu tänä vuonna ajoissa, sillä olen lupautunut kestitsemään n 20 vierasta ja pitänee hiukan varautua rahallisestikin tuohon juhlaan jo ennakkoon.
Onko mielestänne menuni riittävän kattava, puuttuuko siitä jotain erityistä?
Perunalaatikkoa
Lanttulaatikkoa
Porkkanalaatikkoa
Punajuurilaatikkoa
Vihersalaattia
Punajuurisalaattia
Rosollia
Sienisalaattia
Kinkkua
Graavilohta
Lämminsavulohta
Herneitä
Perunoita
Valkokastike
Kinkkukastike
Sinappia
Sinappisilliä
Mätiä, sipulia, smetanaa
Juustoja * 3, suolakeksiä, viinirypäleitä
Leipäjuustoa + lakkahilloa
Jälkiruoka:
Maustekakkua
Suklaakakkua
Luumutorttuja
Omenatorttuja
Pipareita
Joulupullat
Juomat:
Jouluolutta
Siideriä
Colaa
Glögiä (tummaa+vaaleaa)
Leivät:
Tummaa limppua
Vaaleaa limppua*2
Setsuuria
Kommentit (24)
Punajuurilaatikon voisi vaihtaa maksalaatikkoon.
Maitoa voisi myös olla colan tilalla lapsille. Kinkkukastikkeenkin voi jättää pois.
Muuten oikein hyvä!
mahdollista sitäkin kypsentää ennen ateriaa. 1 ainoa hella käytössä vaikka näin isolle sakille kokataankin.
Punajuurilaatikko aiotaan ehdottomasti toteuttaa ja ehdoton ei maksalaatikolle :-D
Korjatussa menussani lukee juomissa sulkeissa myös maito+vissy+punainen mehu+kotikalja jääkaapissa. Cola on ja pysyy edelleen meidän perheen joulupöydässä. Se kun on kuulunut minun ja sisarusteni joulujuomiin meidän lapsuudessamme (muuten meillä ei juuri koskaan limua ollut) ja se kuuluu myös meidän lastemme joulupöydän juomiin.
Kinkkukastike kuuluu kinkun kanssa. Samoin valkokastike lipeäkalan kanssa. En voisi ajatella syöväni kumpaakaan ilman kastiketta.
ap
Punajuurilaatikon voisi vaihtaa maksalaatikkoon.
Maitoa voisi myös olla colan tilalla lapsille. Kinkkukastikkeenkin voi jättää pois.Muuten oikein hyvä!
valkosuklaakakkua, mikä on yksi parhaista kakuista mitä olen tehnyt ja helpompi valmistaakin kuin tuo toinen ohje.
http://www.hellapoliisi.fi/hyydytetyt-kakut/valkosuklaa-daimkakku.php
tuo kannattaa tehdä noin isolle sakille kaksinkertaisena, ja suklaankin voi vaihtaa miksi vain tykkää, esim. minttukrokantti on hyvää!
kannattaa kokeilla molempia ohjeita etukäteen, nämä kaikki hyydykekakuthan voi pakastaa, jos ei saa kaikkea syötyä kerralla :)
Ehdottomasti kinkun vaihtoehdoksi kalkkunaa, parasta joulupöydässä!