Pk seudulle muutto edessä, mistä kannattaisi asuntoa katsella?
Kun perheessämme on kolme lasta, jotka käyvät ihan tavallista koulua ja eskaria. Miehen tuleva työ on Hesan keskustassa, sinne pitäisi olla sopiva matka, omasta työstäni ei vielä tietoa. Toiveena on lapsiystävällinen ja ei turhan kallis alue, että koulumatkat ja harrastusmatkat sujuisivat pian itsenäisesti tai olisivat lyhyen matkan päässä kuten nytkin. (Ei esim kuten tuttavilla, että äiti kulkee lähes joka päivä kolmen eri kunnan aluellaa kuljettamassa lapsia harrastuksiin.) Harrastukset:
1. 8v baletti ja kanteleensoitto
2. 7v jalkapallo ja koripallo
3. 6v kuvataidekoulu ja uimakoulu -----Vinkkejä?
Kommentit (67)
parempi Helsingissä tai Espossakaan? Itse en ainakaan ole vakuuttunut. Lisäksi tuo on aika heikko peruste valita asuinkuntaa, uusia päätöksiä ja säästökohteitahan tulee julki koko_ajan...
Kouluista ja päiväkodeista on säästetty jo ihan liikaa?
Jos itsellä olisi varaa niin sitä harkitsisin vakavasti. uusi alue, hyvillä yhteyksillä. Ja kuitenkin vielä kohtuuhintaista.
Tosin noista taitaa löytyä omakotitaloja vain Martinlaaksosta.
-Junalla keskustaan vain 20min. M-junan radan varrella kaikki
-Myyrmanni (kauppakeskus) lähellä, kaikki palvelut kävelymatkan päässä
Harrastuksiin esimerkki paikkoja:
-Baletti: Vantaan Lapsibaletti Louhelassa
-Kanteleensoitto: Vantaan Musiikkiopisto Louhelassa
-Jalkapallo: Vantaan Jalkapalloseura (useita paikkoja lähellä)
-Koripallo: Pussihukat (samoin, eri kouluilla lähellä)
-Kuvataidekoulu: Vantaan kuvataidekoulu, Taidetalo Toteemi Myyrmäki
-Uimakoulu: Poseidon ja Vantaan Uimarit, Myyrmäessä ja Martinlaakossa hallit
Rivitaloasunnot n.300 000 eurosta ylöspäin jos lapsia kolme. Nelihenkiselle perheelle löytyy halvemmallakin. Makkarit niissä pienempiä, eli kahta lasta ei saa mahtumaan samaan.
Vaikka ei nyt varsinaisesti pääkaupunkiseutua olekaan, niin silti varoitan.
Lapsiystävällisyys kaukana; luokkakoot liian suuria, päiväkotiryhmät liian suuria ja vielä suurenevat vuuoden vaihteessa kun Jpää-lisä lopetetaan eikä uusia päiväkotiryhmiä tule.
Muuta Helsingin keskustaan niin siellä on kaikki oikeesti lähellä!
Mutta älä ikinä muuta Itä-helsinkiin. se on ihan kauheeta aluetta (muutamia paikkoja lukuunottamatta)
täällä on ihanaa varsinkin rekolassa kun on villa lyhtykin :)
Nurmijärveltä ajaa keskustaan puolessa tunnissa kun taas 10 kilometrin matkaan stadin sisällä saattaa mennä ja meneekin sama aika.
Nurmijärveltä ajaa keskustaan puolessa tunnissa kun taas 10 kilometrin matkaan stadin sisällä saattaa mennä ja meneekin sama aika.
tien tukoksi Helsinkiin. Puolessa tunnissa ei todellakaan ehdi Helsingin keskustaan ruuhka-aikaan (normaalit työajat).
se ei ole HESA. Vain pääkauapunkiseudun ulkopuolella asuvat sanovat Hesa.
Kyllä me paljasjalkaisetkin puhutaan Hesasta tai Stadista, riippuen siitä kenen kanssa puhutaan. Niin muuten tekivät jo omat isovanhempanikin kun itse olivat nuoria 1930-luvulla täällä Hesassa...
Kyllä me paljasjalkaisetkin puhutaan Hesasta tai Stadista, riippuen siitä kenen kanssa puhutaan. Niin muuten tekivät jo omat isovanhempanikin kun itse olivat nuoria 1930-luvulla täällä Hesassa...
...joka sanoisi Hesa. En kenestäkään. Stadikin on vain kantakaupunki.
Ps. Kun nyt vedetään isovanhempia peliin (naurettavaa sinäänsä). Minun isoisovanhempani asuivat Helsingissä jo 1890-luvulla.
palvelut lähellä. Esim. Herttoniemi, Herttoniemenranta, Roihuvuori ja Laajasalo ovat mukavia alueita lapsiperheille. Roihuvuoressa on Itä-Helsingin musiikkiopisto, Herttoniemenrannassa on Helsingin Tanssiopiston tanssitunteja lapsille, jalkapallojoukkueita löytyy joka kaupunginosasta, koristakin voi pelata ja metroradan varrelta Puotinharjusta (Itäkeskuksen vieressä) sekä Vuosaaresta löyty uimahalli. Laajasalosta löytyy vielä kohtuuhintaisia rivareitakin. Ja meri on lähella sekä Laajasalossa että Herttoniemenrannassa.
Paljasjalkaisia se ei haittaa.
Ehdotan muuttoa Helsinkiin, silloin julkinen liikenne toimii niin hyvin ja palvelut ovat niin lähellä, että ette tarvitse edes sitä yhtä autoa, saati kahta.
Ps. Kun nyt vedetään isovanhempia peliin (naurettavaa sinäänsä). Minun isoisovanhempani asuivat Helsingissä jo 1890-luvulla.
että ostakaa jo kengät. Ja lakatkää pätemästä turhanpäiväisellä asialla, ei iso isomummin helsinkiläisyys mikään arvo ole.
ja junalla pääsee Helsinkiin 30min ja autolla Lahdenväylää. Lentokentälle ajaa 20-25minuutissa Tuusulanväylää pitkin. Paljon ulkoilumahdollisuuksia ja talojen hinnatkin vielä järjellä ymmärrettävissä.
Täällä pk-seudulla on matkat yleensä sen verran pitkiä, että lasten itsenäinen kulkeminen harrastuksiin on aika vaikeaa. Siitä pitää siis lähteä, että kuskaamista tulee. Ja ihan varovasti kysyn, miksi noin pienillä lapsilla pitää olla noin paljon harrastuksia? Eikö riitä että he ovat koulussa/eskarissa päivät ja sen jälkeen läksyt ja ihan vain kavereiden kanssa ulkona leikkimistä ja vanhempien kanssa oloa? Nojoo, meni ohi aiheen, sori ;)
Suosittelen Espoon Leppävaaran seutua. Täällä on harrastusmahdollisuuksia paljon (leppävaaran sisu), musiikkikoulu, iso kauppakeskus Sello, junayhteys keskustaan noin 15 min. Jos esim muuttaa Viherlaaksoon, mikä on tosi rauhallista luonnonläheistä aluetta järven rannalla, sieltä pääsee bussilla 30 min keskustaan. 10min matka Selloon.
Asuminenhan maksaa täällä maltaita, ei omakotitaloa paljon saa jos kakkosella alkaa summa.
Mutta tervetuloa, olen itsekin "maalta" muuttanut enkä pois enää lähtisi kirveelläkään ;)
harrastusmahdollisuudet, hyvät ja nopeat yhteydet. Eikä hinta kovin hirmuinen. Siis Tikkurila.
terveisin ties kuinka monennen polven hesalainen. (juu, ne munkin isovanhempien vanhemmat ja niiden vanhemmat on syntyneet Hesassa - jos nyt pitää sillä alkaa pätemään).
helsinki, stadi, hesa tai vaikka Euroopan Suurin Kirkonkylä... Helsinkihän kun ei todellakaan ole mikään suurkaupunki tai metropoli.
Ja minä en ainakaan tahdo missään nimessä vaikuttaa "paljasjalkaiselta helsinkiläiseltä", koska slangia vääntävät ja ässäänsä sihauttelevat mukahelsinkiläiset jaksavat naurattaa minua uudelleen ja uudelleen.
Turkulainen helsingissä
Itselläni oli suuret ennakkoluulot Vantaata kohtaan ja kuvittelen koko Vantaan olevan Korson keskustan tai Koivukylän kaltaista betonislummia ongelmineen. Muutimme Vantaalle 2004 ensin rivitaloon ja myöhemmin omakotitaloon, molemmilla kerroilla rauhalliselle alueelle hyvien kulkuyhteyksien varrelle. Tulemme toimeen yhdellä autolla ja 2000-luvulla rakennettu talomme ei ole yhtä kallis kuin vastaava esim. Espoossa (ts. meillä talon hinta alkoi 3:lla, Espoossa samanlainen olisi yli 50-100 000 euroa kalliimpi). Vantaa on pk-seudun kunnista edullisin asua huolimatta siitä, että verotus on korkein.
Kivoja omakotitaloalueita itäpuolella ovat mm.
Rekola
Päiväkumpu
Jokivarsi
Nikinmäki
Leppäkorpi
Itä-Hakkila
Kuninkaanmäki
Jokaisesta pääsee hyvin liikkumaan niin keskustaan kuin Tikkurilaan / Korsoon, joissa molemmissa ona paljon palveluita ja harrastusmahdollisuuksia.
Kannattaa katsella myytäviä taloja ja tutustua mm. ytv:n reittioppaaseen, jonka avulla näkee hyvin, kauanko kulkeminen minnekin kestää.
Jos välttämättä haluaa asuaa uudehkossa omakotitalossa, niin se tarkoittaa liki kaikille kehyskuntia. Ja helposti tunnin työmatkoja suuntaansa.
Jos sitten ajattelee voivansa asua rivarissa tai vanhassa omakotitalossa, niin sitten on mahdollisuuksia ihan radikaalisti enemmän.
Mutta kerro ap millä numerolla budjetti alkaa, niin sitten on helpompi antaa konkreettisia ehdotuksia.
Arjen kannalta on tosiaan helppoa se, että asuu vanhalla lapsiperhevaltaisella alueella. Silloin koulut ja harrastukset löytyvät ihan kävelyetäisyydellä.