Mitä järkeä on ommella samannäköisiä lastenvaatteita kuin kaupan mallistot ja yhtä kalliilla?
Ilmeisesti joillakin äideillä on se pakottava tarve saada omaa aikaa kotioloissa pakenemalla ompelukoneelle ja ompelemalla kalliista kankaista kaupan vaatteiden kopioita.
Käyttäisivät senkin näpertelyajan vaikka lastensa kanssa leikkimiseen ja ostaisivat ne lastenvaatteet kaupasta.
Tai jos omaa aikaa haluavat, lähtisivät kaupungille lastenvaatekaupoille.
Kommentit (38)
Ymmärrän, että ompelu on ihana harrastus, jos voi suunnitella itselle tai lapselle mieleisiä vaatteita. Tarkoitus ei ole säästää, vaan nauttia luomisen iloa.
Mutta ymmärrän ap:n pointtia siinä, että mitä iloa on matkia jotain tiettyä merkkiä, koipioda toisen mallia?
Itse en osaa ommella, mutta haluaisin osata.
Mielestäni on harrastus, sekä hyvää kädentaitoa. Kadehdin terveellä tavalla ompelutaitoisia ihmisiä.
Muutettiin keväällä ja laiton koko kesän pihaamme ja se on minun harrastus, nimittäin puutarhanhoito.
ja menen kirppareille ja ostan ison kasan lastenvaatteita ja vielä matkalla käyn hakemassa jotain lastenvaateliikkeestä.
Sama aika kuluu kuin yhtä rättiä näpertäessä ompelijaäidillä ja saan kuitenkin kassillisen vaatteita.
ja menen kirppareille ja ostan ison kasan lastenvaatteita ja vielä matkalla käyn hakemassa jotain lastenvaateliikkeestä. Sama aika kuluu kuin yhtä rättiä näpertäessä ompelijaäidillä ja saan kuitenkin kassillisen vaatteita.
Niiden äidiellä ei ole niin ilmeisiä mielenterveysongelmia ja vihamielisiä patoutumia kuin ap:lla.
Mitä järkeä on ommella samannäköisiä lastenvaatteita kuin kaupan mallistot ja yhtä kalliilla?
Tekemisen ilo?
Jotkut nyt vaan pitää ompelemisesta ja kuka sanoo että aika on lapsilta pois? Tokkopa ompelevien äitien lapset on heitteillä, vaan ompelu tehdään omalla ajalla vaikka lasten nukkuessa. Paremminhan äiti on niin saatavilla kuin jos juoksisi kaupoissa. Ja miten monia erilaisia vaatemalleja nyt ylipäätään on olemassa? Saa kai joku kannattaa kangaskauppiastakin siinä kuin H&M:ää! Mikä SUN ongelma oikeasti on???
Niin saat siihen hintaan jo muutaman rätin ommella että kone maksaa itsensä takaisin.
sijoitus, ehkä sen ei tarvitse maksaa itseään takaisin. Ehkä joku haluaa sellaisen ja ostaa sellaisen kun ei ei ole niin nugaata rahan kanssa.
kangasta ja maksa siitä postikulut ostohinnan lisäksi. Sitten tarvitset vielä kalliit saumurit ja aplikointi-koneet, niin johan tulee vaatteille hintaa. Aikaa menee hukkaan ja rahaa palaa yhtä paljon kuin kaupasta ostettuihin vaatteisiin.
Äiti-ihmisen ei pitäisi tehdä asioita, joissa aika kuluu hukkaan. Pitäisi vain siivota, vääntää sapuskaa ja leikittää lapsia. Lukeminenkin on salllittua vain jos lukee iltasatuja, vauvalehtiä tai keittokirjaa.
vaan joutuu ostamaan vaatteet valmiina. Ap:tä harmittaa selvästikin myös se, että jollain toisella on mukava harrastus.
Annapas linkki esimerkkiblogiin, kun niitä kerran kritisoit. Olen itsekin seurannut joitain ompelublogeja ja kivoja ja persoonallisia vaatteita niissä on näkynyt.
mutta homma on mennyt tuhertamiseksi. Siksi hän luulee, että ompeleminen vie kauheasti aikaa ja käyttää jatkuvasti termiä tuhertaa. Sitten on tullut huono mieli ja aikaa on alkanut haaskaantua näin jonnin joutavan ajatuksen hautomiseen!
että, kyllähän sitä ommella voi, mutta järkeä siinä on vasta, jos
a) vaatteet saa sillä tavalla halvemmalla
b) voi tehdä persoonallisia, erilaisia uniikkikappaleita eikä sellaisia joita kaupasta löytyy
Muuten ompelu on ajanhukkaa.
Olen samaa mieltä.
miksi ostaa myllymuksuilta kangasta kalliilla ja ommella itse kotona niistä kankaita myllymuksujen vaatteiden kopioita kun saisit ne valmiit vaatteet niistä myllymuksujen kankaista tehtynä samoilla postikuluilla.
Äidit vissiin haluvatkin sitoa itsensä kotinurkkiin vaikka nyhertämään niitä lastenvaatteita 24/7, kun edes lastenvaatekaupoille ei lähdetä vaan ommellaan itse kopioita kotona.
Mites pääsette edes postiin kangaspakettia hakemaan? Vai tilaatteko Itellalta kotiinkuljetuksen?
Ensinnäkin, katselin myllymuksujen hintoja. huvikseni laskin, että jos ostan heiltä kankaan ja ompelen itse paidan lapselleni, säästän siinä 5-7 euroa verraten siihen, että ostan vastaavan paidan heiltä valmiina.
Säästö on niin pieni, että kannattais ostaa vaate valmiina. Mutta vinkistänne kiitollisena saatan ostaa heiltä jotain ihanaa joustofroteeta ja ommella muutamat paidat.
Ja miksi? No siksi, että rakastan ompelemista. Olen siinä hyvä ja saan siitä valtavaa tyydytystä. Ostan usein mm. Marimekon kankaita ja teen niistä lapsille ja kotiimme monenlaisia tuotteita. Kalliiksi tulee kyllä, mutta muita kalliita harrastuksia minulla ei sitten olekaan.
Ja mitä väliä?! Kädentaitojen harjoittaminen on meille jokaiselle hyödyllistä, siitä voi ap lukea vaikka Seija Kojonkoski-Rännälin tutkimuksia. Kun aivot saavat jotain kolmiulotteista ajateltavaa ja kädet tekemistä, kehittyy aivot muiltakin osin.
käden-silmän-ja aivojen yhteistyötä,sillä on todettu olevan positiivista vaikutusta myös ihmisen jaksamiseen ja mielenterveyteen sekä minäkuvaan. Ehkä ap:nkin kannattaisi harrastaa ompelua, niin elämänlaatu paranisi?
Ihan vain "kopioiminenkin" lisää monin tavoin ihmisen hyvinvointia, ja kopiointihan on yksi oppimismenetelmä muiden joukossa. Usein ompelijat taidon ja näkemyksen karttuessa alkavat myös itse yhä enemmän tekemään oman näköisiänsä ompeluksia.
Itse tilaan Myllymuksuilta esim. PUL-kangasta ja tarranauhaa vaippoja varten. Vaipan muut osat teen halvemmista materiaaleista, joten hintaero on kyllä ihan huomattava (köyhälle) varsinkin suurta kasaa ommellessa.
Kyllä käy välillä mielessä että mitä hiton järkeä on vääntää niitä vaippoja ja pyjamia, jos osa materiaalista ei ehkä ole niin laadukasta ja kestävää kuin Myllymuksujen vastaava olisi.
Se on se muutaman rovon säästä plus että saan takuuvarmasti juuri omalle lapselleni istuvan vaipan/vaatteen. Ketuttaisi kyllä jumalattomasti jos ostaisin valmiin vaatteen ja joutuisin tuunaamaan siitä sopivan lapselle.
eli jos jonkun saumuri tai muu kone on maksanut 450e ja sillä on vuosikaudet ommeltu jos jonkinlaista verhoa +muuta vaatetta ja nyt sitä käytetään lastenvaatteiden tekemiseen harrastusmielessä, niin se on ongelma?!
Kysehän on iloa ja hyvää mieltä tuovasta harrastuksesta. Koetaan onnistumisen iloa ja saadaan roppakaupalla hyvää mieltä ja oloa kun osaa käsillään luoda jotakin kaunista. Mikä tässä on niin kamalaa?
Saakohan tämmöstä ap:lle edes sanoa, mutta mieti meitä lukuisia äitejä, jotka äitiyden lisäksi pidämme huolta myös itsestämme harrastuksen avulla (olkoon se sitten ompelua tai liikuntaa) niin ei se sali/uimahalli/tanssitunti/aerobickorttikaan ole ilmaisia nekään, vieläpä jos lasket harrastuskulut useammalta vuodelta. Miksi siis ei voisi varojensa salliessa sijoittaa saumuriin?