Lapsilla oikeus uskonnottomaan päiväkotiin ja kouluun!
Raamattua ja Koraania lueskellessani pohdin niiden välittämää maailmankuvaa. Kovasti puhutaan ihmisen loputtomasta syyllisyydestä sekä Jumalan ankaruudesta ja kostosta. Uusi Testamenttikaan ei anna kaunista kuvaa Jumalasta. Ihmisiä yritetään pitää uskossa aivan tolkuttomalla pelottelulla.
Jokaisella aikuisella on oikeus uskoa niin kuin itse haluaa, kunhan ei uskollaan loukkaa muita tai riko lakeja. Vanhempienkin pitää kai saada opettaa lapsilleen omaa uskoaan.
Päiväkodissa ja kouluissa ei kuitenkaan saisi syyllistää ja pelotella lapsia uskontojen avulla. Vaikka suomalainen luterilaisuus onkin jo aika hyväksyvää, esiintyy siinäkin aika älyttömiä näkemyksiä esimerkiksi lapsen syntisyydestä. Lapsilla pitäisi olla oikeus terveeseen kasvuun. Ihmisen kuuluu kokea syyllisyyttä silloin, kun hän tekee väärin. Kukaan lapsi ei kuitenkaan lähtökohtaisesti voi olla syntinen ja pahojen himojen vallassa!
Pitäisi myös lailla kieltää sellainen lasten pelottelu, jossa uhkaillaan kaikkien uskomattomien joutuvan ikuiseen tuleen ja Helvettiin! Aikuiset saavat uskoa niin, jos haluavat. Uskonnottomana voin ihmetellä tällaista ajatuskulkua, mutta se ei aiheuta minulle painajaisia tai unettomuutta - kuten se lapsille voi aiheuttaa. Tällaisella uskonnollisella pelottelulla pitäisi ehdottomasti olla ikäraja K18!
Kun päiväkodeissa ja kouluissa lapsia jaetaan ryhmiin harjoittamaan vanhempien omaa uskontoa, samalla lapsille selvitetään, kuka kuuluu mihinkin ryhmään ("taivasporukka", "helvettiporukka").
Tehdään nyt vihdoinkin päiväkodeista ja kouluista pelotteluun ja syyllistämiseen pohjautuvista uskonnoista vapaita paikkoja! Jätetään uskonnot koteihin ja seurakuntiin!
"MITÄ SITTEN TÄLLAINEN VESIKASTE MERKITSEE? VASTAUS:
Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana."
http://www.evl.fi/katekismus/sakramentit/36.html
Kommentit (25)
Matt. 10:34-35 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Sillä minä olen tullut nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan."
Luuk. 14:26 "Jos joku tulee minun (Jeesuksen) tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni."
Matt. 25:46 "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
Matt. 23:33 "Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?"
Matt. 7:21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan."
Mark. 4:11-12 "Niin hän sanoi heille: Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa, että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi."
Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta."
5. Moos. 19:21 (Jumala puhuu) "Älä sääli häntä: henki hengestä, silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta."
Jes. 14:21 "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla."
2. Moos. 20:5 "Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;"
2. Moos. 34:6-7 "Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen."
2. Sam. 12:13-18 "... Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole. Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva."
Psa. 137:9 "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"
Millainen maailmankuva on armokuvan taustalla? "Kristinuskon mukaan Jumala antaa ihmiselle armon, joka tarkoittaa useinkin pahojen tekojen eli syntien antamista anteeksi ja sitä, että sielu pelastuu kuoltuaan kadotukselta tai ikuiselta tuskalta."
Jos lapsi tekee jotakin väärin, päiväkodissa tai koulussa ei tule puhua Jumalan armosta ja syntien anteeksi antamisesta. Päiväkodissa ja kouluissa lapsille tulee opettaa, mitä saa tehdä ja mitä ei ja miksi niin. Lasten ajattelukykyä kehitetään perustelemalla yhteisiä sääntöjä ja lakeja. Suomen lakien rikkomisesta on määrätty rangaistukset. Samoin koulun sääntöjen rikkomisesta seuraa kohtuullinen ja kaikkien tiedossa oleva rangaistus. Päiväkodissa ja kouluissa ei pidä puhua synneistä tai kadotuksesta eikä myöskään armosta.
sulle ei ole kirkastanut raamatun viesti jumalan rakkaudesta ja armosta, joka on koko raamatun sanoman takana. jumala ei syyllistä ketään, vaan rakastaa ja tällainen kuva jumalasta on lapselle todella turvallinen. en tiedä yhtäkään koulua tai päiväkotia, jossa lapsia syyllistettäisiin tai peloteltaisiin kristillisen uskon varjolla, ja jos jossain niin tehdään, ollaan menty ihan metsään. toivon, että löydät vielä lempeän ja rakastavan jumalan.
on ajatus ihmisen suurista synneistä ja pelko kadotuksesta. Miksi päiväkodeissa ja kouluissa tulisi opettaa lapsille tällaista maailmankuvaa?
toisaalta kuoleman lopullisuuden tajuaminen voisi auttaa arvostamaan tätä ainutkertaista elämää entistä enemmän!
Uskonnoissa käytetään hyväksi ihmisten kuoleman pelkoa. Varmasti monille ihmisille on apua siitä, että he saavat uskoa taivaaseen - ja hyvä niin. Silti pienille lapsille ei pitäisi syöttää kouluissa ja päiväkodeissa taivaan (ja kadotuksen) käsitteitä.
meidän lasten päiväkodissa on kerran kuukaudessa pyhäkoulu, ruokarukous käytössä ja kirkkoon menevät joulun tienoilla :)
ja olet niin täynnä raivoa, että tämän keskustelun käyminen ei tunnu kovin hedelmälliseltä. miksi on niin vaikea myöntää, että jokaisessa ihmisessä on vikoja, kaikki tekevät joskus vääri=syntiä. minusta on ihanaa, että on olemassa jumala, joka rakastaa mua siitä huolimatta. kovin on synkkä näkemyksesi kristinuskosta. poimipa kaikki kauniit ja hyvät asiat raamatusta, äläkä väen vängällä etsi ikäviä kohtia..
Pientä lasta ei silti pitäisi nähdä lähtökohtaisesti syntisenä olentona, jolla on taakkana edellistenkin sukupolvien synnit.
ja olet niin täynnä raivoa, että tämän keskustelun käyminen ei tunnu kovin hedelmälliseltä. miksi on niin vaikea myöntää, että jokaisessa ihmisessä on vikoja, kaikki tekevät joskus vääri=syntiä. minusta on ihanaa, että on olemassa jumala, joka rakastaa mua siitä huolimatta. kovin on synkkä näkemyksesi kristinuskosta. poimipa kaikki kauniit ja hyvät asiat raamatusta, äläkä väen vängällä etsi ikäviä kohtia..
meidän lasten päiväkodissa on kerran kuukaudessa pyhäkoulu, ruokarukous käytössä ja kirkkoon menevät joulun tienoilla :)
Vanhemmat voivat vapaa-ajallaan viedä lapset pyhäkouluun ja kirkkoon ja opettaa heille ruokarukouksia. Päiväkotiin nämä asiat eivät kuulu.
jossa lapsia peloteltaisiin uskonnon varjolla. Tai syyllistettäisi yhtään mistään. Uskonnosta (luterilaisesta) on kerrottu lapsen ikään sopivalla tavalla (pappi srk:sta käy pitämässä silloin tällöin aamunavauksia) ja aina on puhuttu Jeesuksesta ja Jumalasta hyvin myönteisesti, lapsiystävällisesti siten, että lapselle tulisi mahdollisimman turvallinen olo. Ei kai kukaan täyspäinen aikuinen halua pelotella lapsia helvetin kadotuksella???
Nuo asiat siis "oli irrotettu asiayhteydestään".
Ne voidaan siis jättää huomiotta koska nyt halutaan sellainen tulkinta ja halleluja meillä kaikilla on kivaa taas kun valitaan vaan ne omaa näkemystä puoltavat kohdat.
vaikka minkälaisia kohtia ja väittää, että tässä on se kristinusko, jota vastustan. Raamatun kieli ja kuvaukset ovat usein rosoisia ja niitä täytyy tulkita suhteessa kokonaisuuteen. Raamatuntulkinta on vaativa tehtävä ja edellyttää yliopistotutkimusta tekstin syntyajankohdasta, kirjoittajasta, ympäröivästä yhteiskunnasta ja tekstin tavoitteesta. Nämä eivät aukene nettipalstalla Raamatun jakeita puhisten kirjoitellen.
Toinen asia: En itse lue lapsilleni kaikkia Raamatunkohtia. En tee tätä siksi, että haluaisin rakentaa heille jonkin kiiltokuva-Jeesus -tarinaa, vaan koska en kerro kaikkia muitakaan asioita maailmasta. Niin pitkään kuin voin, haluan suojata heitä siltä todellisuudelta, mikä maailmassa vallitsee: ihmiset tekevät hirveyksiä toisilleen. Tämän he tulevat tajuamaan vanhempana. Silloin he ovat myös valmiimpia pohtimaan Raamatun eri kirjojen ja tekstikohtien merkitystä ja sanomaa.
Nuo asiat siis "oli irrotettu asiayhteydestään". Ne voidaan siis jättää huomiotta koska nyt halutaan sellainen tulkinta ja halleluja meillä kaikilla on kivaa taas kun valitaan vaan ne omaa näkemystä puoltavat kohdat.
Jumalasta tai armosta? Olisiko kertauslukemisen aika? Toki jos lukee sellaisten silmälasien läpi, että haluaa löytää vain sen, mikä vahvistaa ennakkokäsityksiä, niin on aivan sama, miten muut "löydöksiä" kommentoisi.
Melkoiseen muotoon Jumalan rakkaus on Raamatussa puettu!
Matt. 10:34-35 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Sillä minä olen tullut nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan." Luuk. 14:26 "Jos joku tulee minun (Jeesuksen) tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni." Matt. 25:46 "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." Matt. 23:33 "Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?" Matt. 7:21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan." Mark. 4:11-12 "Niin hän sanoi heille: Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa, että he näkemällä näkisivät, eivätkä huomaisi, ja kuulemalla kuulisivat, eivätkä ymmärtäisi, niin etteivät kääntyisi ja saisi anteeksi." Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta." 5. Moos. 19:21 (Jumala puhuu) "Älä sääli häntä: henki hengestä, silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta." Jes. 14:21 "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla." 2. Moos. 20:5 "Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;" 2. Moos. 34:6-7 "Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen." 2. Sam. 12:13-18 "... Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole. Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva." Psa. 137:9 "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"
lapsilla on oikeus uskonnottomaan kasvatukseen päiväkodissa ja koulussa. Sellaiselle pohjalle on vanhempien sitten hyvä antaa oikeaksi katsomaansa maailmankatsomuskasvatusta.
vanhasta testamentista ne kaikkein kauheimmat, ihmisten tuhansia vuosia sitten kirjoittamat (muistetaanhan se, jooko) lauseet, onneksi se todellisuus, millaista se uskonnon esiintuominen vaikkapa päiväkodeissa ja kouluissa on, on täysin erilaista.
Pienille lapsille voidaan opettaa sitä, miten toisia ihmisiä pitäisi kohdella, antaa luottamusta siihen, että joku suojelee, että on olemassa suurta hyvyyttä, niin suurta, etteivät ihmiset sellaiseen kykene. Ja että lapset ovat itsessään suunnaton lahja ja ansaitsevat erityisen hyvää kohtelua.
Ap taitaa vain itse pelätä, että hänen lapsensa löytäisi tämän opetuksen seurauksena raamatusta ja Taivaan Isästä jotain sellaista hyvää, mitä ei itse ole löytänyt tai halunnut löytää, ja halunnut lapsilleen opettaa. Esim. että Jeesus on lasten ystävä ja antanut ihmisten synnit anteeksi, Taivaan Isä suojelee ja lohduttaa. Pelkää ehkä, että pieni lapsi keksisi alkaa haluta iltarukouksia, joissa kiitetään mukavista asioista ja kuluneesta päivästä ja pyydetään suojelusta.
Surullista.
Olen itse toista mieltä. En ensinnäkään usko, että on arvovapaata kasvatusta. Vaikka päiväkodissa tai koulussa ei olisi mitään ulkoisia uskonnollisuuden merkkejä, millä kitket pois työntekijöiden oman arvomaailman vaikutuksen kasvatuksessa? Olisitko silloin tyytyväinen, jos päiväkodin ja koulun työntekijöiksi valittaisiin vain uskonnottomuussitoumuksen antaneita työntekijöitä? Se nyt on vain niin ärsyttävän totta oleva fakta, ettei uskonnollisuutta saada kitkettyä pois tästä maailmasta, vaikka yhteiskunnan laitokset millä antiuskonto-desinfiointiaineella puunattaisiin.
lapsilla on oikeus uskonnottomaan kasvatukseen päiväkodissa ja koulussa. Sellaiselle pohjalle on vanhempien sitten hyvä antaa oikeaksi katsomaansa maailmankatsomuskasvatusta.
"Laki lasten päivähoidosta (304/11983) määrittelee lapsen uskonnollisen kasvatuksen tukemisen osaksi päivähoidon kasvatustyötä. Päivähoidon uskonnollisen kasvatuksen tavoitteet sisältyvät päivähoidon kasvatustavoitekomitean mietintöön (1980:31). Esi-opetuksen uskontokasvatuksen tavoitteet on määritelty Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 1996).
Näihin dokumentteihin pohjautuen uskonnollinen kasvatus on osa päivähoidon ja esiopetuksen toimintaa. Uskonnollisen kasvatuksen toteuttamisessa lapsen vanhempien tai holhoojan vakaumusta on kunnioitettava. Tästä syystä päivähoidon uskonnollisen kasvatuksen tulee olla luonteeltaan niin avaraa, että mahdollisimman moni lapsi voi siihen osallistua.
Päivähoidon uskonnollinen kasvatus on osa yhteiskunnan kasvatusjärjestelmää ja eroaa näin ollen seurakunnissa toteutettavasta kristillisestä kasvatuksesta. Kristillinen kasvatus on kirkon omaa opetusta kastetuille jäsenilleen. Kirkon antama kasvatus voi näin ollen olla myös vakaumukseen kasvattavaa. Tätä tavoitetta ei päivähoidon uskontokasvatuksella ole. "
http://www.evl.fi/kkh/to/kkn/kksv/20001/seija.htm
tullut mitään pelkotiloja tms. uskonnon takia. Päiväkodissa en ees muista puhuttiinko koko asiasta, mitä nyt jouluna oli uskonnollisia rituaaleja. Koulun uskonnonopetuksessakaan ei pahemmin peloteltu asioilla.
millainen tausta tällaisilla ap:n kaltaisilla fanaattisen anti-uskonnollisilla ihmisillä on. Mistä nuo kaikki kaunat ovat kertyneet, aikuisella iällä omassa päässä asioita haluamaansa suuntaan väännellen, vaiko lapsuudessa, joka on esim. vietetty julman, uskontoa aseena käyttäneen isän tai äidin traumatisoimana.
Toivoisin ihan vilpittömästi esim. ap:n kertovan ideologiansa taustasta.
Olen huomannut myös sen piirteen, kun asiaa kysyy, siihen harvoin vastataan. Ehkä asiaan todella liittyy ainakin joillakin jotain niin traumaattista, ettei halua aiheesta puhua. Toinen selitys voi olla, että moni "uskonnonvastaisen taistelun aloittanut" ei osaa katsoa ja arvioida itseään ja taustaansa, miten nykyiseen ajatteluunsa on päätynyt. On helpompi vain paukuttaa mielipiteitä kuin pohtia kriittisestikin itseään, ampuuko kentien tykillä kärpästä tai miksi elämän suurin uhkakuva on (toisten ihmisten) uskonnollisuus.
Mua kiinnostaisi kovasti tietää millainen tausta tällaisilla ap:n kaltaisilla fanaattisen anti-uskonnollisilla ihmisillä on. Mistä nuo kaikki kaunat ovat kertyneet, aikuisella iällä omassa päässä asioita haluamaansa suuntaan väännellen, vaiko lapsuudessa, joka on esim. vietetty julman, uskontoa aseena käyttäneen isän tai äidin traumatisoimana. Toivoisin ihan vilpittömästi esim. ap:n kertovan ideologiansa taustasta.
sulle ei ole kirkastanut raamatun viesti jumalan rakkaudesta ja armosta, joka on koko raamatun sanoman takana. jumala ei syyllistä ketään, vaan rakastaa ja tällainen kuva jumalasta on lapselle todella turvallinen. en tiedä yhtäkään koulua tai päiväkotia, jossa lapsia syyllistettäisiin tai peloteltaisiin kristillisen uskon varjolla, ja jos jossain niin tehdään, ollaan menty ihan metsään. toivon, että löydät vielä lempeän ja rakastavan jumalan.