Miten 4 hlön perhe selviää 1kk 300 eurolla?
Halvat ruokaohjeet ovat tervetulleita!
Sen kummempia selittämättä mistään emme rahaa saa ellemme ota opintolainaa. Miten nopeasti sen saa?
Sairaalalaskuja vaan pukkaa.
Kommentit (26)
Ei muuten paitsi jos on osoittaa että esim luottotietomerkintöjen takia pankki ei myönnä opintolainaa.
Ite kysyin kun oli tosi tiukkaa mutta kun en kuulu toimentuenpiiriin niin ei mitään mahiksia sitä saada..ihan arsesta!
Ainakaan me ei selvittäisi!
Kaurapuuroa, makaronia ja ketcuppia, nuudelia.
Juomaksi vesi.
Mies lupasi mennä ensi viikolla pankkiin kysymään sitä lainaa. Sitä ennen emme tosiaan saa toimeentulotukea.
Lasten ruuista emme tosiaan halua tinkiä. Kiitos noista ruokavinekistä! Olin esim. unohtanut keitot kokonaan. Olen tällä hetkellä niin ahdistunut ettei ajatus kulje ollenkaan. Vaalean leivän leivon itse aina kun jaksan. Puuroja lapset ei kauheasti syö, mutta ehkä alkavat nyt syömään... jos vaikka höystää marjoilla tai kiisselillä.
Vaipat maksavat, mutta osaksi käytämme onneksi kestovaippoja.
Bonuksia tms. ei ole jemmassa eikä luottokorttia ole.
Toiselle lapselle on jemmassa talvikenkärahat, ja ne kyllä käytän niihin talvikenkiin ettei tarvitse liian pienissä kulkea.
Toivottavasti sen opintolainan tosiaan saa nopeasti!
Nyt oli meinaan tosi hyviä tarjouksia ja jo 20e sai hyviä kenkiä esim.cittarista ja prismasta.
Ja toi bonuskortti kannattaa tulevaisuutta silmällä pitäen hommata,mulle se on ainakin tosi suuri apu,kun kaupassa pitää kuitenkin käydä ja nyt saa vielä ylimäärästä rahaa joka kuukausi(s-kortti siis tälläinen)
Puurothan on hyviä ja halpoja ja jos niihin tekee vielä kiisselin niin avot:)
Keitot tosiaan kanssa halpoja ja täyttäviä,samoin ne laatikkoruuat...
kalapuikot ja ranskalaiset ja nakithan on kanssa halpoja,eivät tosin terveellisä mutta kyllä niitä voi joskus syödä..
sieltä vois saada hätäapurahaa?
Seurakunnalta voi myös saada avustusta, jos oikein tiukka paikka tulee, niin soita ja kysy.
Muuten just laatikkoruuat, keitot, puurot, vellit. Puuron ja vellin jämistä saa leivottua tosi hyviä ja edullisia sämpylöitä.
Tsemppiä, kyllä te selviydytte!
Kiitos tosi paljon, myös tsempityksestä! Nyt uskon jo vähän itsekin, että selvitään me kuitenkin.
Meillä on Bonuskortit ja S-kortit, mutta ei niistä mitään rahaa tule kun me ostetaan ilmeisesti liian vähän :-D . Mies jotain just selitti että pitäis kuluttaa kahessa kuukaudessa S-kauppoihin 500 euroa jotta saisi takaisin 50 euroa. Hullun hommaa. S-kaupoista tulee onneksi hiluja, muutama euro aina joskus.
Lapsen kenkiin olin varannut 60 euroa, koska viimeksi säästettiin siinä ja ostettiin ei-niin-tukevat. On kyllä onnenpotku, jos nyt osutaan esim. Prismaan alennusaikaan!
Ei meillä mitään myytävääkään ole...
Nyt olen kuitenkin jo toiveikkaampi kuin ketjua aloittaessani :-) .
Onko se opintolaina muuten jotain 300 euron luokkaa kuukaudessa?
Siis 500e Bonuskauppaan jotta tulis 50e takaisin, anteeksi sekoilut...
Itse tehtynä varmaan vielä halvempaa, mutta en oo itse koskaan tehnyt joten en osaa neuvoa.
muistaakseni toimeentulotukipäätös tulee tehdä 7 päivässä ja sitä voi saada myös siten, että maksetaan takaisin, kun käsittelyssä oleva tukihakemus (esim. asumistuki, miksei opintolainakin) palautuu myönteisellä päätöksellä.
Kyllä te selviätte. Nyt vaan äkkiä huutikseen myyntiin tavaraa. Pistä sulkeutumisajaksi viikko, niin ehditte saada jo rahojakin.
Sitten teet itse leivät, säästät noin 2/3 kaupan hinnoista.
Sitten teette halpoja ruokia. Tässä jotain tosi halpoja ideoita, kysy reseptejä, jos tarvitset:
* perunapannari
* uunihiutalepuuro
* makaronivelli
* porkkanaletut
* nakkisoppa
* omenakiisseli
* saiturin pasta
Hedelmät ja vihannekset on tosi halpoja nyt, esim omenoita ja satsumaksia saa 1e/kilo ja ovat terveellisiä. Lihat ostat päiväystuotteena.
Sitten jos ette saa jotain laskua maksettua, niin soitat sinne heti ennen kuin eräpäivä on ja sovitte uuden eräpäivän, jos ensi kuussa on siis tarkoitus että tilanne helpottaa.
Kengät osta tosiaan kunnolliset, mutta jos kierrät vähän niin voit hyvinkin löytää 40 e kunnolliset ja saat taas 20 e ruokaan, jolla saa jo maksalaatikkoa, kalapuikkoja (joo, ei saa syödä usein, mutta kun ei tavaksi ota) ja ties mitä muutakin täyttävää paljon.
Halvoista ruuista myös minulle tulee ensimmäisenä mieleen puurot, kastikkeet perunan tai valkoisen makaronin kanssa ja laatikkoruuat.
Leipä on järjettömän kallista, sen ostamisesta kannattaa luopua ja tehdä itse. Ruisleivän teko on hirveän työlästä, mutta vaaleaa leipää voi tehdä hyvinkin helposti vaivaamatta ja lähes kohottamatta.
Toinen kallis asia on liha. Kun haluaa tinkiä hinnasta muttei ravintoarvoista, jauheliha kannattaa korvata soijarouheella ja kana soijasuikaleilla. Molemmat ovat riittoisia, selvästi halvempia kuin liha, helppoja käsitellä (valmiita käytettäviksi 5 minuutin maustevedessä keittämisen jälkeen) ja ainakin tomaattikastikkeissa maukkaita.
Ajattelin vielä laittaa jotain vinkkejä itsetehdyistä edullisista ruuista...
aamu-, ilta- ja välipaloja
-vispipuuro. Maistuu yleensä lapsillekin. Jos puolukoita ei ole pakkasessa, mars metsään, vielä löytyy.
-kiisselit
-viili ja mysli
-tarjousjugurtit
-pannukakku
-riisipuuro ja mehukeitto tai kiisseli
ruokapuolta:
-kaalilaatikko. Voi tehdä reilusti ja pakastaa...
-makaronilaatikko
-perunalaatikko
-kinkkukiusaus
-jauhelihakeitto (tosi hyvää ja seuraavana päivänä melkeen vielä parempaa...) tai nakkikeitto
-muussi ja jauhelihakastike tai nakit
-spagetti ja jauhelihakastike
tuossa jotain edullisia ruokia, joihin ei montaa euroa mene, ja saa tehtyä varmaan kerralla muutaman päivän satsin...
Tsemmpiä! Ja pidä huoli lapsistanne :)
onko sulla romukultaa jossain laatikossa - myy se kultasepämliikkeelle - kulta nyt niin kallista, että saa yllättävän hyvin rahaa
toimii, ainakin meillä. Ostat vaan paljon perusaineksia, kuten perunaa, porkkanaa, sipulia, tomaattia, jauhelihaa tai mikä ikinä nyt onkaan tarjouksessa.
Tee leipä itse Lidlin valmiista leipäjauhoista, lisää vain vesi ja toisinaan hiiva. Kilo maksaa euron.
Ruokasi voit tehdä jauhelihakeittoa, kasviskeittoa, jauhelihakastiketta jossa korvaat puolet jauhelihasta porkkanaraasteella, käytä kastikepohjana tomaattimurskapurkkia, sekin lidlistä. Muita edullisia ruokia :mannapuuroa, appelsiinikiisseliä välipalaksi tai puuron kastikkeeksi (tarvitset litran mehua+2rkl perunajauhoa, ripaus kanelia).
tee kasvissosekeittoa, on tosi herkullista juuri leivottujen sämpylöiden kera.
Ja kuinka herkullista onkaan uunissa haudutettu juurespata!
Linsseistä saatte edullista proteiinia, eikä ole edes epäterveellistä.
Linssimuhennos, NAM.
Myös pavuista saatte edullista proteiinia.
Ovat vähän työläitä liotuksineen (säilykepavut ovat kalliimpia!) mutta hurjan täyttävää, edullista ja herkullista .
Muista, että myös kasvikset ja pavut saa maustaa. ;D
Jossain kaupassa näkyi jo iso vuori puuroriisiä. Oli tarjouksessa.
Teet hehtokattilallisen riisipuuroa, syötte sitä ensin minkä jaksatte ja lopusta teette karjalanpiirakoita.
Soijarouhe on edullista myös, sitä voi käyttää jauhelihan sijasta. Ravintoarvot vastaavat, mutta terveellisempää, edukkaampaa ja sitä on helppo säilyttää kuiva-ainekaapissa.
Se tosin täytyy muistaa maustaa hyvin, muutoin saattaa jäädä syömättä. Se kun ei juuri miltään itsessään maistu.
Hyviä vihjeitä olit jo saanutkin. Muistutan vielä, että kananmunat ovat aika edullista proteiinia samoin kuin soijarouhe. Soijarouheesta saa ihan hyvää "jauhelihakastiketta" yms. Kananmunasta saa myös leivänpäällistä.
Myös maksa edullista - monet lapset myös pitävät maksaruoista, kunhan vain jänteet ja suonet poistettu. Jauhemaksapihvit ovat meidän muksujen suosikkeja.
Muista, että puuroja voi tehdä hyvin monella tavalla! Olisiko jollain tutulla omenoita antaa omasta pihasta? Niistä saa loistavaa vispipuuroa ja omenaraasteella ihan loistavaa peruspuuroa.
Avainasia on suunnittelu. Mieti tarkkaan ennen ruokakauppaan menemistä, mitä kannattaa ostaa, jotta saat mahdollisimman ison määrän ruokaa osin samoista aineksista.
Apuruokakassit haettava - selvitä paikkakunnaltasi, missä jaetaan!
toimii, ainakin meillä. Ostat vaan paljon perusaineksia, kuten perunaa, porkkanaa, sipulia, tomaattia, jauhelihaa tai mikä ikinä nyt onkaan tarjouksessa.
Tee leipä itse Lidlin valmiista leipäjauhoista, lisää vain vesi ja toisinaan hiiva. Kilo maksaa euron.
Ruokasi voit tehdä jauhelihakeittoa, kasviskeittoa, jauhelihakastiketta jossa korvaat puolet jauhelihasta porkkanaraasteella, käytä kastikepohjana tomaattimurskapurkkia, sekin lidlistä. Muita edullisia ruokia :mannapuuroa, appelsiinikiisseliä välipalaksi tai puuron kastikkeeksi (tarvitset litran mehua+2rkl perunajauhoa, ripaus kanelia).
Aina kun on tehty vertailuja niin Lidl ei pärjä
ja tyhmä ostaa jotain leipäjauhoj kun tavalliset puolikarkeet jauhot ovat 47 senttiä/kilo ja sitten lisäät hiivaa
Kyllä sitä varmasti saa aika nopeastikin jos noin huono rahatilanne, kannattaa kysyä sosiaalitoimistosta. Joskus itsekin sitä sain kun vielä opiskelin.