Onko kukaan muu saanut kokeesta 10- ja todistukseen sitten seiskan?
Tuli vaan mieleen tosta opettajien pärstäkerroin-arvostelu ketjusta mieleen, että onko ketään muuta kohdeltu näin epäoikeudenmukaisesti. Syynä alhaiseen numeroon opettajan mukaan häiriköinti tunnilla, mihin en ollut edes syyllistynyt. Ja vaikka olisinkin, ei sen pitäisi numeroon vaikuttaa. Saako ope laskea kolme numeroa koenumerosta todistusnumeroon?
Kommentit (26)
Meillä ryhmät luokassa ja mun ryhmään oli sitten näitä häiriköitä siunaantunut. Itse en taikinoidenheittoon mukaan lähtenyt. Viittaan aina tunnilla, koska tiedän oikean vastauksen, mutta ope ei koskaan anna mun vastata.-ap-
Oli sitä aikaa kun siirryttiin kurssimuoitiseen lukioon ja opettaja ei ollut ihan kärryillä systeemistä. Halusi kuulemma oppia tuntemaan oppilaansa ennen kuin alkoi antaa korkeampia numeroita... Myönsi kyllä, että 7 oli liian vähän, ja nosti 8:aan. Siitä en viitsinyt enää valittaa, mutta opiskeluinto kyllä laski.
Juttelisitte ihan kahden kesken ja sanoisit hänelle omat mielipiteesi, asiallisesti totta kai.
Kyllä fiksu opettaja kuuntelee sinua. Isossa luokassa häneltä on voinut mennä täysin ohi se, että sinä todellakin teet ja osaat, varsinkin jos ryhmässäsi on tuollaisia todellisia rettelöitsijöitä.
kirjallisella kokeella ei ole kovinkaan suurta painoarvoa todistukseen tulevassa arvosanassa. Niillä tunnilla tehtävillä kokkauksilla se numero ansaitaan.
Näin ainakin silloin kun minä olin koulussa.
Vähän sama asia, kuin että musiikista saisi kiitettävän, jos teoriakokeessa loistaa (vaikka ei osaisi yhtään laulaa).
Tuli vaan mieleen tosta opettajien pärstäkerroin-arvostelu ketjusta mieleen, että onko ketään muuta kohdeltu näin epäoikeudenmukaisesti. Syynä alhaiseen numeroon opettajan mukaan häiriköinti tunnilla, mihin en ollut edes syyllistynyt. Ja vaikka olisinkin, ei sen pitäisi numeroon vaikuttaa. Saako ope laskea kolme numeroa koenumerosta todistusnumeroon?
sain matikan kokeesta lähes aina täydet pisteet (olen aina osannut laskea).
Tunnilla en viitsinyt keskittyä aiheeseen (opettaja kun oli tylsä, ja osasin laskea ilman hänen opetuksiaankin). Siitä tuli numero alas yhdellä.
Toiseksi olin aika usein myöhässä tai kokonaan poissa. Siitä tuli alennusta toinen numero.
Minusta se oli ihan ok. Varsinkin kun tiesin, että en koskaan joudu ongelmiin matematiikan kanssa.
Biologia: Kaksi koetta, joista poika sai 9- ja 10. Lisäksi oli kerran kirjallinen läksyjenkuulustelu, josta poika sai 18/20 pistettä. On kiinnostunut luonnosta, eläimistä, kasveista.. kulkee mielellään isänsä kanssa metsässä ja tunnistaa esim. perhosia ja lintuja ihan tosi hyvin.
Tunnilla en tiedä, kuinka aktiivinen on. Tokarissa numero oli 8
Maantieto: Kaksi koetta, joista numerot 8+ (tosi vaikea koe, vain 2 kiitettävää koko luokassa) ja 9+ Poika ei tykkää yhtään maantiedosta ja pitkin hampain tekee tehtävätkin. Tokarissa numero 8
Historia: Kaksi koetta, joista numerot 9- ja 10-. On kiinnostunut, tekee tehtävät mielellään jne. Tokarin numero 8.
Muilta opettajilta numerot olivat melkeenpä tasan kokeiden numero pyöristettynä. Ja käyttäytymisnumero oli pojalla 8, eli eikös se muutenki arvostella erikseen oppiaineista??
Tai ainakin ennen se oli sitä, ehkä nyt on muuttunut?
Mielestäni toi seiska on ihan liian huono numero.-ap-
Käytöksen pitäisi vaikuttaa käytösarvosanaan ja siitä arvosanasta en ole koskaan piitannutkaan, mutta ei sen aineiden arvosteluun vaikuttaa-ap-
siis sellainen joka käyttäytyy yleensä asiallisesti, ei ole saanut rangaistuksia käytöksen vuoksi ja suhtautuu yleensä positiivisesti koulunkäyntiin.
ysiin ja kymppiin täytyy olla jo jotenkin aktiivinen nuoleskelija.
Käytös mulla oli todistuksen arvostelussa 6 ja huolellisuus 7. Käytöksen pitäisi vaikuttaa käytösarvosanaan ja siitä arvosanasta en ole koskaan piitannutkaan, mutta ei sen aineiden arvosteluun vaikuttaa-ap-
Käytösnumeroa ei anna yläkoulussa yksittäinen opettaja, eli tuo 6 tulee kaikkien opettajien keskiarvosta. Varmasti olisi syytä alkaa miettimään ja välittämään, miksi numero on noin alhainen. Samoin huolellisuuden kohdalla.
siitä miten siellä tunnilla ollaan. Toiset ovat kunnolla kuuntelevat mitä opella on asiaa ja saavat hyvän numeron. näin kait osoitetaan opelle, että ollaan kiinnostuneita asioista ja siitä mitä ope sanoo. Ja jos taas touhutaan omia, puhutaan vieruskaverin kanssa tai muuta vastaavaa, niin antaa taatusti opelle kuvan ettet ole kiinnostunut asioista ja opelle jää negatiivinen kuva tahtoi sitä tai ei. Mulla on kaksi poikaa toinen ollu käytöksessään aina täysi 10 (osasi olla hiljaa aina kun siihen oli tarvetta ja opet tykkäsi) Hänen numeronsa olivat aika lailla numeron alhaisemmat kuin kokeiden keskiarvo, mutta hän ei osallistunut viittaamalla tunneilla. Toisen pojan käytös on kasi, tiedän hänen juttelevan tunnilla omiaan ja sanovan opelle vastaan. hänen numeronsa ovat yleensä noin 2 numeroa huonompia kuin kokeesta saadut. Kyllä meillä vanhempainilloissa on sanottu että kokeet muodostavat vain osan numeroista. Mitäpä järkeä sitä olisi tunneilla mitään höpöttää jos koearvosanat olisivat se ainoa asia millä numero ansaitaan.
Sehän jos joku kertoo asenteesta ko ainetta kohtaan!
Kotitalous on sellainen aine, että siinä kokeella ei ole suurta merkitystä.
Muistelen, että ainakin kympin perusteita omana aikanani olivat muun muassa siisteys, toisten huomioon ottaminen, oma-aloitteisuus, soveltamistaito, ja se, että teki sen mitä pyydettiin, eikä koskaan lintsannut. Eikä koskaan lähtenyt johonkin takahuoneeseen mellastamaan. En saanut koskaan kymppiä, olin aina ysin oppilas. Kympin oppilas oli ryhmässäni, mutta hän kyllä erottuikin, oli erittäin oma-aloitteinen ja soveltamiskykyinen ja oli kyl aina hymypoikakin...
Liikunnassa oli harvemmin kokeita, mutta niistä tuli tietysti aina hikarina kymppi.
Lintsailin, ja en ollut kovin loistava missään. Jos yritin kaikkeni, sain kasin.
Ruotsista taas ope teki niin tiukkoja kokeista, että kukaan ei saanut kuin maksimissaan 9-. 8.5 oli yleisin numeroni. Ja tunnilla osallistuminen todellakin vaikutti numeroon. Joskus kun olin "täydellinen" kokeessa, ihan jostain pilkkuvirheestä oli sakotettu että sain 9.5. Ihan vaan koska hän ei kymppejä anna kenellekään periaatteesta, aina on parantamisen varaa... ja tunnilla osallistuminen ja oma-aloitteisuus, harrastaminen, ja kielen käyttötaito ja halukkuus omassa elämässä, ne olivat niin tärkeitä, että niistä sai "vain" kasin.
Päättötotariin sain sitten kyllä ysin, jokainen sai yhtä paremmin jos oli ns. sillä rajalla.
Peruskoulun numerot ovat herttaisen yhdentekeviä, kunhan suraavan asteen oppilaitokseen pääsee. Ja sen arvosteluilla taas voi pyyhkiä perseensä kunhan töihin pääsee. Työssä menestyminen taas riippuu todellisista kyvyistä ja huippuosajat palkitaan kyllä!
periaate oli, että todistuksen arvosana ei saa poiketa kuin yhdellä koearvosanojen keskiarvosta. Korkeintaan kahdella, mutta silloin piti olla erityisiä syitä.
Kotitaloudessa se koenumero ei kuitenkaan kauheasti vaikuta, kyse on taitoaineesta, jossa tunneilla tehtävillä kokkauksilla on iso painoarvo, näin ymmärtäisin.
Käytöksen pitäisi vaikuttaa käytösarvosanaan ja siitä arvosanasta en ole koskaan piitannutkaan, mutta ei sen aineiden arvosteluun vaikuttaa-ap-
Käytös ja huolellisuusnumeroita ei enää oo todistuksissa erikseen. On ollu joskus 90-luvulla vielä...
Ope
En minä ainakaan laita lapsen numeroita ylös!!! En halua liikaa kiinnittää niihin huomiota koska tiedän että lapsi tekee parhaansa ja se riittäköön myös minulle.
Biologia: Kaksi koetta, joista poika sai 9- ja 10. Lisäksi oli kerran kirjallinen läksyjenkuulustelu, josta poika sai 18/20 pistettä. On kiinnostunut luonnosta, eläimistä, kasveista.. kulkee mielellään isänsä kanssa metsässä ja tunnistaa esim. perhosia ja lintuja ihan tosi hyvin.
Tunnilla en tiedä, kuinka aktiivinen on. Tokarissa numero oli 8Maantieto: Kaksi koetta, joista numerot 8+ (tosi vaikea koe, vain 2 kiitettävää koko luokassa) ja 9+ Poika ei tykkää yhtään maantiedosta ja pitkin hampain tekee tehtävätkin. Tokarissa numero 8
Historia: Kaksi koetta, joista numerot 9- ja 10-. On kiinnostunut, tekee tehtävät mielellään jne. Tokarin numero 8.
Muilta opettajilta numerot olivat melkeenpä tasan kokeiden numero pyöristettynä. Ja käyttäytymisnumero oli pojalla 8, eli eikös se muutenki arvostella erikseen oppiaineista??
Mitään muita testejä / kokeita pidetty?
Millaisesta häirinnästä opettaja sinua syyttää?
Viittaatko tunnilla, osallistutko?