Mä en usko koliikkiin tai koliikkikipuihin ehkä lähinnä
en siitäkään huolimatta, että itselläni on ollut "koliikkivauvaksi" luokiteltu vastasyntynyt.
Oman käsitykseni mukaan minun esikoisen huusi tuntikausia, koska oli yliväsynyt eikä osannut nukahtaa. Lapsi on nyt 8-vuotias ja on edelleen huono nukahtaja ja huono nukkuja.
Kuopus sitten nukkui kuin tukki heti syntymästään lähtien eikä juuri itkeskellytkään.
Tunnustan toki, että vauvoillakin on kipuja ja mahanpurujakin, mutta koliikki, johon ei kipulääke auta, on kyllä jotain ihan muuta.
Kommentit (32)
mille ei löydy mitään selitystä. Se selitys saattaa löytyä sitten joskus viiden vuoden päästä, kun lapsi saa diagnoosin, jota ei nuoremmalle vielä voi edes tehdä. Mistä sen sittenkään kuitenkaan tietää johtuiko se itku siitä vai jostain muusta.
Mutta ei sun koliikkii tarvi uskoa, sillä ei se ole mikään varsinainen tauti. Se on tosiaan vain nimitys vauvan selittämättömälle runsaalle itkulle. Ja jos vauva itkee niin se itkee. Ei se ole mikään uskon asia.
Päinvastoin moni kipulääke ärsyttää.. Tai oikeastaan suonensisäisesti tiputettuna auttoi.. Mutta harvempi vauva otetaan sisälle sairaalaan nk. koliikin takia. 3
3-vuotias lapseni kärsi nimitäin viikko sitten kovista vatsakipvuista, jolloin kömpi sänkyynsä peiton alle niitä itkemään. Soitin terveyskeskukseen ja kyselin hoito-ohjeita. Ohjeeksi sain kipulääkityksen. No, suppo sisään ja n. puolen tunnin kuluttua kipu oli ohi. Tulkitsin asian niin, että kipulääke auttoi.
3-vuotias lapseni kärsi nimitäin viikko sitten kovista vatsakipvuista, jolloin kömpi sänkyynsä peiton alle niitä itkemään. Soitin terveyskeskukseen ja kyselin hoito-ohjeita. Ohjeeksi sain kipulääkityksen. No, suppo sisään ja n. puolen tunnin kuluttua kipu oli ohi. Tulkitsin asian niin, että kipulääke auttoi.
ja meillä ei supot auttaneet eikä lääkäri niitä pidemmän päälle käytettäväksi niin pienelle suositellut. Vatsa oli todella turvoksissa ja paska lensi kaaressa kun sitä lääkäri puristeli. Luuletko että suppo todellakin olisi auttanut? Ilmeisesti sulla on jotain parempaa tietoa kuin lääkärillä ja minulla, joka lasta yritti hoitaa. Kaikki keinot käytettiin, mutta aika oli ainoa joka auttoi.
joka ilta noin 22-02 eikä siinä mikään kipulääke, vyöhyketerapia, rentoutus, hieronta, muut lääkkeet auttanut. Tosiaan meillä loppui tasan 7 kk ikäisenä kuin seinään. Enkä vieläkään keksi mistä johtui. Lapsi on siitä lähtien nukkunut aina hyvin (siis heräili tietenkin öisin, mutta nukahti heposti). Silloin olin kyllä tosi rikki ja lääkärit vain totes on vähän pitempi koliikki :(
Huuto loppui kuin seinään noin kolmen kk iässä. Minä uskon kyllä koliikkiin, sehän on selittämätöntä itkua ei siis välttämättä mahavaivoja tms. Ja eihän alle 3 kk ikäistä saa edes omin neuvoin lääkitä.
Relatipat auttoivat jonkun verran, mutta eivät nekään sitä itkua poistaneet. Cuplatonista ei ollut mitään hyötyä.
Kipulääke ei auta, jos kyse ei ole kivuista. Jotkut vauvat huutavat paljon ja toiset jopa ilman mitään näkyvää syytä mutta melkein jokaiselta vauvalta se "paska lentää kaaressa", kuten värikkäästi ilmaisit.
Kohta 16v tyttärelläni on ollut vatsakipuja ja eilen jouduimme lähtemään päivystykseen ankaran kipukohtauksen vuoksi. Tyttö itki ja iemurteli tuskissaan. Pelästyin tietenkin, että voiko olla vakavammasta kyse. Ultraäänitutmus tehdään viikon päästä, mutta lääkärin mielestä kyse voi olla koliikista, jota esiintyy myös aikuisilla. Suolenmutkat voivat kerätä ilmaa, joka ei pääse ulos. Kipulääkkeet harvoin auttavat, joten lääkäri suositteli Cuplaton-kapseleita. Voin kuvitella mitkä tuskat ovat vauvalla pahoissa koliikkikohtauksissa. Kaikilla viidellä lapsellani on ollut koliikkivaivoja vauvana. Nuorimman kohdalla aloin kantaa häntä kantoliinassa; kietaisuristi2-asennossa, jossa vauvan vatsa kantajan vatsaa vasten. Myös vauvan avonainen jalkojen asento saattaa auttaa ilman poistuloa vatsasta. Nuorimmaisen koliikkivaivat loppuivat lähes heti kantoliinan avulla.
se selvisi, kun vein lapsen yksityiselle lastenlääkärille ja sanoin, että tk:ssa leimattiin vain koliikiksi, minä en sellaiseen usko, jokin on vialla. Perusteellisten tutkimusten jälkeen löytyi allergiat, ja siihen loppui itku. Joillakin ne allergiat ovat jo geeneissä syntyessään eivätkä ilmesty iän myötä tai altistuksessa.
Kuopus taas valvoitti öisin ähisemällä ja kakkimalla ja siihen auttoi vyöhyketerapia. Rytmi muuttui, että kakkaähinä oli päiväsaikaan ja neiti alkoi nukkumaan 8-10 tunnin yöunia 6 viikkoisena.
Nyt edelleen esikko reagoi pikkukipuihin ja uusiin asioihin helposti itkulla, kun kuopus saattaa kaatumisen jälkeen nousta ylös ja jatkaa matkaa, eikä pelkää mitään uutta.
Mutta mistä tietää kipulääkkeen vaikutuksen, kun tietääkseni alle 3kk ikäiselle ei saa kipulääkkeitä antaa?
Mulla on ollut 2 "normaalia" vauvaa ja 2 koliikkivauvaa. Nämä huutajat ovatkin sitten huutaneet kutakuinkin 24/7 koko ekan vuoden tai olleet vähintäänkin tosi kärttyisiä (kaikki mahdolliset allergiatutkimuksetkin on käyty jo läpi). Nyt ovat kohta 4v ja nyt vasta hiljalleen alkavat nukkua paremmin, ei toki hyvin vieläkään.
mutta koliikkiin - ei, sehän olisikin jo mahdoton ajatus..
tai sitä ei ole sellaiseksi voitu osoittaa. Usein koliikkivauvoilla on kamalat ilmavaivat, mutta ne ovat seurausta siitä huutamisesta. Koliikin syytä ei tiedetä. Kipua se ei välttämättä ole, vaan jotain turvattomuuden tms tunnetta, joka ei jostain syystä hellällä ja varmallakaan hoidolla laukea ennenkuin lapsi on tarpeeksi kypsä.