Lapsi aloittaa partiossa
Onko siellä jotain vaatimuksia vaatetuksen tms. suhteen? Mitä pitäisi olla mukana? 7-vuotiaasta tytöstä kyse.
Kommentit (18)
koska oli sairaana kaksi ekaa kertaa.
Mahtaako siellä olla paljon ulkoilua tms. joka kerta?
Anteeksi jos kysyn tyhmiä. En tiedä partiosta yhtään mitään...
partiolainen.Joka kerta ovat ulkona ensin satio tai paistoi =).Ajattelin,että kun tuota rahaakaan ei hirveästi ole,niin että olsi pojalla halpa harrastua mutta mutta...
Tuli juuri tiedote,että vuosimaksu tulossa.Lisäksi menevät parin päivän retkelle jossa ovat yötä,niin sekin 30e ja rinkka pitää hommata reissuun.Suoritus kirja ja huivi eivät nyt paljoa maksaneet.Että ei mikään ilmanen harrastus kuitenkaan ole.Onneksi kummit lupasivat pojan reissuun kustantaa ja kirpparilta löydettiin halvalla rinkka pojalle.Kaupassa halvimmat 50e ylöspäin =(.
Valojen vannomiset. Niinkuin armeijassa, konfirmaatiossa ja aviossa. Ja kukaan ei mieti, mitä tuli luvattua.
partio on hieno asia! Saa laspet ymmärtämään luontoa ja sen arvostusta. Toivottavasti silloin kun omat lapseni ovat tarpeeksi vanhoja sen aloittamaan se on ihan suosittu eikä mikään "juntti" harrastus. Olen nimittäin päättänyt, että tahtoi tai ei niin sinne laitan. Sen verran itse lapsena ja nuorena rakastin siellä käyntiä, telttailuja, ensiapukoulutuksia, mökkeilyä jne.
Lapsi käy muualla koulua, mutta haluan että tapaa myös täkäläisiä kavereita. Nämä käyvät tuolla partiossa.
Ja tämä partio sattuu olemaan ihan meidän vieressä, joten lapsi osaa kulkea harrastukseen jo itse.
Ja luontoihminen hän on jo valmiiksi, joten varmasti saa siitä monenlaista irti.
Ap
Ei vaan mun aikana (n. 10 vuotta sitten). Lippukunnalla oli omat mökit joilla käytiin isompana, pienempänä seurakunnan sähkölämmiteisellä majalla. Ainoa, mikä kustansi oli omat ruuat. Makkarit, rinkat jne. kannattaa kysellä lainaan, monilla saattaa olla ja niitä harvoin tarvii. Sitten voi ostaa omat vaikka joululahjaksi :)
Ei mulle ainakaan ostettu erikseen vaatteita partiota varten, myöhemmin retkille tarvi kyllä lämmintä kampetta, mutta kerrospukeutuminen on niissä olosuhteissa aina paras, mikä partiossa opetetaankin. Eli ei tarvitse erityisrompetta.
Oli todella halpa harrastus ainakin mun aikaan. Kisoissakin käytiin, mutta ne matkat rahoitettiin joulukalenterimyynnillä ja esim. kerran oltiin isoissa hautajaisissa kukkatyttöinä.
makuupussia kannttaa kytätä armeijan "myyjäisistä" (joskus noita ainakin ollut, tai jos joku tuttu intissä, niin kysyä voiko ostaa). Ovat suht edullisia ja todella hyviä. Siskolla oli sellainen, kesti merkinnän mukaan -40c. Muutenkin ei missään nimessä mitään kevytmakkaria. Me esim. nukuttiin vartiossa (johon mennään sudenpentujen jälkeen n. 10 vuotiaana) talvella pihalla laavussa.
että jos yhden saisi valita, niin partio.
Kaikki tuntemani partiolaiset on olleet niin kilttejä lapsia kun vaan äiti voi toivoa.
Oltiin sellanen kunnon rebel-ryhmä. Mutta pärjättiin hyvin kisoissa ja oli kyllä todella kivaa. Paljon jäi käteen myöhempää elämää varten, tärkeimpänä luonnossaliikkumis ja EA-taidot.
Uskonnollisuus ja isänmaallisuus oli toki mukana, mutta mulla meni toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Eli mielelläni omatkin mukulat tulevaisuudessani laittaisin, vaikka olen "kirkkokriittinen" ja aika epäisänmaallinen kommari :)
Itse olin heti pienestä pitäen partiossa mukana, ja myös isompana vedin laumaa ja vartiota ja tykkäsin kovasti. Ei meilläkään mitenkään paljoa rahaa ollut silloin kun harrastusta aloitin, joten en alkuun saanut mitään hienoja vehkeitä. Meillä rinkkoja ja isompia reppuja lainailtiin aluksi sukulaisilta ja tutuilta, ennenkuin sain oman. Varsinaista rinkkaa mulla ei koskaan edes ole ollut, vain isompi reppu. Ja toki tulee jäsen maksut yms kulut mutta jäsenmaksun kaverina saa myös sen vakuutuksen.
Itselle oli hyvin pienestä selvää se että partio ei ole mikään väline harrastus, eli pärjäsin myös "henkisesti" ihan hyvin sillä rautakauppa puukolla, vaikka kaveri vuoli omaaa makkarakeppiään sillä käsin taotulla lappalais puukolla.
En pidä hyvänä sitä, että esim. 12-vuotiaat ryhmänvetäjät ovat 8 - 10 -vuotiaiden lasten 'johtajina'. Eihän tuon ikäisiä voisi kotiinkaan lapsenvahdiksi ottaa.
Minä olen kuullut partiossa paristakin kiusaamistapauksesta, joita liian nuoret vetäjät eivät osanneet lainkaan käsitellä. Nuoret vetäjät eivät myöskään osaa suunnitella toimintaa, vaan kokoontumiset ovat usein löysiä tai aina tehdään jotain samaa (koulu yms on kuitenkin etusijalla eikä kokoontumisten suunnittelulle ole aikaa). Enkä päästäisi missään tapauksessa lasta yöretkelle,jos mukana ei olisi useita täysi-ikäisiä.
Partiossa 8-10 -vuotiaat ovat vielä sudenpentuja, joilla on aikuiset tai "lähes aikuiset" johtajat. Yli 10-vuotiaat kokoontuvat vartioihin, joita johtaa muutamaa vuotta vanhempi vartionjohtaja. Vartionjohtajilla on tukenaan vanhempi johtaja, aikuinen, joka auttaa mm. kokousten suunnittelussa.
Kannattaa muistaa, että esim. 15-vuotiaalla partiolaisella saattaa olla 7-8 vuoden retkeilykokemus, joten hän todennäköisesti osaa toimia porukkansa kanssa retkellä.
En tiedä, perustuuko kirjoituksesi omiin kokemuksiisi. Ikävää, jos kohdalle on osunut löysiä tai tylsiä partiokokouksia. Kannattaa olla yhteydessä lippunkunnan johtoon ja kysellä asioista. Ja ainahan on mahdollista tarjoutua mukaan toimintaan tukemaan nuoria johtajia.
Totta on että jotkut vetäjät ovat nuoria ja tai kokemattomia eikä kaikille lapsille partio sovi. Meillä vanhimmainen lopetti partion käytyään sitä vuoden tai pari.
Toiset kaksi lasta ovat partiossa ja tykkäävät kovasti. Samoin minä tykkään, ainakin nämä vetäjät vai miksi niitä sanotaan, ovat reippaita ja kivoja nuoria. Joku viikko sitten oli paripäiväinen partiotapahtuma,jossa lapseni olivat.
Toiselle lapselle tuli siellä yleinen paha mieli ja surku, ja erinomaisen hyvin vetäjien taholta tämä juttu hoidettiin.
Lapsella on kaksi vetäjää siellä, yksi tällainen nuori alaikäinen ja yksi aikuinen. Täällä ei kuulemma koskaan jätetä ilman aikuista.
Tykkäsi kovasti ja puuhakkaasti tuli pois! Tämä on nyt hänellä eka ihan oma "isojen harrastus", johon kulkee kaverien kanssa itsenäisesti.
Ap
jonka mukana ollaan sisällä tai ulkona.