~*~*~TONSKAT~*~*~ tammikuuhun 2009!
Uutta pinoa pykään taas, kun ei näyttänyt vielä olevan. Haetaanpa edellisen pinon linkki ekana perään...
Kommentit (157)
Tulin ilmoittamaan, että meille syntyi *tyttö* mitoiltaan *3620g*, *48cm* ja pipo *35cm* to 22.1 rv 40+5. Epäsäännölliset supistukset alkoivat jo keskiviikon vastaisena yönä, mutta tyttö näki päivänvalon vasta torstaiaamuna klo 7.35. Virallisesti synnytyksen katsottiin käynnistyneen ke iltana klo 19, kun supistukset alkoivat säännöllistyä.
Synnytyksen kokonaiskesto 12h 45min, josta avautumisvaihe 11h45min., ponnistusvaihe 50min. ja jälkeiset 10min..
Toisen asteen repeämät, joita tikattiin hyvä tovi. Synnytyskertomusta kertoilen myöhemmin. Tänää kotiuduttiin <3
Han, S liki 2v. ja pikkuS 2 vrk
Sattuu ihan sairaasti joka paikkaan.. Mieli on ihan maassa. Piti olla kiva viikonloppu edessä, mutta nyt on tullut kärvisteltyä sohvalla jo pari päivää.. Tuonne alas sattuu niin ettei juuri kävellä voi, masu on kivikova pallero ja tänään on kaiken lisäksi oksettanut, pyörryttänyt ja päätä särkenyt.. Huoh. Tulisi jo tää vaavi.. Paineet pahimmillaan 157/101, joten kai tässä pitää taas kohtapuoliin olla yhteyksissä kättärille. Neuvolassa kävin PE, sf-mitta laskenut sentillä, vaavi potki doppleria - sykkeet hyvät, painoa tullut yhteensä +12kg raskauden aikana, turvotus aika massiivista jne..
Ihan ekana - HAN - SUUREN SUURET ONNITTELUT prinsessasta koko perheelle! :))) Kuten arvelinkin, pääsit ennen mua punnertamaan.. ;)
Mahtavaa että MIAMIK olit saanut shoppailtua ja nukuttuakin noin hyvin! :) Voi kunpa täälläkin..
JEPSIS - mikäs on olotila nyt? Saitkos raahattua itsesi sinne Ideaparkiin?
NAPNAP - teretulemast porukkaan! :) Kiva kun tulee lisää väkeä (ja tuttuja vielä) nyt kun osa porukasta on poksahtanut * vihreä kateudesta *
BEJPI - harvinaisen tylyä kohtelua harrastaa sun pomos.. tai ex-pomo.. :( Kannattaa kuitenkin olla yhteydessä työkkäriin, tiedustelet sieltä miten moisessa tilanteessa toimia.
PIKKU-MILLI - eihän teillä nyt sitten iskenyt flunssa päälle!? Toivottavasti ei..
Ok, nyt on mentävä varmaan taas kaurapussin kanssa vaaka-asentoon.. Jos vaikka yrittäisi nukkuakin vähän tulevana yönä. Voikaa hyvin ja suppareita taas niitä kaipaaville - omin kyllä osan.. ;)
Mammis + O melkein rv 39+6 + Oona zzz
Sattuu ihan sairaasti joka paikkaan.. Mieli on ihan maassa. Piti olla kiva viikonloppu edessä, mutta nyt on tullut kärvisteltyä sohvalla jo pari päivää.. Tuonne alas sattuu niin ettei juuri kävellä voi, masu on kivikova pallero ja tänään on kaiken lisäksi oksettanut, pyörryttänyt ja päätä särkenyt.. Huoh. Tulisi jo tää vaavi.. Paineet pahimmillaan 157/101, joten kai tässä pitää taas kohtapuoliin olla yhteyksissä kättärille. Neuvolassa kävin PE, sf-mitta laskenut sentillä, vaavi potki doppleria - sykkeet hyvät, painoa tullut yhteensä +12kg raskauden aikana, turvotus aika massiivista jne..
Ihan ekana - HAN - SUUREN SUURET ONNITTELUT prinsessasta koko perheelle! :))) Kuten arvelinkin, pääsit ennen mua punnertamaan.. ;)
Mahtavaa että MIAMIK olit saanut shoppailtua ja nukuttuakin noin hyvin! :) Voi kunpa täälläkin..
JEPSIS - mikäs on olotila nyt? Saitkos raahattua itsesi sinne Ideaparkiin?
NAPNAP - teretulemast porukkaan! :) Kiva kun tulee lisää väkeä (ja tuttuja vielä) nyt kun osa porukasta on poksahtanut * vihreä kateudesta *
BEJPI - harvinaisen tylyä kohtelua harrastaa sun pomos.. tai ex-pomo.. :( Kannattaa kuitenkin olla yhteydessä työkkäriin, tiedustelet sieltä miten moisessa tilanteessa toimia.
PIKKU-MILLI - eihän teillä nyt sitten iskenyt flunssa päälle!? Toivottavasti ei..
Ok, nyt on mentävä varmaan taas kaurapussin kanssa vaaka-asentoon.. Jos vaikka yrittäisi nukkuakin vähän tulevana yönä. Voikaa hyvin ja suppareita taas niitä kaipaaville - omin kyllä osan.. ;)
Mammis + O melkein rv 39+6 + Oona zzz
Edellisestä viestistä on tullut sitten aika kipeitä suppareita 15min välein. Kaurapussia on lämmitetty koko yö ja kahdesti oon ollut jo suihkussakin.. Tietysti Oonalla on taas yskä yltynyt (lekurin ohjeen mukaan vähennetty kortisoniannosta - jota taidan kyllä nostaa taas tänään) ja raukka oksensi meidän sänkyyn yöllä kun limaa kröhi kurkustansa.. Mies lähti just silmät sikkaralla töihin ja mun sisko & vanhemmat ovat matkalla tänne mun avuksi. Mun tuurilla nää supparit loppuu kyllä taas eikä päästä nyytinhakureissulle vaikka tänään olisi erittäin "otollinen" päivä noiden lapsenvahtien puolesta.. ;)
Mammis valittaa jälleen
lisää tehokkaita suppareita! Tietysti parempi jos oot jo synnärillä! :D
Bejpi ja Tiuhti 14+5
Hanille onnittelut prinsessasta, arvelinkin sinun saaneen jo nyytin sylkkyyn :)
NapNap, tervetuloa tälle puolelle. Miten sinun tyttökin jo noin vanha on ;)
Mammis taitaa päästä tänään tositoimiin! Tsemppiä!
Eilen oli kyllä sellainen ketutuspäivä ja tuntui että kaikki asiat vaan itketti ja aattelin että ei tämä vauva tule kyllä itsellään ulos! Huoh. Onneksi sai viettää Jepsiksen kanssa aamupäivän idiksessä!
Mies lähti Idan kanssa äsken isoon pulkkamäkeen ja minä se täällä häärään viikkosiivousta. Aamulla tuli taas aikamoiset limat ja hieman havaitsin seassa vaaleanpunaista? En ole kyllä ihan varma... Siitä lähtien on nippaillut ja nappailut alaselässä ja kohdunsuulla aivan kuin kuukautisvuoto alkaisi. No, ei tämä taida vielä mitään tarkoittaa :)
Tänään rv 40+5, jolloin Ida oli jo syntynyt klo 5.52 :) Pyh ja pah tästä mitään tule...
Nyt on taas mukavasti nukuttu yö takana. Edellisyö menikin hiukan niin ja näin, kun Helmille on kans iskenyt yskä ja siellä sängyn vierellä sai istuskella useampaan kertaan. Lisäksi yhdestä noin kuuteen aamulla supisteli siinä 5-20 min välein. Nukuin kyllä välit. Aika hauskaa kun aina heräsin suppariin ja siinä sitten laskin välin ja laitoin uudelleen simmut kiinni.
Torstain ja perjantain vihloi tuonne alapäähän niin pirusti, mutta sen jälkeen on taas ollut ihan ok olo. Eikä eilinen Idis-reissukaan tuottanut tuota paineen tunnetta uudelleen. Tein kyllä hyviä ostoksia ... ja halvalla. Oli oikein onnistunut reissu. Onneks kerittiin vielä tekemään se. Kiitti vaan MiaMikille seurasta !!!
Mullakin on tänään merkkipäivä niinkuin MM:llä. Tänään rv 41+2 klo 9 tuli Helmistä lapsivedet. Helmi tosin syntyi sitten vasta rv. 41+4, mutta päästiin ainakin sairaalalle käymään ! Mutta ehei, tänään ei oo näkynyt kyllä minkäänlaista vuotoa.
Elikkäs keskiviikkoa odotellessa ja yliaikaiskontrollia. Mun äiti tulee tiistaina meidän seuraksi ja hoitaa Helmiä sitten keskiviikon. Mies kyllä uhkas mennä keskiviikona töihin. Lupas kyllä karauttaa paikalle nopeesti, jos tapahtumaan alkaa. Ajattelee varmaan, ettei synnytystä käynnistetä vielä keskiviikkona ja jospa siihen taas menee se pari päivää ennenkuin syntyy ja isyyslomapäiviä kuluu hukkaan. No, mä ajattelin kuitenkin valittaa niin paljon että käynnistävät jo keskiviikkona. Ja kun mulla kaiken järjen mukaan pitäis olla suht kypsät paikat niin enkähän mä punnerra vauvan saman päivän aikana ulos. No puolisen tuntia mieheltä menee työpaikalta sairaalalle, joten ehkäpä annan hänen mennäkin töihin. Elikkäs näillä näkymin meen yksin sinne kontrolliin.
Meilläkin muut tekevät lähtöä pulkkamäkeen ! Ja äänestä päätellen pukeminen ei taas ole neidistä ihan mieluisaa :)
Jepsis rv 41+2 (kaikki tuntuu kiilaavan mun edelle, onneks MM on vielä mun seurana)
suppareiden kirjo on moninainen - 4-20 min välillä.. enimmäkseen kyllä jo 10min.. että toivossa eletään, mut edelleen oon pessimisti että ei tästä mitään tule kuitenkaan.. Onneksi mun vanhemmat & sisko tulivat - Oona nimittäin on kaivannut syliä koko aamun raukka yskiessään & oksentaessaan - ei ois ollut kivaa kesken supistusten sylitellä.. huh huh.
MIAMIK - melkein voisin veikata että sä saat nyytin kainaloosi ennen mua.. ;) Limat ja nippailut sun muut kuulostaa lupaavalle! Suppareita sinnekin!
JEPSIS - jaksuja sullekin viimeisiin päiviin sekä tehokkaita suppareita!
Taidan kuitenkin nyt pakata sairaalakassin uusiksi - oon jo sieltä ottanut pari juttua pois niin täytyy käydä lista läpi..
Palstaterroristi Mammis + O rv 39+6 sais jo tulla ulos..
Onpas täällä monella jännät paikat!!! Kovasti toivottelen synnytyssuppareita Mammikselle, MiaMikille ja Jepsikselle (olikos vielä muita ihan loppupääläisiä?)!!! Toivotaan, että teistä jokainen pääsee ihan pian tositoimiin:)!!! Tsemppiä!
Hanille PALJON ONNEA pikkuisesta tyttösestä:)! Mukavia aikoja kahden lapsosen kanssa toivotan teidän koko perheelle!
Omaan napaan ei kummoisempia. Huomenna olisi rv 17 täynnä ja rv 18 starttaa:) Oon yrittänyt kovasti kuulostella Hipun liikkeitä, mutta en oo nyt ihan satavarmoja liikahduksia tuntenut...jotain pientä alavatsalla aina välillä tuntuu, mutta en sitten tiiä. Nooh, odotellaan (odottavan aika on pitkä) :D
Eilen oli kiva ilta, kun miehen veli ja sen avokki olivat tässä meillä iltaa istumassa:) Tänään olisi tarkoitus sitten poitsun päiväunien jälkeen lähteä anoppilaan syömään ja hiustenleikkuuseen (miehen sisko on melkein valmis parturi). :)
~ Viipuli ja Hippunen, rv 16+6 ~
alkoi täälläkin supistelut, 6-12min välein tulee sellaisia vähän kipeitä supistuksia. Sen verran on ytyä että joutuu alkaa keinuttelemaan lantiota ja kohta alan varmaan lämmittelemään kaurapussiakin. Kipu tuntuu lähinnä aina kohdunsuulla ja alaselässä. Idastahan mulla oli sen rv 40+4 päivän tälläistä ja sitten illalla klo 22 alkooi rytinällä synnytys. Mutta silti jotenkin tuntuu ettei tämä nyt voi sitä itseään olla ;)
Saas nähdä pääsenkö illalla miehen serkun ala-asteikäisten serkkujen synttäreille sekä kaverini lapsen synttäreille. Taitaa mies joutua mennä Iitun kanssa kahdestaan jos nämä supparit nyt tälläisenä jatkuu...
Onnea *Han*!
Ja suppareita niitä kaipaaville! Kuulostaa jo monella lupaavalta :) Mullahan supisteli siellä sairaalassa vesien menon jälkeen välillä jo 3-4min välein, mutta eipä vaan synnytys käynnistynyt itsestään :( Toivottavasti teillä kaikilla ihan oikeasti käynnistyy se synnytys, ettei tarvitse päivätolkulla olla eipäs-joopas -fiiliksissä.
Niin muuten, unohdin silloin synnytyskertomuksessani mainita, että tyttö syntyi käsi poskella. Ehkä vähän selittää sitä (mielestäni tosi pitkää) ponnistusvaihetta ja sen kamaluutta. Eihän mulla muuten synnytyksen kesto ollut kuin viitisen tuntia suppareista istukkaan, mutta se ponnistusvaihe kesti mielestäni ainakin kolme päivää ;) (Tai 38min, papereiden mukaan.)
Kandi
Paljon onnea Han tytöstä!
Ja taitaa olla mammiksella ja miamikillä kohta vauvat mahan ulkopuolella, jos ei ole jo. Kivaa! Toivottavasti jepsiskin pääsee kohta synnyttämään.
Kivaa, meillä on Viipulin ja bejbin kanssa lasketut ajat ihan lähekkäin! Bejbi, meillä taas oli ekassa ultrassa sikiö 4 päivää pienempi, joten meidän masuvauvat ovat oikeestaan aika saman ikäiset:) Meidän enskatyttö syntyin viikoilla 39+3. Mites Viipuli teidän esikoinen, millä viikoilla syntyi?
Harmi että bejbin työt tolleen päättyi, aika paskamaista. Välillä ihmetyttää aikuisten ihmisten käytös työelämässä... että ihan tekstiviestillä ilmoitti, ja vielä tohon tyyliin...
Mulla rupee väsymys olee poissa, iltaisin jaksaa paljon paremmin puuhailla kaikkea. Mulla on välillä iltavuoroja töissä, sitten vielä opiskelen ja salilla yritän käydä, niin jossain vaiheessa tuntui ettei mistään tule mitään kun koko ajan vaan väsyttää.
Millasia hemoglobiinilukemia teillä muilla on ollut? Kun mulla oli ekassa neuvolassa rv9 hemppa vaan 113... Esikoisesta mun hemppa oli ekalla neuvolakäynnillä 136, ja alimmillaan se oli 101. Mitenköhän alas mahtaa nyt mennä, kun lähtötilannekin on jo noin huono...
NapNap rv16+4
Mites Mammiksella?
Täällä on supistellut koko ajan siitä aamupäivästä asti. Huilasin Idan päikkäriajan sohvalla ja heti suppareiden väli piteni varttiin. Sitten taas vähän tiheni ja nyt taitaa taas pidentyä varttiin. Supistuksen aikana kipu tuntuu edelleen enemmän selässä, mutta nyt viimoiset ovat tuntuneet myös mahan puolella. Äsken tuli taas aivan mieletön määrä vaaleanpunaista limaa.
Mies lähti neidin kanssa synttäreille ja minä laitoin saunan päälle :) Jos vaikka pääsisi puhtaana synnyttämään. Älkää sitten naurako mulle aamulla kun tulen tänne yhtenä kappaleena kirjoittelemaan ;)
40+5
Toivottavasti on aamulla jo vauva kainalossa! Se on hyvä mennä saunapuhtaana synnyttämään:)
Oikein paljon onnea pikkurinsestasta Hanille ja koko perheelle!!! Oliko tyttö ihan yllätys vai aavistelitko jotain?
Onnea myös muille jo vauvan saaneille ja supistuksia loppupääläisille!
Kuumeileva Elovena.
ja NapNapille tervetuloa! :) Ja Hanille nyt ainakin onnittelut, varmaan multa on jäänyt I-L, Karssuli ja Kandikin onnittelematta, kun en ole kirjoittelemaan taipunut. Onnea tasapuolisesti kaikille pienokaisista!!
-Osse, typykkä 2v2kk ja poju 2kk2vk
Taitaa olla MM ja Mammis jossain muualla kuin koneella. :)
Eipä mulla muuta asiaa ollutkaan, pitäis rueta siivoamaan tuota kaoottista makuuhuonetta. Sais sitten käännettyä meidän ja Even sängyt niin sais sit joskus myös pinniksen sinne. Ja ei nuo eteisen valot häikäise Eveä..
NapNap, millos sulla on rakenneultra?
Nyt menee hermot tuohon kissaan kun se maukuu aamupalaa... Eli itsekin syömään puolukkapuuroa. :)
Bejpi, Tiuhti 14+6, Eve hoidossa
...toivottavasti jo vauvat kainalossa:)
Bejbi, mulla on rakenneultra 16.2, sillon on viikkoja kasassa 19+5.
Menen tänään iltavuoroon, saan tässä aamulla tehdä rauhassa omia juttuja ja varsinkin kouluhommia pitäisi saada taas tehtyä. Huomenna aamulla on neuvola, kerron sitten tuoreet neuvolakuulumiset.
Hyvää viikonalkua kaikille!
NapNap rv 16+5
Onnea Napnapille tätäkin kautta... Ihanaa, että teillekin tulossa tonska!
Sen verran varmaan uskallan kertoa, että MM on todellakin nyytti kainalossa!!! Pienen tytön pyöräytti yöllä... Saa tulla itse kertomaan lisää...
Ja taitaa se Mammiskin olla nyyttiä hakemassa... Muillekin loppupäälaisille suppareita, supsup! Niin ja Hanille onnittelut kanssa! Jepsiskin taitaa pian päästä toimiin...
Tänne ei kuulu ihmeempää, alkaa nuo yötkin olemaan jo ihan siedettäviä... Kun siirrettiin Luukas nukkumaan omaan sänkyynsä reilu viikko sitten, niin ei ole koko aika maito haisemassa nenään... Ja kyllä tää vauva-arki vaan on ihanaa! Ainoostaan sitä aikuisseuraa kaipaan, mutta töihin ei oo mitään kiirettä!!!
Mitenkäs Laventelin arki rullaa? Joko uskallat tulla kahvilaan/kerhoon tällä viikolla? (flunssapöpöjä ja mahatautia on kuulemma hirmuisesti taas liikenteessä...)
Mutta nyt meen tukkimasta teidän palstaa...
napero ja Luukas vajaa 2,5kk sekä Eetu 2v11kk
NapNap, tervetuloa tonskaporukkaan!!! Mäkään en oo piiiiiitkiin aikoihin tuolla taaperopuolella kirjoitellut, mutta raskauden myötä taas "eksyin" tänne.
Tänään oli neuvola:
rv 29+5
pissa puhdas
RR 102/68
paino +787/vko eli raskauden alusta + 6,1kg
sf-mitta 26,5cm
syke 145
liikkeet ++
tarjonta RT
Kaikki hyvin siis. Vähän on flunssainen olo... ja Aksukin on tukkoinen mikä ei oo tietenkään mikään ihme koska mies on vielä viikon pois. Meillähän sairastetaan AINA silloin kun mies on jossain. Ja nyt Aksu onkin ollut 7kk jo täysin terveenä pientä nuhaa ja yskää lukuunottamatta joten nähtäväksi jää mitä tästä seuraa.
Ja tietysti luntakin tulee sitten kun mies on pois :D vähän meinas tehdä tiukkaa lumitöiden tekeminen aamulla. Onneksi meillä on vaan pieni rivariasunnon etupiha putsattavana.
pikku-milli, Aksu 2v9kk & Frank 29+5