teenkö minä väärin vanhaa mummoa kohtaan?
hän on 80v. ja ei pääse ulos omin avuin.On aika yksinäinen, omaisia ei ole. Käyn häntä katsomassa noin kerran viikossa ja joka kerta hän pyytää että hakisin hänelle viiniä kaupasta. Eikä vain yhtä pulloa...yleensä sitten hän hävittää ne viinit viikon sisällä. Jonkin asteinen alkoholiongelma siis lienee kyseessä.
Hän lukee kyllä paljon mutta muuten on jo aika avuton. Mutta teenkö väärin kun haen hänelle pulloja Alkosta?
Kommentit (34)
ja haen hänelle tästä lähtien korkeintaan pari pulloa viiniä per viikko.
ap.
Onpa tosi tosi kurjan kuuloista! :( :( :(
Ps. Minun mummoni joka ei juonut pätkääkään koskaan lauloi vanhoja lauluja ihan selvinpäin aina silloin tällöin... ;)
mummo ei saa olla alkoholin suurkuluttaja. Tuolla kahdella annoksella pysyy juuri virallisten rajojen sallimassa kohtuukäytössä, sen yli menevä on suurkulutusta. Mummo on siis alkoholisti! Miksi se pitäisi hyväksyä ja sitä pitäisi edesauttaa?
Veisitkö viinaa 5-kymppiselle alkkikselle jos pyytäisi?
Onpa tosi tosi kurjan kuuloista! :( :( :(
Ps. Minun mummoni joka ei juonut pätkääkään koskaan lauloi vanhoja lauluja ihan selvinpäin aina silloin tällöin... ;)
Ei tuolla määrällä oikeasti ole vielä alkkis!
kaikkia aloituksia. Paljonko tämä mummeli viiniä kittaa? Jos nyt juo muutaman pullon viikossa eikä itseään humalassa telo, niin anna mummon lipittää.
huppelipäissään kaatuu, murtaa luitaan ja viruu päiväkaupalla lattialla tai kuolee siihen?
riskikulutuksen yli kenellä hyvänsä. Vanhempi ihminen vielä sietää huonommin alkoholia.
En mitenkään tuomiste vanhemman ihmisen juomista, enkä ajattele että kenekään pitää olla toisen tuomarina, mutta kyllä ap saa itse päättää haluaako mahdollistaa tuollaisen.
Minusta on ihan viisasta, että keskustelet mummosi kanssa huolestasi. En ainakaan haluaisi syyttää itseäni, jos mummoni katuilisi humalassa kotonaan. Yleesän tuonikäiset eivät kovin nopasti enää toivu, jos enää ollenkaan.
Ihanan mummo sulla :)
Jos munnisi ei ole vakituisessa sair.hoidossa eli kotihoito ei käy hänen luonaan . Tilaisin lääkärille ajan ns. terveystarkastukseen, hän voisi asiasta vaihvikaan puhua. Jos hänellä on lääkkeitä ole varovainen mitä teet. Viinin vienti hänelle on samaan verrattavissa kuin alle 18v. Vanhemmiten ihminen tarvitsee vähemmän alkoholia. Ota yhteyttä viranomaisiin, ennen kuin he ottavat sinuun yhteyttä.
elämään laatua ja vuosiin elämää, sanon minä! Enkä ole kenenkään vartija, Suomessa oikeustoimikelpoisella ihmisellä on vapautensa!
Ja kyllä, olen myös alalla
Vaihtoehtona on 17 vuoden viruminen palvelutalossa sokeana ja kuurona, nivelet niin kipeinä ettei pysty tekemään käsitöitä. Paljon mieluummin olisin suonut, että mummini olisi ottanut vähän reilummin viiniä, kaatunut, murtanut lonkkansa ja kuollut muutaman viikon kuluttua vaikka sairaalainfektioon, jos ei muuhun. Saman kohtalon ottaisin itselleni.
Pirullinen perimä tämä pitkäikäisyys. Jos tosiaan on pakko elää 101-vuotiaaksi kuten mummi, niin erittäin mielellään sitten ainakin pikku huppelissa siinä vaiheessa, kun elämän muut ilot eivät enää ole mahdollisia.
yhtä väärin kuin os veisit alkoholia alaikäiselle joka sitten sammuu lumihankeen.
Vanhat mummot juovat yksinäisyyteen eikä vanha elimistö tarvitse niin paljon alkoholia kuin nuorempi tullakseen humalaan.
Käy useammin ja vie vähemmän viiniä kerralla, vai haluatko ottaa vastuun mummon kaatumisesta ja siitä huolimatta makuusta vuodeosastolla liikuntakyvyttömänä vielä 10-15 vuotta
ja minulla on periaate etten ikinä enkä missään tilanteessa osta kenellekään alkoholijuomia enkä tupakkaa.
teräväpäisenä kuin ennenkin. Mutta joskus lauantai-iltaisin hän on selvästi ottanut enmmänkin, puhelimessa sen kuulee sen hänen remakasta puhetyylistään.Saattaapa hän laulaa loikauttaakkin minulle puhelimessa että "jo karjalan kunnailla lehtii puu". Hän on karjalan evakkoja.
ap.