Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

teenkö minä väärin vanhaa mummoa kohtaan?

Vierailija
13.10.2009 |

hän on 80v. ja ei pääse ulos omin avuin.On aika yksinäinen, omaisia ei ole. Käyn häntä katsomassa noin kerran viikossa ja joka kerta hän pyytää että hakisin hänelle viiniä kaupasta. Eikä vain yhtä pulloa...yleensä sitten hän hävittää ne viinit viikon sisällä. Jonkin asteinen alkoholiongelma siis lienee kyseessä.

Hän lukee kyllä paljon mutta muuten on jo aika avuton. Mutta teenkö väärin kun haen hänelle pulloja Alkosta?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylla han pullon hakijan jostain loytaisi ja pahimmassa tapauksessa jonkun rentun joka vie hanelta rahat ja kukkarot samalla.

Vierailija
2/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ihan itse päättää omista juomisistaan. Kauheaa ajatellakin, että joku tytönruipelo tulisi minulle hurskastelemaan viinasta, kun olen kasikymppinen! : O

Tee mummo onnelliseksi vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtuukäyttö on sallittua vanhuksillekin, mutta kohtuukäytön raja on iäkkäälle ja ehkä lääkkeitä käyttävälle vanhukselle aika alhaalla. Mitähän yhteisvaikutuksia on ap:n tunteman mummon lääkkeillä ja alkoholilla?

Parempi olisi yrittää ratkaista niitä ongelmia, joiden takia vanhus juo. Alkoholihan ei ole lääke eikä ratkaisu mihinkään, vaan päinvastoin lisää ongelmia!

Montako onnellista alkoholistia tunnette?

Vierailija
4/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mitäpä väärää siinä on, jos mummo juopottelee. Se on tietenkin hankalampi juttu, jos juo niin paljon, että kompuroi kotona ja satuttaa itsesnsä. Muuten mummo tuskin kerkeää enää juoda itseään hengiltä :)

Vierailija
5/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuomisesi taitavat jäädä omaan käyttöön? Hienoa kun käyt kyläilemässä, mutta mahdollistatko nyt myös liikakäytön? Kerro vaikka hänelle huolistasi ja kohtuullista alkoholin tarjoaminen. Tarjoa tilalle vaikka ulkoilua avustuksellasi, vanhusten kerhoja, hyvää syötävää, kodinhoitajaa jne.

Jatka muuten ihmeessä kyläilyjäsi, se on arvostettavaa toimintaa!

Vierailija
6/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ihminen alkaa selkeästi olemaan elämänsä viimeisillä vuosilla, ei kannata turhaan ottaa stressiä mistään "paheista".

Oikeasti, mitä se haittaa jos mummon elämä lyhentyy vaikka vuodella tuon juomisen takia? Jos se tuo mielihyvää ja helpotusta hänen elämäänsä, niin miksi kieltää se? Onko parempi, että mummo märehtii yksinäisyyttään ja vanhuuttaan kiikkustuolissa, mutta elää terveellisten elämäntapojen ansiosta satavuotiaaksi? Onko se onnea?

Ihan sama kuin minun 86-vuotias vaarini, joka tykkää napostella makeita herkkuja ja on kerännyt viime aikoina painoa lisää. Jotkut kauhistelevat ja yrittävän tuputtaa sotaveteraanille pelkkiä salaatinlehtiä ym. terveysruokaa, mistä hän ei tietenkään mitään tajua. Oikeasti, mitä väliä vaikka hän lihoisikin?? Hänellä on joka tapauksessa korkeintaan muutama vuosi jäljellä, joten en näe ainuttakaan syytä estää häntä nautiskelemasta.

Vierailija
7/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim pullon viikossa?

Vierailija
8/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hän on juonut tuolla tavalla jo vuosia.

Hän on oikein pirteä ja elämänhaluinen vanhus, hän polttaa myös tupakkaa. Minä toivoisin hänelle kuitenkin lisää elinvuosia.

ap.

Vierailija
9/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan kaameaa, jos vanhus kuolisi lihavana ja onnellisena sydänkohtaukseen, eikä anorektisena vihanneksena sairaalassa sadan vuoden iässä!

kun ihminen alkaa selkeästi olemaan elämänsä viimeisillä vuosilla, ei kannata turhaan ottaa stressiä mistään "paheista".

Oikeasti, mitä se haittaa jos mummon elämä lyhentyy vaikka vuodella tuon juomisen takia? Jos se tuo mielihyvää ja helpotusta hänen elämäänsä, niin miksi kieltää se? Onko parempi, että mummo märehtii yksinäisyyttään ja vanhuuttaan kiikkustuolissa, mutta elää terveellisten elämäntapojen ansiosta satavuotiaaksi? Onko se onnea?

Ihan sama kuin minun 86-vuotias vaarini, joka tykkää napostella makeita herkkuja ja on kerännyt viime aikoina painoa lisää. Jotkut kauhistelevat ja yrittävän tuputtaa sotaveteraanille pelkkiä salaatinlehtiä ym. terveysruokaa, mistä hän ei tietenkään mitään tajua. Oikeasti, mitä väliä vaikka hän lihoisikin?? Hänellä on joka tapauksessa korkeintaan muutama vuosi jäljellä, joten en näe ainuttakaan syytä estää häntä nautiskelemasta.

Vierailija
10/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka mussuttaa karkka/suklaata ja sipsiä. Janojuomaksi limua tietenkin.

Vierailija
11/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jo vuosia juonut muutaman puollon viiniä viikossa, niin mikä sinä olet sitä nyt rajoittamaan?

Vierailija
12/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun haen hänelle viiniä..Mutta joskus ajattelen että jos se tuo iloa hänelle niin miksen hakisi, kyllä minä muutenkin häntä käyn auttelemassa. Hänellä käy kodinhoitaja kerran viikossa, mutta nehän eivät kaikkia asioita hoida.

ap.

Vierailija
13/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan useammalla kuin joka kolmannella lonkkamurtuman saaneella vanhuksella oli tapaturman hetkellä alkoholia veressään.

Koetko tunnontuskia, jos tällainen tapaturma sattuisi alkoholin vuoksi?

Sinällään en viinin lipittämistä näe pahana, mutta juoko hän päihtymykseen asti?

Vierailija
14/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä mummo on jo elämänsä ehtoopuolella ja elää luultavasti viimeisiä vuosiaan. Miksi ihmeessä hän ei saisi juoda viiniä vaikka joka päivä jos siltä tuntuu. Jotain pientä iloa elämään sentään vielä!

Kuinka paljon hän nyt sitten juo viiniä? Naisilla suurkulutuksen raja on noin 2,5 pulloa viikossa. Jos ei nyt paljon yli tämän mene niin antaa mennä.

Vierailija
15/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on elämistä varten. Ja jokainen saa syödä ja juoda ihan mitä haluaa, se ei muille kuulu.

Jos mummon elämänlaatu paranee viinin ja tupakan myötä niin suodaan se hänelle. Keuhkosyöpään tuskin ehtii kuolla ja alkoholi laajentaa verisuonia, joten mikäs siinä.

Minä luulen että jos saan elää vanhaksi, niin vietän viimeiset vuodet juomalla viskiä ja syömällä homejuustoa. Se on ihanaa :) Ja auta armias jos joku minulta ne kieltää terveyssyistä niin saa huutia :)

Jos ne minut sitten tappaa niin sitten tappaa. Parempi lihavana ja onnellisena kuin kuivuneena onnettomana pari vuotta myöhemmin, kuten joku tuotssa kommentoikin.

Vierailija
16/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tunnen yhden. Johtuu siitä, että yli 80-vuotiailta heikkenee ruokahalu ja myös makujen maistaminen heikkenee. Viimeisenä säilyvät suolaisen ja makean maistaminen. Tämän takia juuri suklaa, pulla, karkki, keksit ja sipsit maistuvat omallekin läheiselleni. Ne ovat aina ensimmäisenä loppu. Tavallinen ruoka ei oikein kelpaa. Tämä on yksi syy jonka takia hän haluaa asua kotona. Laitoksessa kun ei saisi syödä pelkkää makeaa ja suolaista.

Ap:lle sen verran, että jos mummo on tottunut juomaan vaikka puoli pulloa päivässä niin se päivä ei tuota hänelle vielä minkäänlaista havaittavaa humalaa. Elimistö tottuu. Näin olen kolmekin pulloa viikossa olisi ok. Jos siis lähdetään siitä että on sallittavaa jatkaa tuttuja elämäntapojaan vanhanakin.

Vierailija
17/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikaan ei tunnu tietävän sitä, että vanhuksen elimistö reagoi alkoholiin eri tavalla kuin työikäisen.

Lisäksi vielä pitää muistaa lääkkeiden yhteisvaikutukset ja tapaturmariski. Lasillinen voi olla ok ellei ole sitä estävää lääkitystä, mutta enempi ei. Ja kuten joku jo mainitsikin, niin myös kaatumisen ja lonkkamurtuman riski on todella suuri.

Vierailija
18/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim pullon viikossa?

Mummoparka, aika pieni viikkoannos, sanoisin, jos siis tykkää viinistä. Huom: tässä on kysessä vanhus, eikä juomana ole mikään kossu.

Vierailija
19/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo nyt sitten paljon? Sehän menee jo niin että lounaalla lasi ja päivällisellä kaksi.

Taitaisi olla esim. Ranskassa ihan normaalikulutus. ;)

Vierailija
20/34 |
13.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan