Lapseni opettaja, joka on sellainen vastavalmistunut n. 24-vuotias tyttö teitittelee
aina minua. Olen 33-vuotias, joten en mikään ikäloppu, mutta ilmeisesti open silmissä vanha. Oikeasti mielestäni opelle ei ole minkäänlaista sosiaalista tilannetajua vaan on p****n tärkeä nipottaja. Ilmeisesti luulee antavansa kohteliaan ja sivistyneen vaikutelman tms. Olen jopa sanonut, että ei tarvi teititellä mutta jatkaa vaan....
Kommentit (52)
Kaikki viestissäsi on käsittämätöntä. Jos joku haluaa olla sinulle ystävällinen ja kohtelias, niin sinä kutsut häntä p**kan tärkeäksi nipottajaksi. En usko, että ajattelee sinua ikäloppuna. Hän ajattelee rooleja. Hän on opettaja, sinä oppilaan vanhempi olit sitten minkä ikäinen tahansa.
T: ope itsekin
on usein asperger-piirteitä. Eli ovat kuulleet, että vanhempia pitää teititellä, eikä heillä ole sitten sosiaalista silmää milloin on soveliasta teititellä.
Esimerkkitapaus: ystävääme toi ensimmäsitä kertaa porukkaamme uuden miesystävänsä, joka oli meitä 10 vuotta vanhempi. Eiköhän eräs tyyppi sitten teititellyt koko illan tätä "vanhaa" miestä:DDDDDD Oli kyllä vaivaannuttavaa...
Kummallisesta asiasta otat herneet nenää.
vaikka olisitkin sanonut sanonut ettei tarvitse teititellä oletko ajatellut ettei ope muista ketä saa teititellä ja ketä ei.
Vieraita ihmisiä teititellään.
90v vanhuksetkin närkästyy kun heitä teitittelee. Minä kuitenkin luonnostaan teitittelen jos en ihmistä tunne kunnolla. Kyllähän rouvittelu kirpaisee varsinkin kun rouva en ole, mutta kai sitten kaikkia yli 30v naisia saa jo rouvitella.
yli 40 v. Toivon myös että minua teititellään. Se on kohteliasta, ja pitää tietyn etäisyyden. Opettaja on opettaja eikä mikään sun ystäväsi. Sinuttelu on tavallaan halventavaa, kun edellistä asiakasta teititellään, ja puhutaan kohteliaasti, ja sitten sinulle sanotaan "mitäs sulle?", ja olet selvästikin vanhempi, ja harmaatukkanen, ja tätä varsinkin suomenruotsalaiset myyjät tekee Helsingissä, ei ole hyvää tollanen käytös. Eli ruotsiapuhuvat ovat te ja sinä suomeapuhuva olet sä.
Ap:lla taitaa olla hieman ongelmia oman itsetunnon kanssa jos tuollaisesta pitää vetää herne nenuun...
Eli ruotsiapuhuvat ovat te ja sinä suomeapuhuva olet sä.
...joissain tapauksissa myyjillä on vain niin paljon heikompi suomenkielentaito ettei teitittely suomeksi vaan onnistu. Näitäkin on ja ihan pk-seudulla. Yksi ystäväni vaikuttaa aina välillä ulkopuolisten silmissä tosi nuivalta johtuen jostain sanamuodoista mitä hän käyttää mutta kun oikeasti hänellä on vaan tosi heikko suomenkielentaito.
Ja sama ongelma se voi olla toisinkinpäin. Minä olin nuorempana myyjänä ns. "paremmassa paikassa" ja harmitti kyllä tosi paljon kun en voinut olla ruotsiksi yhtä auttavainen kuin suomeksi ja tämä vain siksi että sanavarastoni oli auttamatta liian pieni siihen että olisin palvellut yhtä hyvin ruotsiksi kuin suomeksi.
että se sua sen takia teitittelee et olisit sen mielestä vanha...
kunhan haluaa olla kohtelias oppilaansa äidille...
ihme syy taas vetää herneet nenään!
pidän nykyaikan epäkohteliaana teitittelyä.
Enpä ole kuullut yhdestäkään kaverista joka olisi närkästynyt ko. asiasta vaikka paljon liikutaan yhdessä kaupoissa yms. ja heitä teititellään. Enemmänkin naureskellaan kun joku kyselee "et saisko sulle olla vielä jotain" tyylisistä repliikeistä ja mietitään että mihin tämä maailma on mennyt kun turkki päällä olevalta vanhalta rouvaltakin noin kysytään.
Itse asiassa en tiedä ketään lähipiiristäni oli ikä mikä vaan joka närkästyisi teitittelystä. Sen sijaan tiedän monta jotka hihittelevät hyväntuulisesti siitä että jos on vapaa-ajan vaatteet päällä niin saa "moi, saisko olla sulle jotain" palvelua ja sitten työvaatteilla "ottaisitteko vielä jotain ja hyvää päivänjatkoa" palvelua.
Ja olen samaa mieltä jonkun aiemmin vastanneen kanssa, että teitittely on nykyään epäkohteliaampaa kuin sinutteleminen.
Jos ei lapsesta pitäen ole tottunut teitittelymaailmaan niin varmaan voi kokea se oudoksi ja epänormaaliksi aikuisena. Sen sijaan jos jo lapsena oppii että se on kohteliaisuuden muoto niin aikuisenakin pitää sitä sellaisena eikä koita löytää siitä piilotettuja muita merkityksiä.
sellaisia mukavia ja rentoja asiakkaita. Sen sijjaan vaikeita asiakkaita teitittelen.
Teitittelyä ei kuule nykyisin enää ollenkaan tarpeeksi. Ihanaa jos lapsesi opettaja sen osaa ja voi opettaa eteenpäin lapsellesikin!
Tädittely tai tytöttely sen sijaan ei...
Sehän vain tarkoittaa nuorta naista ja nykyäänhän palvotaan nuoruutta. Sen sijaan teitittely tarkoottaa vain,joko, että teitittelojä haluaa olla viileän etäinen tai pitää toista vanhana.
Sehän kuuluu siihen open rooliin.
En osaisi olla teitittelemättä vanhempia ihmisiä.
Tuntuu vaivaannuttavalta. Mutta ylilyöntejäkin on, harvemmin...
Lastenhoitajammekin teititteli aluksi, ja vaikka sovittiin ettei niin tarvitse tehdä
hän yhä sortuu siihen... en jaksa enää välittää. Siihen tottuu.
ei jonkun oppilaan vanhempi! ELi arvoasemaltaan ylempi (se opettaja) saa tehdä sinunkaupat jos haluaa. Sä käyttäydyt etiketin vastaisesti jos itse sinuttelet!
VÄhän perusasioita hallintaan!
ei jonkun oppilaan vanhempi! ELi arvoasemaltaan ylempi (se opettaja) saa tehdä sinunkaupat jos haluaa. Sä käyttäydyt etiketin vastaisesti jos itse sinuttelet!
VÄhän perusasioita hallintaan!
Opettaja on palveluammatissa, vanhempi on asiakas.
Kaikesta se sieki valitat!:D Kohteliaisuus onki tooosi paha tapa..=)