Pukeutumisvinkkejä päiväkotilapsille.
Päiväkodin kannalta hienoin hightec ei ole parasta. Eikä lapsen kannalta. Jos tahtoo satsata niin tietysti saa ostaa ne fiineimmätkin kunhan vain seuraavat kriteerit täyttyy. Niin työntekijöiden kuin lspasen itsensä takia.
- Vaatteiden tulee olla helpot pukea. Tämä on varmaankin tärkein asia. Vaatteiden tulee olla mieluummin yhtä numeroa liian suuret kuin liian pienet. Väljiä vaatteita pientenkin on helppo pukea itse. Ei kannata hankkia hoitokengiksi nauhallisia kenkiä. Tarranauhatkin alkavat tosi helposti repsottaa ja niitä saa fiksailla sitten koko ajan. Parhaat on jalkaan kiskaistavat kengät, esim. ne paljon parjatut kuomat talvella.
- Sadekamppeet ja kumpparit. Kurahousut päihittävät kosteussuojatut puvutmennen tullen. Kunhan vain sadekamppeet ovat REILUN kokoiset (suuremmat kuin muu lapsen vaatetus), myös saappaat riittävän isot, että villasukka mahtuu. Sadekamppeet kannattaa tarkastaa säännöllisesti ettei niissä ole reikiä.
- Varsinkin nyt kesän jälkeen ihmetyttää vanhempien arkijärki: pihalla on jäätävän kylmä ja lukuisista muistutuksista huolimatta joiltakin lapsilta puuttuu pipo, hanskat, lämpimiä vaatteita laitettavaksi välikelinhaalarin alle... mitä te oikein ajattelette?? Luuletteko, että lapsellanne on kivaa värjötellä jäisen lätäkön vieressä kaksi tuntia sormet ja korvat jäässä ja nenän pää valkoisena kylmästä?? Tuokaa nyt perhana tarpeeksi vaatteita ja etenkin ne hanskat.
Hieman ärtynyt mutta oikeasti ihan kiva pk-täti
Kommentit (23)
itse olen 3 ja 6 vuotiaitten lasten äiti ja juuri molemmat aloittaneet päiväkodin. Pukeutumisen suhteen olen aina ollut todella tarkka. Vaatetta vien päiväkotiin aina runsaasti josta voivat valita. Aluksi ajattelin että hommaan vain parhaimpia kosteussuojattuja vaatteita,mutta niin kun sanoit niin jotenkin vaan ne ei tunnu siellä toimivan aina.No nyt ostin elloksesta semmoisen kurapuvun jossa on vuori ja se on kyllä ollu tosi hyvä päiväkodissa. kyllä reimatec syksypuvusta hieman sain kommenttia että ei näin kallista pukua tänne,mutta kun se nyt on tullu homattua niin annoin sykysllä ja vieläkin jos lämpimämpi niin siellä käyttää koska käyttöä varten on hommattu. ja kun oon tarkka että täytyy ees kosteutta kestää ja jos on vähän kosteutta nurmen päällä niin tavallisesta tuulipuvusta menis heti läpi. Ihmettelin itsekkin ja ärsyttää kun vanhemmat pukee lapset tosi huonosti päiväkotiin suureksi osaksi. Ei siis mitään järkeä päässä vaan lippis vaan ja ilman hankoja ja kauluria ja pelkkä tuulitakki päällä. tai sitten on muuten hyvin mutta kylmällä ja märällä vaan pelkät sormikkaat ja huono tuulipuku ei mitään alla. Ihan käsittämätönta ja säälittää nuo lapset. vanhemmille on sanottu monet kerrat mutta menee kuin kuuroille korville.Itse mietin koko ajan että mitä laitan päiväkotiin ja tarkkaan katon paljon lämmintä ja millaista säätä luvataan. Vieläkään en ole täysin tyytyväinen meidänkään lasten pukeutumiseen,mutta yritän. Päiväkotiin on ihan eri asia laittaa vaatetta lapselle kuin kotihoidossa,mutta onneksi jo kotona kiinnitin paljon huomiota siihen että lapsella on lämmin ulkona.
mutta ostan kyllä tarrallisia kenkiä. Hän ainakin kotona saa ne jo itse päälle.
Olen miettinyt noita kuomia talveksi. Sinusta ne ovat hyvät jalallekin? Täällä kun on paljonkin puhuttu niistä. Mutta meidän päikyssä ne näyttää olevan varmaan 80 % lapsista jalassa...
Meidän 4-v lapsella pk-seudulla on varalta jo villaiset damaskit väliin laitettavaksi ja joku villatakki tai fleecetakki, useammat hanskat ja vanttuut ja 2 villasukat... Nämä aina p-kodissa (jos ei oo pesussa kotona, mutta sitten tuon takaisin).
Mukana on pipo ja puuvillainen huppumyssy ja kosteussuojattu korvaläpällinen hattu.
Tarkastan varavaatteet säännöllisesti ja kurahousutkin joskus. Mutta voisi niistä kuriksista laittaa vaikka nopean tarralapun kaapin oveen tyyliin "Maijan kuravaatteet ovat jääneet pieneksi" tai "Villen kurahousuissa on reikä". Ettei jää huomaamatta...
Meilläkin kun on 2 kuravaatteet, eli 2 numeroa peräkkäin, koska yhdet kuravaatteet ovat aina päikyssä, ne seuraavat ovat aamua ja kotia varten (me kävellään päiväkotiin noin 10 minuuttia), samoin 2. kumpparit samaan tyyliin peräkkäisinä kokoina.
Nyt jätin jo talvikumpparitkin sinne, kun viime viikolla yhtenä aamuna talsittiin niissä päikkyyn. Niistäkin on 2 peräkkäistä numeroa. Ostan noita paljon kirppikseltä, siksi on mahdollista, että aina on jotkut kumisaappaat kotonakin.
eikä kukaan ole valittanut. Perushaalari.
Kuopuksen jalat kasvoivat yllättäen nyt syksyllä, enkä ruvennut kahden viikon takia ostamaan uusia kenkiä, vaan kulki esikoisen vanhoissa nauhakengissä. Sitten tulivatkin kylmät kelit ja jos olisin ostanut uudet syyskengät, niiden käyttöikä olisi jäänyt tuohon kahteen viikkoon...
Ja nyt on ollut vähän aikaa vähän pieni haalari, koska se on talvihaalari, mutta ohut. Varsinainen talvihaalari on paksumpi. Se on sitten oikean mittainen.
Jotenkin vaan kuvittelisin, että lapseni on kivampi ulkoilla siinä kosteussuojatussa haalarissa, ja hyvin istuvissa vettäpitävissä syys/talvikengissä verrattuna siihen vaihtoehtoon, että haalarin päällä on jättikokoisia kuravaatteita hiostamassa, isot kupparit tai jalalle huonot kuomat lonksumassa.
Mutta jee: tädin ei tarvitse yhtään auttaa pukemisessa eikä edes tarkistaa, että tarrat on kiinni.
Mä en ota kantaa kosteussuojavaatteisiin, koska omanikin niitä käyttävät ja pk:ssa kurikset siinä päällä. Kotona vain todellisilla rapa-/vesikeleillä.
Mutta moni vanhempi puettaa lapsensa aivan liian kevyesti nykyään. Eikä varavaatteista tietoakaan. Tai sit ne varavaatteet on niin pieniä ettei niitä kerta kaikkiaan voi tunkea lapsen päälle.
Etenkin ihan pienille jotka eivät itse pue eivätkä edes seiso niin olisi suotavaa hommata ne villahaalarit ja ulkohaalarit. Niitä on paljon nopeampi pukea kuin takkeja ja housuja. Isommille itse pukeville lämmintä vaatetta ja vaik takit ja housut.
Kengät tarpeeksi isot tarralla tai ilman.
auttaa kartoittamaan pukeutumista kun äiti/isä itse menee joskus ulos sinne päiväkotilasten seuraksi, näkee miten muut pukeneet lapsensa ja huomaa vaikka sen, että itse ei ole laittanut lapasia vielä mukaan.
koska ne olivat tukevat ja hyvät lapsen jalassa ja ostohetkellä ei ollut tarrallisia tarjolla. Joten minä laitan ne nauhalliset kengät pojalle jalkaan, miellytti ne päiväkotia tai ei.
että
- jos on vaikka villapaita lokerossa, se laitetaan päälle AINA, ihan säästä riippumatta. eli kaikki vaattteet lokeroista. Sitte lapselle sanotaan että "sinun äiti haluaa näin"
- jos lapsen hanskat on aamupäivän ulkoilun aikana menny vaikka taskuun, lapsi on paljain käsin ulkona, ja kun tullaan hakemaan niin väitetään että "ei sillä ole mitään hanskoja mukana"
henkilökunta voisi myös itse tarkistaa, onko varavaatelokerossa valmiiksi lämpimiä puseroita yms. lisävaatteeksi ulos.
En aio ostaa lapselle Kuomia vaan kunnolliset tarralliset ulkokengät, lapsella on muutenkin sukurasitteen vuoksi riski saada lättäjalat, eivätkä Kuomat ole anatomisin vaihtoehto. Ei ole kyllä meidän päiväkodista tuollaisesta valitettu, sen sijaan kerrotaan heti asiallisesti, jos jotain puuttuu. Harvemmin on puuttunut.
että
- jos on vaikka villapaita lokerossa, se laitetaan päälle AINA, ihan säästä riippumatta. eli kaikki vaattteet lokeroista. Sitte lapselle sanotaan että "sinun äiti haluaa näin"
- jos lapsen hanskat on aamupäivän ulkoilun aikana menny vaikka taskuun, lapsi on paljain käsin ulkona, ja kun tullaan hakemaan niin väitetään että "ei sillä ole mitään hanskoja mukana"
Kai olet avannut sanaisen arkkusi ja sanonut, että "arkijärkeä saa käyttää ja lapsi puetaan sään mukaan"? Oudolta kuulostavat...
Sitten liennytys: ne nauhakengät nyt ovat ongelmista pienin. Ei niin haittaa, kunhan ovat sopivan kokoiset. Mutta tuohon väitteeseen, että yritetään vain helpottaa työntekijöiden päivää, ei pidä paikkaansa! Ihan sama se minulle on käytänkö aikani pukemalla vaikeasti puettavia lapsia sisällä vai vietänkö sen ajan ulkona lapsia vahtien, lapsista taatusti on kuitenkin kivempi leikkiä ulkona kuin odottaa siksi, että pukemissessio venyy liian pienten vaatteiden, varavaatteiden etsimisen ja kaiken sellaisen takia.
Lisäksi kannattaa muistaa, että kaikki aika jonka viette sillä, että vaatehuolto ei toimi on pois lapsiryhmältä. Tuskinpa oikeasti tahdotte sitä.
Suuri kiitos niille vanhemmille joiden lapsilla on säähän sopivaa vaatetta tarpeeksi, sellaisia vaatteita, joiden kanssa lapsi saa tuntea itsenäisyyttä ja onnistumista ja joilla on varusteet ja varavaatteet aina olemassa. =))
ap
ap
Olen joutunut huomauttamaan monet kerrat, että vaatteet ovat varalta, ei sitä varten, että ksikki laitetaan kerralla päälle, vaikka on hyvä ilma...
että
että - jos on vaikka villapaita lokerossa, se laitetaan päälle AINA, ihan säästä riippumatta. eli kaikki vaattteet lokeroista. Sitte lapselle sanotaan että "sinun äiti haluaa näin" - jos lapsen hanskat on aamupäivän ulkoilun aikana menny vaikka taskuun, lapsi on paljain käsin ulkona, ja kun tullaan hakemaan niin väitetään että "ei sillä ole mitään hanskoja mukana"
meillä aivan sama! paras on ehkä se, että lapsella oli kerran välikausitakki haalarin alla!!! kun silloin oli mukana farkut+takki ja haalari, kun oli vielä suht vaihtelevia ilmoja.
ja hanskoissa ihan sama juttu...meillä esim. lokerossa tällähetkellä sormikkaat ja rukkaset. rukkaset olivat kastuneet aamupäivän ulkoilussa, joten olivat sitten kuivauskaappiin päätyneet - ja siellä olivat vielä, kun iltapäivällä lapsen hain. ja lapsi näpit jäässä märissä sormikkaissa pihalla.
samoin lapset tuntuvat saavan itse valita, mitä päälle pukevat. eli siis jos mukana lippis (kun oli vielä iltapäivät lämpöisiä), niin vaikka olisi kuinka kylmä tahansa ja lämpimämpikin hattu mukana, niin hyvin voi olla lippiskin päässä ja korvat jäässä...
yhtenä päivänä myös hain lapset, lenkkarit aivan likomärkinä ja kurassa, sukat samoin ja ulkovaatteet. koska lapset EIVÄT HALUNNEET laittaa kurahousuja ja kumisaappaita! haloo.....(lapset 2v. & 5v.)
olenkin miettinyt, että miten ratkaista tällaisen asian...olen yrittänyt sanoa aamulla tyyliin "Lauralla on repussa villahaalari, jos esim. aamupäivällä on kylmempi niin voi laittaa haalarin alle", mutta eikös se kuitenkin ole iltapäivällä Lauran päällä, vaikka asteita olisi +20!!
Noista hanskoista, mistä edellinen marmatti. Ne ovat voineet olla vielä märkinä ja sen takia on laitettu ne sormikkaat, kun ei ole ollut muuta vaihtoehtoa :( Varsinkin paksummat hanskat kuivuvat TODELLA hitaasti kaapissakin ja niitä pitäisi käännellä, että kuivuvat varmasti sisältäkin.
Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tuohon, henkilökuntaa on liian vähän jne.
Noista hanskoista, mistä edellinen marmatti. Ne ovat voineet olla vielä märkinä ja sen takia on laitettu ne sormikkaat, kun ei ole ollut muuta vaihtoehtoa :( Varsinkin paksummat hanskat kuivuvat TODELLA hitaasti kaapissakin ja niitä pitäisi käännellä, että kuivuvat varmasti sisältäkin. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tuohon, henkilökuntaa on liian vähän jne.
olen itsekin töissä pk:ssa, ja sieltä saan hyviä vinkkejä, millaiset vaatteet lapselle parhaita päiväkotiin. nämä hanskat kuivuvat todella nopeasti. totta on kyllä, että toisissa kestää todella kauan ja pitää kääntää. mutta siinä ei kauan mene, me ollaan ainakin ehditty käännellä, vaikka olisi vain vähän henkilökuntaa. kääntely tapahtuu silloin kun lapset nukkuvat :). enkä ole vielä urani aikana törmännyt sellaisiin hanskoihin, jotka eivät ehtisi kuivua useammassa tunnissa kuivauskaapissa. Lassien Superfill -hanskat ovat muuten pahimmat ;)
-se edellinen
Samoin Reimatec hanskat kuivuvat toooodella hitaasti. Joten jos saisi toivoa, niin lapsille ei tuotaisi ollenkaan noita suprafill hanskoja, kenen välkyn idea nuo edes oli? Haalarissa tuo on kätsy, mutta hanskoissa, ei todellakaan.
lapsi tuli kouluikään. Juurikin siksi, että se tarhan pukeutumishömppä loppui. Just niin, että hiostetaan ne lapset sillä kura-asulla kun vähänkin pilvenreunaa näkyy, työnnettiin kurarukkaset topparukkasten päälle vaikka oltiin laitettu villatumput sinne kurarukkasten sisään vinkiksi :), arvatkaa monetko kurahanskat repes saumoista? Kaikki vaatteet tungettiin päälle naulakosta oli sitä lämpöä -1 tai +10 jne...
Jos kahdessa kaapissa on 30 hanskaa (vaikka ryhmä on pieni, 15 lasta), haalarit, kurahousut, mahdollisesti myös saappaat, niin kyllä tekee tiukkaa, että ehtii käännellä kaikki hasnkat ja saada kamppeet kuivaksi. Kuriksethan kuivuvat nopeasti, mutta nuo muut sitten..
Aina nuo laput ei muuten auta. Meilläkin on ollut useita vanhempia, joille on useasti sanottu ja laitettu lokeroon lappu: Mikkoliisan kurahousuissa on iso reikä saumassa, voitteko tuo uudet, Mikkoliisan sadetakki on liian pieni, voitteko tuoda isomman, Mikkoliisan vaipat ovat vähissä, voitteko tuoda lisää, Mikkoliisan vaipat on kokonaan loppu, voitteko tuoda lisää jne.
Vaipoista ilmoitetaan laittamalla lappu lokeroon, kun vaippoja on n. 15 kappaletta jäljellä ja kun vaippoja on n. 10 muistutamme vanhempia tuomaan lisää.
että ei osata käyttää maalaisjärkeä vaatteiden kanssa. Minun lapsillani on AINA tarpeeksi varavaatteita lokerossa, on erilaisia hanskoja eri säähän, samoin pari pipovaihtoehtoa jos sää on kovin erilainen aamulla ja iltapäivällä. On myös villapuvut varalla jos on kylmää. Vaan kun näitä vaatteita ei sittn osata käyttää sen mukaan, mikä ilma on ulkona. Eräänä tuulisena kylmänä päivänä hain lapsia päiväkodista, ja 3-vuotiaallani oli välikausihaalarin alla t-paita. Asteita ulkona +4. Lapsi oli umpijäässä ja nyt tietysti nuhassa. Sisällä oli ollut sekä villahaalari että fleece, ja t-paidan päälle olin aamulla laittanut ohuen sisäpaidan tarkoituksena että se olisi päivällä sisällä päällä. Lapset on usein ilman sukkia jos haen sisältä, ja aina pistettiin ulos se kevyin vaatetusvaihtoehto mikä oli mukana esim. lippis vs. pipo. Nyt olen tehnyt kylmästi niin, että olen vähentänyt varavaatteiden määrää, koska en halua että lapsi kulkee liian kevyissä vaatteissa ulkona.
Meillä ei lapset seiso pihalla..
Mutta asiaan. Omalle hoitajalle kerran tokasin kun lapsi oli kurahaalareissa keväällä viimesien pakkasten aikaan aika tiukassa paketissa että tarvinee mennä pian ostamaan uutta ja tämä sanoi että älä ihmeessä: kohta lumi sulaa ja vaatteet vähenee.
Lopputulos: mahtuu yhä samoihin kuriksiin kuin keväällä vaikka venynyt pituutta lisää kesän aikana! :D
Mitä vaatetta sinusta sinne hoitoon pitää raahata? Meillä on varavaatteet ja niitä saa laittaa. Villako on joku pakkomielle sulle? Meidän lapset anteeksi nyt paastuu jos ulkona juostaan.
Jos joku ihmetyttää niin se että sisävaatteet otetaan yhä pois ja vaihdetaan ulkovaatteet. Kun voi laittaa ulkovaatteet päälle.
Ne varavaatteet on kuitenkin odottamassa.
Hanskat, pipo ja muut meillä on varallakin odottamassa kesän jälkeen hoidossa.