Pukeutumisvinkkejä päiväkotilapsille.
Päiväkodin kannalta hienoin hightec ei ole parasta. Eikä lapsen kannalta. Jos tahtoo satsata niin tietysti saa ostaa ne fiineimmätkin kunhan vain seuraavat kriteerit täyttyy. Niin työntekijöiden kuin lspasen itsensä takia.
- Vaatteiden tulee olla helpot pukea. Tämä on varmaankin tärkein asia. Vaatteiden tulee olla mieluummin yhtä numeroa liian suuret kuin liian pienet. Väljiä vaatteita pientenkin on helppo pukea itse. Ei kannata hankkia hoitokengiksi nauhallisia kenkiä. Tarranauhatkin alkavat tosi helposti repsottaa ja niitä saa fiksailla sitten koko ajan. Parhaat on jalkaan kiskaistavat kengät, esim. ne paljon parjatut kuomat talvella.
- Sadekamppeet ja kumpparit. Kurahousut päihittävät kosteussuojatut puvutmennen tullen. Kunhan vain sadekamppeet ovat REILUN kokoiset (suuremmat kuin muu lapsen vaatetus), myös saappaat riittävän isot, että villasukka mahtuu. Sadekamppeet kannattaa tarkastaa säännöllisesti ettei niissä ole reikiä.
- Varsinkin nyt kesän jälkeen ihmetyttää vanhempien arkijärki: pihalla on jäätävän kylmä ja lukuisista muistutuksista huolimatta joiltakin lapsilta puuttuu pipo, hanskat, lämpimiä vaatteita laitettavaksi välikelinhaalarin alle... mitä te oikein ajattelette?? Luuletteko, että lapsellanne on kivaa värjötellä jäisen lätäkön vieressä kaksi tuntia sormet ja korvat jäässä ja nenän pää valkoisena kylmästä?? Tuokaa nyt perhana tarpeeksi vaatteita ja etenkin ne hanskat.
Hieman ärtynyt mutta oikeasti ihan kiva pk-täti
Kommentit (23)
Voin käsi sydämellä vakuuttaa, että lapsillani on aina olleet viimeisen päälle oikeanlaiset vaatteet päiväkodissa. On myös varavaatteita ja rukkasaikaan on kolmet rukkaset joista valita, jos jotkut kastuvat tms. Lasteni vaatetusta on aina kehuttu ja voin surutta myöntää, että laitan lasten vaatteisiin reippaasti rahaa. Minulle on tärkeää, että heidän vaatetuksensa on aina säähän sopiva.
Mutta kuten jotkut ovat jo kommentoineet, päiväkodissakin on joskus hoitajilla varsinaisia neronleimauksia. Kuten syksyllä, että lapset saivat itse päättää mitä laittavat päälleen (näillä sanoilla lto asiaa kertoi). Niinpä poikani oli pukenut vain välikausitakin ja jättänyt välistä fleecetakin pois - ja oli umpijäässä. Lastentarhanopettaja loukkaantui, kun sanoin, että eihän sitä lapset päätä vaan aikuiset! Lto:n mielestä 4-5-vuotiaiden pitää jo alkaa opetella pohtimaan, että millaiset vaatteet mihinkäkin säähän sopivat. Huh huh!
Toinen asia on kuravaatteet. Useamman kerran olen hakenut lasta hoidosta yltä päältä kurassa ja vedessä, sillä he olivat leikkineet puroleikkejä vesikelissä ja tädit kertoivat, että lapset eivät olleet halunneet pukea kuravaatteita. Oli muuten eri tädit kuin äskeisessä tarinassa. Viikon verran pesin kurasia, likomärkiä ulkovaatteita JOKA PÄIVÄ lakkia myöten ja sitten sanoin päiväkodissa, että josko ne kuravaatteet tosiaan voisi pukea, ettei lapsen tarvitse olla sisävaatteita myöten ihan märkä. (Ja hänellä oli sentään kosteussuojapuku päällä, mutta eihän sekään sentään lätäköissä "uimista" kestä...)
Mutta yhteenvetona voisin silti omalta kohdaltani kommentoida, että kyllä nämä pukemisasiat ovat silti yhteistyössä ja hyvässä hengessä sujuneet päiväkodin kanssa :). Ja ymmärrän hyvin, että joitakin vanhempia pitää patistaa sopivan kokoisten vaatteiden ostamiseen saatika sitten niiden lämpimien vaatteiden tuomiseen - en tiedä millaisia puupäävanhempia sitä nykyään sitten on, kun eivät tajua miten lasta puetaan.
sedät saavat lapsikatraalle yleensä jotenkin kaikki vaatteet niskaan! Miten te sen teette, kun kotona yhdessä tai kahdessakin lapsessa on tekeminen? : ) Olen kiitollinen, jos ehditte edes jotakuinkin tarkistaa, että meidän lapset on riittävästi vaatetettuja.
Yhtä asiaa en ymmärrä. Meidän päiväkodissa lasten pitää riisua pikkuhoususilleen päivälepoa varten. Miksi? Minusta olisi kammottavaa joutua itse riisumaan itseni ilkosilleni eteisessä ja mennä siitä sitten ohuen peiton alle makaamaan, hurrrr. Ja toiseksi siitähän tulee ihan mieletön pukemissouvi ylimääräistä tuon ulospukemisen lisäksi. Itse antaisin lasten olla sukkiksissa, kalsareissa, sukat jalassa ja (alus)paidat päällä, housut voisi riisua päikkäreille.
...ovat oikein hyvät pienen lapsen jalkaan. Niitähän suorastaan suositellaan ykkösvaihtoehdoksi, koska nauhoilla saa kengät kiristettyä sopivasti niin, että tukevat jalkaa. Isommillakin olisivat parhaat, mutta siis niin että nauhat ovat kiinni, ei skeittikengät jotka pidetään löysästi jalassa; ovat huonot jaloille.