Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

parisuhde ihan solmussa

Vierailija
09.10.2009 |

Onko täällä ketään joka olisi saanut parisuhteen vielä toimimaan sen jälkeenkin kun tilanne on vaikuttanut jo ihan toivottomalta?

Olemme olleet yhdessä 7 vuotta ja meillä on kaksi lasta. Koko yhdessäolo on vaan nykyisin pelkkää tappelemista - ihan kaikesta. Ei tunnu olevan mitään puhuttavaa ja kaikesta tulee vaan riita. Ihan sama on kyse lapsista, töistä, kotitöistä, ajankohtaisista asioista yms niin kaikesta ollaan eri mieltä.

Tilanne tuntuu ihan toivottamalta. Mies on kuin myrskyn merkki jatkuvasti eikä mistään keskustelusta siis tule mitään. Haluaisin ymmärtää mikä häntä vaivaa. Mihinkään terapiaan hän ei suostu lähtemään. Ideoita?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos avusta.

Vastauksia ja kommentteja kysymyksiisi ja kirjoituksiisi.

-Raha-asiat ja puhelin. Silloin oli paineita ja hieman hävetti. Yritin hoitaa asian taka-alalla ilman että hänen tarvitsee huolehtia. Se onnistuikin ihan mainiosti silloin ja nyt. Tällä hetkellä asun pääkaupnkiseudulla melko isossa talossa yksin ja joka toinen viikko kämpästä on yläkerta täynnä kun pojat tulevat luokseni. Ongelmana oli se että asia  oli jäänyt vaimolleni kytemään ajatuksiin eikä hän ollut maininnut minulle asiasta kuin vasta yli vuoden päästä jolloin puhelimen sivustoista ei ole näytettäväksi kun oli jo toinen työpaikka ja uusi puhelin. Totta. Väärin arvioitu näin jälkeenpäin. Olisi pitänyt puhua ja ratkaista asioita yhdessä ja niellä ylpeyttä. Nyt jäi epäilyksen siemen ainiaan ja luottamuksen puute eikä selitykseksi riitä se että en halunnut lisätä hänen kuormaansa kun hän oli todella väsynyt ja odotti toista lastamme.

-pariterapia ja yksilöterapia. kaikilla on opettelemista puhumisessa, avautumisessa ja empatian osoittamisessa. osaan kyllä puhua ja avautuakin, mutta en ole vain nähnyt sitä aina tarpeelliseksi. Energia kului aikoinaan hänen ongelmiensa selvittelyyn oman siskonsa ja heikentyneen yleiskuntonsa kanssa. Hän kyllä tykkäsi olla kotona lasten kanssa mutta selvästi häntä myös harmitti ettei päässyt juoksulenkille ja ei päässyt riittävästi muiden aikuisten ihmisten ilmoille samalla tavoin minä pääsin töissä ja ehkä joka toinen kuukausi johonkin työ- tai ystävien järjestämään juhlaan (aik. joka viikko). Minä pääsin - hän ei samalla tavalla. Aikaisemmin kävin paljon kuntosalilla, pelasin jääkiekkoa ja erilaisia muita lajeja kilpaa. Nyt jätin kaikki pois jotta ehtisin bussilla kotiin mahd. aikaisin. Jos välittäisin vain itsestäni niin olisin jatkanut samaan malliin harrastusteni ja kavereideni kanssa.

Kunnallisista perheterapiasta minulle jäi aika yksipuolinen ja heikko kuva. Naispuoliset perheneuvojat ovat varmaan käyneet jonkinlaisen koulutuksen jotta voivat tuoda lisäarvoa perheille ja parisuhteille. Me keskityttiin vaimoni jaksamiseen ja tunteisiin. Kukaan ei missään vaiheessa kysynyt minun jaksamisestani ja tunteistani. Vaimoni oli ollut yhteydessä perheneuvontaan ennen, jälkeen ja terapian ajan ja asiaa lähdettiin korjailemaan suoraan ilman että mielipidettäni kysyttiin ja edes faktoja tarkistettiin ennen aloitusta. Lähtökohta oli ehkä liian myöhäinen. Vaimoni oli kai jo menettänyt uskonsa ja luottamuksensa. Avunhuutaja oli vaimoni. Itse en kuvitellut asian olevan kuin normaalia ohimenevää väsymystä joka korjautuu kun pojat menevät kesällä tarhaan ja hän pääsee takaisin  töihin, puoli vuotta liian myöhään. Vaimoni oikeasti piristyikin kesästä lähtien vaikka terapiaprosessi kävi yhä hirveämmäksi. Luulin hölmönä että taustalla on edelleen molemminpuolinen rakkaus ja aito yritys korjata asioita. Terapiassa mielipiteeni ja ajatukseni olivat lähtökohtaisesti vääriä koska en ollut samaa mieltä. En minä koskaan edes haastanut riitaa ja kyllä minulle keskustelu aina kelpaa jos äänenvoimakkuutta ymmärretään säädellä kun pienet lapset nukkuu/kuuntelee. Rähjääminen on niin turhaa kun voisi rauhallisestikin keskustella.

Kun kysyin rauhallisesti loppupuolella mitä muita näkökulmia on vielä tarkoitus ottaa esille tai tapoja käsitellä asiaa kun terapia oli ollut pitkään aika yksipuolista. Sain näpeilleni ja tuloksena hirveä riita kotimatkalla autossa kun olin asettanut kuulemma terapeuttien ammattitaidon kyseenalaiseksi. Olen perehtynyt itsekin muutamaan maailman yleisimpiin persoonallisuusanalyyseihin mm. MBTI mutta perheneuvojat eivät olleet kuulleetkaan niistä eivätkä olleet ottaneet huomioon sen ajatuksiakaan niiden taustalla. MBTI:n tyyppianalyysien pohjalta asiaa olisi voinut käsitellä hyvin erilaisella tavalla. Yritin myös kysellä minkälaisissa konkreettisista parisuhdeongelmissa parit yleensä täällä käyvät ja olisiko niistä meille jotain oppia kuinka on päästy eteenpäin. 

Noh juuri tällaisia oli aika vähän koska yleensä taustalla oli aika rankkoja alkoholi-, väkivalta- tai jatkuvaa pettämistapauksia joita meillä ei ollut. Kyse oli siitä että vaimoni ei uskonut että minä arvostan häntä, välitän hänestä ja hän ei enää luottanut minuun. Kun luottamuksen on kerran menettänyt niin sitä ei saa mitenkään takaisin? Halusin oikeasti pitää häntä hyvänä ja rakastaa häntä ja luulin tekeväni ja yrittäväni koko ajan niin. Hölmö luulin että olimme pohjimmiltaan vielä onnellisiakin ja että perusteet ovat edelleen vahvat. Kuinka väärässä olinkaan.

Ehdotin että vaimoni saa valita Mehiläisestä, Diacorilta tms. minkä tahansa psykologin vastaanotolle joka on erikoistunut parisuhteisiin. Ei kerrottaisi mitään etukäteen vaan mentäisiin yhdessä ja annettaisiin hänen ohjata täysin miten asiaa käsitellään. Mielellään miespuolinen niin voitaisiin ehkä oppia jotain ja minäkin lupasin nöyrtyä kaikkeen jos miespuolinenkin kokenut perheterapiapsykologi antaa minulle neuvoja. Täällä kannattaisi ehdottomasti käydä. Vaimo ei halunnut vaan perheneuvojat kuulemma riittivät. Pyysin siitä huolimatta Mehiläistä suosittelemaan jotain heidän psykologiaan ja tein sopimuksen samalla tavalla kuin vaimoni perheterapian kanssa että aloitetaan. Aikoja oli vaikka millä mitalla mutta vaimo ei halunnut mennä. Kysyin milloin hänelle voisi sopia eikä mitään ollut ja varasin ensimmäiset ajat. Vaimo ei tullut joten menin yksin. Psykologi kysyi että minkälainen parisuhdeasia - miten ne ilmenee ja mitä ovat syyt taustalla. Kun vaimo ei ollut paikalla vastasin kysymyksiin tilanteestamme siten että varmuuden vuoksi soimasin itseäni etten olisi yhtään puolueellinen. Hän kysyi myös perheterapian keskusteluista ja tuloksista. Kävin yhteensä kolme kertaa jonka jälkeen lopetin kun vaimo ei tullut. Kuulemansa perusteella psykologi tuomitsi perheterapian lähes haitalliseksi meidän tapauksessamme ja ihmetteli tapaa käsitellä vain oireita ja yrityksiä korjata niitä laastarilla puuttumatta taustalla oleviin juurisyihin joita kautta mahdollisia ongelmia saataisiin oikeasti korjattua. Hän totesi minut varsin tasapainoiseksi ja parhaansa yrittäneeksi rakastavaksi aviomieheksi eikä hänellä tullut missään vaiheessa tunne että olisin värittänyt tarinaa tarkoituksenmukaisesti siten että näyttäytyisin itse hyvältä. Päinvastoin, hän esitti tarkentavia kysymyksiä ja toppuutteli etten syyllistäisi itseäni ottaisi kaikkea omaan piikkiin. Kun kerroin että jotta tästä olisi minulle jotain hyötyä niin pitäisi löytää minusta jotain parannettavaa, joten esitän asiat kuten vaimoni ja perheterapeutit asiat näkivät eikä omina mielipiteinäni. Hän pyysi kertomaan myös faktat ja kysyi ajatuksiani kun niitä tarvittiin. Lopputulos oli aika yllättävä. Lähes päinvastainen kuin perheterapiassa. Hyvä ettei huipputyypiksi kehunut mutta kehotti toki tsemppaamaan kommunikaatioon liittyvissä asioissa. Psykologi ei ollut tavannut vaimoani mutta taustojen perusteella hänen ehdottomasti kannattaisi käydä tapaamassa muitakin asiantuntijoita välittömästi jees-naisina hänen puolelleen asettuvia kunnallisia perheterapeutteja jotka valitettavasti tutkitustikin asettuvat luontaisesti naisen puolelle kuten sosiaalivirkailijat huoltajuustapauksissa jos nainen ei ole lähes edesvastuuton. Käyntejä oli hänelle tarjolla mutta hän ei halunnut mennä kuulemaan tätä miespsykologia tai ketään muutakaan joka voisi olla eri mieltä. Ei minun kanssa eikä yksin Mehiläiselle. Hän ei halunnut enää yrittää. Jäi ihmettelemään mitä tapahtui. Miten perheterapian naiset ja miespuolinen parisuhdepsykologi voivat olla lähes täysin eri mieltä. Psykologin mielestä ei syitä noinvain voi kaataa minun päälleni vaan vaimonikin pitäisi selvittää mistä hänen tyytymättömyytensä ja kiukkunsa johtuu. Ei voi olettaa että minun täytyy ratkaista kaikki hänen ongelmansa ja olisin syy hänen esilletuomiin perheemme ja kotimme ulkopuolisiin ongelmiin. Tällaisena isona ongelmana joka itketti häntä kokonaisen vuoden melkein päivittäin oli hänen suhteensa siskoonsa joka oli aina olut todella itsekäs ja hänelle ilkeä pienestä asti. Nyt hänelle oli lopullisesti valjennut tämä asia eikä halunnut hiljaa niellä kuraa vaan mitta tuli täyteen. Kielenkäyttö heidän välillään sitä tasoa että perhe-elämämme oli täysin sekaisin puoli vuotta. Hänen siskonsa on todella pahasuinen nainen ja oikeasti todella itsekäs, joten sen pään käännyttäminen ja anteeksipyynnön saaminen vaikuttaa täysin mahdottomalta. Varsinkin kun olivat täysin eri mieltä asioista. Kummankin mielestä kumpikin oli täysin väärässä. Heidän peitsenvääntö oli lopulta itkua meillä kotona lähes joka ilta. Niin se mielipide minultakin alkoi muuttumaan pikkuhiljaa että kyseessä on varmastikin erittäin vaikea, itsekäs ja inhottava ihminen tuo sisko vaikka en tällaista käytöstä ole koskaan nähnytkään tai kuullutkaan. No tästähän äläkkä syntyi vaikka olin tottakai vaimoni puolella tässä asiassa enkä tietenkään siskon. Olen perheeni puolella. Puutun välittömästi peliin kun minun kuulleni tapahtuu jotain niin inhottavaa mitä olet kertonut että hän sinulle puhelimessa puhuu tai on aikaisemmin tehnyt.... Nyt olin hänen nähdäkseen alkanut lipeämään jo hänen siskonsa puolelle. Minun oli pakko yrittää viheltää peliä poikki ja suositella ettei ole missään tekemisissä siskonsa kanssa vähäänaikaan jos ei ole pakko koska nyt meillä itketään kotona lähes joka päivä ja vaimolle oli tulla keskenmeno noiden stressiriitojen takia. Ei lopettanut yhteydenpitoa vaan yritys kääntää toisen päätä vain jatkui ja jatkui tyyliin "etkö sinä tajua mitä olet minulle tehnyt ja pyydä anteeksi!". Aivan hirveätä puolin ja toisin. Mistä tuollainen halu päästä nahistelemaan oikein kumpuaa että pitää työntää pää suoraan mehiläispesään. Miehenä en ymmärrä tuossa mitään logiikkaa. Minä en osannut tässäkään keskustella ja tukea vaimoa oikein... Mites tämä sisko nyt minun syy yhtäkkiä onkaan... Ei auttanut perheterapetitkaan mutta psykologi olisi voinut aukoa hieman pintaa syvemmältä. Tämä oli yksi isoimmista kivistä kengässä enkä tiedä olisiko ollut mitään mahdollisuutta psykologillakaan saada heidän suhteitaan lämpenemään kun olivat ihan eri planeetoilta kuten naiset veenuksesta ja miehet aanuksesta vanhan sanonnan mukaan. Huonommin ymmärtävät toisiaan kun mies ei ole nainen eikä nainen mies. Eroja on tietysti yksilöissä mutta jotain asioita ja eroja voi kuulemma yleistää. Nykyisin tosin ihan mystisesti siskot tulevat kuulemma jo melko hyvin keskenään toimeen ilman että mitään on edes keskuteltu tai anteeksi pyydetty. Jos tämäkin nyt korjaantui ihan itsestään niin miksi tätäkään minun niskaan lastattiin? Vai onko laastaria vaan hetkellisesti haavan päällä ja mukamas sovinto kun on vanhemmilla vakavia terveydellisiä huolia ollut viime aikoina. Hänen siskokin erosi miehestään kun oli kuulemma aivan hirveää nahistelua. Pieni lapsi heilläkin. Mukava tyyppi se mies, myös vaimoni ja anopin mielestä. Mekin tykättiin anopin kanssa ennen - missä ihmeessä sekin nyt muuttui. Pitäisi jutella kai sen anopinkin kanssa, mutta olen saanut sen käsityksen anoppi on nykyisin samaa mieltä kuin perheterapeutit. Sääli. Miten tässä nyt näin kävi. Puhun edelleen nätisti exästä omalle äidilleni exästäni, mutta hän ei ymmärrä miniänsä ajatuksenjuoksua ollenkaan.  

Pelkkien luulojen ja omien hetkellisten tuntemusten perusteella ei pitäisi tehdä tämän kokoluokan päätöksiä. Pitäisi olla jotain konkreettista ongelmaa kun rakkautta oli alunperin niin hirveästi.

Vai oliko?

Miten se voi se kokonaan kadota noin vain täydestä rakkaudesta niin ettei edes kaveria haluta olla?

Vai onko sitä vielä jonkun verran jäljellä?

Haluaisin olla edes ystävä. Hyvä ystävä.

Apua....

Anteeksi että tuli näin pitkä. Ehkä joku jaksaa lukeakkin.

Vierailija
22/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelliselle. Mä jaksoin lukea tekstisi. Olet nähnyt hirveästi vaivaa pelastaaksesi liitonne. Voit kyllä olla tyytyväinen itseesi.

t:34

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä päätellen on ilmeisesti parasta jos molemmat käyvät työssä. Lapset päiväkodissa. Näin miehen harteille ei lankea koko perheen talous ja naiselle pelkkä kodinhoito ja lasten kasvatus.

Vierailija
24/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua kiinnostaa

- rakastitko puolisoasi joskus?

- miten todellinen rakkaus voi vain "kuolla"?

rakastit hän häntä joskus ja varmaan ihan hyvästä syystä joka on edelleen olemassa... vai muuttuiko oikeasti jotain...  hän, sinä, arki, haaveet...?

surullista ajattella että eronne on positiivinen asia. parisuhteenne oli varmasti jossain vaiheessa "kaunis" ja olit onnellinene eikä se kai katoa minnekään.?

Minua kiinnostaa tämä kysymys omassa tilanteessani.

Minulla oli vaimoni kanssa valtavasti kauniita asioita matkan varrella ja olimme käsittääkseni hyvin onnellisia. Yhtäkkiä nyt ei sitten olla edes kavereita ja olisi parempi ettei oltaisi koskaan tavattukaan. Juna meni jo ja suhteemme on tuskin valokuvan arvoinen enää. Ei välimuotoja. Kaikki tai ei mitään. Onko todella näin.

Olisiko miehelläsi mitään mahdollisuuksia uudestaan jos tekisi kaiken täydellisesti?

Auta minua miten sinä rakastuisit uudelleen tai tulisit edes hyväksi ystäväksi - minä tahtoisin edes yrittää. en anna itselleni anteeksi jos en tee sitä. ihan ajatusleikkinä vain. haluaisin oppia ymmärtämään muitakin kuin miehiä. jännällä tavalla miehet ymmärtävät pöydän toisella puolella toisiaan hienosti ja vastaavasti naiset toisiaan. keskenään keskustelusta ei paljoa opi ja jos on puolisonsa kanssa eri mieltä jostain asiasta niin sitä ei jotenkin lähtökohtaisesti ymmärrä toista ja pysy objektiivisena kun asia on niin läheinen ja "kuuma"...

?

t. eronnut iskä 40v.

Vierailija
25/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2009 klo 15:58"]

Onko täällä ketään joka olisi saanut parisuhteen vielä toimimaan sen jälkeenkin kun tilanne on vaikuttanut jo ihan toivottomalta?

Olemme olleet yhdessä 7 vuotta ja meillä on kaksi lasta. Koko yhdessäolo on vaan nykyisin pelkkää tappelemista - ihan kaikesta. Ei tunnu olevan mitään puhuttavaa ja kaikesta tulee vaan riita. Ihan sama on kyse lapsista, töistä, kotitöistä, ajankohtaisista asioista yms niin kaikesta ollaan eri mieltä.

Tilanne tuntuu ihan toivottamalta. Mies on kuin myrskyn merkki jatkuvasti eikä mistään keskustelusta siis tule mitään. Haluaisin ymmärtää mikä häntä vaivaa. Mihinkään terapiaan hän ei suostu lähtemään. Ideoita?

[/quote]

Jos te tappelette ja mies sanoo että senkus lähdette ja kuitenkin sovitte -jostain käsittämättömästä syystä- ja sitten taas tappelette viikon päästä niin minusta kuuluu vähän mennä itseensä, siis molempien!

Ei asiat riitele vaan ihmiset. Ei teidän kuulu olla yhdessä vaan teidän pitää tahtoa olla yhdessä. Kuulostaa siltä että te olette vaan niin laiskoja eroamaan että kärsitte mielummin TAI saatte suhteestanne jotain joka ei tule sinkkuna: jos toinen käy töissä niin joku on toista vastassa tai se joka on kotona niin saa jonkun kotiin.

Ei elämää voi kerrata. Olette eläneet jo 7 vuotta epätyydyttävää elämää, huomaa että se on sinun kommentti suhteestanne. Liioitteletko? Mitä muuta teet?

Toista et voi muuttaa, itseäsi voit. Voit miettiä miten tahdot elää, kertoa miehelle toiveita ja haaveita -täyttää hänenkin toiveita ja haluja.

Jos teillä kaikki puhuminen menee riitelyksi niin voisi mennä kumpikin itseensä ja muuttaa itseään. Jälleen puhun siitä että annat miehelle kunniaa enempi ja mietit mitä sinä teet väärin.

Minua ainakin kiinnostaisi miksi mies "on kuin myrskynmerkki". Ei hän yksin tappele ja riitele. Vaikka sinä puhuisit viisaita niin saatat olla vittumainen, halpa nainen.

Miksi mies sinun kanssa tahtoisi olla?

Minä en tahtoisi tuollaista arkea jossa kumpikaan ei nauti. Mitä kiva te huomenna teette? Sulje kone ja mene miehen luo.

Ei parisuhde vaan ole happea ympärillänne. Me ollaan oltu 20 vuotta yhdessä ja meillä on kolme pian aikuista lasta ja vaikka joskus on rankkaa niin oleellisinta on läheisyys ja toisesta välittäminen. Minulle on vaan tärkeää että meillä on hellyyttä ja puhumme asioista. Ei olla samaa mieltä muttei toista kuulu käännyttää omaan oikeaan mielipiteeseen. Se on tukehduttamista.

Pitää olla toiselle hyvä ja kertoa mitä tahtoo. Ei vaan itselleen vaatia vaan asiat tapahtuu kun molemmat tahtoo olla toisilleen hyviä.

Minusta on todell amielenkiintoista että kerrot miten te riitelette: eli molemmat sanoo kyllä mielipiteensä. Mutta sitten sinulla ei ole harmainta hajuakaan millainen miehesi on, sinua ei kiinnosta että hän olisi onnellinen ja tyytyväinen. Sinun pitää olla oikeassa ja miehen pitää luovuttaa mielensä sinun mukaan. Siitä se vaan kertoo jos et tajua mikä sun miehellä on -et KUUNTELE!

Et arvosta.

Sinä et ole maailman napa. Ottaisit miehen tyytyväisyyden asiaksesi, jos mies tahtoo olla ilkeä silti niin erotkaa. Miksi olisit ihmisen kanssa joka saa sinut voimaan kurjaksi?

Mutta minä ainakin teen paljon ajatustyöskentelyä mieheni kanssa. Näin mies voi kertoa omia mielipiteitään ja opin tuntemaan häntäkin.

Te olette saaneet kaksi lasta varmaan melko pian. Teillä on huumassa saatu lapsia, on varmaan nuoruuden mielikuvia parisuhteen auvosuudesta. Ja enempi te puolustatte omaa kantaanne kuin tahdotte oikeasti jauhaa miten paljon parempi se oma kanta on. Silloin tulee tuo että naulan hakkaamisestakin saadaan riita, toinen tekee sen väärin. Kaikesta pitää muka huomauttaa. Onko se kaikki tarpeellista?

Jos olet niin paljon parempi kuin toinen (tai hän sinua) niin te olette vääriä toisillenne. Molemmat voisivat paremmin jos olisitte erillänne.

Kaikista kurjinta tilanne on teidän lapsillenne. Toivottavasti ei ole saaneet jo jotain vaikutteita. Jos ajatellaan että miettisit millaiseen suhteeseen lapsesi voisi mennä? Tahdotko että joku voisi puhua lapsellesi kuten te puhutte toisillenne? Tahtoisitko että lapsellasi olisi omanarvontuntemista?

Sinä olet miehesi kanssa vastuussa siitä kaikesta. Tämä ei ole pieni asia. Jos lapsenne on kotona saman katon alla (vaikka nukkuisikin eri huoneessa) niin pidätte lapsianne todella tyhminä jos luulette ettei he herää kuulemaan.

Vierailija
26/76 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja kiitos viestistäsi.

Olen kieltämättä ollut välillä hölmökin välillä. Omasta mielestäni on vain muutama asia jotka ovat kokoluokaltaan sellaisia asioita joista kannattaa todella suuttua ja jotka voisivat johtaa avioeroon. Olen hölmö kun kaikista asioista en ole suostunut edes riitelemään. Pienistäkin asioista olisi todellakin jopa mukava keskustella mutta ei nyt ihan riidellä. Muuten menee kaikki pieleen jos kaikki asiat on sellaisia että voi mennä vaikka loppuunsaakka. Sanokaa jos en taas ymmärrä tässä naisen näkökulmaa. 

Olen puheväleissä hänen kanssaan ja se parani mielestäni hyvin pienen oman jan jälkeen mutta on nyt vähän aikaa "polkenut paikallaan".

Perheneuvonnassa käytiin ja ehdotin meille ammattipsykologin palveluitakin. Kun hän ei tullut niin menin itse. Kuulostaako kirjoitukseni siltä, että olen muutakin kuin kovasti häntä kaipaava ja rakastava. Olen pyytänyt ystäviäni puuttumaan jos alan vaikuttaa väsyneeltä, masentuneelta tms. Eivät ole huomauttaneet. 

Kiitos neuvoista.

Vierailija
27/76 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kokenut että meillä oli provosoimista riitelyyn. Ehkä oli jonkin verran sitäkin, mutta en suoraan sanottuna tuntenut oloani mukavaksi niin "kovasanaisessa" usein varsin kovaäänisessäkin "keskustelussa". Jotenkin taustani ja luonteeni on sellainen että välttelen riitoja ja konflikteja. Niin on jotenkin mukavampaa jos ei osaa keskustella ilman riitelyä. 

Toki kolikollakin on toinenkin puolensa. Vaikka minulla onkin ajatuksia siitä mistä asioista ei kannataisi päiväänsä pilata ettei kaikki mene pilalle, niin eihän sekän ole tasa-arvoista jos päättää toisen puolesta mistä saa ja mistä ei saa riidellä ja pilata päiväänsä koska ihmiset arvostaa asioita eri tavalla. Mutta kyllä nyt joku järki pitää olla minkä mittakaavan asioista sotia käynnistellään. Jos homma kaatuu viikottaiseen imuroimiseen tai roskapussin viemiseen niin siten suhde on ollut valheellinen häistä asti eikä todellista rakkautta tainnut ollakaan. Vai olenko taas ihan hakoteillä enkä ymmärrä...?

Olenko yksin ajatuksikseni ja ihan väärässä?

iskä 41

Vierailija
28/76 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 21:39"]

En kokenut että meillä oli provosoimista riitelyyn. Ehkä oli jonkin verran sitäkin, mutta en suoraan sanottuna tuntenut oloani mukavaksi niin "kovasanaisessa" usein varsin kovaäänisessäkin "keskustelussa". Jotenkin taustani ja luonteeni on sellainen että välttelen riitoja ja konflikteja. Niin on jotenkin mukavampaa jos ei osaa keskustella ilman riitelyä. 

Toki kolikollakin on toinenkin puolensa. Vaikka minulla onkin ajatuksia siitä mistä asioista ei kannataisi päiväänsä pilata ettei kaikki mene pilalle, niin eihän sekän ole tasa-arvoista jos päättää toisen puolesta mistä saa ja mistä ei saa riidellä ja pilata päiväänsä koska ihmiset arvostaa asioita eri tavalla. Mutta kyllä nyt joku järki pitää olla minkä mittakaavan asioista sotia käynnistellään. Jos homma kaatuu viikottaiseen imuroimiseen tai roskapussin viemiseen niin siten suhde on ollut valheellinen häistä asti eikä todellista rakkautta tainnut ollakaan. Vai olenko taas ihan hakoteillä enkä ymmärrä...?

Olenko yksin ajatuksikseni ja ihan väärässä?

iskä 41

[/quote]

Minä en jaksaisi olla ihmisen kanssa joka ei kerro tunteistaan ja ajatuksistaan. Luultavasti olet piilovittuiluja, ihan vaan tuosta "keskustelusta" saatu mielikuva.

Jos naisellasi ei ole enää sanoja sinun vittuiluun ja täydelliseen toimintaan niin tottakai hän alkaa huutamaan. Silloin ajetaan toinen ahtaalle.

Ei riidoissa vaan yksi tappele. Et sinäkään osaa keskustella tai riidellä, miten vaan jos kumppanisi saa hepulin ja ihan syyttä toki.. :D

Vierailija
29/76 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi itku teitä ukkoja. Meillä on samantyyppinen tilanne, tosin lapsia on vain yksi pikkuvauva. Mies on nyt pitkiä päiviä työreissussa. Mutta tilanne toimii toistaiseksi.

Ihan ensimmäinen mihin minä hermostuisin, on se, etten tietäisi taloudellista tilannetta tarkkaan. Puhelimen raplaaminen salaa illat pitkät todellakin herättäisi epäilyksiä! Ei siinä ole häpeämistä, hei oikeasti, omalta puolisoltaan, yhteisissä raha-asioissa. Ymmärrän kyllä että monilla miehillä on taloudellisia paineita perheen elatuksessa, mutta ne eivät saa mennä niin pitkälle, että eletään lähinnä työlle ja raha-asioita mietitään poissaolevana illat pitkät. Silloin pitää sanoa vaimolle, että rahatilanne/työtilanne on tämä, mitä tehtäisiin? Jaksetaanko jatkaa näin vai voidaanko luopua jostain? Avioliitto on yhteinen yritys myös taloudellisesti, eikä toista sovi pitää pimennossa ja salailla. Meillä minä hoidan kokonaan perheen raha-asiat mutta tilikirjanpito ei ole salainen.

Toinen on se ajankäyttö. Ei perhe pysy kasassa sillä, että isä vaan tekee pitkää päivää ja kotiin väsyneenä tullessaan ei muuta tee kuin leikkii lasten kanssa. Töitä on vähennettävä jos ei muuten jaksa. Rahaa nainen lakkaa arvostamasta kun kaikki kaatuu omaan niskaan, niin minullekin kävisi. Nainen pitää myös ajaa mäelle jos haluaa lasten kanssa leikkiä, pitää sanoa että nyt lähdet tuulettumaan, jos hän ei itse tajua. Ei välttämättä kovin usein, mutta kerran viikossa vähintään. Eikä se kotityön määrä, josta on apua, ole välttämättä suuri! Ilman muuta kotona oleva tekee suurimman osan, niin paljon töitä ei saa tehdä, että kerran viikossa tunnin imurointi on liikaa. Tai sitten on oltava varaa hankkia kotiin siivousapua.

Kannattaisi kuunnella niitä neuvolankin perhetyöntekijöitä, eikä itsepintaisesti pitäytyä omissa näkemyksissään. Ihan tosi, heilläkin on yleensä pitkä kokemus ja näkemys tämäntyyppisistä asioista. Tilanne tässäkin on ollut se, että mies ei ole kokenut tilanteen olevan erityisen vaikea, kun nainen on ollut jo pitkään eron partaalla. Kyllä siinä hetkessä on keskityttävä enemmän sen puolison tunteisiin ja tarpeisiin, joka on lopullisesti väsynyt avioliittoon kuin se, joka ei huomannut ongelmia olevankaan. Mitä siinä persoonallisuusanalyyseillä tekee?!

Te olette ihania, oikein harvinaisen suloisia, mutta myös epäkäytännöllisiä miehiä. Vastuullisia isiä, jotka ette kuitenkaan ole kyenneet ihan tunnetasolla pysymään perheen mukana. Vaurioita on vaikea jälkeenpäin korjata, mutta on se mahdollista. Minäkin olen joskus aiemmin ottanut takaisin työnarkomaanimiehen keskustelujen jälkeen. Jos tuntuu, että kirjoittaminen on puhetta helpompaa, kannattaa kirjoittaa.

Kyllä rakkaus voi kuolla arkeen kokonaan. Tilalle tulee väsymys, katkeruus ja viha. Mutta voihan olla, että näissä tapauksissa on vielä toivoa! Kannattaa se ainakin yrittää, jos tosiaan haluaa kumppanin ja perheen takaisin.

Tsemppiä pojat!

Vierailija
30/76 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi.

Käykää äkkiä yhdessä jossain. Mielellään ihan kahdestaankin vaan jos vain on mahdollista.

Pitkän tauon jälkeen on varmaan hankala aloittaa uudelleen, mutta kun taas pääsee alkuun niin pääsee takaisin rytmiin. Ei ole välttämättä kiinnostuksesta kiinni - on vaan jäänyt päälle että ei...

Ja väsymyksessä ja työstressissä sitä koittaa vain selvitä ja ajatukset voi olla muualla ja huoli painaa. Levätkää kunnolla ensin - väsymys lannistaa useimmat meistä ja ärtymyskin on herkässä.

Vierailija
31/76 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi.

Käykää äkkiä yhdessä jossain. Mielellään ihan kahdestaankin vaan jos vain on mahdollista.

Pitkän tauon jälkeen on varmaan hankala aloittaa uudelleen, mutta kun taas pääsee alkuun niin pääsee takaisin rytmiin. Ei ole välttämättä kiinnostuksesta kiinni - on vaan jäänyt päälle että ei...

Ja väsymyksessä ja työstressissä sitä koittaa vain selvitä ja ajatukset voi olla muualla ja huoli painaa. Levätkää kunnolla ensin - väsymys lannistaa useimmat meistä ja ärtymyskin on herkässä.

Vierailija
32/76 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi.

Vierailija
33/76 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ja kiitos.

En osaa nyt suoralta kädeltä arvioida olenko piilovittuilija. Pitää miettiä hetki. Jos olen niin se on sitten huono homma. Saatan kysyä huomenna exältä miten hän sen koki.

Myönnetään. Keskustelutaidoissani taitaa olla aikalailla parannettavaa. En aavistanut että se voi tuohon kaatua. Kyllä me keskusteltiin mutta ei tarpeeksi ja hänelle oikeista asioista. Tapamme keskustella oli erilainen ja se johti keskusteluun kuinka olisi hyvä keskustella ja että vahvastikin voisi sanoa ilman että on pelkoa avioerosta. Meillä piti olla niin että on turvallista riidellä ilman eron pelkoa koska me rakastetaan toisiamme niin paljon ja perhe on tärkeä. Näin ei käynyt. Harmittaa ihan älyttömästi. Olisi mukava jutella hänen kanssaan.

Toivotan sinulle kaikkea hyvää ja kiitos vinkistä. Koitan katsoa rehellisesti peiliin.

t. iskä

ps. katsoin peiliin ja yritin muistella miten kaikki meni. about näin... kun riidaksi meni niin halusin siitä yleensä aika nopeasti pois... heikkouteni taitaa olla että mieluummin "lakaisen roskat maton alle" kuin riitelen (keskustelu on sensijaan mukavaa)... tämä ei kuitenkaan ole kestävä tapa koska asioita pitäisi saada ratkaistuksi. Mutta ei huutamalla. Sitä vältän viimeiseen asti. Syykin taitaa olla melko selvä. Omat vanhempani erosivat koska isäni joi, hirveä huutaminen ja tappelu, väkivaltaa, pelkäämistä, ero, yksinhuoltajuus, niukkuus. Olin pieni lapsi vielä, mutta jotenkin alitajuntaani on iskostunut käsitys mihin riitely ja huutaminen johtaa. Siksi en vältän huutamista ja riitelyä. Ääntäni en halua korottaa. En ole absolutisti mutta alkoholia ja lyömistä en suvaitse missään muodossa perheessä. En halua lasteni kokevan samaa. En haluaisi että lapseni kuulevat vanhempien riitelevän ja huutavan toisilleen. Kun huutaminen alkaa niin haluaisin katkaista sen tavalla tai toisella. On varmasti ärsyttävää kun pyytää toista puhumaan rauhallisemmalla äänellä kesken kuumien tunteiden mutta en oikein ole osannut muutakaan. Kun se ei lopu pyynnöistä huolimatta ja nukkumaanmenoyrityksetkin ovat turhia, niin täytyy harmikseni myöntää että alkaa ajattelemaan millä tämän saisi loppumaan. Huutaa ei voi ja en halua "lähteä kävelemään". Sellaista viestiä en halua antaa. En nyt muista mitä olen tarkalleenottaen sanonut, mutta olen sanonut viiltävän rauhallisella äänellä jotain jotta riitely loppuisi. Jälkeenpäin ajateltuna se on saattanut vaikuttaa kylmästi harkitulta teolta eikä ajattelemattomalta tunteenpurkaukselta. Olisi ehkä pitänyt korottaa ääntä, jotta hän olisi tietänyt että välitän. Nyt taisi käydä juuri toisinpäin. Piilovittuilusta en ole ihan varma mitä sillä tarkoitetaan mutta jotain olen pari kertaa heittänyt. Silloinkin on puhuttu asioista ja tavasta toimia. Suoranainen toisen haukkuminen ja henkilökohtaisuuksiin meno tuli vasta perheneuvonnassa.

Kiitos sinulle. Sai ajattelemaan tämäkin vaikka viestisi vaikutti aluksi suoranaiselta v......a.

t. iskä

Vierailija
34/76 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos.

laittoi miettimään.

vaikea sulattaa että rakkaus voi kuolla arkeen ja tilalle tulla väsymys, katkeruus ja viha.

toivottavasti olisi kuitenkin vielä toivoa.ja voisin tehdä hänet onnelliseksi. 

Vierailija
35/76 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos.

laittoi miettimään.

vaikea sulattaa että rakkaus voi kuolla arkeen ja tilalle tulla väsymys, katkeruus ja viha.

toivottavasti olisi kuitenkin vielä toivoa.ja voisin tehdä hänet onnelliseksi. 

Vierailija
36/76 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä parisuhde voi kaatua viikottaiseen imurointiin ja roskapussin vientiin. Näin meinasi käydä meille.

Meidän tarina lyhyesti: 9 vuotta yhdessä, minä vuosia lasten kanssa kotona kaikki kotityöt hoitaen. Kun menin töihin, mies ei lupauksistaan huolimatta tarttunut kotitöihin. Organisoin kaiken, hoidin yksin kotityöt, laadin perheemme "lukujärjestyksen", hoidin lähes kaikki lasten asiat, laskun maksut... Vitutti rankasti. Seksi lähes loppui, ja mies marisi ja murjotti siitä. 

Lopulta eron partaalla erän harvinaislaatuisen rauhallisen keskustelun jälkeen asiat alkoivat muuttua. Olimme molemmat lopussa ja väsyneitä toisiimme, katkeria. Kerroin, että ero tulee, jos ei "moppi ala heilua". Miksi riiputtaisin mukana marisevaa miestä, joka ei ole valmis tekemään osuuttaan kotiTYÖSTÄ? Kokonaisen perheen kotitöihin menee tunteja päivässä, kuka hullu sellaista yksin tekee, jos on toinenkin aikuinen talossa ja molemmat käy töissä? Miksi pesisin hänet haisevat sukkansa, jotka olen kerännyt lattialta, ja viikkaisin ne kaappiin puhtaana, jos hän ei ota osaa mitenkään?

Hän sai valita kotityöt, mistä pitää, minä otin loput. Lupasin, että jos hommat hoituu, yritän jaksaa innostua petipuuhistakin.

Nykyään mies todellakin yrittää. Imuroi, kerää lasten lelut. VIe vaatteet pyykkikoriin, joskus jopa tyhjentää astianpesukoneen, vaikka se onkin "minun" hommani. Se on erittäin tärkeää minulle. En voisi jatkaa suhteessa, jossa toisella ei ole mitään kiinnostusta pitää huolta yhteisestä kodistamme. Minäkin yritän. Eikä se ole pakkopullaa, vaan oikeasti haluan, vaikka en ehkä niin usein kuin mieheni toivoisi. Mutta tämä riittää meille kuitenkin. Minä siedän sen, että astiat jää pöytään, kun mies on lasten kanssa syönyt, eikä hänkään osoita mieltään, jos en aina jaksa.

Edelleen riidellään, mutta paljon harvemmin. Huumoriakin on.

Nykyään olen todella sitoutunut mieheeni, hän on oikeasti, puutteineenkin niin monelta osin sitä, mitä parisuhteelta haluan. Arvomaailmamme, harrastuksemme ja toiveemme elämältä ovat samansuuntaiset, eikä meillä rankkaa pikkulapsivaihetta ja riitelyn kierteeseen juuttumista sekä kotitöitä lukuunottamatta ole muita ongelmia ollut. Tuntuu todella ihanalta, kun pahin alkaa olla takana, vaikka kaukana se ei vielä ole. Ymmärrän kuitenkin, että mieheni arvostaa minua ja haluaa minun kanssani elää. Yritämme muistaa halata ja huomioida toista mukavasti arjen lomassa. 

En osaa neuvoa teitä muita. Rehellinen keskustelu on ainoa neuvoni. Miten sen osaisi tehdä kiihtymättä? Niin, että puhuisi asiasta, eikä sortuisi huutamaan ja mollaamaan?

Äiti n. 39v

Vierailija
37/76 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Toivottavasti pääse pitemmälle ja saan korjattua mitä korjattavissa on.

Meillä meni näin:

- hän sanoi ettei halua olla "piika"

-  kyllä hän pääsi minne halusi kotona ollessaan jos vain itse jaksoi. ostin meille ison auton ja kävin itse bussilla töissä. tästä syystä työmatkoihin meni jonkin verran enemmän aikaa kuin autolla. he kävivät paljon mummolassa ja jonkun verran tapaamassa muita lapsiperheitä.

- en halunnut suhteita muiden kanssa. tuntuu itsestäänkin hyvältä ja on tärkeää että voi rehellisesti sanoa toiselle ettei ole pettänyt 

- kun olin iltaisin kotona hoidin lapset ja siivosin sotkumme. meillä oli sovittu käytäntö että minä pesen astiat ja imuroin kerran viikossa. hän teki ruoat ja pesi pyykit. kaupassa käynti siirtyi hänelle kun minulla kaupassa käynti kesti liian pitkään ja hän ihmetteli missä olin ollut.

- meillä oli myös yhteinen tili jota käyttämällä hän pystyi ostamaan myös itselleen ja kotiin tarvikkeita ja vaikka huonekaluja jos oli tarvetta. kävin myös tankkaamassa auton 1-2 kertaa kuukaudessa joten selvästikin jossain oli käyty. Jos minä kävin töissä päivisin niin käsittääkseni hän ei ollut kotona vankina ainakaan minun syystäni. ehdotin itse että menisi aikaisemmin töihin niin saisi enemmän aikuisten ihmisten seuraa kuten minä töissä eikä aina vain kotona lasten kanssa joka voi alkaa painamaan. hän halusi itse olla yhteensä 4 vuotta kotona eli kunnollisten tukien loppumisten jälkeenkin.

- "Mies ei kehu, ei puhu eikä huomioi (kelpaanko enää naisena, vai olenko pelkkä kulissivaimo tai piika?). --> Rakastin vaimoani ja halusin pitää häntä kuin kukkaa kämmenellä. Kukkia toin mutta en varmaan tarpeaksi usein. Halusin häntä kovasti, vain silloin kun olin todella väsynyt ja mietin työasioita yölläkin en jaksanut niin hyvin jolloin hän heti reagoi "on ollut vähemmän seksiä - enkö ole enää haluttava". Perheneuvonnassa kysyttiin seksistä ja jos hän ei valehdellut niin se oli hänen mielestä hyvää.

- "En saa sanoa, miltä oikeasti tuntuu vaikka koitan, aina keskustelu kääntyy siihen että pitäisi keskustella jollakin tietylla tavalla, ja tietyn ajan verran, ettei mies vaan rasitu, vaikka minä haluan jo erota (välittääkö se edes miltä musta tuntuu?)." -->  Tässä myönnän heikkouteni. Ei vain ole kestävää jakdaa enempää. Minun normaalipäivä oli klo 7.00 ylös, 7.30 bussi 8.30-9 työpaikalla. 9.00 aamupalaveri ja valmistelut. Työ keskim. klo 17 asti. 17.15 bussi, klo 18/18.30 kotona. Suoraan syöttämään lapset klo 18 jotta vaimo pääsee lepäämään. Siivoan jäljet pesen astiat. Leikin lasten kanssa ja hoidan lapsia. n. klo 20 laitan lapsille iltapalan jonka jälkeen iltatoimet. n. 20.30/21 iltasadut ja tuudittelen nukkumaan. Klo 21.30-22 valmista. Sitten sohvalle sylikkäin. Päivän paras hetki. Ei me joka ilta riidelty ja oli mukavaa yhdessä ja mentiin melko pian harrastamaan seksiä ja nukkumaan. Mutta oli iltoja jolloin joku painoi mieltä ja keskustelut alkoivat. Jos se oli meni nahisteluksi niin se ei loppunut ennen ratkaisua. Ei olisi oikein jaksanut. Klo 00 tuli nopeasti vastaan jolloin yleensä pyysin että voitaisiinko jatkaa huomenna. Jos ei niin oli jatkettava jos vielä jaksoi Klo 1, Klo 2, Klo 3 jolloin alkoi jo oikeasti väsyttämään. Oli pakko mennä nukkumaan vaikka ilman ratkaisua. Klo 7 ylös ja töihin. Sama uudestaan. Jos asia oli jäänyt kesken niin jatkettiin automaattisesti lasten nukutusten jälkeen asiasta. Ei sylittelyjä eikä seksiä ennenkuin asia on ratkennut.

Jossain vaiheessa oli pakko vettä raja että klo 00.00 jälkeen en enää jatka keskusteluja, koska en jaksa muuten töissä enkä kotona. Hänkään ei jaksa jos ei nuku ja on valmiiksi väsynyt ja ärtynyt. Oli vaan käytännössä pakko rajoittaa keskusteluaika n. 2 tuntiin klo 22-24. 2 tuntia päivässä keskustelua täytyy riittää. Itse asiassa se on maksimi - kello tulee vastaan.

- "Varmaan et halunnut enää usein seksiäkään stressin takia. Vaimosi käsitti sen niin että on lasten jälkeen kulunut ja rupsahtanut etkä halua häntä" --> Halusin vaimoani kovasti, mutta totta. Joskus stressi ja em. väsymys vie voimat. Ei oikein jaksa ennenkuin on levännyt. Enkä tiedä miten muilla miehillä tämä mentaalipuoli menee, mutta minua ei ole koskaan kiihottanut seksi riidan aikana eikä sen jälkeen - päinvastoin.

- "Nuo seikat kun sisäistät niin olet pitkällä. Naiset ja miehet ihan oikeasti katsovat usein samoja asioita ihan eri kantilta." --> toivottavasti opin. kiitos avusta. toivottavasti ei mene hukkaan ja hän olisi joskus vielä kiinnostunut viettämään aikaa kanssani. 

- "Ihmettelen kyllä yksityispsykologiasi. Ei tainnut olla hänellä oikeasti perhetyökokemusta vaikka muuten pätevä olisi ollutkin?". --> Häntä suositeltiin ja oli ainakin pätevä. Olen käsittänyt että näissä hommissa (persoonallisuus, kommunikaatiotyylit, taustojen, lapsuuden, kokemusten ja myös mahdollisten fyysisten ja mielenterveyden ongelmien vaikutuksien arviointiin kaikissa ihmoissuhteissa ml. perhesuhteissa tarvitaan todella paljon koulutusta tai on varsin kyseenalaista antaa mitään isompaa suositusta). Perheneuvojilla ei ollut. Psykologilla ja Mehiläisellä olisi lähes kaikki mahdollinen pätevä apu...

Vaikea sanoa olisiko auttanut mikään. Mutta on selvää että pätevän tavat käsitellä asiaa ja neuvot olivat varsin erilaiset. Jäin vain miettimään miten ne poikkesivat niin paljon toisistaan ja olisiko meilä ollut paremmat mahdollisuudet jos olisimme menneet psykologille. Perheneuvojissa on varmasti myös osaavia ja työhönsä perehtyneitä ihmisiä, mutta älköön ryhtykö psykologeiksi jos eivät sitä ole. 

Mitä mieltä olette?

t. iskä

Vierailija
38/76 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ymmärsinkö oikein että rakkautesi ja yhdessäolonne oli riippuvainen kotitöistä. ei rakkautta ilman kotitöitä?

ja olit valmis rikkomaan perheesi lopullisesti ja se olisi myös lapsenne kannalta paras ratkaisu? mitä olisit lapsellesi myöehmmin sanonut miksi erositte. kotityöt? huh...

vai teit välillisesti sen johtopätöksen että miehesi ei arvosta ja rakasta sinua jos ei tee kotitöitä?

ja ihmettelen myös kuinka merkittävästi kotityösi vähenevät jos olet eron jälkeen yksin ja teet aina kaikki yksinhuoltajana ja sinulla ei ole enää samaa mahdollisuutta käydä missään vapaa-ajalla yksin koska olet koko ajan lasten kanssa yksinhuoltajana? Siis jos lapset eivät ole vielä isoja? En ymmärrä kuinka työt eron jälkeen vähenee ja olisi siten eron peruste? Taloudellisestikin tulee yleensä olemaan vielä tiukempaa jos ei tulee kuvioon hyvää toista iskää / isäpuolta.

Tajuan ehkä mentaalipuolen mutta tätä käytännön puolta en.

Mitä mieltä?

Vierailija
39/76 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ymmärsinkö oikein että rakkautesi ja yhdessäolonne oli riippuvainen kotitöistä. ei rakkautta ilman kotitöitä?

ja olit valmis rikkomaan perheesi lopullisesti ja se olisi myös lapsenne kannalta paras ratkaisu? mitä olisit lapsellesi myöehmmin sanonut miksi erositte. kotityöt? huh...

vai teit välillisesti sen johtopätöksen että miehesi ei arvosta ja rakasta sinua jos ei tee kotitöitä?

ja ihmettelen myös kuinka merkittävästi kotityösi vähenevät jos olet eron jälkeen yksin ja teet aina kaikki yksinhuoltajana ja sinulla ei ole enää samaa mahdollisuutta käydä missään vapaa-ajalla yksin koska olet koko ajan lasten kanssa yksinhuoltajana? Siis jos lapset eivät ole vielä isoja? En ymmärrä kuinka työt eron jälkeen vähenee ja olisi siten eron peruste? Taloudellisestikin tulee yleensä olemaan vielä tiukempaa jos ei tulee kuvioon hyvää toista iskää / isäpuolta.

Mitä mieltä?

Vierailija
40/76 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi