Lapsi kristilliseen kouluun?
Lähikoulumme on rakennettu ns. avokonttoriperiaatteella ja siellä on paljon vieraskielisiä ja erityisen tuen tarpeessa olevia oppilaita, mikä tekee oppitunneista levottomia. Muissa kaupungin kouluissa olevat erikoisluokat ei tunnu ainakaan tässä vaiheessa kiinnostavan lastamme, eikä hän varmasti edes pääsisi esim. musiikkiluokalle ilman minkäänlaista taustaa musiikkiharrastuksesta. Olemmekin nyt miettineet yhtenä vaihtoehtona kristillistä koulua. Sopiiko se ihan oikeasti myös tavallisille luterilaisille, jotka käy kirkossa lähinnä jouluna, vai tuntisiko lapsi itsensä siellä ulkopuoliseksi? Millaisia kokemuksia muilla palstalaisilla on kristillisistä kouluista?
Kommentit (46)
Kristillinen koulu on woketuksesta vapaa koulu.
Todella hyvä vaihtoehto. Pieni koulu, toimitaan hyvien arvojen pohjalta, rauhallinen oppimisympäristö, oppii tuntemaan nopeasti muut oppilaat, heidän vanhempansa ja opettajat.
Riippuu koulun taustasta, onko ns. yleiskristillinen vai jonkin lahkon.
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä vaihtoehto. Pieni koulu, toimitaan hyvien arvojen pohjalta, rauhallinen oppimisympäristö, oppii tuntemaan nopeasti muut oppilaat, heidän vanhempansa ja opettajat.
Koulun koko nyt riippuu kokonaan siitä, mistä koulusta puhutaan. Mitään jättikokoisia kristillisiä kouluja ei ole, mutta keskikokoisia kouluja kyllä.
Espoon kristillinen koulu on kylläkin varsin iso, n. 500 oppilasta.
En voi muuta kuin suositella jos on vähänkään mahdollisuus laittaa lapset sinne. Itse olen sitä mieltä että nykykoulu on hankehömpällä ja arvottomuudella pilattu. Ja lapsillakin on erittäin monikulttuurinen, tai anteeksi pikimmin monietninen, luokkaympäristö. Eli on porukkaa ympäri maailmaa, mutta sama kulttuurinen arvopohja.
Ja lisäys, perheemme on juuri tällainen suomalainen normiperhe, minä ateisti, puoliso kyllä käy kirkossa ehkä kerran kuussa, mutta liberaalimman siiven tilaisuuksissa. Toki suuri osa vanhemmista ja lapsista tunteen toisensa sitten kirkollisista tilaisuuksista, mutta sitten on se toinen puoli oppilaista jotka ovat kuin me.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäys, perheemme on juuri tällainen suomalainen normiperhe, minä ateisti, puoliso kyllä käy kirkossa ehkä kerran kuussa, mutta liberaalimman siiven tilaisuuksissa. Toki suuri osa vanhemmista ja lapsista tunteen toisensa sitten kirkollisista tilaisuuksista, mutta sitten on se toinen puoli oppilaista jotka ovat kuin me.
Ateisti ja olet laittanut lapsesi kristilliseen kouluun? Eli kiistät kaikkien jumaluuksien olemassaolon, mutta haluat silti että lapsellesi opetetaan uskontoa totena? Onpa erikoista.
Vierailija kirjoitti:
En voi muuta kuin suositella jos on vähänkään mahdollisuus laittaa lapset sinne. Itse olen sitä mieltä että nykykoulu on hankehömpällä ja arvottomuudella pilattu. Ja lapsillakin on erittäin monikulttuurinen, tai anteeksi pikimmin monietninen, luokkaympäristö. Eli on porukkaa ympäri maailmaa, mutta sama kulttuurinen arvopohja.
Laittaa minne? Kristillisiä kouluja on monia erilaisia. En välttämättä laittaisi esim. helluntaiseurakunnan tai adventistien kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateisti ja olet laittanut lapsesi kristilliseen kouluun? Eli kiistät kaikkien jumaluuksien olemassaolon, mutta haluat silti että lapsellesi opetetaan uskontoa totena? Onpa erikoista.
Miksi kuvittelet, että kristillisissä kouluissa opetetaan uskontoa totena? Tunnustuksellinen opetus on kielletty kaikissa Suomen kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä teitä ihme jänkkääjiä ilmaantuu joka keskusteluun? No, agnostikko sitten. Ja juu kyllä, tehkööt sitten omat johtopäätöksensä universumista ja uskostaan aikanaan.
No hyi. Ihan varmasti kauheeta aivopesua.
Voihan lastaan noinkin tyhmentää. Jos ei some ja tiktok sitä jo tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet, että kristillisissä kouluissa opetetaan uskontoa totena? Tunnustuksellinen opetus on kielletty kaikissa Suomen kouluissa.
Kristillisessä koulussa on jumalanpalveluksia yms. joissa tietenkin on tunnustuksellinen sisältö. Kristillisessä koulussa on kristillinen arki, rukouksia, uskonnollisia lauluja jne. Uskonnon opetus on eri asia.
Meidän kaupungissa kaikki halukkaat eivät edes pääse kristilliseen kouluun. Hyvä ympäristö nuorelle.
Kristillinen koulu on pian eliittiä..
Niin.
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä vaihtoehto. Pieni koulu,
toimitaan hyvien arvojen pohjalta,
rauhallinen oppimisympäristö, oppii tuntemaan nopeasti muut oppilaat, heidän vanhempansa ja opettajat.
"Oppilasvalinnan edellytyksenä on, että huoltajat ja tuleva oppilas hyväksyvät Espoon kristillisen koulun opetuksen painotukset sekä kristillisen arvomaailman.
Jokaisen lapsen ja nuoren kohdalla pyrimme kohti Jumalan luomaa erinomaisuutta. Tuemme toisiamme tällä matkalla."
Meillä on ollut. Riippuu huomattavasti koulussa, mutta meidän oli iso jo koht pitkään toiminut koulu keskisuuren kaupungin keskustassa, missä opettajat oli päteviä ja hyviä. Joku pieni porukka voi olla paljon huonompi, ja kristillisyys sisältää enemmän ääri-ilmiöitä.
Mutta, kristillisyys on oikeasti mukana, ja sitä pitää vähintään sietää. Juhlissa on sekä maallisella että hengellisenä ohjelmaa, mutta myös arjessa. Vanhemmissa voi olla ns hörhöjä, ja se heijastuu hieman myös oppilaiden juttuihin. Mutta hyvin paljon myös akateemisten perheiden lapsia on. Eri maista kotoisin olevia on myös.