Oppilas kuoli luokkaretkellä Krakovassa - luokkaretki keskeytettiin
Ymmärrättekö miksi luokkaretki keskeytettiin.
Eikö olisi voitu jatkaa retkeä suunnitellusti.
Yleensä noihin ulkomaanretkiin kerätään vuosia rahaa talkoilla yms.
Onko oikein että 79 oppilasta joutui kotimatkalle vaikka matka vasta alussa.
Kuollut ei herää henkiin olivatpa muut oppilaat missä tahansa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200910070004851_uu.shtml
Oppilas kuoli luokkaretkellä
Keskiviikko 7.10.2009 klo 00.48 (päivitetty klo 08.11)
Vasa Övningsskolan luokkaretki sai surullisen päätöksen tiistaina, kertoo Pohjalainen.
Yhteensä 80 Övningsskolan ja Vasa Gymnasiumin oppilasta oli luokkaretkellä Krakovassa, kun yksi oppilaista kuoli tiistaiaamuna sairauskohtaukseen.
Matka keskeytettiin, osa retkeläisistä palasi Suomeen tiistaina ja loput saapuvat keskiviikkona. Ryhmälle on annettu kriisiapua paikan päällä, Pohjalainen kertoo.
- Suurimmalle osalle oppilaista pystyttiin järjestämään paluulento jo tiistaina, osa lentää Vaasaan keskiviikkona, kertoi Övningsskolan johtava rehtori Gun Jakobsson Pohjalaiselle.
Ryhmä lähti matkalle Puolaan ja Saksaan suuntautuneelle matkalle sunnuntaina, ja reissussa oli tarkoitus olla viikon.
Kriisiryhmä kokoontuu keskiviikkona, torstaina ja perjantaina oppilaiden tueksi.
IL
Kommentit (72)
olisivat nyt katsoneet kaupunkia - tuskin monikaan tuonne enää palaa.
Mikähän sairaus oli kyseessä menehtyneellä oppilaalla.
Tottakai keskeytetään ja todella moraalitonta olisi ollut keskeyttämättä. Varmaan oppilaistakin kauhean kiva katsella vaan kylmästi nähtävyyksiä kun juuri on yksi heistä kuollut.
Joka helvetin asiaan annaetaan nykyään "kriisiapua", oli kyse sitten naapurin mummon kuolemasta tai bussiturmasta siperiassa.
Ne oppilaat, jotka oilisivat halunneet jatkaa matkaa, oli törkeätä laittaa maitojunalla kotiin.
Ehkä kuolleen lähimmät ystävät halusi lopettaa retken. Mutta miksi ,laittaa kaikki oppilaat kärsimään???
Ihmisiä kuolee joka päivä, eikä maailma siihen pysähdy.
En ymmärrä minäkään että matka keskeytettiin. Lie tehty hätiköity pääätös.
Toki ymmärrän asia on surullinen mutta joka päivä kuolee ihmisiä syystä tai toisesta.
Jos kuolema olisi johtunut huonoista järjestelyistä niin keskeytys olisi ollut ok.
täysin kun luin uutisen jossa annettiin kriisiapua kuntalaisille kun kunnassa oli palanut joku vanha ränsistynyt talo. eikä siinä edes asunut ketään eikä henkilövahinkoja tullut.
Joka helvetin asiaan annaetaan nykyään "kriisiapua", oli kyse sitten naapurin mummon kuolemasta tai bussiturmasta siperiassa. Ne oppilaat, jotka oilisivat halunneet jatkaa matkaa, oli törkeätä laittaa maitojunalla kotiin. Ehkä kuolleen lähimmät ystävät halusi lopettaa retken. Mutta miksi ,laittaa kaikki oppilaat kärsimään??? Ihmisiä kuolee joka päivä, eikä maailma siihen pysähdy.
En ymmärrä minäkään että matka keskeytettiin. Lie tehty hätiköity pääätös.
Toki ymmärrän asia on surullinen mutta joka päivä kuolee ihmisiä syystä tai toisesta.
Jos kuolema olisi johtunut huonoista järjestelyistä niin keskeytys olisi ollut ok.
(yläkoululaisia+lukiolaisia). Ei ne sinne yksin olisi voinut jäädä ja valvojat tuskin olisivat halunneet jäädä kaitsijoiksi. Normaali opettaja järkyttyy varmasti valvonnassaan olevan oppilaansa kuolemasta.
Kuka tahansa normaali ihminen järkyttyy kaverinsa/ oppilaansa äkillisestä kuolemasta. Oletan, että luokkakaverit sentään ovat olleet jossakin määrin tuttuja ja olleet yhdessä jo useampia kouluvuosia päivittäin.
hyvä jos pääsisivät viettämään myöhemmin lopun leirikouluansa.
Jos minun lapseni kuolisi luokkaretkellä, musta olisi törkeää, että muut vaan muina miehinä jatkaisivat reissuaan kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Onhan se kunnioitusta omaisia kohtaan. Ja varmasti suurimmalle osalle ihmisistä on järkyttävää, että joku noin nuori kuolee lähipiiristä (vaikka olisikin ollut sairas).
Itse olisin opettajana peruuttanut kyseisen päivän loppupäivän ohjelman ja vaihtanut sen tilalle yhteisen kokoontumis- ja keskustelutilaisuuden kuolemasta. Tämä olisi samalla paikka purkaa tunteita ja antaa kriisiapua sitä tarvitseville. Olisin kuitenkin tuonut esille myös sen kysymyksen, mitä vainaja olisi halunnut luokan tässä tinateessa tekevän; keskeyttävän kauan odotetun matkan vai jatkavan iloisin mielin?
Seuraavana päivänä ohjelma jatkuisi normaalisti.
Eihän matka tietenkään yhtä riehakkaissa tunnelmissa voi jatkua tuon jälkeen, mutta mitä se kotiintulo siinä vaiheessa enää auttaa?
Krakovaan ehtii kyllä myöhemminkin jos haluaa. Tuskin kukaan nauttii matkasta jos kaveri on KUOLLUT yhtäkkiä. Pölvästit, kyllä se on aika järkyttävää jos kaveri kuolee yhtäkkiä. Ja jos opettajat ovat poissa tolaltaan, ei kukaan voi vaatia heitä vahtimaan 80 järkyttynyttä alaikäistä.
Tässä ketjussa sen huomaa kuinka huonokäytöksisiä ja tunteettomia ihmisiä on. Ei enää mitään tajua sopivuudesta ja empatiasta.
Luokkakaverin kuolema yhteisellä retkellä on himpun verran eri asia kuin luokkakaverin kuolema normaalissa koulutyössä.
"Minä, minä vaan minä! Kun kerran minä olen retken maksanut niin minulla on oikeus nähdä ja kokea se kaikki mitä oli suunniteltu, ei väliä vaikka muut kuolisivat kunhan vaan minä saan kaiken! " Mä en oikeasti toivo joutuvani paljon tekemisiin tämän tyylisten ihmisten kanssa.
Jos on 4 luokkaa yhteisellä retkellä niin tilanne on aivan sama kuin normaalissa kouluympäristössä. Miksi kaikki keskeyttäisivät reissun VIERAAN ihmisen takia. Turha väittää että 100 ihmistä ovat ylimpiä ystäviä keskenään.
Luokkakaverin kuolema yhteisellä retkellä on himpun verran eri asia kuin luokkakaverin kuolema normaalissa koulutyössä.
Kyllä mä ainakin tunsin kaikki rinnakkaisluokkalaisenikin nimeltä ja muutenkin vaikka meillä oli luokkia 4 ja jokaisella 32 oppilasta.
Ja jos ei oppilas järkyty, niin opettajia se nyt ainakin järkyttää.
kun luokkakaveri juuri kuollut.