Rakenneultra: kauanko tutkimus kestää ja selitetänkö siinä koko ajan, mitä tutkitaan?
Kommentit (6)
varattu 30 minuutin aika ja siellä oltiin sitten 15 minuutin verran. Ultraaja oli sellanen suhaaja, etten itse saanut oikein mistään selvää, kun se heilutti sitä anturiaan (tai mikä se vatsan päälle laitettava laite nyt onkaan) niin vimmatusti. Kuvat saimme kuitenkin mukaan ja niistä näkyy kyllä, minkälainen sikiö kohdussa silloin oli.
Menimme heti seuraavalla viikolla 4D-ultraan, kun tuo sairaalan tekemä ultraus tuntui niin huolimattomalta.
Tutkimus ja se, mitä kerrotaan, riippuu paljon ultraajasta. Siinä alkuraskauden niskaturvotusultrassa oli toinen tyyppi tekemässä sitä ja hän selitti todella tarkkaan, mitä näkyy jne. Siitä jäi todella positiivinen kuva toisin kuin tästä rakenneultrasta.
Meidän tytär on nyt jo puolivuotias.
kesti puoli tuntia, koska peräaukkoa ei meinannut löytyä huonon asennon vuoksi :)
Ja kyllä, koko ajan hoitaja selittää mitä kuvassa näkyy ja onko näkymä normaali.
Gyne tuijotti ruutua piiiitkään, aivan vakavana ja sanomatta sanaakaan. Minä jo huolestuin, että nyt siellä on jotain pahasti vialla. Lopuksi hän vain totesi yhtä vakavana, että kaikki hyvin. :D
Nyt tokan kanssa rakenneultrassa lääkäri vain skannaili ja oli hiljaa. Mua rupes jo pelottamaan että jokin on vialla, mutta ei ollut. Lääkäri halusi kuulemma vain keskittyä siihen mitä oli tekemässä.
Huoneessa ei edes ollut toista monitoria joten en nähnyt itse mitään. :( Lopussa vain lekuri pikaisesti käänsi monitoria muhun päin ja näytti pääkohdat sikiöstä.
Aikaa meni ehkä 10-15min.
Mulla taisi kestää tunnin. Vauva pyöri niin paljon, ettei kätilö millään meinannut saada hyvää näkymää kaikkeen. Jouduin nousemaankin ja kävelemään ja hypähtelemään siellä huoneessa. Sitten yritettiin uudestaan ja lopulta saatiin kaikki tarvittava näkyviin. Koko ajan kätilö selitti, että mitä etsii ja näyttääkö normaalilta. Niin ja sitten mitattiin myös päätä ja eri luiden pituuksia. Kaikki oli onneksi kunnossa ja normaalilta näytti.
Muistelen että ainakin 30 minuuttia katteltiin ruutua. Kätilö oli tosi tarkka, kertoi koko ajan mitä näki ja onko normaalia, munuaisten koon kävi kyllä tarkistamassa lääkäriltä ennen kommetteja. Me nähtiin siis miehen kanssa kaikki koko ajan toisesta monitorista. Lisäksi vähän odottelua ja riisumista ja pukemista, niin kyllä siihen tunti meni. Näin siis helsingin kätilöopistolla...