Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien lomat ja palkkaus

Vierailija
06.10.2009 |

Opettajat aina valittavat, että on niin huono palkka ja kuopassa ollaan. Sitten kun kritisoidaan pitkiä kesälomia, jolloin ei tarvitse tehdä mitään, niin selitetään, että se palkka, mitä saadaan, on 9 kkn palkka jaettuna koko vuodelle, eli siksi se kesäloma on oikeasti työaikaa.

Jos opettaja saa 3000 euroa kuussa 12 kuukauden ajalta (myös kesälomalta ja muilta lomilta, jolloin ei tee mitään), tekee se 36000 euroa vuodessa.

Jos 36000 euroa jakaa sille 9 kk:lle, jonka opettaja tekee oikeasti töitä, on kk palkka 4000 euroa, eli ei mikään huono!

Eli päättäkää opettajat, että oletteko palkkakuopassa vai lusmuatteko 3 kk vuodesta!

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oikein pinnistää, miettii ja pähkii asioita niin pähkinä halkeaa.

Vierailija
22/50 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyl nainen. Aika vähä täällä vissiin miehet ees notkuu.

Laiska lo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi ainoa aikuinen 23 oppilaan kanssa? Ei onnistu esimerkiksi Espoossa. Meitä on aina muutama vanhempi leirikouluissa mukana - ilmaiseksi omalla ajalla. Eikä läheskään aina muuten luokan oma luokanvalvoja ole suostunut lähtemään lastensa kanssa reissuun, kun on ollut muita tärkeämpiä menoja juuri siihen ajankohtaan, mikä oli sovittu lähes vuosi aikaisemmin. : (

Minä olin viime viikolla leirikoulussa. Lähdimme ma-aamuna klo 9 ja palasimme pe-iltapäivällä klo 14. Oppilaita 23, minä ainoa valvova aikuinen. Ohjaajat pitivät tunteja, mutta minulla valvontavastuu 24 h / vuorokaudessa. Päivärahaa tule 4,5 vrk:2 eli 78 €. Puolipäiväraha siksi, koska siellä ruoka. Toivottavasti olette kateellisia noista 78 eurosta, jotka saan viidestä päivästä ylimääräistä palkkani lisäksi? Parasta on ollut se, kun oman luokkani vanhemmat ovat sanoneet/ soittaneet / laittaneet tekstiviestejä ja kiittäneet minua siitä, kun vein heidän lapsensa ihan vapaaehtoisesti leirikouluun. Kaikkien näiden kateellisten vanhempien joukossa on myös ihania vanhempia, jotka osaavat arvostaa työtämme.

t:Ope

Vierailija
24/50 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa opettajien olla!

Vierailija
25/50 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että luokan leirikoulussa on mukana vaikka kymmenen vanhempaa, ei poista sitä,että opettaja on ainoa oppilaista vastuussa oleva aikuinen.

Vierailija
26/50 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...keksikää nyt jo joku muu aihe.

Miksi opettajien akateeminen tutkinto ei olisi yhtä hyvä kuin muiden akateemisten? Kyllähän siellä laulua ja leikkiäkin tarvitaan, mutta moniko täällä senkin taitaisi? Opettajien koulutus on monipuolinen juuri siksi, että työkin on sellainen. Ja jaksakaa nyt jauhaa siitä palkasta ja lomasta...huh.

Ja jos kerran opiskelu ja työ on pelkkää laululeikkiä ja palkka on liian hyvä - niin ja ne lomat... MIKSI SITTEN PÄTEVISTÄ OPETTAJISTA ON PULAA??????????????????????????????

Vierailija
27/50 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... voisi jo tällä(kin) palstalla jättää rauhaa. opettakaa lapsianne kotona jos kerran ette arvosta ammattitaitoisten opettajien työtä - vaan parjaatte lomista ja palkoista (jotka muuten ovat ala-arvoisen huonot työmäärään nähden)!!! Itse ainakin arvostan lasteni opettajia ja anna heille mieluusti työrauhan. Hävetkää.

Vierailija
28/50 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano kuntaa, kun on niin pieni, mutta ei meillä pakoteta vanhempia lähtemään mukaan!!!! Yksi oli kiinnostunut mutta ei pystynyt työn vuoksi lähtemään. Olen siitä onnellisessa asemassa, että luokkani oppilaiden vanhemmat arvostavat työtäni ja se näkyy lapsien käyttäytymisessä niin arkena kui leirikoulussa. Olimme kaikki tosi iloisia sielläkin.

Ihan oikeasti, jättäkää meidät opet rauhaan ja antakaa meidän tehdä työtämme, johon ihan vapaaehtoisesti olemme halunneet! Kiitos!

Vierailija
29/50 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutustaan vastaavissa töissä olevien ihmisten palkkoja, niin huomaat, että nyky-Suomessa edes 4000 e/kk on korkeintaan keskitasoinen palkka. Toisekseen: asumismenot, ruoka, laskut jne. pitää maksaa lomakuukausinakin mutta tuolloin ei, kiitos Suomen verojärjestelmän, oikein kannata tehdä muuta työtä, kun siitä menisi niin älyttömästi veroja.

En ole opettaja, mutta tämä jatkuva keskustelu heidän lomistaan ja palkoistaan kiukuttaa. Seisoisitko itse vetämässä presentaatiota 6-8 h päivässä viitenä päivässä viikossa jos saisit käteen 2000 e/kk??

Vierailija
30/50 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä mä voisin vetää 6-8h presentaatioita päivässä noin 20-30 tuntia viikossa, jos vois vetää vuodesta tai kuukaudesta toiseen aina ne samat jutut, kuten opettajatuttavani tekevät. Ja joo mullakin on opekoulutus ja olen tehnyt opettajan töitä. Tykkäsin sitten enemmän haasteellisemmasta ja sitä myöten paremmin palkatusta työstä, mutta pidän silti opettajien valitusta perusteettomana. nehän ON vaan maistereita...

Vierailija
31/50 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri siksi, että on kunnon lomat ja pääsee ajoissa kotiin.

Toisaalta näin ulkopuolisen silmin, terveyskeskuslääkäri saattaa repiä tuplasti, jopa kolme kertaa sen, mitä opettaja tekemällä jopa reilusti alle 40 h viikkoa - minusta tätä eroa kahden korkeakoulutetun kunnan työntekijän palkassa ei voi perustella mitenkään.

Vierailija
32/50 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta näin ulkopuolisen silmin, terveyskeskuslääkäri saattaa repiä tuplasti, jopa kolme kertaa sen, mitä opettaja tekemällä jopa reilusti alle 40 h viikkoa - minusta tätä eroa kahden korkeakoulutetun kunnan työntekijän palkassa ei voi perustella mitenkään.

opettajahan ei päivystä, hänelle ei saa soittaa eikä lähettää tekstiviestiä iltaisin tai viikonloppuisin. Lääkäri taas on silloin terveysasemalla passissa tai ainakin valmis lähteämään sinne juoksujalkaa kun soitetaan.

Vierailija
33/50 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nii kommentoisin vaan sitä, että ainakaan ala-asteella eivät todellakaan vedä sitä presentaatiota 6-8 h päivässä. Opetus tunnit on usein noin 20 h viikossa. Jos normaalityöaika on 38h, niin siihen jää vielä 18 h aikaa suunnitella opetusta, korjata kokeita yms.

Vierailija
34/50 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat rinnastettavissa lähinnä lastentarhanopettajiin koulutuksensa puolesta, ei aineenopettajiin.

Seiskalle, ai että opettajille ei saa soittaa/lähettää tekstiviestejä iltaisin/viikonloppuisin? Opettajathan eivät KOSKAAN roiku vanhempien kanssa puhelimessa tai kirjoita heille meilejä työaikojen ulkopuolella, kokeiden korjaamisesta ja tuntien suunnittelusta puhumattakaan. Ai niin, entäs kokoukset, nehän ovat palkattomia.

Vierailija
35/50 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon 3000 kuussa! Mulla ainakin palkka on vain 2300 euroa. Ja kun on määräaikainen, niin kesältä ei saa mitään. En tiedä kenen palkkojen mukaan olet laskelmasi tehnyt.

t:Alakoulun luokanope

Vierailija
36/50 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luokanopettajt ovat maistereita = suorittaneet korkeakoulututkinnon ja näin ollen verrattavissa aineenopettajiin. Lastentarhanopet suorittavat alemman tutkinnon luokanopettajiin nähden!

Vierailija
37/50 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tulin yhden jälkeen himaan. Kokeet korjaan oppi- ja välituntien aikana. Puhelut hoidan myös välitunneilla.

Palkka on ihan ok, kun sen suhteuttaa työmäärään. Tokihan moni ope tekee samalla palkalla paljon enemmän duunia - itsekin tein nuorena. Mutta kokeneen open työn idea on mielestäni nimenomaan se, että työtunteja on vähän ja palkka juuri tämän takia huonohko.

Käteeni jää vajaa kaks tonnia kuussa. Viikossa teen korkeintaan 30 tuntia töitä. En valita.

Mitä tulee ammattimme akateemisuuteen...hmm. Luokanopettajakoulutus on kyllä aika ohuesti akateeminen. Opintoviikkoja (vai mitä hemmetin -pisteitä ne nykyisin ovat?) sataa helposti ja mitä omituisimmista asioista: sukan neulominen, luistelu jne.

Aineenopettajien koulutus taas on luokanopekoulutukseen verrattuna aivan eritasoinen. Aineenopettajat ovat tosissaan tehneet töitä meihin verrattuna. Heillä lienee tuota iltatyötäkin enemmän kuin esim. meikäläisellä. Siksi heille kuuluu suurempi palkkakin.

Otsikkoon palatakseni muistelen tässä menneitä ja huomaan, ettei kovin moni tuntemani ope valita palkastaan. Kyllä me varmaan suurelta osin olemme tyytyväisiä pitkiin lomiimme ja pätkäpäiviimme.

Terkuin,

laiska luokanope

Vierailija
38/50 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, millähän tavalla en ole maisteri? Kyllä muistaakseni gradua yliopistolla väänsin ja ihan tutkintotodistuksenkin sain...

t: luokanopettaja

Vierailija
39/50 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on kyllä ylempi korkeakoulututkinto kuten aineenopettajillakin. Ei siis todellakaan rinnastettavissa lastentarhanopettajaan

Vierailija
40/50 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan iäkkäimpiä, jotka ovat saaneet pätevyyden alemmalla koulutuksella. Ikäraja mennee nykyään tuossa 50 hujakoissa ja sitä vanhemmistakin osa on maistereita.

Niin, musta 4000 Euroa/kk on erinomainen palkka, kun verrataan vaikka julkisen sektorin sisällä. Yksityisellä voi uranousulla saada parempaa, muttei tosiaan pysymällä siinä vastavalmistuneen duunissa. Lisäksi julkisella leipä on pitkä ja yt:t ei vie työpaikkaa. Missään maassa ei pysty julkinen kilpailemaan yksityisen sektorin kanssa. Opettajat, tervetuloa tänne yksityiselle. Minä lähtisin julkiselle heti, jos tutkintoni antaisi muodollisen pätevyyden sinne. Valitettavasti ei ole opettajanpätevyyttä, vaikka yliopistosta olen minäkin valmistunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi