Opettajien lomat ja palkkaus
Opettajat aina valittavat, että on niin huono palkka ja kuopassa ollaan. Sitten kun kritisoidaan pitkiä kesälomia, jolloin ei tarvitse tehdä mitään, niin selitetään, että se palkka, mitä saadaan, on 9 kkn palkka jaettuna koko vuodelle, eli siksi se kesäloma on oikeasti työaikaa.
Jos opettaja saa 3000 euroa kuussa 12 kuukauden ajalta (myös kesälomalta ja muilta lomilta, jolloin ei tee mitään), tekee se 36000 euroa vuodessa.
Jos 36000 euroa jakaa sille 9 kk:lle, jonka opettaja tekee oikeasti töitä, on kk palkka 4000 euroa, eli ei mikään huono!
Eli päättäkää opettajat, että oletteko palkkakuopassa vai lusmuatteko 3 kk vuodesta!
Kommentit (50)
Siltikään en rinnastaisi aineenopettajan ja luokanopettajan koulutusta; eikö ensiksi mainittu on opiskellut pääaineena omaa aineettaan ja sen päälle pedagogiset opinnot, kun taas alakoulun ope on saanut maisterinpaperinsa vähän leiki ja laula -pohjalta? Kuten joku edellä totesikin, tästä jälkimmäisestä on kyllä akateemisuus aika kaukana.. Siitä siis vertaus lto:ihin.
8
nii kommentoisin vaan sitä, että ainakaan ala-asteella eivät todellakaan vedä sitä presentaatiota 6-8 h päivässä. Opetus tunnit on usein noin 20 h viikossa. Jos normaalityöaika on 38h, niin siihen jää vielä 18 h aikaa suunnitella opetusta, korjata kokeita yms.
Opetustunti on yhdyssana.
Toisekseen 20 opetustunnilla ei kukaan meistä vedä. Nimenomaan ylitunnit ovat meille se kultakaivos. Mulla minimiopetustuntimäärä on muistaakseni 24/vko. Opetan kuitenkin 27 h/vko ja nämä kolme ylituntia tuovat merkittävän setelinipun palkkasäkkiini. ;D
Haa, kateus vie kalatkin vedestä. Miksette itse opiskelleet tätä ihanaa ammattia itsellenne? Eihän kyse ole muusta kuin ammatinvalinnasta. Kuka käskee opiskella datanomiksi, jos opettajana elämä olisi huomattavasti helpompaa?
Nimim. "Kotiin klo 14 (paitsi pe: silloin klo 13), illat sohvalla ja 14 viikkoa vuodesta mökillä; palkka 1900 euroa/kk."
Miksi jotkut luokanopettajat tekevät iltaisin, viikonloppuisin ja lomilla töitä? Miksi he ovat koululla neljään saakka joka päivä?
Mitä minulta on jäänyt ymmärtämättä, kun istun kotona joka päivä kahden kieppeillä enkä koskaan iltaisin tee töitä? Kuitenkin nautin ihan samaa palkkaa kuin nämä työnarkomaanisiskonikin esim. täällä. Miten joku voi istua joka päivä työmaalla klo 7.45-15?
En ymmärrä.
Olen ekaluokan ope. Oppilailla on tunteja 21! Minulla on 26 pidettävää tuntia. Olen joka päivä koululla n. klo 7.45 - 15.00! Perjantaisin yritän päästä lähtemään aikaisemmin. Tämän lisäksi teen myös aika paljon hommia vielä kotona! Laskepa siitä viikkotunnit! Tietämyksesi on kovin heikohko, jos kuvittelet, että open tunnit ovat samat kuin ekaluokkalaisen!
Jos opetusta on 26 h, tarkoittaa se sitä, että myös koululla jää aikaa hoitaa muitakin hommia. Ja tuo 35 h 15 min on 3 tuntia vähemmän kuin suurimman osan työaika, joten kyllä opettajien on ihan turha väittää, että työajat olisivat pitkät ja kotona joutuisi tekemään kauheasti "ilmaista" työtä!
sä et tiedä opettajien arjesta yhtään mitään.
tuo "muu aika" on kokouksia yms. jossa reksit vahtii kun haukat, mitään omia hommias et niissä kyllä tee.
koulutustaan vastaavissa töissä olevien ihmisten palkkoja, niin huomaat, että nyky-Suomessa edes 4000 e/kk on korkeintaan keskitasoinen palkka. Toisekseen: asumismenot, ruoka, laskut jne. pitää maksaa lomakuukausinakin mutta tuolloin ei, kiitos Suomen verojärjestelmän, oikein kannata tehdä muuta työtä, kun siitä menisi niin älyttömästi veroja.
En ole opettaja, mutta tämä jatkuva keskustelu heidän lomistaan ja palkoistaan kiukuttaa. Seisoisitko itse vetämässä presentaatiota 6-8 h päivässä viitenä päivässä viikossa jos saisit käteen 2000 e/kk??
kyllä opettajakoulutus on leikkikoulu verrattuna oikeisiin akattemisia taitoja vaativiin koulutuksiin
Olen ekaluokan ope. Oppilailla on tunteja 21! Minulla on 26 pidettävää tuntia. Olen joka päivä koululla n. klo 7.45 - 15.00! Perjantaisin yritän päästä lähtemään aikaisemmin. Tämän lisäksi teen myös aika paljon hommia vielä kotona! Laskepa siitä viikkotunnit! Tietämyksesi on kovin heikohko, jos kuvittelet, että open tunnit ovat samat kuin ekaluokkalaisen!
Jos opetusta on 26 h, tarkoittaa se sitä, että myös koululla jää aikaa hoitaa muitakin hommia. Ja tuo 35 h 15 min on 3 tuntia vähemmän kuin suurimman osan työaika, joten kyllä opettajien on ihan turha väittää, että työajat olisivat pitkät ja kotona joutuisi tekemään kauheasti "ilmaista" työtä!
On kaiken maailman pekkasia ja työnajanlyhennyksiä sun muita.
kyllä opettajakoulutus on leikkikoulu verrattuna oikeisiin akattemisia taitoja vaativiin koulutuksiin
No ei kyllä ole.
Mulla on sekä aineenopen koulutus että kaupallinen, ja kuule: ihan yhtä rankkoja/helppoja ovat!!!
teen tällä hetkellä asiantuntijatöitä yksityispuolella, kunnon akateemisen koulutuksen olen siis saanut. Esim. lukion opettajana tekisin pidempää työpäivää kuin tämänhetkisessä viestintäalan työssäni, ja palkkaus olisi heikompi. En vaihtaisi opettajan hommiin takaisin.
Olen ekaluokan ope. Oppilailla on tunteja 21! Minulla on 26 pidettävää tuntia. Olen joka päivä koululla n. klo 7.45 - 15.00! Perjantaisin yritän päästä lähtemään aikaisemmin. Tämän lisäksi teen myös aika paljon hommia vielä kotona! Laskepa siitä viikkotunnit!
Tietämyksesi on kovin heikohko, jos kuvittelet, että open tunnit ovat samat kuin ekaluokkalaisen!