Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HELMIKUUN HELMET vk 41

06.10.2009 |

LA Nimim Monesko Ikä Synnäri

1.2.10, aurora28, 1, 28, TYKS

1.2.10, Martta , 2, 31, OYS

2.2.10, maria84, 1, 24, K-P KS

2.2.10, Vuma, 3, 35, K-S KS (Jyväskylä)

2.2.10, Lauris77, 4, 32, TYKS

3.2.10, Evian, 2, 24, Kättäri

4.2.10. Mare, 2, 36, NKL

4.2.10, Salsatar08, 2, 31,

4.2.10, Ellu-88, 1, 20, NKL

4.2.10, Mandy, 2, 33, SEKS

4.2.10, Matahari, 2, 35, Jorvi

4.2.10, Ronnuli, 1, 30, K-S KS

5.2.10, Saska82, 2, 26, KYS

5.2.10, Helmimasu81,2, 27, OYS

5.2.10, mammali, 2, 32, KYS

6.2.10, Merppe, 1, 27, Jorvi

6.2.10, gozo, 1, 28, Kättäri

7.2.10, Hestia83, 1, 25, K-HKS

7.2.10, Mansikka83, 3,

7.2.10, Sara, 1, 28, K-SKS

7.2.10, Cabriella, 1, 20,

7.2.10, Ötökkä78, 1

8.2.10, helminauha, 3, 30, kättäri

8.2.10, myy85, 4, 24, LAS

9.2.10, Nasuli, 2, 31, Kättäri

9.2.10, 2Nuusku79, 4, 30, LKS

9.2.10, ranskis-vaavi, 1, 25, Meaux Ranska

9.2.10, Marttapantteri, 3, 29,

10.2.10, Anjutska, 1, 32, K-S KS

10.2.10, Iuiu, 6, 30, Oulaskankaan sairaala

10.2.10, Scarlett, 1, 29, TAYS

10.2.10, Krisse81, 3, 29, K-PKS

10.2.10, Gribz, 1, 20

10.2.10, Miraxx, 1, 28, PHKS

11.2.10, Toivo, 1, 29,

11.2.10, Helmimasu88,1, 20,

11.2.10, Nevada, 6,

11.2.10, Hallitus, 1, 23, PKSSK

2.2.10, Miimu, 1,24, KOS

12.2.10, Talvimorsian, 1(kaksoset), 27, Kättäri

12.2.10, Mielikki, 1, 27, K-S KS

12.2.10, Ladybird, 2, 37, NKL

12.2.10, Maurel, 3, 22,

12.2.10, Jiina, 3, TAYS

12.2.10, Taita, 5,

13.2.10, Fanni, 2 , 32, NKL

13.2.10, Iiris2011,

14.2.10, Verna, 1, 31, Naistenklinikka

14.2.10, marim, 2, 25, OYS

14.2.10, Jeanna, 2, 31, Kättäri

15.2.10, Nemotus, 2, 29, KYS

15.2.10, Feonia , 2,

15.2.10, Mirame, 1, 18, NKL

16.2.10, Poksi79, 2, 30, OYS

16.2.10, kassu, 3, 31, TYKS

16.2.10, mivva, 2, 22, PHKS

18.2.10, Lumielle, 1, 23, Kättäri

18.2.10, Nasu22, SEKS

19.2.10, Stinna, 2, 26, TAYS

20.2.10, Taateli, 1, 25, K-S KS

21.2.10, a-pa-na, 1 (Kaksoset)

21.2.10, tittuli, 2,

22.2.10, jontsulii,

22.2.10, sagom, 3, OYS

23.2.10, skk-78, 2, 30, Hyvinkää

23.2.10, Niima, 3, 24, OYS

24.2.10, Tuplailo, 3, KOKS

24.2.10, Ihmetys78, 3, 30, Kättäri

24.2.10, Pippuri, 3, Ulkomaat

24.2.10, hetuliini, 1, 35 Mikkelin sairaala

25.2.10, Aliica, 1, 19, TYKS

26.2.10, Matami73, 3, 36, PHKS

27.2.10, Kolmaskerta, 3, 32, ulkomaat

27.2.10, Hania, 3, 31, Kättäri

27.2.10, Jansku75, 3, 33, K-S KS, Jyväskylä

27.2.10, El-liina, 4

28.2.10, hande86, 2, Jorvi

28.2.10, Tyty, 2, 24, Kättäri

28.2.10, Metu, 2, 29, MKS

keksustelu vk 40 http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/1049473/helmikuun_he…

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska haluan sen vesisynnytyksen:) Tai ainakin osittaisen. Ja juu, kyllä sinne pääsee synnyttelemään vaikka kolmatta odottelenkin:) Ihanaa mennä sinne, haluankin nyt sellaisen oikein rauhallisen ja kotoisan paikan, jossa kuunnellaan äitiä ja äidin toiveita ja ollaan täydellisen vauva/imetys yms-myönteisiä. Saan tehdä oman synnytyssuunnitelman oman kätilön kanssa etc, mikä on mulle tosi tärkeetä. Mä kun synnytän nyt varmastikin viimeistä kertaa, niin haluan siitä just sellaisen, mitä olen aina toivonutkin (siis toki sillä varauksella, että kaikki sujuu hyvin). Ja tärkeetä on myös miehen läsnäolo päivin öin ja että muksutkin pääsee ihastelemaan pikkusisarta rauhassa. Sellainen yhteishuone, jossa makaisi muita äitejä samassa vauvojensa kanssa olis mulle kauhistus:/ Toki moni tykkää tälläisestäkin, ihan ok mutta ei sovi mulle. En saisi ees nukuttua sellaisessa huoneessa, jossa kolmekin vauvaa itkee ja tuhisee samassa tilassa. Kaipa näistä onkin jo pitkälti luovuttu ja enempi aletaan siirtyä niihin perhehuoneisiin.

apanalle: se sf on lyhenne symfys-funduusista eli symfys on häpyluu ja fundus on kohdun korkein kohta- on sulta varmaan tää mitta jo otettu, kun kaksosia oottelet, eikö? Teitähän seurataan kuitenkin paljon tarkemmin kuin meitä 'taviksia':) Meillä päin sf-mitta otetaan joskus 18-20 viikoilla ekan kerran.

Mukavaa viikonloppua!!!

ihmetys rv 20+2

Vierailija
22/29 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

RV 22+0

täällä kanssa neuvolakäynti takana ja painoa tullut huimat 630g viikko... aika huisilta kuullosti ja tuli kyllä hieman paniikki että kuinkas paljon sitä massaa sit loppupeleissä tuleekaan... no mut liikuntaa vaan kehiin ni kait se pysyy aisoissa...

Mulla oli SF-mitta huikeat 22... ihan älytön lukema ja yläkäyrän yläpuolella näytti olevan.... huoh.... ;) mut nyt oli neuvolatätsykin sitö mieltä et meillä ollaan viikkoihin nähden hieman edellä... mullahan viikot on laskettu inseminaation perusteella mut nähtävästi täpä pienokainen on lähtenyt alulle jo ennen sitä..:D

hemoglobiini oli 130 mut silti käskettiin ottaa rautaa joka toinen päivä... ???

Onkos muita joilla olis kauheet närästykset??? sellaista kyselisin et onkohan tossa renniessä mitää rajaa paljon sitä saa ottaa päivässä??? siis mua närästää niin pajon et ruoka meinaa nousta ylös... :/

sit toinen kysymys olis sellanen et onkos kellään tietoa sellaisesta et saako raskauden aikan käyttää sellaisia rasvoja/ kosteusvoiteita missä on eteerisiä öljyjä...???? työkaveri sanoi ettei sais mutta ei ollut ihan varma asiasta... et jos joku viisaampi osasi vastailla...

kyllä tämä aika menee nopeesi... :D

miimu Rv22+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
09.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon verran yh-äitinä ailahtelevalle uhmaikäiselle + tietty työt, johon 75 km/suunta siis päivittäin. Kiirettä siis on pitänyt ja ajoittain ei ole itkukaan ollut kaukana. Hermojani on kiristänyt pojan "tyhjänpäiväinen" oikuttelu raskaan työpäivän jälkeen =/ Yöunetkin ovat useasti jääneet noin 5 tuntiin tms? Työssä ei vaihteeksi ole ehtinyt tauolle; eipä silti, jotenkin jo olen siihen tottunut, ettei syömään ehdi työpäivän aikana. ...MUTTA: viimeisen kuukauden aikana vaivaiset 800 g oli tullut neuvolan puntarille; alusta alkaen kuitenkin 4 kg, mutta verrattuna edelliseen raskauteen olen kaksi kiloa kevyempi nyt (lähtöpainot olivat samat).

Varmaan porskutan työssä äippäloman alkuun asti, jos menee samaan tyyliin. Mitään erityisempiä vaivoja kun ei ole ollut lukuunottamatta ajoittaista ummetusvaivaa ja -päänsärkyä. Äitiyslomani haluan kuitenkin aloittaa mahdollisimman varhain, että ehdin ladata akkuni ennen vauvan syntymää muistaen, että esikoinen syntyi miltei 4 viikkoa etuajassa.

Esikoinen on ollut 2 vuotta samassa päivähoidossa: siellä ovat hänelle jo tärkeiksi muodostuneet ystävät noiden kahden vuoden ajalta enkä voisi ajatellakaan pitäväni häntä kotona äitiyslomani ajan. Virikkeellisempää ja sosiaalisempaa siellä kavereiden kanssa oleminen kuitenkin olisi/on kuin kotona oleminen, jossa päivärytmi pyörisi kuitenkin eniten vauvan hoidon ympärillä.

Neuvolassa muuta: verenpaine oli minulle ominaiseen tapaani matalahko: 108/67, Hb laskussa 109, kohdunpohjan korkeus 21 ja syke 140. Liikkeitä tuntuu aika aktiivisesti, joskin selvästi on univaiheitakin. Joku mietiskeli, millaisiksi (aktiviteetiltaan) osoittautuvat lapset synnyttyään.... Mielestäni esikoisemme tuntui paljon rauhallisemmalta kohdussa (käytännössä muistan hänen liikkuneen aktiivisemmin vasta päivällisen jälkeen), mutta aivan tarpeeksi aktiivinen ja touhukas lapsi hänestä tuli: yhtään aktiivisempi ja touhukkaampi ei tarvitsekaan olla *huokaus* Minkälainenhan sitten tästä kohdussa aktiivisemmalta vaikuttavasta lapsesta tulee, se jää nähtäväksi... =0

Martta, rv 23+4.

Vierailija
24/29 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa lähtenyt paino nousukiitoon, en ole uskaltanut nyt pariin viikkoon edes mitata.. Ensimmäisessä raskaudessa kiloja tuli 19 ja ne lähtivät vuodessa. Nyt alkuraskaudessa painonnousu on ollut maltillisempaa aina tähän saakka (kolme viikkoa sitten oli +4kg raskauden alusta, nyt varmaan jo +7). Mutta kuten joku sanoi minkäs teet kun on koko ajan nälkä eikä esim. vihannekset ja hedelmät pidä sitä poissa montaa tuntia! Nukkumaan mennessä pitää syödä esim. leipää ja juustoa tai muuten on herättävä kesken yötä syömään.

Närästystä on myös alkanut esiintyä, erityisesti jos on syönyt jotain rasvaista tai makeaa. Ja toinen ikävä vaiva suonenveto:/

Kelan paperit laitoin menemään työnantajalle. Toivottavasti nyt on kaikki ruksitettu oikein. Aloitan ä-loman niin myöhään kuin mahdollista ja työtilanteen takia se jää hieman lyhyemmäksi kuin esikoisen kanssa. No, 10 kk on kuitenkin aika paljon useimpiin muihin maihin verrattuna. Ja sitten on miehen vuoro hoitaa vauvaa:)

Syke+sukupuoli: meillä on ainakin pitänyt paikkansa, tytöillä on keskimäärin korkeampi syke.

Liikkeitä tuntuu nyt paljon, erityisesti iltaisin. Herää myös sosiaalisissa tilanteissa kuten kokouksissa. Esikoinen liikkui kyllä mahassa vielä enemmän ja hän on hyvin aktiivinen lapsi.

Onko muilla tullut vauvaan liittyviä painajaisia? Muistelen lukeneeni, että se on tavallista "henkistä valmistautumista" ja näin niitä ekaa odottaessanikin.

t. Feonia 22+5

Vierailija
25/29 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa tulee kirjoiteltua, olen kyllä käynyt lueskelemassa kuulumisianne :)

Mulla iski viikko sitten kamala närästys ja sitä kesti useampi päivä aina siihen asti, että sain järjestettyä ruokailut vähän uusiksi. Eli pienensin annoskokoa ja välttelen turhia makeita ruokia ym. Tämä makeiden välttely toisaalta myös siksi, että paino on noussut aika reippaasti (herkutkin on pitkästä aikaa maistunut), ja nyt täytyy kyllä ryhdistäytyä ettei seuraava neuvolapunnitus näytä jotain 4 lisäkiloa tälle kuulle... Kasvissyöjä olen ja ne maistuu kyllä, joten onneksi sinänsä on helppo täyttää mahaa kevyilläkin ruuilla. Närästys siis loppui kun seinään kun en syö enää niin paljoa kerralla, suosittelen kokeilemaan :)!

Kun painoa on tullut jo muutama kilo sitten viime neuvolan, olen koittanut mieheltä kysellä että missä se näkyy, että onko mahan lisäksi esim. takapuoli levinnyt. Ei oikein ole osannut sanoa, mutta eilen sitten totesi saunasta tullessamme, että kyllä se on tainnut levitä sekin :) Kaikkiaan painoa on nyt tullut ehkä 4-5kg. Vatsanympärys tuntuu kasvavan sentti-pari viikossa.

Sain viikolla ostettua yhden äitiyspaidan, tosin tuntuu että ei senkään väljyys pitkälle tule riittämään. Nyt alkaa kaikki vanhatkin paidat kiristää sen verran mahan kohdalta, että taidan ensi viikolla suunnistaa kirppikselle + vaatekauppoihin. Otin tänään taas ompelukoneenkin esille ja tein irtovillavuoren kantotakkiini, jotta menee koko talven. Kohta täytyy jo ottaa etupaneeli käyttöön, kun ei meinaa ilman sitä takki mahtua kiinni... Muutama kiva kangas tuossa pyörii, joista pitäs pari paitaa saada aikaiseksi (kun vaan löydän sopivat kaavat), ja varmaan kangasta riittää niin että pikkuisellekin jotkut pöksyt syntyy. Ja edelleen suunnitelmissa on ommella kestovaippoja, kunhan saisin vähän lisäkankaita hankittua.

Joku mainitsi painajaisista... Mä en ole vielä vauva-painajaisia nähnyt, mutta kaikenlaisia muita unia ja painajaisiakin kyllä. Oikeastaan joka yö jää joku unenpätkä mieleen (kuuluu jo tapoihin että mun ensimmäiset sanat miehelle aamulla on "arvaa mitä unta näin"), viime aikoina on unissa jostain syystä ollut paljon vanhoja luokkakavereita. Mutta melkein kaikissa unissa olen myös ollut raskaana :) Synnyttämään asti en ole vielä päässyt :)

Kävin just koiran kanssa lenkillä, ja kyllä alkaa huomaamaan, että tahtia täytyy jo vähän hidastaa. Jos liian reippaasti kävelee, niin vatsaa alkaa kiristää, liekö sitten supistuksia, epämiellyttävää joka tapauksessa.

Meidän pikkusella oli sydänäänet viimeksi 150, mikä sitten kai viittaisi tyttöön. Tyttöolo mulla kyllä onkin, saas nähdä sitten pitääkö paikkansa...

Olin viime viikolla töissä (istumatoimistotyötä) ja useamman kerran meinasin ruveta hihittelemään, kun pikkuinen heitti niin kovasti volttia tai mitä lie nyrkkeili. Joka tapauksessa se tuntui istuessa erittäin hyvin housun kireetä pänniä vasten. Muutenkin on kyllä joka päivä liikettä tuntunut, monesti pidän kättä vatsalla ja muksimiset tuntuu hyvin käteenkin. En tiedä näkyisikö voimakkaimmat potkut jo ihan iholla, täytyypä tarkkailla :)

Seuraava neuvola on 1,5 viikon päästä.

Kiitos Marelle hyvästä vinkistä, taidankin tänään tehdä lämpimiä voileipiä iltapalaksi :)

Taateli 21+0 (aika on alkanut kulua kuin siivillä!)

Vierailija
26/29 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti tosiaan aika rientää. Neuvolassa on taas käyty, ja Kelan paperit viety. Sokereiden mittaus jatkuu kerran viikossa 8-10 kertaa ja sitten pistokokein lisäksi. Painoa oli tullu viidessä viikossa 2kg. Painan nyt 6 kg vähemmän kuin esikoista synnyttämään mennessä... mutta edelleen kilon alle tämänkertaisen lähtöpainoni. Saapa nähdä, mihin hirveisiin lukemiin lopussa noustaan! Mullakin sf-mitta 22, eli yläkäyrillä mennään. Mutta ehkä sen tällaisesta 80-kiloisesta ymmärtääkin.

Ainakin meillä riitti Kelassa, kun pyysin, että äitiysraha laskettaisiin edellisen raskauden tulojen mukaan, koska esikoinen on tämän seuraavan syntyessä 2v10kk. En ole ollut tässä välissä töissä, joten ei ollut mikään ongelma ainakaan meidän tapauksessamme. Äitiyspakkauksen päätimme myös ottaa. Jääpähän jotakin ihan omaa tulokkaalle paketistaan, kun muuten mennään pitkälti noilla samoilla kamoilla kuin edellisenkin kanssa. Ne uudet kestovaipat siinä paketissa ovat ihan huippujuttu, kun meidän perheessä kestoillaan ihan vakavasti.

Miimuko se kyseli siitä Renniestä.. Minä söin esikoiselta sitä kuukausitolkulla, kunnes se alkoi loppuraskaudesta oksettaa. Mielestäni se maksimiannostus on 12 tablettia päivässä, eli aika paljon kuitenkin.

Niin ja meillä esikoinen jatkaa äidin ja vauvan kanssa kotona, kun on kerran kotona ollut nämä vuodet muutenkin.

Mutta ihanaa, miehellä alkoi syysloma. Viikko aikaa perheen kesken. Taidetaan lähteä laittamaan mökki talvikuntoon.

Mukavaa odotuksen jatkoa kaikille!

t. mammali ja masuasukki 23+1

Vierailija
27/29 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, vielä nopeasti sydänäänistä ja potkuista. Meillä vauvan sydän paukuttaa sen 150 tai yli. Samoja lukemia antoi esikoinen (tyttö), joten mielenkiinnolla lopputulemaa odotamme. Edelleen olen tyytyväinen, ettemme varmaksi sukupuolta tiedä. Näitä arvailuja on niin mukava tehdä.

Vilkas on vauvamme. Vilkasliikkeiseksi kuvaili rakenneultrassa lääkärikin. Niin oli siskonsakin. Ja onneksi potkut tuntuvat hyvin selvästi, niin selvästi, että maha heiluu ja mieskin on nähnyt ja tuntenut monet potkut. Oli neuvolassa puhetta, että olen onnekas tuntiessani potkut niin selvästi, kun istukka on tällä kertaa edessä.

Että ihan hyvin täällä. Jaksamista kaikille!

t.mammali (taas)

Vierailija
28/29 |
10.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä tuohon aiempaan: eli en kuitenkaan pysyvästi yksinhuoltajaksi ole alkanut, mutta mies on nyt 3 viikkoa pois Suomesta, joten tuon ajan yritän selvitä pojan ja työn vaatimuksissa. No, nyt poika on ukin ja mummon luona, että ehdin vähän siivota, pyykätä...kävin jumpallakin :) Kunto/voima on laskenut kuin härän häntä, mutta harjoittelulla varmasti pääsisin aika äkkiä samalle tasolle? Oliko kenelläkään niitä juoksurattaita: tulisikohan niitä käytettyä?

Pojasta ja aktiivisuudesta vielä: poika EI siis mikään ylivilkas ole, osaa keskittyä ja rauhoittua pelaamaan tms. Jotkut sanovat häntä rauhalliseksikin, mutta touhukas hän on eli koko ajan pitää jotain olla tekemässä. Eli sitä tarkoitin, ettei ainakaan passiivinen lapsi ole.

Mulla on myös istukka etuseinässä, joten potkut tuntuvat lähinnä oikeassa kyljessä. Maha tuntuu venytetyltä...ja kasvanee vielä, jokohan minulle niitä raskausarpia tulee (vielä kun en sellaisia omista)?

Minä käytin viime raskaudessani Gavisconia närästykseen. Kunnolla ei vielä ole tässä raskaudessa närästänyt - yrittänyt kyllä on, lähinnä kun on ollut kiire eikä ole ehtinyt/muistanut syödä.

Ja mikähän siinä on, ettei minulla oikein nälkä eikä ruokahaluakaan ole? Ei mitään pahoinvointiakaan, mutta syöminen tätä nykyä on vain 'välttämätön paha'. Toki sitten syödessä ruokahalu kasvaa, mutta tällä hetkellä ei ole mitään mieliruokia tms. ei erityisiä haluja tai innostusta ruokaan =(

Martta

29/29 |
11.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..vauvaa varten on nyt viimein meilläkin tehty. Kävin eilen ikeassa kimppakyydillä ja vauvaa varten tuli ostettua lipasto vaatteille, sideharsoliinoja, hoitoalusta, patjansuoja ja matka hoitoalusta. Kohta saattaa mopo karata käsistä muidenkin ostosten suhteen ;)

Masukin on nyt ruvennut kasvamaan ja äippähousut on olleet ahkerassa käytössä. Eilen mahani näkyi jo selkeästi ja eipä sitä enään hirmuisesti pysty peittelemään. Itse tajuan mahani olemassaolon aina, kun näen peilistä sivuprofiilini :) Ja potkut on tuntunut ihanasti ja napakasti :)

Mulla alkoi syysloma, josta aion nauttia ja aion rentoutua ilman stressiä :)

T:Sara 23+0