HELMIKUUN HELMET vk 41
LA Nimim Monesko Ikä Synnäri
1.2.10, aurora28, 1, 28, TYKS
1.2.10, Martta , 2, 31, OYS
2.2.10, maria84, 1, 24, K-P KS
2.2.10, Vuma, 3, 35, K-S KS (Jyväskylä)
2.2.10, Lauris77, 4, 32, TYKS
3.2.10, Evian, 2, 24, Kättäri
4.2.10. Mare, 2, 36, NKL
4.2.10, Salsatar08, 2, 31,
4.2.10, Ellu-88, 1, 20, NKL
4.2.10, Mandy, 2, 33, SEKS
4.2.10, Matahari, 2, 35, Jorvi
4.2.10, Ronnuli, 1, 30, K-S KS
5.2.10, Saska82, 2, 26, KYS
5.2.10, Helmimasu81,2, 27, OYS
5.2.10, mammali, 2, 32, KYS
6.2.10, Merppe, 1, 27, Jorvi
6.2.10, gozo, 1, 28, Kättäri
7.2.10, Hestia83, 1, 25, K-HKS
7.2.10, Mansikka83, 3,
7.2.10, Sara, 1, 28, K-SKS
7.2.10, Cabriella, 1, 20,
7.2.10, Ötökkä78, 1
8.2.10, helminauha, 3, 30, kättäri
8.2.10, myy85, 4, 24, LAS
9.2.10, Nasuli, 2, 31, Kättäri
9.2.10, 2Nuusku79, 4, 30, LKS
9.2.10, ranskis-vaavi, 1, 25, Meaux Ranska
9.2.10, Marttapantteri, 3, 29,
10.2.10, Anjutska, 1, 32, K-S KS
10.2.10, Iuiu, 6, 30, Oulaskankaan sairaala
10.2.10, Scarlett, 1, 29, TAYS
10.2.10, Krisse81, 3, 29, K-PKS
10.2.10, Gribz, 1, 20
10.2.10, Miraxx, 1, 28, PHKS
11.2.10, Toivo, 1, 29,
11.2.10, Helmimasu88,1, 20,
11.2.10, Nevada, 6,
11.2.10, Hallitus, 1, 23, PKSSK
2.2.10, Miimu, 1,24, KOS
12.2.10, Talvimorsian, 1(kaksoset), 27, Kättäri
12.2.10, Mielikki, 1, 27, K-S KS
12.2.10, Ladybird, 2, 37, NKL
12.2.10, Maurel, 3, 22,
12.2.10, Jiina, 3, TAYS
12.2.10, Taita, 5,
13.2.10, Fanni, 2 , 32, NKL
13.2.10, Iiris2011,
14.2.10, Verna, 1, 31, Naistenklinikka
14.2.10, marim, 2, 25, OYS
14.2.10, Jeanna, 2, 31, Kättäri
15.2.10, Nemotus, 2, 29, KYS
15.2.10, Feonia , 2,
15.2.10, Mirame, 1, 18, NKL
16.2.10, Poksi79, 2, 30, OYS
16.2.10, kassu, 3, 31, TYKS
16.2.10, mivva, 2, 22, PHKS
18.2.10, Lumielle, 1, 23, Kättäri
18.2.10, Nasu22, SEKS
19.2.10, Stinna, 2, 26, TAYS
20.2.10, Taateli, 1, 25, K-S KS
21.2.10, a-pa-na, 1 (Kaksoset)
21.2.10, tittuli, 2,
22.2.10, jontsulii,
22.2.10, sagom, 3, OYS
23.2.10, skk-78, 2, 30, Hyvinkää
23.2.10, Niima, 3, 24, OYS
24.2.10, Tuplailo, 3, KOKS
24.2.10, Ihmetys78, 3, 30, Kättäri
24.2.10, Pippuri, 3, Ulkomaat
24.2.10, hetuliini, 1, 35 Mikkelin sairaala
25.2.10, Aliica, 1, 19, TYKS
26.2.10, Matami73, 3, 36, PHKS
27.2.10, Kolmaskerta, 3, 32, ulkomaat
27.2.10, Hania, 3, 31, Kättäri
27.2.10, Jansku75, 3, 33, K-S KS, Jyväskylä
27.2.10, El-liina, 4
28.2.10, hande86, 2, Jorvi
28.2.10, Tyty, 2, 24, Kättäri
28.2.10, Metu, 2, 29, MKS
keksustelu vk 40 http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/1049473/helmikuun_he…
Kommentit (29)
Ihana ilma! Onneksi, koska aamu alkoi huonosti pojan pomppiessa pystyyn viideltä! Nyt onkin päikyillä ulkona.
Toivottavasti Hallitus kipujen syy selviää ja saat ne loppumaan! Ikävää tollanen.
Oon syönyt vasta 5 päivää rautaa ja jo nyt ihan suoraan sanottuna vituttaa koko homma.. ekat 2 päivää maha oli ihan järkkykovana ja siitä lähtien oonkin taas asunut alkuraskauden tapaan paskahuussissa.. jos sama meno jatkuu niin se edellisen neuvolan +2kg on pian enää muisto vain ;D
Mä en tehnyt tuota silmätestiä, mutta itsellä on tummanruskeat (samoin äidillä ja yhdellä siskolla, isällä oli ja toisella siskolla on siniset ja kolmannella siskolla vihreät) ja miehellä sellaiset siniharmaat/ei minkäänväriset =D Sen vanhemmista en mene sanomaan, ei minkäänlaista mielikuvaa..
Esikoisella taas on kirkkaansiniset silmät, joissa on läheltä katsottuna kuin "timantteja" tms. :) Saapa siis nähdä minkäväriset silmät tää uusi pieni saa, mikään ei kai ole kovin poissuljettu vaihtoehto..
Mulla on ihan hirmunen himo jäätelöön :D ja taitaa tuo pikkukaverikin siitä tykätä, kun mahajytä alkaa melkein aina jätskiä syödessä ;) Muutenkin on tässä taas viime päivinä tuntunut liikkeitä enemmän, useammin ja selkeämmin. Ihanaa! Pääsääntöisesti silti edelleenkin aamupäivät on rauhallisia ja iltapäivällä ja illalla sitten tulee matsia senkin edestä.
Huomenna vaihtuukin taas viikko :)
evian, rv 22+6
Me käytiin eilen ultrassa, koko perheen voimin, minä, mieheni ja esikoisemme 6v. Kaikki näytti olevan ok ja kuulimme myös että tyttö sieltä tulee :) Nyt voikin sitten neutraalien bodyjen lisäksi alkaa ostaa hieman tyttömäisempiä ;)
Tällä viikolla olisi tarkoitus laittaa vauvan huoneeseen uudet tapetit ja sitten voisinkin alkaa ostelemaan pikku hiljaa sinne tavaraa :) Kaikki kun on hankittavana, mitään ei ole esikoiselta säästössä. Itse otan äitiyspakkauksen :)
Minua vähän huolettaa painon nousuni, alkuun ei tullut juuri mitään niin nyt kyllä senkin edestä :( Toki tämä 5 viikon sairaslomakin tehnyt osansa kun vain olen oleskellut, mutta en kyllä tätä tahtia tahdo kiloja lisää..nyt olisi kertynyt reilu 6kg painoa. Esikoiselta minulle tuli 11kg, mutta tiedän ettei minulla lähde ne kilot ittekseen vaan ne pitää sit kovalla työllä karistaa, niin siksi hieman masentaa tämä painon nousu. Kuinka muilla on paino noussut tähän mennessä?
marim 21 plus 2 :)
noussu n. 4 kg ja 20+ eletään...en ole tarkistanut vanhoista neuvolakorteista, kuinka paljon oli puolessa välissä esikoisesta ja kuopuksesta noussu...Kumminkin huonompi olo oli silloin poikia odottaessa, ja nyt ei oikeastaan mitään pahaa oloa enää...joten tulee syötyä kaikenlaista hyvää ja makeaa ennen kaikkea!!! Mulla kanssa kilot tiukassa pois lähdön suhteen...esikoisen ja kuopuksen jälkeen jäi +10 kg (8v). Evianille: mä söin muistaakseni silloin pojista kanssa rautaa ja maha oli kyllä löysällä...nyt kokeilin eri systeemiä ja aloitin jo raskauden alkumetreillä raskauden aikaisen monivitamiini valmisteen syönnin (Ladyvita + ja nyt multitabs raskaus) ei ole maha ollut yhtään sekaisin...toimii siis ainakin mulla ja siinähän on tarvittavat rauta ym. vitamiinit... kantsii kokeilla!!!
Äitiyspakkauksen aion ottaa myös tälle kolmoselle! Pojilta olen säästänyt äitiyspakkauksen kokonaisuudessaan!!! Saavat sitten isäksi tullessaan ne omaksi...siis joskus 25-30 vuoden päästä! Taitavatkin olla sitten täyttä Retroa!!! Kahden viikon päästä olis vasta rakenne ultra, jonne mennään koko perhe...kovasti jo jännittää, näkyykö sukupuoli...itte olen 95% tyttö ololla! Tuntuu, että masu on pienempi nyt kuin esim. kuopuksesta näillä viikoilla...sekin siis selviää kahden viikon päästä neuvolassa, joka sattuikin samalle päivälle ultran kanssa (ultra siis yksityisellä)...Liikkeet on tuntuneet jo kolmatta viikkoa...taitaa olla melkoisen herkkäuninen kaveri, kun heräilee yölläkin vessa reissuihin ja kukkuu illalla aika myöhään...Toivottavasti ei tuu samanlainen kuin esikoinen: ei nukkunut kokonaisia öitä ennen 1 v ja kuopus taas nukku hyvin 1v asti, mutta sitten rupes heräileen 2-4 kertaa yössä huutamaan kurkku suorana! ja siinä ei unikoulut auttaneet...En tiedä mikä sillä oli...kaikki temput kokeiltiin...1,5 vuotta tätä sitten jatkui...nyt nukkuu kuitenkin jo (4 v)...
Onneksi oli kupuksen yöheräilyjen (lue karjumisten) aikaan kotiapulainen, jolle herran pysty iskemään syliin aamulla ja sanoa, että mä meen nyt nukkumaan ja mua ei saa häiritä!!! Ulkomaan komennuksen (aasia) hyvä puoli...
sagom 20+1
olen käynyt lukee kirjoituksianne mutta esikoinen ei ole ollut kovin innostunut siitä että kirjoitan.Nyt hetki aikaa rauhassa ku poika leikkii..
Tällä on aikamoinen vauva kuume vaikka poika onkin vasta 7kk. Odotan innolla pienokaita ja tosi kiva ku liikkeet tuntuu jo niin voimakkaasti=)
Nyt ajattelin että lopetan sokerin syömsen ku on tullu herkuteltua aikalailla ettei vaan paino rupea hirveästi nousee..
Meillä on nyt muutenkin jännää aikaa ku katsotaan että saadaanko tarpeeksi lainaa ja päästäänkö muuttaa omaan asuntoon...Olen kyllä miettiny et miten jaksan sen muuton sitten jos se tulee mut eiköhän se järjesty=) Olis niin kiva päästä uuteen kotiin=)
tällaista tänne..Ens viikolla sit ultra=)
hande ja rv 19+3
Mulle on nyt tullut painoa raskauden alusta n. 3-4kg. Ekassa neuvolassa oli vaatteet päällä kai jotain 75,7kg ja toissapäivänä 80.1kg. Huomaa, että on painavampaa päällä kuin kesällä. Silloin nimittäin kotivaaka näytti 75kg ennen neuvolaan lähtöä ja nyt se näytti 78,5kg (tänä aamuna tosin 78kg).
No, joka tapauksessa, näillä viikoilla ei saisi kuitenkaan tulla enempää kuin 0,5kg/viikko. Mulla oli edellisestä punnituksesta tullut 0,4kg. Tarkkailen kyllä kotona painon nousua jonkin verran, ettei tule yllätyksenä. Välillä on kyllä ihan tolkuton ja loputon nälkä, vaikea silloin olla syömättä tai syödä vain vähän.
Äitiyspakkauksesta: Itse taidan ottaa sen, tykkään niistä ihan perinteisistä potkareista ainakin kotiasuina. Ne on hyvä sotkea sitten porkkanasoseisiin ja muihin ;)
Matahari rv 22+5
Mulla on tullut painoa noin 3-4kg. Eka raskaudessa tuli jotain ihan huimia kilomaaria reilusti yli 20kg! Tokassa taisi tulla 10kg.
Mina en aitiyspakkausta saa koska emme asu Suomessa mutta taalla saa nykyaan £190, vahan reilu 200e, "Terveys raskauden aikana" rahan jonka saa kayttaa (mielellaan tietenkin tietysti vauvaa kohden) miten haluaa. Tuota voi anoa, tuloihin riippumatta, rv 25 lahtien.
En tieda viela milloin jaan aitiyslomalle. Aikaisintaan saa sen voi aloittaa rv 29, tai jos jaksaa niin voi olla tyossa viimeiseen asti. Viimeeksi jain aitiyslomalle noin rv33-34 tienoilla. On tuo mun tyo kuitenkin jonkun verran raskasta, oita, fyysista tyota ja joskus vahan "vaarallista" jos joku asukas pillastuu.
Meille on luvassa mukava viikonloppu! Viemme tytot hoitoon ja sitten suunnistamme Lontooseen miehen kanssa 10-vuotis haapaivan viettoon. Naita tallaisia kahden keskisia breikkeja on erittain harvassa, ei tule akkiseltaan mieleen talta yhteiselta ajalta kuin toissa kesainen yhden yon risteily kun lapset olivat mummolassa.
Seuraava etappi on sitten rakenneultra parin viikon paasta. Tulisipa se akkia...
Kolmaskerta 19+4
Ekassa raskaudessa tippui hemppa n. 115 kun lähtö oli jossain 124 tienoilla. Sain neuvon ottaa rautaa, mutta en koskaan muistanut, vaikka ostinkin paketin. Seuraavalle käynnille hemoglobiini oli parantunut jo ilman rautalisää.
Nyt alku oli 129 ja toissapvä 113. Ostin tälläkin kertaa rautaa, mutta en vielä aloittanut. Syön tosi monipuolisesti, reilusti kaikkea. Uskon hempan korjaantuvan itsekseen, mutta saatan tietysti muutaman tabletinkin napsaista. En vain tykkää niistä vatsavaikutuksista.
Lady Vitasta en pidä yhtään :( Olen joskus raskautta yrittäessä sellaisen ostanut. Suoraan sanoen mulle tulee niin tajuttoman huono ja pökerryttävä olo AINA sen annoksen ottamisen jälkeen, että oikein ajatuskin vastustaa. Puolisen tuntia sitä kestää, sitten menee ohitse. Kaksi kertaa olen aloittanut kuurin. Molemmilla kerroilla oli pakko lopettaa sen viikon-puolentoista jälkeen, kun sain niin kovan syyhyn joka paikkaan, etten enää saanut nukuttuakaan. Iholle nousi pienenpieniä paiseita, värittömiä, kutiavia. Ei kiitos... siis Lady vitaa.
D-vitamiinia napsin muistaessani, nyt ehkä sitten ainakin ajoittain rautaa. Maitohappobakteerit ovat hyödyksi - tosin syön kyllä hapanmaitotuotteita aika tavalla, aina kun vain vatsa sietää.
Huomasin tälläisen uutisen, eikä yhtään lohduta, että oon kova lakun ja salmiakin ystävä ja just aamupäivällä söin puoli pussia lakua:( Hyvä minä.
http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Raskaus/Liika-laku-raskausaika…
Toki tiedän, ettei se tee hyvää muutenkaan, mutta kun en suklaatakaan syö, on nuo salmiakit mun intohimo....pitänee nyt hillitä sitten sitäkin.
Tänne ei muuta, huomenna neuvola...raskausdementia on iskenyt, kaikki päivämäärät sun muut menee ihan sekaisin, vaikka kuinka kalenteri on matkassa:/
ihmetys rv 20+0 jee!!!!
voisinkohan 'korjata' mahdolliset aiheuttamani tuhot syömällä nyt kunnolla lopun raskautta kalaöljykapseleitä, E-EPAA esimerkiksi?:) Niidenhän on todettu vaikiuttavan sikiön aivoijen kehitykseen suotuisasti ja jopa ehkäisevän ylivilkkautta yms?
:D
monenlaista vaivaa tuntuu olevan täällä.. lisäämpä nyt omanikin listaan.
Mulla on alkanut pistää alavatsasta oikealta nivusen yläpuolelta esim. kun lähden kävelemään. ei tartte edes reippaasti mennä, kun jo ottaa kipeää. muuten kyllä ei oo tuntunut ja tänään jumpassakin oli olo ihan ok eli tuskin on mitään vakavaa. mielessä jo kävi että oispa hirveetä kun umpisuoli puhkeais.. en tiiä, voisko johtuu vauvan asennosta tms. jos painaa jotain paikkaa ja liikkuessa sitten alkaa se kipu.
no muuten on olo ollut hyvä, vaikka vähitellen alkaa olla sellainen tyyris tyllerö olo. viimeisen kuukauden aikana on tullut painoa 2,5km eli pitäis varmaan alkaa vähentää tota herkuttelua, ettei nousu lähe ihan käsistä. raskaus on vaan niin hyvä syy antautua makeanhimolle.
semmoista tässä mietin, että onko kukaan ollut/järjestänyt babyshowereita eli näitä vauvakemuja. Jotain juttuja oon kuullut että niitä suomessakin on, mutta onko se yleistä. itestä olis kyllä kiva joku tyttöjenilta pitää ennen vaavia, mutta en oikein tiiä, millä kaavalla kannattais pitää.
Mulla oli maanantaina viimein neuvola. Siis koko raskausaikani kolmas neuvola.. Sain mukaani kelan paperit täytettäväksi ja edelleen lähetetäväksi. Sydänääniäkin vaavilta kuuneltiin ja kova oli jumputus. Terkka naurahti, et vikkelä kaveri, kun vaavi läksi karkuun ja sai hetken metsästää,ennen kuin äänet taas kuului :) Hemppa oli mulla ihan ok, joskin mul on aikas alkaisia ollut nuo lukemat, nyt oli 123/76. Alhaisimmat lukemat oli silloin ekassa neuvolassa, jolloin mittari näytti 104/64, joten enpä huolestu ainakaan noista :)
Paino oli hivenen noussut (viimein) muttei mitenkään radikaalisti.
Uutena juttuna kuulin eilen ystävältäni, et kuulemma vauvan sydänäänien perusteella voisi ennustaa lapsen sukupuolen. Kuulemma pojan syke on 120-130 ja hiukan päällekkin, mut alle 140. Kun taas tytön syke on voimakkaampi ja yleensä 140 ja päälle.. Jotenkas, kun tuota neuvola korttia katsoo,ja jos haluaa ennustajaa leikkiä, niin uneni olisi pitämässä paikkaansa ja tyttöä olisi tulossa. Tosin mieheni veikkaa pojan tulevan ;) Toivottu hän on joka tapauksessa, oli kumpi tahansa.
Hankintoja olen miettinyt, et mitä pitäisikään pikkuhiljaa ruveta hankkimaan. Vaunut nousivat turvakaukalon kera ykkös asioiksi. Miehen veljen luona kyläillessämme saimme kuulla ison luettelon edessä kysymyksen "kelpuutatteko..." Ja siinä litanniassa oli mm. yhdistelmä vaunut (renkaat vois ehkä hommata uudet, mut muutoin hyvät), hoitoalusta, leluja puruleluista pehmolelujen kautta dubloihin, vaatteita.... yms.. Joten eipä meillä nyt akuuteista hankinnosta tainut jäädäkkään kuin kaukalo. Siskoltani meille on myös tulossa vauvaa varten tavaraa. Kuulemma, jos huolimme, saamme sängyn, vaatteita, tuttipulloja (tutiosat toki pitää ostaa uudet, jos niillä sit on käyttöä), vannan... Niin ja 19.10 alkaa mulla se "ihanuus", et joudun alkamaan piikittämään itseäni (APC-resistenssin vuoksi) niin niitä piikkejä oli siskolla jäänyt omasta raskaudestaan yli, niin nekin mä sit saan itselleni. Mukava, ettei tarvi heti niihin olla sijoittamassa rahaa.
Viimeksi mietiskelin, kun vatsa ei ole yhtään kasvanut. Tänä aamuna huomasin, et paidat pongahtaa vatsan kohdalta ylös. Joten hihaton mamma-paita alle, päälle normi paita ja menoksi töihin. Kyl sitä päälipaitaa oikeesti sai pitkin päivää nyhtää hiukan alemmas, muttei kukaan hoksannut mitään, yllättäen ei, kun lapsia oli pääasiassa vain ympärilläni :)
Iltapäivällä mittasin mittanauhalla vatsan kohdalta ympärysmittani ja niin se vain oli n. 3-4cm mitta suurentunut edelliskerrasta. (mittasin varmaan viimeksi viikonloppuna) Neuvolan terkka oli sitä mieltä, et kuulemma pitkään ei pomolta voi enään asiaa salailla.. Mut saa viel olla hetken asiasta tietämätön. Saa nähdä, miten kovasti kenties maha kasvaa ens viikon loman aikana, saattaa olla asiakkaillekkin pien ylläri sit, kun jotain jo joku huomaakin ;) Mä siis teen työtäni myös sellaisten äitien kanssa, jotka ovat vasta vauvansa saaneet ja lasten, joiden kanssa olen tekemisissä, ikäjakauma on 0-5v.
Mukavaa loppuviikkoa ja vointeja kaikille :)
T:Sara 22+3
p.s. Mikäli tää tulee useemman kerran, ni johtuu vain siitä, et kone herjaa ettei sivua muka löydy, outoa..
Neuvolasta juurikin äsken tultu ja voi kauhea ku hävetti!
Mulle tullu painoa viikkoa kohden jopa 914g ja nyt painan sen 63,9kg.
Ihan järkyttävä! :o
Vähän neuvolatäti katteli pahasti ja kyseli miten voi olla mahollista.. no enhän mie tiijä.. kai sitä tulee syötyä vaan enemmän :D
Itse ku oonki aina ollu laiska eikä noita kavereita asustele 20 kilometrin säteellä niin ei ole lenkkikaveria ja yksin en saa persettäni ylös
Jos ois jotaki mitä kotoa edes voisi tehdä... :( jotain hyviä liikkeitä niin tekisin, mut minua tuskin saa tuonne lenkkeilemään..
Onneksi sano että ei vielä haittaa tuo painonnousu mut jos jatkuvasti tai tulee jatkossa nousua tuon verran niin sitten siihen pitää vissiin puuttua jotenkin.. ? kai
Hb 126 ja verenpaineki oli ok. Kohdunpohjan korkeus 18.
Niin ja meidän pojalla tuo sydän pamppaili noin 145..
Oli mahoton liikkumaan ja kaksi kertaa hävitti neuvolatäti äänetki :D
Sain kelalle täytettäväksi lappuset myös ja varailtiin aika pelkopolille, joka mulla on parinviikon päästä.
Anto kupposen mukaan...pitäs ensikerraksi olla 4h virtsanäyte!
Tuotaki mietin ku parin tunnin jälkeen ei voi pidättää niin miten vielä neljän tunnin.
Sitten onko muita joilta otetaan jotaki ylimääräisiä näytteitä?
Mulla tuo veriryhmä harvinainen niin sano että sen takia tullaan ottamaan jotain ylimääräisiä juttuja multa jatkossa..hmm..
noista vauvan sydämen sykkeistä.. meille neuvolatäti kertoi, että tyttövauvoilla on yleensä korkeammat sykkeet kuin pojilla. mulla pampatti masussa keskimäärin 160 eli olisi kuulemma sykkeen perusteella tyttöä veikannut, niin kuin ultrassakin jo arvailtiin.
satavarmasti niistäkään ei voi sukupuolta ennustaa, sillä terkka kertoi omakohtaisen tarinan eli tyttö oli tullut vaikka sykkeet oli ollut lähempänä olisiko ollu 120 tai 140. että silleen..
no aina se on kiva spekuloida ja vahvistusta arvailuille hakea, varsinkin jos sen sukupuolen haluaa saada ennakkoon selville
ja kaikki ihan ok- verenpaineet vähän koholla, kuten aina. Kotona paineet aina ihan hyvät...hb oli jopa 135 eli ihan sama kuin alkuraskaudessa! Painoa oli tullut kuukaudessa 1,5kg, nyt yhteensä jotain 6kg...minkäs teet, kun pyörryn, jos en syö. Sokerit laskee niin nopeesti tosi alas. Koko ajan olis oltava mukana jotain naposteltavaa, rusinoita, omenaa tms. Sf-mitta oli huimat 18,5cm! Menee siis yläkäyrällä:) Tosin, näin mulla aina alussa ja tasoittuu sitten. Pieniä kaksi edellistä vauvaa ovat olleet, joten ei se mitään ennusta. Ja onhan se mittaajastakin aina kiinni...sentti sinne tänne...
Ilmottauduin nyt sitten haikaranpesäänkin! Siellä valmennus 28.12. Onko kukaan muu pk-seutulainen menossa?
Vointi on ihan hyvä, jaksan jumpata vielä hyvin, ei ole maha tiellä eikä supistele.
ihmetys rv 20+1
Tänään on tullut Hulluteltua koko rahan edestä :D Ostin sekä pojalle että tulevalle vauvalle muutamia vaatteita + pojalle kengät. Vaaleanpunainen Benettonin paita kokoa 56 oli niin ihana ettei voinut välttää kiusausta :D hope so sille tulee käyttöä.. ;)
Eilen puhuttiin miehen kanssa äitiysavustuksesta, kun sanoin että tarttis tässä lähiaikoina täyttää lappuja. Se sitten halusi, että otetaan kuitenkin pakkaus rahan sijasta joten laitoin sen tänään tilaukseen. Nyt sitten odotellaan jokunen viikko :) ainakin viimeksi tuli todella nopeasti.. Vaikkei niille vaatteille juurikaan tarvetta olisi niin onhan niitä ihana päästä hiplailemaan :) ja makuupussille, harsoille + petivaatteille tulee ainakin varmasti käyttöä.
Miten mä olen ymmärtänyt, että Haikaranpesään otetaan vain esikoista odottavia :O Vai onko se vaan yleisempää, ettei tarvitsisi viedä isompia lapsia hoitoon kun isänhän oletetaan olevan siellä myös jatkuvasti..
Me ei "haettu" poikaa odottaessa Haikaranpesään (eikä kyllä nytkään olla sinne menossa), mutta kun siellä oli silloin sopivasti tilaa niin sinne päädyttiin :) Kiva paikka, ei valittamista. Kättärille siis kuitenkin ollaan menossa.
Mulle terkka sanoi viimeksi, että (varsinkaan) se ensimmäinen sf-mitta ei ole mitenkään tarkka (tiedä sitten mistä johtuen??) mutta jatkossa sitten seurataan tarkemmin missäpäin käyrää menee.
Seuraava kerta onkin sitten toinen lääkärineuvola pari päivää sen sokerirasituksen jälkeen kolmen viikon päästä. Pitkiä nää välit vielä tässä vaiheessa..
evian, rv 23+1
Pitkästä aikaa. Aika juoksee kuin siivillä, mullakin alkoi jo 21 viikko. :)
Kaikki on siis mennyt hyvin, molemmat pikkuiset ovat kyydissä ja tuntuvat voivan hyvin. Seuraava ultra on ensi viikolla, mukavaa kun kaksosia pääsee kurkkimaan useammin.
Illat on täällä mennyt lastenhuonetta suunnitellessa, eli netissä surffaillessa ja sisustuslehtiä lueskellen. :) Nyt alkaa olla selvät sävelet, viikonloppuna maalataan ja tapetoidaan ja tekisipä kovasti meili käydä jo pinnasänky heti hankkimassa. Tyhjä huone on niin tylsä!
Vaikka onhan tässä aikaa, nyt kuitenkin vasta puoliväli...Malttamaton olen! Alun perin ajattelin että jos joulun tienoilla ois suht valmista tärkeimpien hankintojen osalta, kaksoset kun saattaa kuitenkin syntyä ajoissa.
Niin. Kovasti ajatukset pyörii tuon valtavan massun ympärillä vaan. Töissäkin vaikea keskittyä toisinaan. Mutta se on varmaan yleistä? Toisaalta ajatukset pyörii siinäkin, että mitenköhän pitkään voin olla töissä, joudunkohan sairaslomalle tms. Tietysti toivon että voisin hyvin ja jaksaisin mahd pitkälle, ainakin jouluun.
Neuvolasta...mulla on kahden vkon kuluttua se jossa kelan papereita ihmetellään, saako sen äp:n siis sitten oikeasti siitä muutamassa viikossa? Olisi kyllä ihaaa päästä niitäkin hypistelemään. :) Ja meillehän tulee niitä 2! Otan siis yhden rahana, ja 2 pakkausta, kun kaksosista sen edun saa kolminkertaisena.
Ja muuten, mikä se sf-mitta on?? Multa ei ole ikinä sellaista otettu, tai ainakaan ei ole ollut puhetta moisesta.
Jepulis. Nyt kohti työpaikkaa ja viikon viimeistä työpäivää. Ihanaa alkavaa viikonloppua kaikille teille! :)
Apa (rv 20 +3)
Minulla tänään 23 viikkoa täynnä. Ihanaa kun ollaan jo tässä vaiheessa. Täällä syöminen vieläkin tosi heikkoa. Käytännössä mitkään normaalit kotiruoat eivät mene alas, joten leivällä, rahkalla ja apteekin ravintolitkuilla pääasiassa mennään. Eilen sain alas lämpimiä voileipiä, mikä oli juhlaa. Oksentelu on sentään enää satunnaista. Onko ketään muuta, jolla sapuskat etovat vielä tässä vaiheessa? Minulla oli esikoisen kanssa sama kuvio, mutta tällä kertaa tämä kuvotus ja väkisinsyöminen tuntuvat vieläkin raskaammilta. Hemoglobiini oli viime viikolla neuvolassa 93, mutta kun rautatabletitkaan eivät tahdo pysyä sisällä... Mahassa onneksi vilskettä ja se on tietenkin pääasia.
Joku toinenkin piikittäjä ilmoittautui. Minulla menee alkuraskauden veritulpan takia 2 x Klexane 60 mg päivässä ja apc-resistenssi diagnosoitu täälläkin.
Viikonloppuja, Mare
apana: Kelan sivuilla lukee jotenkin silleen, että pakkaus lähetetään kahden viikon kuluttua hakemuksen vastaanottamisesta/hyväksymisestä tms. Riippuu siis varmaan paljonkin esim. paikkakunnasta, miten paljon on hakemuksia käsiteltävänä yms. että miten pian se on sun kotipostissa. Itse asutaan melko pienessä paikassa ja palvelu on ollut paikallisessa Kelassa aina harvinaisen nopeaa joten odottelen tälläkin kertaa pikaista toimitusta :)
Niin ja sf-mitalla seurataan kohdunpohjan korkeutta (ihan tavallisella mittanauhalla mitataan ainakin meillä). Oiskohan ollut suunnilleen viikolta 18 (tai miten kullakin neuvola osuu niille main) etiäpäin kun aletaan mittailla. Meillä ainakin ekasta kerrasta lähtien sitten joka käynnilla loppuun saakka.
Neuvolakortin vikalla sivulla on sellanen taulukko (terkalla samanlainen sun tiedoissa koneella) mihin voi itse merkata lukemat ja seurata mahan kasvua :)
Aika jännä, jos ei kaksosraskaudessa olla tuota mitattu vielä ollenkaan?? Onkohan näissä raskauksissa sitten omat käyränsä, kun oletettavastihan vatsa kasvaa hieman eri tahtiin kuin yhtä odottaessa :)
jees, pyykit odottaa.. *huoh*
evian, rv 23+2
vihdoin ja viimein, onkin tullut nukuttua yöt ja kun on saanut kouluun lapset niin aamupäivänokoset ovat olleet poikaa ;) Olo muuten hyvä ja varsinkin näin aurinkoisena päivänä ! Huolettaa vain löydös rakenneultrassa sydämmen kalkkeumasta. Ei pitäisi olla huoleen aihetta,mutta tottakai sitä miettii.. vielä reilu viikko uuteen ultraan.
Maanantaina neuvolaan niin saa kelan paperit kuntoon. Mukavaa viikonvaihdetta !
Latoin uuden viikon :)
Hallitus: toivottavasti vatsakipu hellittää. Supistelu voi tuntua mys palleassa asti, muttasilloin huomaat kyllä, että vatsakin kovettuu. Jospa se johtuu vatsalihasten ja kudosten venymisestä? Toivottavasti helpottaa.
Itse yritin koirapuistossa vähän heittää keppiä koirilla j tehdä pieniä juoksupyrähdyksiä, että saan koirat juoksemaan ja leikkimään. Sain heti jonkun ihme vatsakrampin ja kylkikipua. Se meni kyllä ohi, mutta huomaa että ei tässä ihemeempiä kävelyä lukuunottamatta voi tehdä.Venäytin varmaan jotain, kun tuolla alavatsalla kipuilee vieläkin.
Mä tein kanssa ton silmätestin. Mun isällä on ruskeat silmät, mutta lapsilla se tod.näk. on 0%. Siniset 50% ja vihreät 50%. Esikoisella on vihreät ja pojilla on molemmilla siniset, että saa nähdä minkä väriset on tulokkaalla :)Kaksi vaihtoehtoa ;)
Mä pähkäilen nyt sitten otanko ä-pakkauksen vai en. Esikoisesta ja kuopuksesta otin, keskimmäisestä en.Ei se 140 € paljon ole. Meinasin ensin sijoittaa sen siihen vaunun koppaan, mutta olen ehkä sittenkin kallistumassa pakkauskseen. On se vaan ihan kuin saisi joululahjan, ison laatikon täynnä kaikkea kivaa ;) Yksistään niistä kestovaipoista sais pulittaa n.70 €.
T:Lauris rv 23+0, poks :)