*****Tammikuun tähdet*****vko 41
*Elisabet_B.........26.12.2009....Jorvi
*hedgehog79.........01.01.2010....Koks
*Larubia............02.01.2010....Jordania
*Ankka..............02.01.2010....Kanada
*Anan...............04.01.2010....Israel
*Kolmosmuru.........05.01.2010....NKL
*Sognatore79........07.01.2010....OYS tyttö?
*mussukka76.........07.01.2010....NKL tyttö
*mokkelo............08.01.2010
*tiiti4.............09.01.2010
*mama78.............10.01.2010
*tammibebe..........11.01.2010....NKL
*Dizzy..............13.01.2010....K-HKS
*Ope01..............14.01.2010....TYKS
*LissuMS81..........14.01.2010....K-PKS
*Jennuli-81.........15.01.2010....Hyvinkää
*laurra2............15.01.2010....
*Ciira..............15.01.2010....Hyvinkää
*Äitsyliini........16.01.2010.....NKL tyttö
*TätiVihreä.........17.01.2010....Jorvi
*Mmamma.............18.01.2010....
*Hömelö.............18.01.2010....KYS
*Elli...............18.01.2010....KYS
*aLmA77.............19.01.2010....P-KKS
*Supu3..............19.01.2010....Hyvinkää tyttö
*Christine86........19.01.2010....
*Tammikuumamma......20.01.2010....Hyvinkää
*Niki...............22.01.2010....
*maji...............23.01.2010....Hyvinkää
*Sande87............23.01.2010....Hyvinkää
*vauva-10...........24.01.2010....TAYS
*väiski*............24.01.2010....K-PK poika?
*Tiivi-Taavi........28.01.2010....
*Minsku.............28.01.2010....KHKS poika
Laitetaas uusi pino uuden viikon kunniaksi =)
Joo, Sognatore, Tapiolan matkustajavakuutus ei ainakaan korvaa mitään, jos matkan aikana tulee jokin raskauskomplikaatio tms.
Muutaman kerran hermot on menny, kun olen kirjoittanut tänne piiiitkän viestin (ja tehnyt välillä esim. töitä...) ja sitten kun olen painanut "Lähetä viesti"- painiketta, viesti on kadonnut taivaan tuuliin, koska yht'äkkiä en olekaan enää kirjautuneena, joten pikku vinkkinä muillekin, KOPIOI TEKSTISI ennenkuin painat naapia, niin ei mee hernepussi nenuun :)
Kävin aamulla neuvolalekurissa, kaikki oli niinkuin pitääkin (kohdunsuu kiinteä ja kiinni ja pituutta 3cm), SF-mitta 23cm.
Sain onneksi matkustusluvan ja varmuuden vuoksi lääkärintodistuksen, jossa mainittiin, että "raskaus on edennyt normaalisti, eikä ole merkkejä uhkaavasta ennenaikaisesta synnytyksestä". Eli ens viikolla sit viikoksi nauttimaan perheen kanssa Gran Canarian lämmöstä =)))
Huomenna sitten sokerirasitustestiin, blääh...
t: Äitsyliini rv 25+2
Kommentit (18)
Toivottavasti Sognatore pääsee luvan kera reissuun ja kaikki sujuu hyvin.
Meillä oli viime viikolla neuvola, jossa ei mitään uutta tullut. Sf-mitta oli 21cm, sykkeet n.150. Sainkin sitten lääkärille ajan, joka on mukavasti joku ulkomaalainen. Ei muuten mitään mutta toivottavasti osaa kunnolla puhua suomea, kun on niin paljon kysyttävää. Neuvolatädillä ei ole mitään tietoa kyseisestä lekurista.
Keskiviikkona sitten juomaan sitä sokerilitkua. Toivottavasti ei ole kovin pahaa kun tarkoitushan on että se pysyy sisällä :)
Äitsyliinille oikein hyvää reissua!
Huomattiin tässä että vakuutus on unohtunut ottaa. Onneksi vielä pari viikkoa aikaa. Fenniaa miettittiin kun ehdot näyttäysivät hyvätä. Kenelläkään tästä kokemusta? Meillä on kotivakuutus ifissä, mutta siellä vauvavakuutukset omituiset...
Sande87 24+4
Me olemme juuri rakentaneet talon ja luulen, että meidän Etelän matkat on muutaman vuoden tiukasti kiinni tässä uudessa maaperässä. Toki uusi koti on ihana, mutta ei lomakaan olisi pahitteeksi.
Mä olen saikulla tämän viikon. Supisteluja ollut ja samoin pientä vuotoa. Vuoto alkoi perjantaina lääkärillä ollessa ja jatkui eiliseen asti. Ei mitään kovaa, mutta kuitenkin pelottavaa. Kohdunsuun tilanne kuitenkin rauhallinen. Lääkäri ei varmuudella osannut sanoa vuodon syytä, mutta rauhakseen käski ottaa. Vauva liikkuu kovasti onneksi. Supisteluja tulee edelleen. Se onkin niin raivostuttavaa kun tietää, että ne kuuluu asiaan juuri tässä vaiheessa, mutta mikä on normaalia ja milloin huolestua?
Ja tämä kutina on ärsyttävää! Alaselkä ja vatsa kutiaa niin vietävästi. Anoppi oli muka tietävinään, että kuuluu poikavauvan odotukseen. Mene ja tiedä. Tytöistä ei kyllä moista ole ollut.
Että semmosta. Nyt pitää mennä antamaan iltapalaa noille muksuille ja laittaa ne nukkumaan. Huomenna olisi taas eskari- ja päiväkotipäivä.
Minsku rv 23 + 4
Aika monella meistä on noita supisteluita ja muita vaivoja, jotka huolestuttaa. Mihin on kadonneet ne huolettomat odotukset? Itse nuorena esikoista odottaessa en kärsinyt mistään vastaavista, ja muutenkin odotus meni siinä sivussa :)
Joku ed. ketjussa puhui limatulpasta, tai kenties sen lähtemisestä. Ilmeisesti sen lähtemisenkään ei tarvitse merkitä mitään...itselläni kuopuksen kanssa lähti limatulppa (just sellainen kiinteä limaklimppi :) aika aikaisin, mutta ei sen lähtemiseen juuri otettu kantaa.
Eilen neuvolassa sain hyviä kysymyksiä liittyen supistuksiin, kun yleensä jopa lääkärit vaan kohauttaneet olkapäitä niiden suhteen...ilmeisesti aika tavallisia. Neuvolan hoitaja kuitenkin kyseli liikkuuko vauva enemmän supistuksen jälkeen? JOs liikkuu, on supistus raskas vauvallekin eikä vain pinnallinen supistus. Kuukautistyyppiset kivut sekä selkäkivut yleensä merkitsee jo vakavampaa.
MIlloinkohan supistuksia lääkitään? KUn osalla estolääkitys ja osalle ei niistä edes puhuta? Annetaanko niitä vain kipeisiin ennenaikaisiin vai miten?
väiski
Täällä taas kärsitty pohjekrampeista:( Nyt viime yö oli poikkeus, mutta ärsyttävää mennä nukkumaan kun tietää että noin 70% mahdollisuudella herää yöllä siihen.
Eilen illalla mies tunsi ensimmäisen liikkeen:) Oli sitten hirveän pettynyt kun toinen ei sen jälkeen enää halunnutkaan liikkua. Tämä meidän tapaus on sellainen että heti kun haluat tunnustella niin lopettaa liikkumisen, aivan kuin tietäisi että koska tahtoo kokeilla:)
Tänään haen äitiyspakkauksen postista, eilen tuli ilmoituslappu. Ihanaa päästä katsomaan ihan livenä pakkausta vaikka onhan sitä tuolla kelan sivuilla tullut katseltua.
Huomenna on se pirun sokerirasitustesti ja edelleenkin minua vaivaa se juominen. Ei saisi juoda ilta kahdeksan jälkeen ja minulla on aika 8.30. Olen 100 varma että täytyy tuona aikana juoda, koska minulla menee nykyään aivan törkeenä vettä, koko ajan pitäisi olla juomassa. Yölläkin saatan pariin kertaan herätä siihen kun on hirveä jano.
Supu3 25+0
ihanaa supu saat jo tänään pakkauksen!!! Laitahan kommentit sitten heti, ja vähän kokoja mukaan. Muistan kun esikoisen kanssa yli 10 v sitten pienin tais olla 70 cm.
Itse sain vasta eilen paperit.
Sain onneksi tällepäivälle ajan tarkastukseen lääkärille, tietää sitten missä mennään ettei turhaan ainakaan tulis huolehdittua...ja toisaalta taas varmasti ottaa rennommin jos lääkäri niin määrää.
väiski
Aamupäivällä kävin neuvolan lääkärillä, joka totesi vauvan olevan tosi alhaalla, ja paikkojen pehmenneen, lyhentyneen ja auenneen hieman. Siispä äippäpolille...
Siellä lääkäri katsoi ensin ultralla vauvaa (näin myös 4 d:nä :), sekä sitten ultrasi kohdunsuun tilanteen. HÄnen mielestään tilanne ei yhtä hälyyttävä. Hieman pehmennyt, ja auennut alkupäästä, mutta tilanne ei ultrassa muuttunut vaikka painoi. Tämä kuulema joillain uudelleensynnyttäjillä normaalia että muuttuu näillä viikoilla.
Kontrolli 3 vkon päähän, lepoa eikä missään nimessä saa kantaa mitään vähääkään raskasta.
Sain siis huokaista helpotuksesta!!
Väiski
tiiti4: edellisessä ketjussa oli puhetta mahdollisesta limatulpasta... voisko se olla ihan vaan jotan muuta eritettä? Vai oliks se niin iso, että vois olla limatulppa? Kun mulle tuli mieleen, että jos sulla on ollut supistuksia, niin voisko ihan sit vaan olla Streptokokin aiheuttama tulehdus siellä, joka aiheuttaa just suppareita ja vuotoakin?
Äitiyspakkauksesta... minäkin laitoin paperit menemään, saa nähdä tuleeko bumerangina takas vai saadaanko ilmoitus pakkauksesta ;)
Minäkin olen nyt pitkällä sairaslomalla supistusten takia... piti käydä päivystyksessä viikonloppuna ja nyt olis onneksi huomenna ylimääräinen lääkärineuvola, jossa neuvolalääkäri sit vielä tsekkaa tilanteen onko miten paha. Eli paikat oli tk-lääkärin mukaan pehmentyneet ja kohdunsuu oli sormelle auki. Levossa olen paljon nyt ollut, heti jos sit vähääkään pidempään on pystyssä tai touhuaa jotain, niin alkaa supistelee, jopa kipeesti. Mut ei mitenkään säännöllisesti kuitenkaan. Ja rauhoittuvat levossa. Melkein toivon, että löytyisi se streptokokki, niin saisi antibioottikuurin tähän. Edellisessä raskaudessa se ainakin auttoi.
Jaksuja kaikille vaivojen kanssa ja masukeille jarrusukkia ;)
t.aLmA rv 25 tasan
Terve kaikki!!!! En oo pitkää aikaa kirjotellu. Käyny kyllä lukemassa teijän juttuja...
Tällä edelleen tuo issias kipu, joka vaan pahenee... Saikulla ties jo kuinka kauan ja tuskin enää meen töihin , kun en siellä mitään pysty tehä... Otn sern varhenneetun äitiysloman:)
Oikeaan lonkkaan sattuu myös niin vietävästi öisin, että herään siihen koko ajan... Niin kuin joskus sanoin, niin pyörätuoli kamaa kohta
Olin myös tuossa sokerirasitustestissä ja niissä näytti olevan kaikki ihan hyvin...
Juotava litku yrittää hakea sellasta colan makua, mutta yöks!!!!! ällöä!!
kohdunpohjankorkeus oli viime viikolla 25 ja menee yläkäyrän yläpuolella...
Niin ja viime ultrassa en tahtonut tietää kumpi sieltä tulee..Se jäi salaisuudeksi:)
Tuosta limatulpasta... Minulla oli ekassa raskaudessa limatulppa rusehtavan verinen, josta synnytys käynnistyikin ja kolmannessa valkoinen paksua limaa oleva klöntti....
Täytyy tästä lähteä pyykin pesuun...
Jaksamista vaivoihimme:)
Ei ollut kyllä mikään mukava kokemus, mutta ei niin hirveä kuin olin kuvitellut. Huomenna sitten soittelemaan tuloksia, en millään jaksa odottaa viikon päähän kun on tuo neuvolalääkäri.
Hain eilen sen pakkauksen ja katsottu läpi on. Vaatteita oli mielestäni aika hyvin eri kokoisia 56-70cm. Toppahaalari oli kyllä pettymys, siniharmaa. En tuollaista halua tyttövauvalleni ja se jääkin meillä sitten varahaalariksi. Muuten oikein ihania ja nättejä vaatteita oli, paitsi college asusta en pitänyt.
Minulle on nyt iskenyt pienoinen paniikki jo tässä vaiheessa tuon lastenhuoneen kanssa kun ei olla tehty sille oikeastaan yhtään mitään. Siellä se ammottaa tyhjyyttään ja pitäisi jostain hankkia sinne jotain nättejä huonekaluja. Olisi ihanaa päästä sisustamaan sitä:)
Nyt tekemään miehelle kanasalaattia kun tulee kohta töistä.
Supu3 25+1
Tänne kuuluu ihan hyvää, vointi on hyvä jne. Sokerirasituksesta puhtaat paperit! *tuuletus*
Äitiyspakkauksen sain tuossa viikko sitte ja olipa kiva päästä hypistelemään pikkuvaatteita. :)
Kuulin nyt että tuo "meidän" synnäri on kiinni 18.12.09-10.1.10 välisen ajan ja aukeaa 11.1.2010 klo 7.00. Alko vaan tuntumaan että varmaan ei mee tää raskaus yli ajan vaan vaavi syntyy säntillisesti 10.1. ja joudun veivaamaan vaikka kuin kauas synnyttämään. :/ ..vali vali..
Voikaa paksusti! mama78 26+3
On ollut viime aikoina sen verran tuli hännän alla etten ole edes lukemassa muka ehtinyt käydä. En tiedä miksi, kai se on tää syksy...
Mulla on huomenna lääkäri ja sokerirasitus. Olo on ollut mitä mainioin, mitä nyt vähän väsyttänyt ja mullakin tuo oikea lonkka aina öisin kipuilee. Mutta iskias on sen akupunktion kanssa pysynyt loitolla ja siitä olen tosi onnellinen.
Supistuksia mullakin on ollut, mutta ei kivuliaita, joten olen päätellyt että harmittomia. Mutta pitää vielä huomenna lekurilta tarkistaa. Esikoisen kanssa en muista että olisin tuntenut tällaisia.
Mua on ruvennut taas huolestuttamaan tuo sikaflunssa ja olen laittanut rokotteen uuteen harkintaan. Täällä rokotukset alkaa kai marraskuussa ja raskaana olevat on jonon kärjessä. Huolestuttaa tuo rokotekin, mutta nyt on ollut uutisissa liian monta juttua, että äiti on kuollut vaikka vauva on pystytty pelastamaan. En kyllä mitenkään halua lietsoa täällä paniikkia, mutta olis kiva kuulla mitä mieltä te muut olette ja aiotteko ottaa tuon rokotuksen.
Mutta sitten vähän iloisempiin tunnelmiin! Vauveli jumppaa tosissaan, on oikea yöeläjä, aina illalla aloittaa jumpan, kun minä käyn sänkyyn. Toivottavasti ei pikkuisella ole rytmit sekaisin sitten kun tulee ulos ;)
Hyviä vointeja ja hauskaa syksyä kaikille!
Ankka rv 28 (kai)
aika menee niin nopeasti ja viime kuukausi meni odotellessa uutta ultraa, mikä sitten vihdoinkin oli viime viikolla ja siellä selvisi että kaikki onkin hyvin :) (Kun rakenneultrassa huomattiin verta istukan pinnalla mutta nyt se oli kadonnut!)
muutto saatiin tehtyä ja lopetin työt viime viikolla.. ihanaa kun saa vain olla kotona ja voi levätä just sillon kun siltä tuntuu:) Tosin esikoinen on aikamoinen vipeltäjä joten sen perään saa tarkkaan katsoa. (ensi viikolla 11kk ikäinen=))
nyt hemoglobiini on alkanut nousemaan, jopa 106 oli viime neuvolassa :D Muuten kaikki hyvin, vauva potkii todella kovaa ja potkut voi selvästi myös silmillä nähdä!
olen yrittänyt saada ajan neuvolalääkärille mutta vielä en ole saanut... kohta se olisi jo ajankohtainen. nyt nukkumaan=)
terveisin: mmamma rv 25+2
Oon hämmästelly omaa hemppaani ku se oli edelleen viime neuvolassa 143 eli lisäraudalle ei ole tarvetta. Aiemmissa raskauksissa kuitenkin olen joutunut aloittamaan lisäraudan heti 20 viikon jälkeen. Mikä lie nyt toisin?
Sokerirasitustesti läpäisty, YES!
Pelkäsin tosissaan, että tässä kolmannessa raskaudessa narahdan, kun on tuota ikää ja ylipainoa.
Verikoetulokseni olivat: paastoarvo 5,4 (raja 5,3, kuulemma tosi tiukka raja raskaanaoleville), 1h kuluttua 7,4 (raja 10) ja 2h kuluttua 7 (raja 8,6), rasvoje ja sokereiden kanssa saa tietenkin olla tarkkana, ettei ihan mitä vaan kannata suuhunsa tunkea :)
Tosta sikainfluenssarokotteesta, kysyin siitä neuvolalääkäriltäkin ja en kyllä sitä aio ottaa, koska 1)raskaanaoleville ei suositella yleensäkään mitään rokotuksia 2) rokotetta ja mahdollsiisa sivuvaikutuksia ei ole tutkittu tarpeeksi 3) neuvolalääkäri ei itsekään ottaisi ko. rokotetta, jos olisi raskaana 4)epidemiaa on liioiteltu
Limatulpista: ekassa raskaudessa en muista sellaista lainkaan, mutta tokassa raskaudessa limatulppa irtosi pari viikkoa ennen synnytystä.
Hemppa mulla on aina melkein liiankin hyvä naiseksi, viimeksi kun mitattiin oli 145 ja edellisessä raskaudessa rautatabuja piti alkaa vetää muistaakseni about 30. rv:n hujakoilla.
OK, pakko jatkaa hommia kun kerran siitä mulle maksetaan palkkaa :)
t: Äitsyliini
PS: Kiitokset kaikille hyvän matkan toivottajille, Gran Canaria kutsuu ens vkon keskiviikkona :)))
Eilen olin sokerirasituksessa. Kyllä se litkun juominen teki pahan olon ja hirveän janon. Kuitenkin yritin ajatella että jano on kestettävä, koska en kestäisi enää juoda sitä litkua.
Olen nyt viikon ajan seuraillut rytmihäiriöitä ja eilen laskin sitten että montako tulee tunnissa. Niitä tuli kuusi. Ei muuta kun soitto tänään neuvolaan josta käski heti huomenna mennä omalääkärin vastaanotolle. Kysyin sitten samalla sokerirasituksen tuloksia. Olivat aivan normaalit :) (paasto: 4.6, 1h: 5.7 ja 2h: 7.5) Olen niin tyytyväinen, sillä liikakiloja löytyy kymmeniä.
Pientä lomaa tännekin tiedossa. Sain siskoltani lahjaksi kylpyläreissun Tallinnaan 22.10. Katkaisee mukavasti työt, sitten onkin enää kuukausi äippäloman alkuun.
Ovatkos muut aloittaneet jo D-vitamiinin syönnin? Itse aloitin tämän kuun alusta 10mikrog. Kun en syö kalaa ollenkaan.
Sikarokotteesta en osaa vielä sanoa. Ajattelin kysyä lääkärin mietipidettä asiaan. Toisaalta itse olen hoitoalalla, niin melkein kannattaa se ottaa kun potilaista ei ikinä tiedä. Toisaalta taas en haluaisi turhaan sitä ottaa. Kun työt lopetan jo 22.11. niin sitten riski pienenee huomattavasti. Täytyy laittaa mietintä myssyyn.
Mites Supun sokerit?
Sande87 25+0
Tuota rokotusasiaa olen itsekin paljon pohtinut. Ja pakko pohtia, koska meille hoitajille on kohta ajankohtainen. Tällä hetkellä olen kannalla : en ota. Minunkin mielestäni koko epidemiaa paisuteltu. Eihän tuo levinnyt käsiin vaikka niin pelättiin.
Neuvolassa olin tänään. Minulta otettiin se streptokokki-näyte supistusten takia. Huomenna vien sitten pissanäytteen labraan ja samalla otetaan uusi veriryhmävasta-aine näyte. Minulta löytyi verestä tunnistamaton vasta-aine silloin ekassa verikokeessa ja nyt sitä sitten seurataan. Sf - mitta oli 19, eli keskikäyrän alapuolella mennään. Vauvan potkut tuntuu kyllä todella matalalla, tuolla pikkuhousujen yläreunan kohdalla. Terkka sanoikin lohduttavasti, että toivottavasti ei pyri ulos ennen aikojaan. Painoa tullut 7 kiloa ja paineet ok. Hb oli 126.
Meillä on vauvelilla jo jotain rytmiä havaittavissa. Aamulla aloittaa melskeen masussa just kun mun kello herättää. Siihen on mukava herätä :) Muutaman tunnin rauhoittuu ja sitten alkaa taas. Päivällä hilluu miten sattuu, mutta illalla kun olen nukahtamaisillani, aloittaa potkimisen. Ja todellakin potkut tuntuu alkkareiden sisällä :)
Tytöt oli huomattavasti paljon rauhallisenpia ja potkut tuntui paljon ylenpänä.
Ihanaa kuulla, että niin moni on saanut sokerirasituksesta puhtaat paperit. Onnea teille! Meitä supistelijoita on toden totta monta. Toivotaan meille kaikille tarrasukkia ja malttia. Itse meinaan mennä maanantaina kokeilemaan miten työnteko sujuu. Mitään en kuitenkaan riskeeraa. Neuvolalääkäri olisi kahdenviikon päästä. Siellä sitten tilannekatsaus.
Nyt kotityöt kutsuu.
Minsku rv 24 tasan
Laakarissakayti ohi, sokerilitkut juotu (tuloksia odotellaan), sydanaanet kuunneltu ja painoa tullut tahan mennessa 10 kg...
Mun laakari oli ehdottomasti sita mielta etta rokote kannattaa ottaa, naureskeli arsyttavasti mun huolille mahdollisista haittavaikutuksista sikioon ja sanoi etta vastuuntuntoinen ihminen ottaa rokotteen. Sitten toisessa lauseessa vahatteli, etta eihan se ole kuin vahan tavallista kovempi flunssa...
Olen tosiaan ihan ulalla mita tehda, mielipide vaihtuu joka kerran kun juttelee muiden kanssa tai seuraa uutisia. Minustakin epidemiaa on liioiteltu, mutta tosiasia on, etta muutama raskaanaoleva nainen on kuollut, enka haluaisi olla heidan joukossaan. Toisaalta taas en tieda miten voisin kestaa tilanteen, jos sikiolle tapahtuisi jotain juuri tuon rokotteen takia... kahdesta pahasta on huono valita. Onneksi miettimisaikaa on viela kuukausi ja sita ennenhan voi taas tapahtua vaikka mita.
Etta tallaisissa fiiliksissa taalla. Sorry kun katosivat nuo mun a- ja o-pilkut jonnekin...
Voikaa paksusti :)
Ankka RV 28
Nimittäin Tapiola meilläkin on.. Mitähän niillä raskauskomplikaatioilla tarkoitetaan? Jos esim. mulla alkaiskin synnytys siellä niin joutuisin maksamaan omasta pussista sairaalareissut ym. eikä vakuutus alkaisi niitä korvaamaan? Eikö se ole yllättävää, jos kerta lääkäri vartavasten kirjoittaa todistuksen että merkkejä uhkaavasta ennenaikaisesta synnytyksestä ei ole? Plääh, musta niin tuntuu, ettei se meidän lääkäri edes päästä mua sinne reissuun.. Masentaa ja ahdistaa jo valmiiksi se, kun niin hirveesti haluaisin lähteä...
Oikein ihanaa lomaa koko perheellenne Äitsyliini!
sognatore 26+4