Marrasmasut vko 41
NIMIMERKKI______LA______KUINKA MONES_____SYNNYTYSSAIRAALA___SP VEIKKAUS
papu’08’09_____1.11._____2._____KSKS_____poika
Mari88________1.11._____1._____VKS______tyttö
paakkis________4.11._____3._____KOS
anskupa_______4.11._____1._____Oulaskankaan sairaala
odessa________4.11._____3._____Kätilöopisto
Suhmura______5.11._____1._____K-S KS
Aippu77_______5.11._____2._____TYKS
pikkupippuri___6.11._____3._____SAS_____tyttö
Misu&masu___6.11._____3.______Ruotsi____poika
sirppis_______6.11._____5.______Oulaskankaan sairaala
julianna1______8.11._____1._____Jorvi
Nennu77______8.11._____3._____KOKS_____poika
anilja_________9.11._____3.______K-P KS
Adara________9.11._____2.______KSKS
uma81_______11.11._____2._____K-P KS
murumakkarat_11.11._____3.____TAYS
riina_________11.11______1._____TAYS
Piitaliina______13.11._____4._____NKL____poika
Lotta________14.11._____3.______Kätilöopisto
Kirsiliini______15.11._____3._____KOKS
peppipihlaja__16.11._____4._____KSKS_____tyttö
miau4fun____16.11._____1._____NKL
Nemilia______17.11._____1.______Kätiöopisto_____poika
OmeNainen___18.11.____3.______TAYS
Nyyny_______18.11._____2._____TYKS
Huldahuoleton_18.11.____3._____TAYS_____tyttö
Parsa87______18.11._____1._____TAYS_____tyttö
Irish79_______19.11._____1._____KYS
Jane_________19.11._____1._____?______tyttö
Helene4______20.11._____4._____LUS
joleen________20.11._____2._____HYS_____poika
MaggyOo_____21.11._____1._____KOKS
jenskae_______21.11._____2._____Kätilöopisto
UnelmaSäleikkö_22.11.____1._____TAYS
Jumppis______22.11._____3._____KHKS____tyttö
HeMuliini_____22.11._____4._____Kätilöopisto
Jonn@_____22.11._____5._____TYKS_____poika
minitassu_____23.11._____2._____OYS
Aotearoa_____24.11._____4._____TYKS_____tyttö
Jemina_______25.11._____2._____OYS_____tyttö
höttis____24. tai 29.11.____2.____Jorvi
Santsuli______26.11._____1._____Lohja
toscana_______26.11.____1._____KSKS
Marsupialia____26.11.____1._____OYS_____poika
susbell________26.11.____1._____Kätilöopisto____poika
Höpö_________26.11.____3._____Jorvi
Eveliina87_____28.11.____1._____Raahen sairaala
xarda_________29.11.____1._____KHKS
Pinky´s mom___29.11.____1._____NKL_____poika
kaisuliini______29.11.____1._____SAS
epeli09_______29.11.____1._____NKL____tyttö
Kommentit (33)
Limatulpasta. Ekassa raskaudessa meni muistaakseni 2 päivää. Edellisessä raskaudessa mulla irtosi limatulppa 2,5 kk ennen synnytystä eli todella aikaisin. Limaa riitti runsaasti koko aika synnytykseen asti. Silloin mulla oli kohdun suun tilanne edennyt "pahemmaksi" kuin nyt ja kortisonit sain vauvan keuhkoja kypsyttämään saman tien.
Yleisempää kai kuitenkin on, että päivistä on kyse synnytyksen alkamiseen. Sulla on kyllä kieltämättä aika jännät paikat siellä!! Pidän peukkuja et Ansku vielä malttaisi mielensä...
Kyllä synnytys pyörii mullakin mielessä joka päivä ja joka ikinen yö. Mulla on molemmat edelliset synnytykset menneet tosi hyvin, joten ihan luottavaisin mielin ilman isompia pelkoja olen lähdössä katsomaan, mitä tuleman pitää. Ristiriitaiset ajatukset silti sukkuloi päässä, kun toisaalta haluaisi mahasta eroon NYT, mutta tietenkään ei oikeasti toivo et vauva vielä syntyisi. Toisaalta on vähän haikeakin luopua masusta, jos tämä onkin viimeinen kerta, kun on raskaana..
Jumppis: Täällä myöskin pukeutumisongelmia sekä itsellä että lapsilla! Itsellä siksi, kun etenkään ulkovaatteet ei meinaa mahtua (raivostuttavaa!!!) ja lapsilla, kun ei oikein tiedä mitä pukisi päälle, kun vielä ei oikein ole talvihaalariaika. Yöpakkasta täällä oli ennätykselliset -5 vielä seiskan aikaan aamulla... Esikoinen muuten riemastui muutama päivä sitten, kun tajusi, että äitillä on iskän boxerit jalassa!! Ne kun vaan ovat niiin paljon paremmat kuin omat kiristävät "pikku"housut, vaikka ovatkin mammamallia...
Nyt ruokapatojen ääreen!
-HH 34+2
P.S. Hauska kuulla et ollaan Jeminan kans masusamikset!
Viikkoluku jälleen uusi ja neuvolassakin käyty. Kaikki oli ok, vauvan sykkeet 120 (tällä tulokkaalla ollut matala syke läpi raskauden mutta kuulemma ihan normaalilukemissa silti), hb 115, sf 31cm ja paino sama kuin 4vko sitten (jolloin oli kilon pudonnut) eli painoa on kaikkiaan tullut "vain" 8kg koko raskaudessa. Mutta pääasia oli se, että vauva raivotarjonnassa!! Oli pitkään pää pystyssä ja sitten yhtä pitkään poikittain. Oon kyllä tuntenutkin sen, että kääntynyt oikeinpäin, sen verran siltä tuntuu kävellessä, että jotain pian putoaa jalkovälistä:) Tosin kiinnittynyt ei ole, aavistuksen pää yhä liikkui terkkarin nitkuttaessa, voi luoja että kirpaisi kun puristi sormillaan kunnolla vauvan päätä tuosta häpyluun yltä, AUTS!! Ensi viikolla viimeinen lääkärikäynti, katsoo ultrallakin samalla ja kuulemma tulehdus- ja streptokokkinäytteet otetaan samalla rutiinisti.
Aikasta jänskää että marrasmasut alkavat pian poksahdella!!
Helene 34+0
Hirmuisen jännää varsinkin Aotearoalla ja Jonnalla! Tsemppiä teille!
Tänään oli neuvola ja yllätys yllätys! Vauva oli kääntynyt raivotarjontaan! Olen kyllä tosi iloinen! Ilmeisesti toissayönä kääntynyt, koska eilen tuttuun tapaan kävely ja joka askel sattui niin vietävästi. Sama homma jatkuu tänään eli siitä olisi jo pitänyt tietää vauvan kääntyneen. Viimeiset pari viikkoa taisivatkin olla koko raskausajan hyvävointisimmat. Nyt voi hyvillä mielin odotella vauvan syntymää.
Vauvan sykkeet oli 145, sf 31 ja omat paineet 119/76. Painoa oli tullut reilu 1100g viikossa, mutta nyt on jo turvotustakin mukana.
Viime raskaudessa en ollenkaan huomannut limatulppaa, vaikka raskaus meni melkein sen pari viikkoa yli (41+5) eli omakohtaista kokemusta ei ole. Sellainen käsitys mulla kyllä on, että pari päivää limatulpan irtoamisesta vauvat yleensä syntyy. En tiedä miten paikkaansa pitävä tuo teoria oikeasti on.
Teille on kaikille tullut tosi vähän painoa. Taidan minä vedelle marrasmassujen ennätyslukemia kun jo nyt tullut +18kg. Iik!!! Ei kyllä tee mieli katsella itseään peilistä. Ihan hirvittää ja kannan siitä syyllisyyttä miten olen taas päästänyt itseni tällaiseen kuntoon. Tosin imetys laihdutti viime kerralla lähes kilon viikkovauhdilla, että jospa tällä kertaa sama juttu. Minkäs teet kun on jatkuva nälkä =)
Jeps, jospa jaksaisi hieman siivota ja sitten lähdenkin leffailtaan kaverin luo. Mies on valjastettu täksi illaksi ja vielä huomiseksi päiväksi lapsenvahdin hommiin kun itse menen ostelemaan kaikkea tarpeellista. Ainakin reunapehmikkeet uuteen pinnasänkyyn :))
Adara 35+4
Onpas todella mukavaa että vilkasta keskutelua löytyy! Itsekkään en ikinä tahdo kirjottaessa muistaa mitä piti kommentoida, mutta on silti mukava lukea muiden kuulumista.
Uudet viikkolukemat mittarissa ja loppu häämöttää. Töissä vielä teen pitkää päivää - mikä tosin sujuu ihan hyvin - mutta hiukan huonon omantunnon sain tänään yhdessä palaverissa missä ihmeteltiin että "miten sinä nyt vielä töitä teet". Mikäs se on tehdessä kun olo on taas ihan ok. Jotenkin tuntuu kamalalta "luopua" töissäkäymisestä. Mun on tarkoitus jatkaa 25% kotoa käsin, mutta ei se ole sama asia.
Nyt on masussa kova hikka. Toissapäivänä neuvolassa täti tykkäsi että on kiinnittynyt, mutta kyllä se siellä pääakselin ympäri pyörii oikein rivakasti vielä. Välillä on jalat toisella puolen ja välillä toisella. Mitäs se kiinnittyminen nyt sitten oikein tarkoittikaan?
Limatulpasta muistan että oli puhetta. Sitä kuuluisaa tulppaa en minäkään ole koskaan pongannut, eli joko on lirahdellut salakavalasti ulos vessakäyntien yhteydessä tai sitten mennyt vasta synnytyksessä. Mistään kohdunkaulan tilanteita tai muista ei mulla ole aavistustakaan kun täällä ei kukaan kurki sinne jalkojen väliin ennen kun sieltä on vauva tulossa. Jos ei siis ole aihetta huoleen muuten. Kerran epäilin että vettä lorahteli, mutta siitä on aikaa ja silloin oli kaikki niinkun pitää.
Sf mitta tuntuu jämahtäneen 33 cm. Muistaakseni aiemmista oli korkeimmillaan 31. Alapaineet näyttää pysyttelevän alle sadassa ja hb:n sain ylös raudalla, 118 oli reilu viikko sitten. Neuvolan laskujen mukaan on tullut 13 kiloa lisää, mutta todellisuudessa 10. Alkuajan pahoinvointi vaati veronsa. Ei tässä silti mitään keijukaisia olla ;-)
Ystävältä sain kartonkikaupalla pieniä vaatteita ja niitä on lajiteltu ja pesty. Plajon on kyllä vielä hommattavaa, mutta miten sitä ei tahdo saada aikaseksi. Ensi viikon jälkeen ajattelin hiljentää tahtia, että sitten kerkeisi ehkä vielä kaupoille.
Onpas jännää koska ensimmäinen marraskuinen putkahtaa maailmaan!
misujamasu 36+0
miten jänniä päiviä siellä Aotearoalla on! Kyllä tuntuu, ettei tosta kauan mene, jos kipeitä supistuksiakin jo on. Tsemppiä ihan hirmuisesti ja tule kertomaan tilannetiedotusta, niin osataan jännätä täällä :D
Ja onnea Adaralle ja toivotaan, että pysyy asemissaan! Kyllä varmasti oli helpotus eikä tarvitse jännittää ptsynnytystä.
Tosin yhdellä ystävällä luultiin koko ajan, että vauva rtssä ja kun alkoi ponnistusvaihe, niin yllätys olikin melkoinen. Kyseessä oli kolmas lapsi.
Tosta limatulpasta en kans osaa sanoa, kun on ilmeisesti tullut vesien mukana. Mutta vähän ennen synnytystä on kummastakin tullut ihan kristallinkirkasta venyvää limaa ja hyvin vähän.
Oletteko muut kokeilleet tuota, että tuntuuko alhaalla pää liikkuvan? Sitä joutuu kyllä aika tavalla painamaan, että löytyy. Olen itse sitten aina huomannut milloin pää ei enää löydykään samalla tavalla, niin onkin mennyt asemiinsa.
Tsemppiä myös Jonnalle! Sielläkin on jännät paikat. Saas nähdä kenen vauveli päätyy ekaksi syntyneiden listalle...
Noh, täällä minä ja Hjördis pidetään vielä seuraa kaikille ainakin viis viikkoa! :D
pp ja H 36 tasan
Mukavaa, kun täällä oikeesti keskustellaan asioista. =) Minulla itsellä tapahtui synnytys päivän päästä, kun limatulppa oli irronnut. Senpä takia hoksasin nyt aika vasta Oysissa käytyäni kysyä synnytyslääkäriltä äitiyspoliklinikalta, että onko se toisessakin raskaudessa semmoinen varma merkki. Kuulemma se limatulppa on tukkeena aina raskauksissa, mutta sen lähtemisessä ei ole mitään taikaa. Ei tarkoita siis synnytyksen alkamista aina, sillä sitä voi irrota muutenkin ja aika varhaisessa vaiheessakin. Koskaan ei voi tietää irtosiko siitä vain osa vai kokonaan...saattaa tulla etukäteen aika paljonkin ja ihan verensekaisena.
Yhden kaverini kanssa juttelin tuosta asiasta, että tiesikö tuota, että limatulppa voi irrota milloin vaan periaattessa...Sanoi, että tiesi, kun hänellä kaveri oli menettänyt sitä limatulppaa ja verta jo jotain 34. viikolla. Nainen oli joutunut sairaalaan asti, mutta siihen se olikin jäänyt eli oli päästetty kotiin odottamaan synnytystä hamaan tulevaisuuteen.
Tämmöstä infoa tällä kertaa. :) Mulla tuli muuten mieleen, että katsookohan ne Vauvalehden toimittajat ikinä meiän keskusteluja ja ottaako ne onkeensa. Siis jos me ryhmänä ihmetellään jotain juttua, niin eikö niiden kannattais jo tehdä jostain semmosesta asiasta lehtijuttu, että raskaana olevat saisivat tietoa... ;D Itse kaipaan lehteen välillä "oikeaa" tietoa asioista/ihan niitä alapääjuttujakin, enkä vaan mututuntumaa synnyttäjistä, miltä kenestäkin tuntuu pääkopassa. Lehdessä siis paljon haastatteluja erilaisista tapauksista, mutta haluaisin enemmän semmoista lääketieteellistäkin tietoa raskaudesta, synnytyksestä ja lastentaudeista yms. Ei kai ole oikein muitakaan tarjolla olevia lehtiä, joissa olisi enemmän kaipaamaani tietoa. :)
Heh, juuri tänä aamuna luin uutta Vauva-lehteä ja aika loppuosassa mainittiin, että toimittajat olivat huomanneet jossakin keskustelussa, että naiset kaipaavat suoraa puhetta asioista. Jossain nettikeskustelussa on innostuttu oikein kovastikin ja puhutaan pimppa-asioita. Kuulemma Ilta-Sanomissakin on huomioita tämä seikka. Tietääkö kukaan mistä keskustelusta on oikein kyse???? Keskustelu jatkuu siellä yhä...Vauva-lehdessä oli sen takia mainittu limatulpasta ja muistakin alapäässä tapahtuvista asioista synnytyksen yhteydessä.
Aihe vapaa- osastolla tosiaan oli heinäkuussa keskustelu, mihin oli kuulema linkitetty aika roisejakin kuvia. Kun Iltalehti uutisoi asiasta ja kävin kurkkaamassa keskustelua, niin siinä vaiheessa kuvat oli jo poistettu. Sitä en tiedä, missä keskustelu nykyisin menee.. Tässä yksi linkki Iltalehden vanhaan uutiseen.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200907069881322_uu.shtml
-HH 34+3
ollaa edelleen ja tänääkin on koko päivän supistellu niin että ei tiedä miten ois kun niin puristaa masusta.
Saa kyllä nähä ketä saa nyytin ekana kainaloon.Ei varmaa enää pitkään mee että ensimmäinen marrasvauva jo syntyy.
Mutta nyt ei pysty enempää taaskaa koneella istuu kun supistaa niin kipeesti ja selkäkin on ihan tulessa noitte takia.
Täällä supistelee säännöllisesti 5-8min välein. Kohta lähdetään sairaalaan. Kuulemma ei enää estellä!
Aotearoa ja Ansku 33+5
Vaikka olette jo varmaan lähteneet!
Kohta sitten kuullaan eka vauvauutinen, ihanaa!
:) :)
pp ja Hjördis 36+2
luin jostain, että saattais mennä jopa neljä viikkoa, mutta eiköhän se ole aika harvinaista?? Itse en ole moista tulppaa edellisissä raskauksissa bongannut lainkaan, voikohan siis tulla myös ihan vasta synnytyksen aikana?
Jumppis 33+5