Hermostuinpa sitten päiväkodissa lapseeni
Vein äsken lapsen esikouluun, jossa olivat lähdössä metsäretkelle niinkuin joka ikinen maanantaiaamu. Mukanani oli puolivuotias vauvamme, joka on kovassa flunssassa valvonut kolme edellistä yötä. No tämä eskarilainen sitten kieltäytyi pukemasta kurahousuja, saappaita ja villasukkia. Puin ne hänelle. Hän riisui ne. Puin ne uudestaan. Hän riisui ne. Sitten kilahti. Ensin uhkasin viedä hänet kotiin, sitten nostin aika rajusti istumaan eteiseen ja käskin ottaa ne nilkoissa mytyssä olevat kurahousut pois. Tässä vaiheessa olin todella todella hermostunut ja uhkasin lasta luunapilla ja taisin vähän uhkailla muutenkin. Lopulta jätin lapsen jonkun tädin (nuoren, olisko joku harkkari?) kanssa ja sanoin että pukekaa te, me lähdetään.
Hävettää oma käytökseni, hermot siis menivät totaalisesti. Muut retkelle lähtijät odottivat siis aikuisen kanssa pihalla. Ihmettelen vaan, miksei henkilökunta voinut ottaa lasta pukemaan kun näki ettei tästä mitään tule. Itse päivähoidon työntekijänä olisin puuttunut tilanteeseen.
Pahoittelen sekavaa ulosantiani, olen hieman hermona yhä...
Kommentit (60)
Uhkailen lastani, kyllä. Toteutan uhkailuni pienemmissä asioissa (laitetaan barbit pois viikoksi, et saa mennä illalla naapuriin leikkimään yms.) mutta jos uhkaan luunapilla niin en sitä kuitenkaan anna. Ja korostan etten ole ylpeä lapseni uhkailusta, mutta sitä sattuu. Valitettavasti.
Loistavaa kasvatusta! Uhata nyt jollain jota ei edes aio toteuttaa!!!
Väkivalta ja sen uhka on kyllä heikko menetelmä.
Meillä tarhassa hoitajat ainakin ottaa vastaan ja ohjakset kun ovesta lapsi hoitoon menee, ei sielä vanhempia muutenkaan tarvita avuksi pukemisessa.
Kuvittele tilanne jossa kaikki vanhemmat olisi pukemassa lapsiaan..
olet itse lehmänhermoinen ja aika naiivi.
Jos näen äidin retuuttavan lasta ja uhkailevan luunapeilla, ajattelen kyllä (enkä varmasti ole ainoa), että niitä luunappeja ja varmaan muutakin lätisee, kun ei muita ole näkemässä.
5
se mitä sinä ajattelet tapahtuvan on sinun mielipiteesi, ei tosiasia.
Tämä siis viitoselle.
sillähän ei ole mitään merkitystä. Merkitystä on sillä että oikeasti en käytä väkivaltaa.
Ja olen samaa mieltä että todella typerää uhkailla väkivallalla tai ihan millä tahansa jota ei aio edes toteuttaa.
Mutta me vähemmän täydelliset äidit emme aina univeloista sekavina toimi kovin fiksusti.
t 21
Jos näen äidin retuuttavan lasta ja uhkailevan luunapeilla, ajattelen kyllä (enkä varmasti ole ainoa), että niitä luunappeja ja varmaan muutakin lätisee, kun ei muita ole näkemässä. 5
en ole väittänyt sen olevan tosiasia, hyvin looginen päätelmä se kyllä on.
Jos äidiltä pettää ammattikasvattajien ja muiden lasten vanhempien edessä pokka noin pahoin, se kyllä kielii aika pahoista ongelmista tilanteissa, kun yleisöä ei ole.
5
kuin minun aamuinen hermostumiseni. En kuitenkaan sanoisi etten hallitse lasteni kasvattamista. Sinäkö voit niin sanoa?
24 joka on myös Ap
ymmärrän hyvin miltä susta nyt tuntuu! Mulla 5kk ja 5v. pojat ja vanhempi käy pari tuntia päivässä hoidossa. Meillä on noita vastaavia tilanteita aamuisin, päivisin ja iltaisin, ja voit olla varma, että joskus itsekin tulee huudettua niin, että jälkeenpäin hävettää. Joskus vaan on niin väsynyt ja tuskainen olo. Onnkesi se on sentään kuitenkin harvoin, siihen nähden miten usein sitä saa ylitettyä itsensä ja oltua se hyvä pitkäpinnainen äiti. Mutta ei aina voi, koitetaan ymmärtää se! Kyllä sekin susta jotain kertoo, että mietit asiaa jälkikäteen ja kadut, ei sitä ihan huono ihminen tekisi!
Kiitos teille jotka asiallisesti kommentoitte. Halusin täällä vain kuulla, hermostuuko joku muu joskus. Mukava kuulla, etten ole ainoa. Hävettää aamuinen käytökseni, mutta aion eskarilaista hakiessani keskustella asian sekä henkilökunnan että tietenkin lapseni kanssa.
Väsyneenä tosiaan tulen tehneeksi joskus asioita joista en ole ylpeä, mutta siltikään en pahoinpitele lastani vaikka täällä joku sitkeästi niin haluaa luulla. Olisihan se pitänyt tietää ettei täällä asiallista keskustelua synny.
Nyt poistun vauvan viereen nukkumaan univelkaani pois ja toivotan hyvät päivänjatkot kaikille. Muistetaan kuitenkin, että kaikki olemme vain ihmisiä :)
Ap
käytökselle, joka ei ole hyväksyttävää.
Kasva aikuiseksi. Sinä olet vanhempi, etkä se lapsi.
Tyttäreni on uhmaiässä, ei huonosti kasvatettu. Kasvatukseni linjoista on aika vaikea saada käsitystä vain tästä keskustelusta, joten jääköön ne kommentit omaan arvoonsa.
Ap
Minkä takia paska käytös on kiellettyä lapselta, mutta sinä taas saat käyttäytyä miten vaan "koska ollaan vaan ihmisiä"?
Sää jopa tunnet häpeää väkivallalla uhkailusta.
Minusta on naurettavaa ettei joku voisi tehdä sossuun tai poliisille susta ilmoitusta "koska on pahempaakin".
Lastasi on kuitenkin uhattu väkivallalla. Ja minusta se on puuttumisen paikka. Vaikka vaan henkilökunnan kysyminen miten jaksat ja olet seurannassa.
Mistä me ihmiset tiedetään kuka lasta vetää kotona lättyyn ja kuka vaan uhkaa perättömillä?
Paskasti teit. Onneksi tajuat hävetä, kasvun paikka selvästi omassakin ajattelussasi.
En minä anna itselleni lupaa olla paska ihminen, vaan koska ihmiset nyt uhkaa, hakkaa ja joskus tappaa vaikka. Seliseli.
25
Hoh hoi, miten väärille raiteille nämä täydelliset äidit tämän keskustelun taas vievät. Se on täysin inhimillistä, että ihminen hermostuessaan uhkailee typerillä jutuilla, joskus jopa luunapeilla. Ap:n käytös on väsymys ym. seikat huomioon ottaen täysin inhimillistä. Käytöksellään ap näyttää lapselleen myös erilaisia tunteita ja osoittaa sen, että ihminen ei ole täydellinen ja epätäydellisyydessään hän saattaa joskus toimia väärin. Se ei todellakaan tarkoita sitä, että hän kotioloissa antaisi lapselleen luunapin. Nämä vitosen kaltaiset täydelliset äidit saattavat tehdä lapsilleen jopa karhunpalveluksen olemalla aina rauhallisia, loogisia ja järkeviä kaikissa riita-ym.tilanteissa. Näiden täydellisten äitien lapset sitten kolmekymppisenä pissaavat työpaikallaan housuun, kun joku tempperamenttinen ihminen sanoo palaverissa rumasti ja tökerösti. He kun ovat koko elämänsä saaneet elää täydellisten vanhempiensa kanssa. Komppaan kyllä kutosta, että tervetuloa elämään vitonen.
Ei niitä siellä päiväkodissakaan pueta, vaan pukevat itse.Autetaan toki, jos joku apua tarvisee, mutta kyllä eskarilainen on jo niin iso että häntä voi vaatia pukemaan itse.
Eli jos ei suostunut pukemaan äidin läsnäollessa, niin olisit jättänyt tytön vaatekasaan isumaan ja antanut hänen pukea hlökunnan läsnäollessa. Olisi varmaan hypännyt helposti vaatteisiinsa, silla muuten jää pois reissusta...
T. pk:ssa töissä minäkin, ja meillä eskarit pukee itse
ei normaalin ihmisen normaalielämään kuulu työpaikallakaan väkivalta tai väkivallalla uhkailu, eikä normaalin lapsen elämään väkivaltainen tai väkivallalla uhkaileva äiti.
Väsynyt, hermostunut, huutavakin äiti voi kuulua, mutta ei väkivaltainen.
Tervetuloa vaan terveiden maailmaan!
t. 5
En jaksa edes lukea näitä kaikkia kommentteja!!
Mun mielipide on se, että ei aina voida lähteä siitä ajatuksesta, että; Nyt, katsokaa tuosta tehdään ilmoitus..nuo ei pärjää, nuo ei osaa kasvattaa, niillä menee kotonakin huonosti kun voivat ihmisten ilmoilla JOPA uhkailla ja korottaa ääntään!
Vaan kyllä päiväkodin hlökunta on kasvatusvastuussa ja se tarkoittaa paljon muutakin kun ls-ilmoitusten tekemistä!! En tämän enempää erittele mitä tämän tyyppisissä tilanteissa pvkodin hlökunta voisi ja pitäisi tehdä, jokainen teistä sen osaa rivien välistä lukea ja ymmärtää..
Jos näen äidin retuuttavan lasta ja uhkailevan luunapeilla, ajattelen kyllä (enkä varmasti ole ainoa), että niitä luunappeja ja varmaan muutakin lätisee, kun ei muita ole näkemässä.
5