Endometrioosia sairastavat: mitä särkylääkettä käytätte? Auttaako 100%?
Minulla on lievä endometrioosi, siis vahva epäily siitä (tutkimuksiin marraskuussa) ja kivut ovat vaan pahentuneet nyt parin kuukauden aikana. :(
Kk-kivut alkavat jo viikkoa ennen menkkoja. Viime kierrossa Burana ei enää auttanut, ei edes 1000mg! Eikä puolikas Miranax (väsyttää) niinkun yleensä. Pitääkö ottaa sitten kokonainen Miranax (550mg) ja nukahtaa, koska se väsyttää niin järkyttävästi?? Sitten ei mitään normaalia voi tehdä jos ottaa koko 550mg. Ja viikon ajan viime kuussa jomotti särkylääkkestä huolimatta, joten hermot alkaa olla hieman kireällä. :-0
Kertokaa kokemuksianne endottaret millä olette saaneet kivut pois. E-pillerit minulle ei käy. Entäs tähystysleikkaus? Ja oletteko raskautuneet tähystysleikkauksen jälkeen? Yksi vauva olisi täällä vielä haaveissa.
Asiallisia kommentteja kiitos. :)
Kommentit (11)
ja kivut sai aika hyvin niillä pois mikäli otti Panacodin riittävän usein. Tosin silloin oli nuppikin ihan sekaisin ja näin harhoja, joten mieluummin kestin sitä juilimista kuin kammottavaa oloa. Nyt on toistaiseksi raskaudet + pitkä imetys pitäneet kivut kurissa eikä onneksi ole tarvinnut lääkitä endokipua aikoihin. Burana minulla ei koskaan ole noihin kipuihin tehonnut ja naistenpolin gynekin totesi, että eipä se yleensä auta.
tosin kivutkin oli tuon 5 kk ajan ihan toista luokkaa kuin ennen tähystystä. Jouduin olemaan joka kierrossa melkein viikon verran sairaslomalla kun käveleminen oli niin kivuliasta ja lääkkeet sitten sai olon sekavaksi. Onneksi osui kesäloma ja talviloma tuolle ajalle vaikka vaikeaa se itsellekin oli olla pois töistä.
jos myöhästyn lääkkeen otossa, menee monta tuntia ennenkuin alkaa vaikuttaa
tehty 4kertaa. Auttanut aina n.6kk kerrallaan. 2 lasta saatu hoidoilla. Panacod, Voltaren ja satunnaisesti Burana käytössä. Tepsivät joten kuten, jos ehdin ottaa ajoissa. Lääkkeitä joudun syömään 2vkoa kuukaudesta : (
minulla ehdottomasti paras miranax tai clotam. Ja ihan kokonaisina. Panacod aiheutti minulle oksennusta ja siitä yksi gyne sanoi että ei paras lääke endoon. Mutta mikä kenellekin auttaa on yksilöllistä. Meille lapsi tuli hoidoilla.
Kaksi lasta hoidoilla, kaksi ilman.
nuvaring ehkäisyrengas. Kivut tulevat nykyään vasta kun menkat alkaa ja kestävät vain 2-3 ensimmäistä päivää. Ja nekin pärjään pelkällä buranalla (3-4 kertaa vuorokaudessa). Mutta jo tuo annostus vie kivut oikeastaan kokonaan pois :D.
Vanha keskustelu ja tulin lähinnä etsimään kokemuksia Miranaxista vietettyäni juuri hirveän aistiharhojen yön.
Vastaan silti, koska teille on määrätty kummallisia lääkkeitä. Ei mulla ainakaan mikään noista koskaan auttanut endokipuun. Käytin litalginia pahimpiin kohtauksiin ja se kyllä tepsi. Vei pois jomotuksetkin.
Toinen mikä auttoi oli laparoskopialla pesäkkeiden poisto. 3 kertaa poistettu 20v aikana jona tuosta olen kärsinyt. Raskaudet (2 lasta) on myös vieneet molemmilla kerroilla kivut pois muutamaksi vuodeksi.
Kohtausta lievitti myös lämpö. Joko lämpöhaude, lämpötyyny tai lämmin suihku.
Miranax on tulehduskipulääke (naprokseeni), joka on lähinnä pitkävaikutteisempi, kuin vaikkapa Burana (ibuprofeeni). Väsyttää sen ei pitäisi. Yhdessä erilaisia tulehduskipulääkkeitä ei pidä ottaa, koska niiden vaikutusmekanismi on hyvin samanlainen, eli hyötyjä ei saa, mutta haittoja senkin edestä. Haitoista vakavimpia ovat mahasuolikanavan verenvuoto, erilaiset sydän- ja munuaiskomplikaatiot sekä astman vaikeutuminen.
T. Farmaseutti
Naproxeeni on ihan samaa melkein kuin Burana vaan hitaammin liukeneva. Panadol sen sijaan saattaa rauhoittaa hieman. Itselläni ei auta mikään noista. Panacodi on nopeavaikutteinen kodeiini + panadol. Väsyttää ja tekee huonovointiseksi ja sekoittaa vatsan toiminnan. Itselläni auttaa ainoastaan Tramal 100mg Debot eli pitkävaikutteinen Tramal. Mutta joskus sekään ei. Burana kuitenkin tulehduskipulääkkeenä vaikuttaa kuukautismekanismiin niin, että sen pitäisi säännöllisesti kierron loppupuolella otettuna vaikuttaa positiivisesti, ettei niin pahat kivut tulisikaan. Minulla minipillerit vie kivun. Mutta raskautuminen on mahdotonta niillä, siksi välillä mennään kipulääkkeillä. Toki raskautuminen on kohdallani jo mahdottomaksi muodostunut. Pillerit tulossa seuraavaksi taas käyttöön. Itsekin ihmettelen miksi ei leikata. Osaako joku sanoa miksi ei useammin kokeilla leikkaushoitoa?
Siis jomottaminen oli aika lievä ilmaisu. Tarkoitin, että vielä särkylääkkeen ottamisen jälkeenkin vielä sattuu/jomottaa. Ja viikon ajan.