Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko OK pestä lapsen suu saippualla?

Vierailija
03.10.2009 |

Saatta kuulostaa tyhmältä, mutta ihan tosissani kysyn, että onko se laillisesti sallittua vielä nykypäivänä? Tai laittaa pippuria/suolaa lapsen suuhun, jos ei tottele? Kiitos tietäville.. =)

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan ilolla vastaan.

Vierailija
22/45 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap laittoi lapsen suuhun ensin d-tippoja ja sitten pippuria kun lapsi huusi yliväsyneenä. Kiroilusta ei ollut MITÄÄN puhetta.

Sekö tosiaan on teidän mielestänne OK? Seuraavan kerran voi sitten laitaa suuhun tabascoa tai viemärinpuhdistusainetta, jos ei pippurit lopeta huutoa, niinkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-tipat tai henki!

Vierailija
24/45 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idioottimaista!

nimim: kovaa kuria väkivallattomasti pitävä

Vierailija
25/45 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi saada sanallisesti lasta rajoitettua, ja jos ei huuto lopu niin sit odotetaan että se loppuu ja puhutaan siitä, että se oli väärin. Kyllä lapsi sen tajuaa ennemmin tai myöhemmin. Näin ainakin toimin oman 3,5 vuotiaani kanssa, joka saa raivareita harva se päivä. Mutta rauhoittuu nykyisin usein jo kun viittaan menneisiin kertoihin: kysyn haluatko mieluummin mietintäpaikkaan miettimään käytöstäsi, tai esim. muistatko nyt, että kohta takavarikoin lelun jne.

Ja hän pystyy itse sanallisesti ilmaisemaan itseään kiukusta huolimatta, huutaa esim. että rauhoittuminen on niin vaikeaa!!! Ja sitten voidaan olla sylikkäin ja rauhoittua yhdessä.

Ihan vaan esimerkkinä siitä, että ei ole pakko satuttaa (mihin vertaisin sitä, että suuhun pistetään polttavaa saati sitten myrkyllistä ainetta) saadakseen lapsi tottelemaan.

Uskon myös, että tuollainen kirjaimellisesti suun tukkiminen ei pidemmän päälle aiheuta kuin ahdistusta. Mutta meitä on niin moneen junaan.

Vierailija
26/45 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hölmöä puolustella sitä. Erityisesti kiroilun taltuttaminen tuollaisilla konsteilla on järjetöntä. Meillä on tepsinyt ihan riittävän hyvin kun lapselle on perusteltu ettei meillä haluta kuulla kirosanoja, näytetty omalla esimerkillä, ettei niitä meillä käytä kukaan ja jätetty huomiotta kiroilu silloin kun se on ollut nimenomaan huomion hakemista. Ilmiö kuuluu tiettyyn ikään, fiksu lapsi huomaa, että kirosanat ovat tehokkaita. Fiksu lapsi oppii myös jossain vaiheessa, etteivät ne ole sallittuja tai suotavia (mutta ei toki opi, jos kuulee vanhempien niitä käyttävän).

Vierailija
27/45 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse käytän tätä samaa tekniikkaa.2 lapseen on tehonnut ja kun kolmas rupee koittelee rajoja niin saa maistaa myös saippuaa.

muuten meillä on sitten jäähypenkki käytössä.tietäävät että jos hiljasuus ei tule heti niin penkkiaika senkun pitenee.kerran ovat koittaneet ja siihen jäi.nykysin penkkiä tarvitaan vaan ani harvoin ja suustakaan ei lennä pesun jäljiltä mitään ikävyyksiä.

Vierailija
28/45 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei ketään näkyisikään.et oot häömöläinen jos ajelet punaisia päin.toivottavasti joskus poliisit ottaa korttisi ja antavat kunnon sakot:)

Olet varmasti niitä jotka odottelee sunnuntaina liikennevaloissa punaisissa vaikkei autoja ole mailla halmeilla. Odotat vain kun on käsketty odottaa. :D

Vierailija
29/45 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitipuoleni otti saippuaa käteensä ja todellaKIN rassasi koko suuni limakalvot rikki pitkine lakattuine kynsineen, kun olin kerran lipsauttanut kirosanan.

Vierailija
30/45 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jotain pitäisi keksiä...esim. että lapsi menee vessaan ja kumartuu antamaan suustaan kaikki rumat sanat pois, vedetään vessa - ja sinne meni.

Jotkut lapset saattavat sanoakin että se ja se puhui taas niitä vessajuttuja.

Vierailija
31/45 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut kyse kiroilusta, vaan ihan silkasta huudosta ja melusta ja riehumisesta, oli vaan niin yliväsynyt ja vieraitakin oli.. Olisin vienyt johonkin rauhoittumaan, mutta kun kaikkialla oli joku ja vauva sekä isoveli yritti nukkua...

Ja hän ei edes kuunnellut kun yritin puhua,oli lopulta jo ihan hysteerinen. Mitä vaarallista olen nyt joidenkin mielestä sinne suuhun laittanut? d-tipan? vai sen yhden pienen pippurin murun? Ihan vaarattomia molemmat, maistuvat vaan pahalta, saippuaa käyttäisin, jos meidän saippua maistuisi pahalta, mutta mun mielestä ei.. Olen siis itse sitä maistanut..

Annoin toki hetken päästä hieman maitoa päälle, ja se helpotti.. Ei siis kuulu meidän jokailtaisiin rutiineihin tuo pippurin tms.laitto suuhun, mutta kun sillä uhkailin niin olin sitä mieltä,että pakko se on toteuttaa sitten, että menee perille..

ap

Vierailija
32/45 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä ihan hukassa. Ei lasta voi rangaista tuolla eikä millään muullakaan tavalla tavalla väsymyksestä! Tuliko yllätyksenä että lapset huutaa?

Teille muille suun saippualla pesijöille: vanhemmuus ompi nyt pahasti hukassa. Miksi lapsille saa tehdä kaikkea mitä aikuiselle ei? Jos miehesi tekisi sinulle samalla tavalla kun sanot jotain mitä ei halua niin olisiko ok jos hän tunkisi suuhusi saippuaa tai jotain "ihan vähän vaan"?

Lapsia kasvatetaan ohjaamalla ja opastamalla ja jäähypenkki tms. vain ääritapauksessa. Mutta ei tuollaisia keinoja.

ei ollut kyse kiroilusta, vaan ihan silkasta huudosta ja melusta ja riehumisesta, oli vaan niin yliväsynyt ja vieraitakin oli.. Olisin vienyt johonkin rauhoittumaan, mutta kun kaikkialla oli joku ja vauva sekä isoveli yritti nukkua...

Ja hän ei edes kuunnellut kun yritin puhua,oli lopulta jo ihan hysteerinen. Mitä vaarallista olen nyt joidenkin mielestä sinne suuhun laittanut? d-tipan? vai sen yhden pienen pippurin murun? Ihan vaarattomia molemmat, maistuvat vaan pahalta, saippuaa käyttäisin, jos meidän saippua maistuisi pahalta, mutta mun mielestä ei.. Olen siis itse sitä maistanut..

Annoin toki hetken päästä hieman maitoa päälle, ja se helpotti.. Ei siis kuulu meidän jokailtaisiin rutiineihin tuo pippurin tms.laitto suuhun, mutta kun sillä uhkailin niin olin sitä mieltä,että pakko se on toteuttaa sitten, että menee perille..

ap

Vierailija
33/45 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on kemiallisen keuhkokuumeen riski, jos lapsi vetää sitä pienenkin määrän "väärään kurkkuun"!!!!

Vierailija
34/45 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen pistetään SYÖMÄÄN saippuaa, vaan siitä, että suuhun laitetaan paha maku.

Siinä on kemiallisen keuhkokuumeen riski, jos lapsi vetää sitä pienenkin määrän "väärään kurkkuun"!!!!

Vierailija
35/45 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käänteisestä mietiskelystä voi olla apua..

Vierailija
36/45 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen pistetään SYÖMÄÄN saippuaa, vaan siitä, että suuhun laitetaan paha maku.

Vierailija
37/45 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aattelepa uudelleen mitä lapsi kokee sillä hetkellä kun turvallinen, "järkevä" aikuinen tekee hänelle pahaa.. kai sanoit jälkeenpäin että teit väärin ja pyysit anteeksi.

Vierailija
38/45 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koululaiseni eivät ole koskaan haistatelleet minulle, mutta jos olisivat, niin olisin kyllä käyttänyt saippuaa. En ole niin ylpeä ja omahyväinen kuin moni muu tällä palstalla. On naiivia ajatella, että aina lapsen voi kasvattaa keskustelemalla. Täydellisessä maailmassa tämä on mahdollista, mutta valitettavasti emme elä täydellisessä maailmassa ja kaikkien lapset eivät ole yhtä helppoja.

Ei saippuan maistattaminen ole "pahan" tekemistä. Hei, vähän suhteellisuudentajua kehiin!!!

Sitten pitää muistaa, että jos jotain uhkaa, se pitää toteuttaa. Jos lapselle lipsauttaa, että jos jatkat tuota, niin pesen suusi saippualla. Ja jos hän jatkaa, niin sitten ON pestävä se suu saippualla.

Eikä minusta siinä mitään ongelmaa ole, jos lapsi sitten kiroilee yksinään. Kyllähän kiroilla saa, mutta ei julkisesti.

Kuten joku yllä totesi, niin kasvattamatta jättäminen on suurempi synti kuin pippurin syöttäminen.

Vierailija
39/45 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omahyväisyyttä sanoa että lapsen voi aina kasvattaa keskustelemalla. Se on melkeimpä ainoa tapa. Minullakin meitä vanhempia isokokoisempi teinipoika joka on ollut vaikea pienestä saakka, isompana auktoriteettiongelmia, aggressiivista käytöstä ym. johtuen pienistä neurologisista ongelmista. Myös 4 muuta lasta, joista 2 aika suurella temperamentilla varustettua. Kaikki on kasvatettu keskustelemalla. Harvoin rangaistuksilla, esim. aresti isommista jutuista.

Mieti miten itse kokisit vastaavan "saippuan maistattamisen" esim. miehesi tai yhteiskunnan tekemänä? Voit vähän saada perspektiiviä siihen miltä lapsesta tuntuu. Aikuisen pitää kasvattaa järkevästi, lapsi tietää ettei saippuaa saa syödä koska se on myrkyllistä mutta sitten äiti laittaa sitä suuhusi kun puhut rumasti?

Meillä ainakin riittänyt ihan normaali puhe kirosanojen kitkemiseen.

Minun koululaiseni eivät ole koskaan haistatelleet minulle, mutta jos olisivat, niin olisin kyllä käyttänyt saippuaa. En ole niin ylpeä ja omahyväinen kuin moni muu tällä palstalla. On naiivia ajatella, että aina lapsen voi kasvattaa keskustelemalla. Täydellisessä maailmassa tämä on mahdollista, mutta valitettavasti emme elä täydellisessä maailmassa ja kaikkien lapset eivät ole yhtä helppoja.

Ei saippuan maistattaminen ole "pahan" tekemistä. Hei, vähän suhteellisuudentajua kehiin!!!

Sitten pitää muistaa, että jos jotain uhkaa, se pitää toteuttaa. Jos lapselle lipsauttaa, että jos jatkat tuota, niin pesen suusi saippualla. Ja jos hän jatkaa, niin sitten ON pestävä se suu saippualla.

Eikä minusta siinä mitään ongelmaa ole, jos lapsi sitten kiroilee yksinään. Kyllähän kiroilla saa, mutta ei julkisesti.

Kuten joku yllä totesi, niin kasvattamatta jättäminen on suurempi synti kuin pippurin syöttäminen.

Vierailija
40/45 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka oli pessyt saippualla isäni suun. Se tapahtui 1949. Vieläkö tätä tapahtuu? Olen pitänyt tuota sadistista kidutuskeinoa lähinnä legendana kovista ajoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi