Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroisän matkustuspulma

Vierailija
28.08.2009 |

Olen 6-vuotiaan tytön yhteishuoltajaisä, ja erosin tytön äidistä pari vuotta sitten. Työni vuoksi minulla on mahdollisuus edullisiin lentoihin, minkä johdosta olemme tytön kanssa käyneet useamman kerran vuodessa jossain päin Eurooppaa viikonloppu- tms. matkalla.

Kaikki on sujunut hyvin, ja tyttö on kovasti tykännyt reissuista. Nyt ongelmaksi on kuitenkin noussut exä, joka on todennut, ettei halua minun enää ottavan tyttöä mukaani matkoille. Kaikki matkat ovat suuntautuneet ns. turvallisiin maihin, eikä ohjelmassa ei ole koskaan ollut mitään sen kummempaa kuin ihan perusnähtävyyksien katselua, luontoretkiä, pulikoimista ja semmoista. Ja ei, tapanani ei ole päästää tyttöä reissuilla minnekään yksinään hortoilemaan, en juo matkalla alkoholia eikä matkaseurueeseemme kuulu ketään uutta naista.

Matkustuskiellon syytä kysyessäni sainkin vain kuulla, että tällainen reissaaminen ”ei ole normaalia lapsen elämää”. (En viitsinyt mainita, että hyvin ne lapsen matkat exälle silloin sopivat, kun exä oli itsekin mukana.) Lapsi asuu vuoroviikoin kummankin vanhemman luona, joten kyse ei ole siitäkään, ettei faijansa kanssa tekisi muuta kuin pyörisi maailmalla.

Nyt siis kelpaisivat hyvät perustelut, joilla matkustuskielto saataisiin purettua rauhanomaisin keinoin ennen kuin siitä ehtii tulla tämän suurempaa ongelmaa. Muuten asiat exän kanssa nimittäin hoituvat enimmäkseen siedettävästi. Olen kyllä henkisesti varautunut siihen, että tyttö ei muutaman vuoden päästä teininä halua kulkea isänsä kanssa, mutta siihen saakka haluaisin jatkaa harrastusta ilman exän väliintuloja.

Faija33v

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella mukavalta, kun vietät lapsesi kanssa noin paljon aikaa ja vielä matkustelet hänen kanssaan. Matkustelu on oikein hyvä tapa avartaa lapsen maailmankatsomusta ja mikä sen parempaa kuin vielä turvallisen vanhemman kanssa. Kuten varmasti itsekin tiedät taitaa kyseessä olla kateus ja katkeruus exän puolelta, jos hänellä ei ole varaa tarjota lapselle yhtäläisiä mahdollisuuksia matkusteluun.

Neuvoja miten hoitaa tilanne fiksusti en oikein osaa antaa. Jatka samaan malliin:)

Vierailija
2/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ymmärrän äitiä, koska tulee olo, että lapsi ei pidä minua niin hyvänä vanhempana, kun isä pystyy tarjoamaan hienompia kokemuksia.

Kannattaa keskustella exän kanssa, siis suunnitella kuinka usein lasta viedään reissuun ja miten selitetään lapselle se, miksi äiti ei samaa voi tarjota.

Tärkeää olisi sinunkin puhua lapselle, kuinka tärkeä ja rakas lapsi on äidilleen, vaikka samaan ei pysty. Älä missään nimessä sano, että nyt ei lähdetä reissuun, kun äites ei anna.

Tällaisiin tilanteisiin usein liittyy jommankumman vanhemman huonoa käytöstä, eli lasta "lahjotaan" pitämään toisesta enemmän. Se on isoin virhe, minkä vanhempi voi tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös silloin kun minä en töiltäni pääse ja mielestäni asia on vain positiivinen. Lahjomisesta ei ole kyse, vaan ihan matkailusta ja arkirutiineista irroittautumisesta, sehän se loman tarkoitus on. En ymmärrä miten lapsen reissut voisivat olla äidiltä pois.

Vierailija
4/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan on se että äiti ei pysty tarjoamaan samaa? onpas tympeetä, et sit sen takia pilaa lapsenkin lomat! :(

Vierailija
5/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäisin lapselle, miten isällä on työn puolesta mahdollisuus halpoihin lentoihin, toisin kuin useimmilla muilla ihmisillä, esimerkiksi äidillä. Tuskin kyse on mistään muusta kuin äidin pahasta olosta ja riittämättömyyden tunteesta.

Vierailija
6/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en antaisi tyttöäni kenellekkään mukaan ulkomaille, korkeintaan miehelleni/tytön isälle joka siis asuu kanssamme. Syynä on se että kun en luota ihmisiin, että varmasti katsoisivat tytön perään tarpeeksi "tiukasti". Kun saa jatkuvasti lukea lasten sieppauksista ja niiden yrityksistä, niin se olisi suurin syy ja pelkoni aihe miksei tyttöni lähde esim. mummon kanssa ulkomaille. En vain luota että esim. mummo katsoo koko ajan perään ja ettei päästä tyttöä harhailemaan jonnekin nurkan taakse mistä olisi helppoa napata lapsi mukaan.

Voisko olla kyse tälläisesta teillä?

Vierailija
7/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko erossaoloajan tietoisesti pidättäytynyt mitenkään haukkumasta tai kritisoimasta exää tytölle, mutta en myöskän oikein haluaisi mennä sanomaan, että "me ollaan nyt äidin kanssa sovittu, että sinä vastedes tule mukaan reissuun". Minä kun en ole mitään sopinut, minulle on asia vain ilmoitettu. Tässä on se ongelma, että jos pudotan tytön matkustajalistalta, saa ihan varmasti selittää hänelle miksi, enkä tiedä, mitä siihen diplomaattisesti sanoisi.

Vierailija
8/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tuon takia olette eronneet, eli teidän ei tarvitse enää tehdä kompromisseja. kun lapsi on luonasi niin sinulla on täysi oikeus tehdä mitä parhaaksesi näet. et ole yhtään sen hunompi tai epäluotettavampi kasvattaja tai vanhempi kun lapsesi äiti. hän varamaan toivoo suhteenne jatkuvan vielä ja sitä että han voi vaikuttaa asioihisi ja menoihisi loputtomasti. eli ero ei ole hänelle vielä täysin ok? pidä siis mielessä että kompromissit ja toisen miellyttämisen tarve on osaltanne jo päättynyt.

Vierailija
9/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

exä on kateellinen lapsensa reissuista.

Vetoa siihen että monet matkustaa ja lapsi saisi kokemuksia muista kulttuureista jne.

Vierailija
10/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teidän matkat exälle kuuluu, kun teillä on yhteishuoltajuus, sinä matkat kulut ja matkat ilmeisesti tapahtuu vain sun lähi-viikoilla? Jos exä on sitä mieltä, että ei saa reissata, niin otapa yhteyttä lastenvalvojaan ja kysy yleisistä pelisäännöistä ulkomaanmatkojen suhteen, kun kyse on yhteishuoltajuudesta. Tietääkseni omalla viikolla tehdyt matkat ovat ihan vain ilmoitusasia sen hetkiselle etävanhemmalle, ei siinä lupia tarvi kysellä ja odotella.

Vierailija
11/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää lastenvalvojalle juttelemaan asiasta. Perussääntönä voit olettaa, että sinä saat päättää siitä, mitä sinun tapaamisaikoinasi tapahtuu. Kuitenkaan ei ole ilmeisesti kyse mistään kidnappausvaarasta, joten tuommoinen matkustuskielto on täysi aiheeton.

Vierailija
12/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamuspulasta en tiedä, mutta ainakaan exä ei edes kysyessäni perustellut matkustamisen lopettamista sillä, että tytölle voi matkoilla sattua jotain. Toisaalta olisi ihmeellistä, miksi tämä turvallisuusongelma ajankohtaistuisi vasta nyt kun näitä matkoja on jo parisen vuotta kaksin tehty.

Itse epäilen, että kysymys on lähinnä exän riittämättömyydentunteesta. Se ei ole mielestäni hyväksyttävä peruste rajoittaa minun ja tytön yhteisiä tekemisiä, mutta haluaisin ratkaista asian riitelemättä.

Vierailija
13/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teillä on yhteishuoltajuus, niin äiti voi laittaa vastaan. Siksihän molempien huoltajien tulee olla mukana jopa lapselle passia hankkiessa, että on virallinen lupa molemmilta lapsen matkustamiseen. Toisaalta jos äiti haluaa viedä tytön vaikka ruotsin-laivalle, niin sinähän voit toisena huoltajana kieltää sen.

Vierailija
14/14 |
28.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on täysi oikeus omilla viikoillasi matkustaa lapsesi kanssa kuten tähänkin asti.

Ymmärrän, että haluaisit selvitä tästä riitelemättä, mutta yritä saada exäsi ymmärtämään, kuinka hienoa teidän yhteiset matkanne ovat molemmille ja että sinun olisi hyvin vaikea selittää lapselle, miksi matkustelu loppuu, kun et tiedä syytä itsekään. Äiti saisi sitten itse kertoa lapselle tästä päätöksestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän