*¤*¤* TAMMIVAUVOJEN LOKAKUU *¤*¤*
Kommentit (62)
Amelielle jaksuja!! Ja muillekin sitä tarvitsevielle :)
Hantsa: Joo kyllä meillä esikoinen käy kerhossa, mut sekin alko vasta syyskuussa ja sit oltiin tuossa kipeitäkin.. et vähissä on ollut kerrat siellä ja ensviikol syysloma, huoh. Kävi syyskuussa kaks kertaa/vko ja nyt otettiin sit kolmas kerta, kun on niin tylsää meidän kaa ja tuo kiusaaminen lisääntyy.. Vaikka onneks tästä pikkusesta on ruvennut oleen seuraa, mut kuitenkin ikäeroo on sen varran että!
Kiva muuten kuulla, että teillä esikoinen on tykännyt kerhosta enemmän :) Mulle kun vähän 4 v neuvolassa oltiin sitä mieltä, et päiväkoti jo parempi tän ikäselle, et kehittyy nuo isossa ryhmässä olevien taidot... hitto mua rupes ärsyttään! Eiköhän kerhossa tuu sitä ja mitäpä siellä päiväkodissa hirveessä möykässä koko päivä, kun ei nuku päiväl ja saadaanhan aamulla olla vaan.. eli kiireetöntä menoo, joka mun mielestä hyvä! Mutta eipä kotiäitejä arvosteta pätkän vertaa ja lapsista tulee mitä tulee.. mä oon kyl sitä mieltä, et rauhallisempia niistä kotihoidossa tulee.. vaikka nekin on luonne/kasvatuskysymyksiä! No joo, kaikki taplaa tyylillään ja en mä sitä vastaan oo, itekin hain paikkaa esikolle kun vauva oli tulos, mut ei saanu... onneks :)
Kohta tarvii rientääkin hakeen esikoista ja pikkanen pääsee unille vaunuun, kiva niin!
Viikon jatkoi!
Emmuli
Amelie kyllä kuulostaa turhan rankalta mun korvaan mutta en ole mikään asiantuntija kylläkään... Sanotaan näin että itse en omalle lapselleni moista koulua pitäisi.
Emppulin äitikö kyseli nukutuspuuhista? Meillä nukutan/rauhoitan tytön syliin ja kannan sitten pinnikseen jonne jää kiltisti nukkumaan. Itsekseen ei nukahda mutta vielä se ei ole ongelma. Varmaan oppii sit itsekseen nukkuun kun oppii puhumaan ja sanomaan et väsyttää tai jotain sellaista. Saa nähdä.. En tiedä miksi, mutta jos tytön jättää yksin tutin ja unirätin kans pinnikseen nukahtaan niin alkaa vain huhuileen ja jokelteleen/kitiseen (mielialasta riippuen), vaatii siis seuraa, että joku on lähellä kun hän nukahtaa.
Meillä typy oppi konttausasennon joku aika sit ja nyt on kova treeni päällä. Muuten ei mitään suurempaa kerrottavaa. Ruokamäärät on hitusen kasvaneet, 1 1/2 purkkia kerralla menee nyt. Sileetä 6kk-sosetta syö mieluiten, kokkareet alkaa neitiä yököttämään. Sormiruokaa ei olla muuta annettu kuin maissinaksuja. Mulla on sellainen käsitys et pitäis olla kunnolla hampaita ennen kuin pururuokaa voi antaa eikä neitillä ole niitä kuin 2 alhaalla.
Mut kaikenkaikkiaan mukavaa aikaa vietetään ja päivät menee kuin siivillä!
Onko teillä tapana kirjata ylös merkittävät kehitystapahtumat? Mä oon vihkoon niitä laittanu muistiin ja kirjoitan puhtaaksi joskus myöhemmin!
Ai niin se piti vielä mainita että yks päivä typy sanoa paukautti syöttiksessä "ishi, äiitti", aivan yks kaks yllättäen. Mentiin miehen kans ihan sanattomiksi ensin ja sit varovasti kysyin mieheltä, kuulitko mitä se sanoi? Sit oltiin onnesta mykkyrällä molemmat ja typy sai haleja ja pusuja. Oli aika ihanaa. :)
Kiitos kaikille jaksuja toivottaneille. :)
Jaffa: Niin siis ei minua niin haittaakkaan vaikka nukuttamiseen menisi illalla aikaa ja vaivaa, mut Kalle ei suostu siis yölläkään nukahtamaan muuten kuin syliin ja se herää n.3-8 kertaa yössä ja nukuttamiseen nyt unikoulun aikana on mennyt 5min-1,5h niin ei tuu kauheena unta mulle sitte yön aikana. Ja joku (anteeksi en nyt muista nimimerkkiä) sanoi hyvin, että kyllähän maailmaan ääntä mahtuu,mut eri asia kestääkö äiti sitä itkua. :)
Viime yö nukuttiin hyvin. Johtuen siitä, että otin Kallen jo kahdelta viereen nukkumaan, mut maitoa en antanu vasta ku neljän aikaan ja kuudelta toisen kerran. Oli NIIIN helppo tassutella toista ku se pötkötti siinä vieressä! Ja nukahti 5 minuutissa kyllä eikä itkenyt kertaakaan koko yönä.
Joten tästä pääteltiin miehen kaa, että Kalle takas meidän huoneeseen. :) Heti ku tuo päätös tehtiin, niin tuli molemmille paljon parempi mieli eikä enää pelota tuleva yö,ku tietää, ettei tarvi rampata sinne huoneeseen ja roikkua pinnasänkyä vasten ja sääliä toista siellä ku raukka yksin. (Ymmärrän täysin teitä joilla lapsi nukkuu hyvin yksinkin, sitä minäkin toivoin, mut tuntuu, että Kallen unet vaan huononi omassa huoneessa)
Aiotaan silti olla "kovia" ja tissiä ei tuu vasta ku neljän-viiden seudussa. Ja ei oteta nyt syliin eikä silitellä, mut ainakin saa huutaa sillee, että näkee meidät ja kuulee meidät. Sitte välillä laitellaan tuttia suuhun ja käännetään takas selälleen,ku se kuitenkin nousee seisaalteen huutaan. Ja siirretään pinnis niin, että voin laittaa käden sinne Kallelle, ja sen verran tassutella.
No niin nyt riittää Kallesta!
Mam: Joo mulla on sellanen Mauri Kunnaksen koiramäen kalenteri, mihin oon merkannu kaikkee Kalleen liittyvää. Ekat kerrat kaikkee ja neuvolat ja kehitykset yms. Siirrän ne sitte vauvakirjaan kunhan jaksan. :)
Mukavaa viikonloppua kaikille ja hyviä unia! :D
Amelie ja Kalle
Tissiöitä täällä vielä vietetään, ei olla siis päästy unikoulun alkuun. Olo alkaa olla epätoivoinen, koska viime päivinä pikku neiti on alkanut roikkua minussa yhä enemmän ja yhä tiiviimmin, mm. yöt vietetään niin, että hän on sykertyneenä minun kainalokuoppaan ja välillä lutkuttelee tissiä. Huh huh. En tiedä, johtuuko tämä hampaista, eroahdistuskaudesta vai mistä ihmeestä, mutta kieltämättä mietityttää ihan kunnolla, mahtaako tässä tilanteessa mikään unikoulu onnistua. Miten minä voin jättää toisen öiksi iskän kanssa, kun kerta äidin läheisyys on tällä hetkellä niin elintärkeää? Sydän vuotaa verta jo pelkästä ajatuksesta.
Muutoin on pakko "hehkuttaa" meidän pientä: hän on oppinut nousemaan seisomaan! Tukea vasten hän töröttää kuin vanha tekijä, ei tietoakaan mistään tutisevista jaloista :) Konttaamalla hän on edennyt jo jonkin aikaa ja osannut itse istua puolivuotiaasta asti. Pikavauhtia siis näyttää likka kehittyvän motoriselta puoleltaan! (Siskonsa lähti liikkeelle vasta 9-kuisena, nousi seisomaan 11-kuisena ja lähti kävelemään 14-kuisena.)
Tsemppiä kaikille unikoululaisille meiltäkin! Sekä onnea siinä onnistuneille - se on meidänkin tavoitteena!
Raisa ja Niiskuneiti 8,5 kk
Amelielle: Meidän "unikoulu" on heittomerkeissä aina siksi, että se on vähän meille sopivaksi muokattu. Eli annan aina illalla nukkumaan mennessä tissiä, mutten anna nukahtaa tissille. Eli siihen viereen sitten tassuttelen tytön. Ja tämäkin muutos on saanut ihmeitä aikaan! Eli typy on nyt herännyt tämän "unikoulun" aikana 0-3 kertaa yössä. Välillä on itkut vähän rankempia, mutta uskon että tytöllä on ihan turvallista mun vieressä tai sylissä. Mulla ei tulis mieleenkään pitää sellaista tosi rankkaa unikoulua, mä oon liian herkkä toisen itkulle. Sydämestä ottaa. Tarkoitus on sitten myöhemmin vähän muokata tätä ja lopettaa yötissit kokonaan. Tosin ei se tyttö enää öisin sitä tissiä syö, mutta haluaa turvaksi pari imaisua. Meillä typy ei syö tuttia.. Jos söisi niin tutti riittäisi varmastikkin yöllä.
Mamille: Mä kirjoitan kaikki kehitystapahtumat neuvolakorttiin ja sitten sellaseen vauvakirjaan.
Pikaisesti tulin vaan kommentoimaan.
Mono ja typy 8,5kk
Minäkin laitan meidän "unikoulun" nyt lainausmerkkeihin, koska sovellettiin sääntöjä ja ai mikä olo HYVIN NUKUTUN YÖN JÄLKEEN!!!!!!!!
Eli Kalle muutti illalla takaisin meidän makuuhuoneeseen ja heti tuli selväksi , että tämä oli oikea ratkaisu. Yöunille nukahti melko kivuttomasti parilla silityksellä ja vieressä istuin hetken ja jätin unirätin kaa touhuaan sänkyyn.
Yöllä heräs 23, jolloin laitoin pinnan välistä itse sängyssä maaten tutin suuhun--->nukahti.
Sitte 02, tutti suuhun ja käsi pinnan välistä KAllen päällä hetken--->nukahti.
02.45 nousi seisomaan ja itki, laitoin takaisin selälleen ja sanoin, että nyt nukutaan... TUhisi ja höpisi sängyssään ihan hereillä mut ei itkenyt, minä torkuin siinä vieressä. 03.15 annoin vesipullon käteen Kallella, hörppäs siitä 20ml ja nukahti taas hetkeksi.
04 heräs, otin viereen ja annoin tissiä(molemmat) ja nukkui 07 saakka.
Vaikka tuli heräilyjä, niin ei tuntunu itselle niin pahalta, ku ei tarvinnut nousta sängystä ja pystyi nukkumaan samalla. Ja ne pienet hetket milloin Kalle itki, niin ei tarvinnut ku puhua vieressä ja hetki vaikka pitää kädestä niin rauhouttui, ku tiesi, että vieressä ollaan.
Veikkaan, että Kalle oppii pian nukkumaan heräämättä tai nukahtaa itsekseen takaisin, ku varmistaa,että äiti on siinä vieressä. :)
Raisa: Minuakin raastaa sydäntä kuulla Kallen itkevän, mutta toivon kyllä, että unikoulun ansiosta meidän kaikkien yöt paranee joskus. Voimia unikouluyritykseen!
Voimia muillekkin!
Jadmiras, kerro sitten sinäkin miten etenee, jos päätit rueta unikoulua tytöllesi tekeen?
Amelie ja Kalle
Jonkinsortin "unikoulua" on nyt täälläkin pidetty ja viime yö meni aivan täydellisesti. 21 meni neiti yöunille, 23 heräsi itkemään, jolloin mun ei tarvinnut silitellä kuin vajaan minuutin, niin nukahti. Seuraava herätys olikin sitten vasta 08 aamulla!!! :) Eli nukkui niin täydellisesti ja oli itsekin ihana saada nukkua pitkään. :)
Sunnuntaina menen muuten katsomaan taas yhtä asuntoa. En tiedä puhuinko täällä, mutta kävin pari viikkoa sitten katsomassa yhtä aivan ihanaa asuntoa, juuri remontoitu, kuin uusi, mutta vuokranantaja vuokrasikin sellaiselle, joka halusi asunnon ostaa myöhemmin.
Nyt siis menen katsomaan ihan uutta asuntoa, tosin talo on vanha, mutta asunnot on sinne vasta tämän vuoden aikana tehty. Sellainen 96neliön TODELLA TILAVA ja valoisa kolmio, ekassa kerroksessa, oma parveke/viherhuone, sauna, hierova suihku, keraamiset liedet, astianpesukoneet, laminaattilattia jnejne. :) Jotenkin vaan pelottaa, kun asuntoa tulee näyttämään välittäjä, ei siis asunnon omistaja, ja samaan aikaan tulee sitten enemmänkin katsojia, joku jopa 200km päästä, että en saisikaan asuntoa itselleni, vaan vuokrattaisi automaattisesti sellaiselle, joka tulee pidempää katsomaan. Olen valmis tekemään mitä tahansa saadakseni asunnon itselleni!! :D Vuokra on kyllä aika huimaava sinänsä, 850e/kk, mutta tuohon hintaan on täältä vaikea saada ihan uutta asuntoa, useammat maksavat sitten vieläkin enemmän.
Ja työpaikasta mun täytyy nyt hehkuttaa, että olin keskiviikkona työhaastattelussa ja sain paikan. :) 26.päivä tätä kuuta siis aloitan. En vaan haluaisi tyttöä laittaa vielä tuon ikäisenä hoitoon, vaan haluaisin olla hänen kanssa vaan kotona, mutta minkäs teet kun rahatilanne on mikä on. Työ on kuitenkin todella hyväpalkkainen verrattuna siihen, ettei mulla ole minkään sortin koulutusta peruskoulun päälle, mutta se palkka on siis 2000-4000e/kk!! :)
Ja miehen kanssa ollaan nyt puhuttu, että jos me tuo asunto saatais, niin muuttaisi takaisin mun ja typyn luo. :) Tähän asuntoon en halua miestä asumaan, koska täällä on sen verta vähän tilaa ja oma rauha aika vähillä, mutta tuo toinen on niin iso asunto, ja on muuten aivan täydellisellä paikallakin, ihan työpaikkani vieressä, että sinne mä halua, hinnalla millä hyvänsä. :D
Joo, no ei mulla taas muuta kun tätä omanapaista asiaa, joten kommentoin muihin sitten myöhemmin.
Ainiin pakko vielä mainita, mulla on ensi viikon keskiviikkona sitten inssi, kun kirjalliset pääsin jo läpi. :)
Jadmiras ja Oona 8kk3vko
Pakko oli tulla hehkuttamaan viime yötä, sillä Oona meni 21 yöunille ja herättiin ekan kerran vasta 07.30 aamulla!!!!!! :) Ei yhen ainutta herätystä yöllä. :)
Ja samalla lähetän voimia yöunien kanssa taisteleville.
Jadmiras ja Oona 8kk3vko
Eli taas on aika vierähtänyt,enkä kirjottamaan oo ehtinyt!Netan 8kk neuvolastakin jo viikko aikaa.Olin niin kovin tuohduksissani sen neuvolakäynnin jälkeen että mietin jo mitä tännekin kirjoitan,mutta niin se vaan sitten jäi...Eli hyviä uutisia neuvolasta oli se,että lääkärintarkastuksessa todettiin kaiken olevan ok,vaikka Netta ei edelleenkään liiku eikä ole vielä KOSKAAN kääntynyt selältä mahalleen,toisin päin kyllä.Mietin jo,pitäiskö ensi kerralla huijata,että juuu,nyt jo kääntyy...Niin paljon paineita tuo asia aiheuttaa,kun neuvolatäti jo huolissaan....Itse en niinkään ole huolestunut,sillä Netta tullee isosiskoihinsa,jotka myös myöhään lähteneet liikkeelle ja isompi heistä ei koskaan ryöminyt eikä kontannut,vaan istua jökötti paikallaan,kunnes oppi kävelemään 1v2kk:n iässä...Onneksi tuo neuvolalääkäri oli leppoisan rento ja ei ottanut asiasta paineita!
Huonommat uutiset sitten olivat Netan mitat.Pituus 69.5cm on ok,mutta paino menee siellä jo lähes -20-käyrällä.Painoa oli nyt 7085gr ja oli tullut vain vajaa 300gr 1.5kk:ssa.Eli meillä seuraava neuvola jo 9kk:n iässä tuon painon takia (& liikkumattomuuden??).Nyt pitäisi puurot keittää tutteliin ja muutenkin antaa lisäenergiaa...Nettahan syö valtavia annoksia 4-5x päivässä ja lisäksi hörppii tissiä 3-5x vrk:ssa.Mutta kakkaakin sitten keskimäärin 4-8x päivässä!!!
Mites teillä muilla;monestiko päivässä joutuu kakkavaippaa vaihtamaan ja monestiko vielä syö tissiä??Neuvolatädin mielestä kun tuo 3-5x päivässä on liian vähän,kun välillä vaan vähän hörppii ja leikkii tissillä,välillä taas syö paremmin.Niinpä olen antanut nyt ruokailujen yhteydessä tuttelia nokkamukista,mutta ei sitäkään kauheasti mene,vähän vaan hörppii...
Meidän tyttö taitaa olla kaikista vauvamaisin näiden tammikuisten joukossa!!! Ihmetellen luen teidän muiden vauvojen taidoista.Meillä siis mahallaan Netta pyörii akselinsa ympäri kuin väkkärä ja on koko ajan kuin "lentoon lähdössä".Eteen-eikä taaksepäin ei vielä liiku.Ilman tukea ei pysy istumassa(eikä aina tuenkaan kanssa),ei nouse seisomaan (mutta seisoo kyllä jämäkästi jaloillaan,kun vaan joku pitää kiinni!),eikä ole edes YHTÄÄN hammasta vielä suussa!!!Noh,täytyy lohduttautua,että ihan samoissa mennään kuin siskonsakin ja kummasti hekin on ihan normaaleiksi taaperoiksi yht´äkkiä kasvaneet...
Ai niin,yöunista piti vielä kommentoida,että meillähän on nukuttu ihan mukavasti tähän saakka,mutta viime viikolla kun vaihdettiin Netta korisängystä vihdoin pinnasänkyyn,niin alkoi levottomat yöt...Pinnasänky on samalla paikalla kuin edellinenkin sänky,meidän makkarissa, ja olen parilla unipeitolla yrittänyt sinne iltaisin jonkinlaista "pesää" rakentaa,jotta olisi turvallinen olo isossa sängyssä.Siltikin neiti heräilee yöllä moneen otteeseen itkemään (tai karjumista se oikeastaan on!) eli omat unet on olleet aika katkonaisia viime aikoina...Mutta eihän tuo ole mitään siihen verrattuna,kun täältä lukee kuinka huonosti monilla muilla on nukuttu syntymästä saakka...Eli TSEMPPIÄ täältäkin kaikille unikoululaisille!!!Itse olen monesti miettinyt,menisikö itselläni hermot ,jos tuommoiseen joutuisi mukaan,kun nämäkin yölliset herätykset tuntuvat kurjilta...Oma vikahan se on,että menen myöhään nukkumaan ja sitten aamuyöllä uni on katkonaista ja aamulla taas noustava ajoissa laittamaan isommat tytöt kouluun...
Huh,taisipa tulla aika "omanapainen" sepustus.Kiva,jos joku jaksoi lukea!!
Mukavia syyspäiviä kaikille!
T:Kotiäityli & Netta 8kk 1vko ja risat..
p.s.Kirjoitin tuon viestin eilen illalla joskus klo 23 aikoihin,mutta jostain syystä en saanut sitä tänne palstalle tallennettua.Nyt kuitenkin onnistui ja pakko vielä lisätä tuohon,että viime yö meni oikeastaan vain yhdellä huutokerralla,muuten Netta nukkui hyvin ja sikeästi.
Aktivoitukaahan muutkin ku hävettää täällä itse koko ajan vaan kirjoittaa. :) Mut kirjoitanpa vähän taas ku pieni lepohetki menossa, ku Kallen vaari katsoo Kallea.
Jadmiras: Hienoa, että yö meni ilman heräämistä! Mites se nukuttaminen iltaisin, vieläkö nukutat vaunuihin vai ootko kokeillu pois tästä? Minä haaveilin yhdessä vaiheessa nyt huonejen unien aikaan keinutassuja pinnikseen, ku Kalle nukahtaa kans vaunuihin hetkessä, mut ajattelin, että en viitsi enää tässä vaiheessa ostaa, ku ei kauaa enää pinnis oo käytössä.
Kotiäityli:Hienoa, että osaat ottaa rennosti lapsesi yksilöllisyyden...jokainen ajallaan! Ja ole onnellinen, että Netta ei vielä oo mikään maantiekiitäjä, ku niidenkin perässä on "mukavaa" pysyä. :D Kallella ei mun puolesta oo mikään kiire kävelemään, mut tulihan tuo taaperokärrykin hankittua (tai siis isovanhemmat hankki) ku Kalle alkoi sohvapöydän kans hiissaan ympäriolohuonetta. :) Ja noi Netan ruokamäärät kuulostaa tosi isoilta, että jos hän on vaan sorja tyttö.
Meillä tissitellään vielä jotain 3-4 kertaa päivässä ja yöllä 1-2 kertaa nyt unikoulun ansioista. Oon kyllä joskus miettiny pitäiskö antaa vielä nannii jollakin ruoalla ruokajuomana, ku joinain päivinä ei se tissi maistu. Tai ku ei Kalle malta. Ja jos ollaan kylässä vaikka niin annan aika useesti pullosta maidon. Jos pullosta juo niin juo jonku 20-100ml. (Paitsi eilen veti kaupassa enkkarit, ku pysähdyttiin kahville, niin Kalle veti 180ml maitoo.)
Kakka tulee 1-3 kertaa päivässä. Riippuu päivästä.
Meidän viime yö meni kahdella parin minuutin heräämisellä, jolloin Kalle rauhoittui tutilla ja vedellä ja tassuttelulla hetkessä. Ja puoli viis söi tissin ja kuudelta kans, ku siinä vieressä nukkui, niin kaivoi itse tissin suuhun yöpaidan alta. Ja IHANAA, nyt kun se siinä vieressä pinniksessään nukkuu!
Sain uusia vaippoja eilen ja huomenna ne on kuivia, että pääsee testaan! JEE! :D Mites muiden kestopeppujen elo sujuu? Onko jouduttu lisään imuja ku ikää tullu lisää? Entä miten muiden pottakokeilut etenee? Täällä Kalle ei välitä yhtään potasta... Baby Björnin potta sellainen istuin malli, eikä jotenkin pysy siinä tai osaa istua siinä. Eipä oo kiire.
Amelie ja Kalle...taas... :)
Ollaan oltu tänään kovasti liikkeellä ja Onnin unet päivällä sen mukaiset..eipä juuri malttanut nukkua. Mutta sitkeästi valvoi klo 14-19 vaikka selvästi oli väsynyt. Nyt nukkuukin onneksi jo hyvin rauhallisesti.
Onhan tuo kasvu ja kehitys niin yksilöllistä, itsekin olen huomannut muita äitejä n.9kk ikäisten kans nähdessä, että on niin laidasta laitaan. Joku oli ihan vasta aloittanut kiinteät kun meillä syöty 5kk lähtien, joku jo käveli itse, joku taas ei vielä kontannut ja kaikki kumminkin ihan normaalisti kehittyviä, kukin omaan tahtiansa. Ihanaa, kotiäityli lukea että sinä osaat suhtautua asiaan noin rennosti. =) Musta itsestä tuntui, että meillä vauva-aika oli kamalan lyhyt kun Onni alkoi 6kk+ nousta seisomaan..:/ Tavallaan haikeaa, vaikka uuden oppimisesta oli ja on ylpeä. Nyt tuntuu jo niin isolta pojalta kun mennä touhottaa.
Kakkaamisesta kun kyseltiin, niin meillä oli viikon verran niin että tuli noin 6-8 kakkavaippaa päivässä, kun sitä ennen 1-2. Nyt taas tuntuu vakiintuneen 1-3 kakkaan.
Tänään syötin Onnille pitkästä aikaa kaupungilla valmisruuan ja vitsit ku ois ollu videokamera mukana! Kauheita irvistelyjä ja puistatuksia aina kun lusikallisen laittoi suuhun, ei kyllä menny montaa lusikallista suuhun saakka. Täytyy kai keksiä jotain muuta evästä ens kerralla jos lounasaikaan pitää olla liikenteessä.
Onko kukaan muu vielä miettinyt 1-vuotissynttäreitä kuin minä?? =) Mä oon jo jonkin aikaa miettinyt millaiset synttärit voisi pitää sitten kun vuosi tulee täyteen. Haluaisin että tarjottavat olisi sitten sellaisia joita voisi Onnikin huoletta syödä, ei siis kovin makeita ainakaan ja että kaikki ei toisi jotain joutavaa krääsää lahjaksi, kun niin pieni ei vielä sitä ymmärrä. Mukavaa haaveilla. =)
Mut vielä iltapalalle ja sitten jos kömpisi miehen kainaloon illan päätteeksi.
Omppulin äiti & Onni 9kk+
Terve!
Kotiäityli: Meillä kakataan 0-2 kertaa päivässä. Oikeastaan kerran on se vakio, joskus harvoin jää yhet kakat kokonaan pois ja vastaavasti joskus tuleee sitten kahdet. Meillä myös syö vähän tissiä: n. 3-4 kertaa päivässä ja meille myös sanottiin neuvolassa, että on aika vähän. Oon nyt yrittänyt tarjota useemmin, mutta ei kyllä syö.. Olen myös yrittänyt korviketta tarjota, muttei sekään tunnu maistuvan.. Olisi kyllä kiva tietää, että minkälaisia määriä sieltä tissistä juo, niin osaisi vähän arvioida et tarviiko olla huolissaan vai ei. Sitten mun siskolla on ihan samankokoinen tyttö kun teillä (syntyi siis samana päivänä kun munkin tyttö! =) Serkukset siis täysin saman ikäiset!!) ja niillä neuvolassa ei oltu kyllä hirveen huolissaan. Tosin siskon tyttö liikkuu toooosi paljon. Se alkoi jo 5kk ryömiä ja 6kk kontata ja nousta ylös..
Amelie: Meillä kesän jälkeen on tarttettu kyllä lisäimua enempi kestoihin. Tyttö hikoli kesällä niin paljon, että pissat olivat suht. pieniä. Nyt kun ei enää hikoile, niin johan sitä pissaa tulee! Eli kestovaipat tosi märkiä.. Ei oo kuitenkaan tullut läpi kun laitoin lisäimua vähän. Pottaa me ei olla vieläkään hankittu, joten sen kokeilut jäävät sitten vähän syssymmälle.. =) Olisi kyllä tarkoitus tässä lähiaikoina hankkia!
Muuten meillä ei uutta arjessa.. Paitsi, että jonkun reilu viikon verran on typy päästellyt niin ihmeellisiä ääniä että! Kuullostaa siltä, että puhuisi siansaksaa =) Tulee paljon sanoja, jotka ei tarkoita yhtään mitään ja sitten se ranskalainen "r-äänne" josta jo aiemmin mainitsinkin. Tavujakin vielä tulee, mutta ne on vaihtunut enemmän näihin siansaksa-sanoihin. Kyllä niitä oikeitakin sanoja vielä tulee, mutta kun tyttö lähti ryömimään, niin ne on vähän harventuneet eikä uusia sanoja ole vielä opittu.
Mono ja typy 8kk 3vko
Päätin tulla raportoimaan, kun meilläkin tuo paljon puhuttu unikoulu sitten alkoi! Myöskin hiukan soveltaen. Tietysti sattui niin ikävästi, että juuri kun päätettiin että perjantaina aloitetaan unikoulu niin johan neiti sai jostain nuhan torstaina ! Niin tyypillistä !!! :) Ei viitsi sitten kovin rankkaa koulua pitää, kun toinen on hiukan kipeä. Ei kyllä paljoa nenä vuoda, mutta kuitenkin.
Mies on täällä heräillyt ja on mennyt kai molemmat yöt ihan hyvin ! Hän ei kyllä aamulla yhtään muista kuinka monta kertaa on herätty ja mihin aikaan. Höh, mä kun oon heti aamusta raporttia kärttämässä. No, ei kauheesti varmaan oo valvottu, kun kai sitten muistaisi ja nytkin tuolla juoksee ruohonleikkurin perässä niin eipä kauheen väsyltä tunnu :) Mies on ekaan herätykseen saakka pitänyt pinnasängyssä tyttöä ja sen jälkeen vieressä, jossa on sitten tassutellut kun herää.
Mä oon nukkunut autuaallisesti yläkerrassa korvatulpat korvissa ja viime yönä en herännyt kertaakaan :) Kymmeneltä nukahdin ja puoli kuusi katoin ekan kerran kelloa. Kyllä on ihana olokin!!! Ekana yönä heräilin kyllä vähän väliä ja raottelin tulppia, että kuuluuko mitään. Molempina aamuina oon sitten puoli kuudelta mennyt alakertaan nukkuun ja antanut tissiä kun tyttö herää ja sit on nukuttu vielä ainakin seiskaan. Joten ilman tissiä on nukkunut muuten! Saa nähdä kuinka käy, kun mun vuoro alkaa ens yönä :) Hiukka jänskättää...
Amelie; ei sun kannata niitä keinutassuja ostaa. Meillä tyttö nukahtaa vaunuihin kans ihan tosi nopeesti, mut ei kylläkään sängyn keinutteluun :) Erilainen liike kai.
Meidän kestopepulla on konttaamisen myötä alkanut luotto-Nupsukat falskaamaan :( Nyt ollaankin pidetty enemmän sisävaippa-villis-yhdistelmää :) Pitäis vaan hommata enemmän sisävaippoja... :)
Muuten meille ei kummempia kuulu. Neiti nousee ylös ja ottaa muutamia askeleitakin jo tukien esim. pöytään. Itsekseen seisoskeleekin vahingossa muutamia sekunteja. Konttaamalla pääsee kyllä lujaa. Meidän neidillä on hassu puolittainen karhunkävely-konttausasento eli oikea jalka viipottaa suorana.
Meillä käytetään pääasiassa vielä 68cm vaatteita. Joitain hassuja on jo 74 senttisiäkin käytössä, esim. Lindexin bodyt ja housut.
Tissiä meillä syödään se aamutissi ja sitten noin 5-6 kertaa päivässä. Eli ihan hyvin. Ois kyllä kiva tietää paljonko sieltä kerralla tulee. Mä luulisin, että kyllä lapsi tietää paljonko tissiä juo eikä sitä ainakaan mitenkään pakolla pysty antamaan :) Joten älä sinäkään, Mono, ole huolissasi, eiköhän typysi sieltä tarpeeksi saa. Ja voihan sitä hiukan korviketta vaikka lisäillä ruokiin, jos tuntuu, että kovin vähän juo.
Jepsis ja Hertta 8,5kk
Meillä neiti heräs tänään jo 5.30 eikä sitten enää alkanu uudelleen nukkumaan. Normisti herätään 6.30 ja ekat päikkärit alkaa ennen ysiä. Oon nyt vähän pähkäilly, että antaakko vaiko eikö tuollon aamusta tissiä kun tuntuu että jos olen antanu, niin neiti sitten seuraavana yönä vaatii aikasemmin. Muuten on nukuttu hyvin.
Monella on tosiaan unikoulu menossa. Tsemppiä! Yllättävän äkkiä niitä tuloksia tosiaan alkaa näkymään ja olo itelläki tuntumaan jopa ihmismäiseltä ;)
Tissiä syödään usein päivän aikana. Ei oo tullu koskaan laskettua, mut aina kun neiti haluaa sitä myös saa. Paitsi siis yöllä. Tissimamma sana on jo sellanen, että neiti kilahtaa eikä rauhotu ennenku tissi on suussa. Ja jos haluaa tissiä alkaa hokea mammamammammmaa, en tiiä voiko oikeesti tarkottaa vai onko sattumaa? Samoten käy banaanin kanssa, että sen kun näkee pitää saada myös käteen ja syötäväksi :) Oon myös vähän kiehauttanu porkkanaa, ettei ole ihan kovaa mut ei ihan pehmeääkään ja sitä antanu järsittäväksi. Ja marjoja ja maissinaksuja ja riisikakkuja ja mitä millonki. Neiti on kyllä jo melkonen minä ite persoona :) Ja pukeminen on yhtä tuskaa ollu jo muutaman viikon! Peilin eteen laitan seisomaan, niin siinä saa vaipan jotenkuten päälle. Vaatteiden pukeminen onkin sitten jo ihan toinen juttu.
Kakkaa 2-5 kertaa päivässä ja 3/4 menee pottaan. Pottaan pissaakin aika ahkerasti, että yks päivä meni sama vaippa aamupäikkäreiden jälkeen iltaan. Tuurillahan tuossa on iso osuus, mutta tuntu kyllä kivalta kun aina oli kuiva vaippa ja lirut tuli pottaan. Vaippoina on edelleen bumGeniukset, mutta oon ommellu sivutarrallisia sisä ja taskuvaippoja ja kutonu muutamat villikset, joita nyt enenevässä määrin käytetään. Helpompi potallekki mennessä, kun nuo sivutarralliset voi vetää jalasta ku pikkarit.
Vaatteet on 68-80 senttisiä. Jotku 68 bodyt menee vielä ja jatkopala on ehoton, mut jotku bodyt menny pieneksi jo aikaa sitten. Ja jotku 80 senttiset on ihan passeleita. Enimmäkseen vaatteet taitaa olla 74 senttisiä. Oon parit housut ommellu itekki ja ostin villakangasta, josta teen villahaalarin ja parit villikset ja miehelle kalsarit :)
Neiti tuntuu kyllä olevan ikiliikkuja, koskaan ei paikallaan ole. Kyläpaikassa pari viikkoa sitten kokeili taaperokärryä ja kyllä lujaa vilisti ympäri kämppää kunhan joku kävi kääntelemässä. Itsekseen tykkää touhuta paljon ja syö kaiken minkä irti saa. Aukoo keittiön ja muutkin laatikot ja niitä tyhjentelee. Lapsilukot on ollu hankittuna jo jonku aikaa, muttei niitä vielä oo paikalleen saatu. Mutta kun alalaatikoissa ei mitään vaarallista ole, niin siinä penkokoon :)
Nyt alkaa mammattelu ja kätinä, taitaa päikkäriaika lähentyä, joten tulen kommentoimaan myöhemmin tai sitten kunhan jaksan... Mies lähti jo raksahommiin
Jadmirakselle onnea työpaikasta! Ja tsemiä asunnon saantiin! Tosi hyvältä kuulostaa ja kiva että miehenkin kanssa ootte saanu asioita selvitettyä. Tosi hurjaa tosiaan, että nuo lomat meillä alkaa jo loppumaan.. Mulla alkaa kohta "kitukuukaudet" kun töihin menen 1.2.10 eli tosiaan nuo 3kk saan tosi vähän rahaa. Onneksi oon nyt saanu vähän säästettyä ja vähällä tarvittaessa pärjää. Miehen rahoihin en halua kajota vaikka kyllä se antais jos vaan pyytäisin.
Omppulin äitille onnittelut onnistuneesta ultrasta! Ja Fannille kans! Tosi hurjalta tuntuu, että teille on jo tulossa perheenlisäystä, kun minusta tuntuu että tuo neiti on vielä niin vauva etten osaa ees ajatella vielä tuommosia ;) Mites Tiitinen? Ei oo aikoihin kuulunu ja teilläkin eikö ollu vauvakuumetta ilmassa? Ja tsempit muillekin kuumeilijoille. Minä kuumeilen siitä talosta ja kovasti suunnittelen kaikkea. Sisustussuunnittelijaankin jo oon yhteydessä ollu :) Mut se on vasta ens kevään juttuja...
Hampaita on yhteensä neljä. Todistettavasti ylhäälläkin kaksi, kun neiti yks päivä pääsi jyrsimään sohvapöytää ja kaks kivaa koloa on nyt siinä :(
Kiva lukea Marlenestakin pitkästä aikaa. Ja onnittelut pottapissoista :) Kovasti lisää innostusta, kun huomaa että jotain tulostakin siitä istuttamisesta on. Ja toivottavasti esikoisen kans alkais jo pikkuhiljaa helpottaa.
Tuota rrr ääntelyä ja päristelyä tulee meidänkin neidillä ja tavuja. Appiukko meinaskin, että ostaa tytölle auton :)
Soseista, että oon jo jonku aikaa tehny neidille aika karkeaa ruokaa, kun tuntu ettei enää mössöä syöny. Nyt jyrskyttää ja on jotenkin mukavamman näköistäkin eväs. Annoskootkin on vähän isontunu. Ja ite tosiaan haluais syödä. Oon antanu sitä banaania ja juureksia, mut aatellu että jos potut jättäis lohkoiksi että miten sitä sitten tykkäis syödä.
Synttäreitä en vielä mieti enkä kyllä haluakaan, kun menen heti niiden jälkeen töihin.
Pitää muskariin 10min päästä ja vielä yökkärissä kökin. Neitikin pitää vielä herättää, oon kyllä kahen vaiheilla lähteäkkö vaiko eikö, mut viime viikollakin jäi välistä. Rytmit muuttunu viimesten viikkojen aikaan ihan ettei enää tämä 9 aika passaa ollenkaan :(
Mukavaa viikkoa kaikille ja makoisia unia! ;)
Hömppä
Laitoin Emman tuonne pinnikseen, saa nähdä kuin käy, nukahtaako sinne. Pari viikkoa on nukutettu päikyille rattaisiin, kun ei jakseta ravata tuolla makkarissa laittamassa neitiä vaaka-asentoon, nukahtaminen siis tooosi vaikeeta. Kumma kyllä yöunille nukahtaa edelleen alle muutamassa minuutissa, mutta päikkäreille ei vaan meinaa rauhoittua kun touhottaa niin sängyssään :)
Joku aiemmin kyselikin että miten nukahtaa niin Emma tosiaan nukahtaa ihan itsekseen omaan sänkyyn, missään nimessä huoneessa ei saa olla ketään saatikka kukaan saisi häneen koskea (emmahan taputeltiin uneen pyllystä ja selästä 3-6kk iässä, mutta eipä sitä enää anna tehdä) :)
Bumgenius on meillä edelleen luottovaippa päivisin ja omilla imuilla vaihtoväli 2-3h. Pitempäänkin ehkä menisi, mutta noin suurin piirtein vaihdan vaippaa. Nupsukka AIO:ssa on lisäumina bamboo doubler ja hamppuimu ja siinä myös sama vaihtoväli. Hyvin pelittää sekin vaippa ja ah niitä ihania kuoseja ;) Öisin ei olla pariin kk kestoiltu kun Emma alkoi öisin pissata enemmän (eli syömään öisin enemmän). Nyt tilasin 4kpl lisää bamboo doublereita ja aattelin taas kokeilla bummaria yöksi parin bamboon kanssa.
Ei tuo neiti taida tuonne nukahtaa höh. Laitan siis vaunuihin...
Emma nukahti vaunuihin...
Mitäs muuta olitte kyselleet? Hmmm..
Synttäreitä en ole minäkään miettinyt. En edes halua ajatella, että meidän vauva voi täyttää 1v joskus :) Joulua olen kyllä jo kovasti miettinyt :D
Tissiä Emma syö 5 kertaa päivässä ja kerran lisäksi yöllä 5-6 aikaan. En ymmärrä miten ihmeessä teidän muiden vauvat voi syödä vielä noin monta kertaa päivässä tissiä kun perään kirjoitatte kuinka järkkyjä annoksia soseitakin menee ;) Emmalle ei voi antaa yhtään ylimääräistä tissiä kun hädin tuskin nytkään niitä soseita syö kun tissiä syödään aina ruuan jälkeen 5 kertaa päivässä :)
Emma nousee jo taitavasti polvilleen joka paikkaan, aluksi kun sekin oli niin kamalan huteraa ja mentiin aina mukkelis makkelis. Nyt se on jo sellaista varmempaa. Seisomaan neiti nousee ainoastaan, jos minä makaan lattialla pötköttämässä niin mua vasten. Vaikkakin edelleen asento on "toinen jalka länteen ja toinen itään ja varpaillaan" ;)
Hömpän neiti ainakin tunnistaa sanan "tissiä". Täällä myös. Emmalle kun sanoo että mennäänkö tissuttelemaan tai haluatko tissiä niin heti alkaa huulten ja kielen lumpsutus :)
Nyt kun Emma vielä on mun perääni kauheasti, konttaa vaan ja seuraa mua ja haluaa olla sylissä niin tuntuu että haluaisi myös olla tissi suussa koko ajan! Ihan koko ajan lumpsuttelee kieltään ja huuliaan mun sylissä ja nuuskuttelee paitaa jne. Äidin mammari
Piti tulla kommentoimaan, toivottavasti muistan kaikki jutut, mitkä mielessä oli :-)
Jadmirakselle onnea työpaikasta ja toivottavasti se asuntoasia järjestyy. Ja mukava kuulla, että miehen kanssa sujuu paremmin.
Kotiäityli; teillä tosiaan on liikkeellelähtö vielä "jäissä", mutta eiköhän se siitä. Kukin ajallaan. Meillä tuo keskimmäinen typy oli niin tosi pieni ja laiha. On vieläkin. Katsoin hänen neuvolakortista että 8,5 kk oli ollu 69 cm ja 7300 g eli suurinpiirtein samoissa kun teidän neiti. Siitä joskus ohimennen oon kirjottanu, että ahdisti se neuvolan "vahtaaminen". Neiti on hoikka vieläkin, ja aineenvaihdunta toimii. Edelleen 4 vuotiaana kakkaa 4-5 krt päivässä. Vauvana sitä tavaraa tuli ulos kuin suorana putkena eli ainakin se 8 krt / vrk.
Meillä siis kakataan jotain 4 kertaa päivässä ja pottaan osuu useasti, varsinkin aamuisin ja ruoan jälkeen.
Vaatteista on käytössä 74 cm ja jotkut 80 cm. Mutta se äitiyspakkauksen toppahaalari 68 cm on just sopiva. Ja mä tykkään siitä haalarista tosi paljon, on lämmin ja helppo pukea.
Tyttö on alkanut taputtaa :-) Ihana kun se istuu ja hymyssä suin taputtelee. Ja sitten kun huomaa, että muut ilahtuu siitä, niin jatkaa vaan entistä kiivaammin. Sitten hän myös karkaa sitteristä ja pääsee varmaan syöttötuolistakin pois, eli ei voi jättää oikein mihinkään enää. Konttaakin jo niin kovalla vauhdilla, seisoo tukevasti yhdellä kädellä kiinni pitäen ja osaa "laskeutuakin". Ei pahempia kolhuja ole vielä tullut.
sanoja ei sen kummemmin tuu, omaa jutteluaan lähinnä. Ymmärrys kyllä on kasvanut.
Unikouluasiaa: tosi monella onkin jonkin sortin "koulutus" menossa. Me ollaan pysytty myös siis yösyönneistä erossa, mutta nykyään on kyllä heräillyt öisin pariin kertaan. Vauva on meidän huoneessa ja pinnis on ihan sängyssä kiinni, niin siitä pinnojen välistä oon tassutellu ja keinutellu sänkyä, siihen sitten rauhoittuu. Tuo seisominen on vaan niin "in", että ihan unenpöpperöisenä nousee pinnoja vasten seisomaan.
Aamuviideltä edelleen annan aamutissiä ja otan sitten viereen nukkumaan. kuulostaa Amelien ja Jepsiksen kanssa tilanne siis todella samalta! Raisalle tsemppiä, mites on mennyt?
Synttäreistä... ei oo vielä mietitty, kotona pidetään pienet kemut perhepiirissä varmaan.
Äitiysloma mullakin loppuu ensi viikolla! Töihin palaan ensi syksynä ja hoitopaikaakin ollaan jo kyselty samasta paikasta missä keskimmäinenkin on/oli.
Muokkaus:
Meille sattui HIRVEÄ juttu: vauva siis pistelee suuhunsa Kaiken! konntaili maassa ja ihmettelin, että jotain punaista on suupielissä, arvelin että imeskelee taas siskojen jotain kynää ja työnsin sormen suuhun. Siellä olikin semmoinen aikuisen kynnen kokoinen LASINSIRU, joka oli tehnyt viiltoja tytön suuhun ja punainen väri oli siis verta!! Onneksi sain pois, eikä ehtinyt nielasta eikä ehtinyt pahempaa jälkeä tehdä :-( Viime viikolla esikoinen hajotti lasiesineen, imuroin silloin huolella ja sen jälkeen on imuroitu ainakin kolme kertaa. Joku siru oli ilmeisesti jäänyt ehkä matonhapsuun? Ja tietysti tuo vauva sen sitten löysi :( kyllä oli paha fiilis meillä kaikilla. Mutta onni onnettomuudessa, ettei mitään kuitenkaan käynyt!
T. Jaffa
Meidän pojalla oli 8 kk neuvola ja mitat oli 9675 g ja 72,5 cm, täysin samanpituinen kuin veljensä samanikäisenä, mut melki kilon painavempi :)
Yöt menee nykyään aikaslailla sillä yhellä syötöllä, koskahan senkin sais pois, mut tuntuu et nälkänen on!?! Kun aamullakin NIIN hirvee nälkä aina ettei malta oottaa, et äiti vie hetken huilaa ;)
Päiväunet on nyt nukuttu parina päivänä vain kahdet noin kahden tunnin unet eli ihan jees, kun tuntu jo et piti olla kokoajan nukuttelemassa.. huoh.
Nyt ei oikein kerkee muuta kuin että palailen kommentoinnilla myöhemmin, vaik illal.. nyt päiväkahville!
Muok.
Jaffa: Onneks kaikki ok, et ei käynyt pahemmin! Varmaan HIRVEE tunne, kauheeta!
Emmuli ja poitsu 8 kk
Pinoudumpa taas minäkin täältä arjen pyörityksen lomasta.
Aina silloin tällöin käyn lukemassa, mutta kun tuo kirjautuminen on jotenkin niin vaikeaa...mikään ei onnistu pikaisesti.
Meilläkin oli neuvola tällä viikolla, melkein unohdin. Onneksi oltiin kauppareisulla (ettei kotona yökkärit päällä) kun muistin, ihan nolona sitten mentiin ilman kortteja ym. muuta. Toisaalta nuo käynnit ovat olleet aikas turhia, paitsi tietysti rokotukset. Kyllä sen silmämääräisesti huomaa että neiti menee täysin 0 käyrällä niin pituuden kuin painonkin suhteen. Ja niin olikin, pituus 72,2cm ja paino 8900g.
Hampaita ei meilläkään ole, mutta ikenet kyllä ovat aikas kutiavaiset ja turpeat joten varmaan aika pian tulee joku tirri esiin. =D
Meillä nukutaan omaan sänkyyn, sinne vien joko nukkuvana tai sitten hereillä. Kun on masu täynnä maitoa ja vaippa kuiva niin tytöllä ei ole mitään "valittamisen" aihetta ja on ilmeisesti seurustelu kiintiö aina täynnä ja haluaa oman rauhan.
Esikon kannssa herättiin yksi vuotiaaksi kerran yössä ja nukuttaminen oli todella hankalaa, vieläkin hiihtää useamman kerran illassa (on jo 9v) ja nukahtaminen on tosi vaikeeta. Muiden muksujen kanssa en sitten koskaan aloittanut tuota rumbaa... eikä meillä ole saanut yö palveluita kuin max. 2kk, ja se on kyllä jännä että muut pienet (paitsi esikko) ovatkin itse lopettaneet yö syönnit n.5viikon ikäisinä,,, poikkeus öitäkin tietysti on ollut ja silloin olen imettänyt. Mutta meillä kyllä nukutaan ja kaikki omissa sängyissä...siitä en suostu edes neuvottelemaan =D En tiedä miten jaksaisin jos meillä ei nukuttaisi, nytkin tuntuu että väsyn kovin ja on pinna välillä todella kireällä. Mutta mua lohdutti yhden suurperheen vahempien sanat (niillä tais olla viisi lasta)...- uusi päivä on helpompi kuin edellinen. Ja niinhän se on muksut kasvaa ja kehittyy.
Tuo unikoulu vaatii kyllä pinnaa, hattua nostan teille kaikille jotka sitä pidätte. Ja kyllä tähän maahan itkua mahtuu, mutta se kestääkö äiti sitä kuunella onkin sitten eri juttu. TSEMPPIÄ!
Tästähän tuli taas romaani...nyt menen pelastamaan isoveikan legot, pikku neiti lähti vauhdilla kun hoksasi huoneen oven olevan auki...ei näy enään kuin jalkapohjat...tais tulla 8kk uusi vautiennätys =D
Mukavaa päivää kaikille
JB72 kera pesueen