*¤*¤* TAMMIVAUVOJEN LOKAKUU *¤*¤*
Kommentit (62)
vierähän taas ku Pietarin possua, ei hetken lepua meinaa olla. Pistin flikan soffalle isänsä vierehen töllöstä jalkkista vahtaamahan, jotta saan hetken naputtaa. Päivällä ja ehtoommallaki ravasin keskimmääsen (4v) kans ensi neuvvolas ja sitte lääkäris. Ku sille tuli maanataina kummallista ihottumaa, joka levis joka päivä lisää eikä mullollu mitää hajua mitä vois olla. No terkkari sitte epääli (muttei uskaltanu varmaksi sanua), jotta sillon ny parvorokko. Kellää ei meillä ennen oo ollu, mutta nyppä tuli tuoki sitte nähtyä. Saas nähärä tulooko muillekki syysloman jäläkihin sitte...
Meillä ei ny oo mitää uutta. Tissiä vissihin harvennetahan ja siirrytähän juomahan korvikesta ainaki osaksi. Kauan tätä imetystä onki jatkunu, nyt tuli pisin. Flikka yrittää kurkotella leluja vähä kauempaaki ja istumisesta meinaa konttausasentohon siirtyä siinä kurkotelles. Ja ehtoon mittahan tuli meilläki yhyren kerran 'äi-ti'. Vahinko soli, josei rupia usiempahan kertahan toistumahan.
Mä kävin kurkkaamas Katjalah:in blokia ja hoksasim mä sieltä toisenki blokkaajan (sut on tunnistettu =P). Mua ei innosta oman tekeminen (jos tekisin niin käsitöistä se kumminki olis, ja mukuloosta), mutta luen kyllä muitten omia.
Jaffalle halauksen tynkää, meillä flikka ei viä oo muovinpalaa kummempaa suuhunsa pistäny, muut onki sitte tunkenu suklaata (voi mitä herkkua!!!), sipsiä ja ranskalaasen palaa toisen puolesta. Isoompien 2v ja 9v (kuvitelkaa ny, 9v!!!) suolistos on sitte vaeltanu pieniä leekojaki, eikä oo eres pitkä...
Mutta pitääs saara nuo lomalaaset oikooseksi, ku olis huomenna aamusta tekemistä.
Voikaa hyvin ja nauttikaa pirteestä syysilimoosta!
Äitee ja Juulia melekee 9kk
Yli 3 päivää oli kuumetta 39-40 astetta ja epäilinkin ensin vauvarokkoa, kun ei tuo neiti oikin itkeskellyt. Toissayönä sitten alkoi 2.30 itkut ja sitä jatkui aamuun asti vähän väliä. Soitin heti aamusta terkkariin josta sanottiin "ei oota". Syyslomaviikon takia ei saa lääkäreille aikaa, tervetuloa jonottamaan tuntikausiksi päivystykseen. Soitin sitten yksityiselle, joka on onneksi tuossa parin kilsan päässä, kun eihän mullakaan ole enää autoa päivisin käytössä. Aika saatiin heti tunnin päähän ja molemmissa korvissa tulehdus, toisessa korvassa märkääkin. Neiti sai sitten eilen antibiootit ja Pronaxenia ja nukkui heti 2,5h, valvoi tunnin ja nukkui vielä 1,5h.
Yön neiti nukkui hyvin klo 7 asti. Sitten alkoi ihan lohduton huuto ja annoin panadolia. Ei sitten niin mitään vaikutusta :( Neiti vaan huusi ja huusi. Annoin pronaxenia ja nyt neiti simahti onneksi takaisin. Reppana oli ihan väsynyt.
Emmakin noukkii lattialta pinsettiotteella, mutta yleensä vain keittössä pöydän alla kuivuneita leivänpaloja.
Saas nähdä päästäiskö me tänään vihosta ja viimein leikkipuistoon. Ihan säälittää tuo esikoinen kun ei ole ulos päässyt. Muumit on vaan pyörineet DVD:llä äidin kanniskellessa Emmaa :)
MiaMik ja Emma 8,5kk+
No niin, nyt on meillä neljä unikouluyötä iskän johdolla takana päin. Viime yö oli ensimmäinen, jolloin neiti ei käytännössä herännyt - itkeskeli pariin otteeseen minuutin, mutta nukahti itsekseen. Olen koputellut puuta, mutta josko tämä meilläkin tästä lähtisi parempaan suuntaan :)
Me ollaan tehty niin, että minä olen nukkunut isosiskon huoneessa ja pikku neiti on ollut iskän kanssa kahdestaan makkarissa. Sovittiin, että minä menen sinne aikaisintaan viideltä aamuyöstä imettämään, ja nyt kahtena aamuna on tarvinnut mennä vastan kuuden maissa :) Sitkeä sissi meidän neiti on, ensimmäiset yöt karjui kuin jalopeura vähän väliä tuijottaen isäänsä pistävästi silmiin pinniksen reunan yli, ja vieläkin jos pikkusormen saisi, veisi taatusti koko käden ;)
Toivon niin kovin, että nyt päästäisiin meilläkin järkeviin yöuniin. Toki varmasti tulee kausia, jolloin yöheräilyä on enemmän tai vähemmän, mutta kun pääsisi edes siitä tissiin takertumisesta kokonaan pois! Vielä katsellaan useampia öitä tällä kaavalla ennen kuin minä uskallan mennä maitohajuineni makkariin.
Kysymys teille, joilla on vanhempia lapsia: missä iässä teidän lapset on alkaneet jättää päikkäreitä pois? Meidän 2,5-vuotias tinttarella on alkanut tapella päiväunia vastaan ihan olan takaa viime aikoina. Selkeästi hän on väsynyt, mutta ei halua käydä nukkumaan. Toki hän menee sänkyynsä, kun sinne vie, mutta ei yksinkertaisesti käy nukkumaan. Uhmaikä on viime aikona ottanut aimo harppauksen eteenpäin, joten luulen että se liittyy siihenkin, että hän haluaa näyttää omaa tahtoaan (kyseessä on erittäin temperamenttinen ja itsepäinen tyttö), mutta missä iässä suurin piirtein päikkärit jäävät yleensä pois?
Meidän pieni tammikuinen neiti seisoi tänään ensimmäisen kerran ilman tukea :) Hetken vain, mutta kuitenkin! Taaperokärryt otettiin esille viime viikolla, ja voi mahdoton sitä riemua, kun häntä niiden avulla kävelyttää!
Raisa ja Niiskuneiti ylihuomenna 9 kk
Onnea Raisallekin lupaavasti alkaneesta unikoulusta / yösyönnin lopettamisesta.
Meillä joo yösyönnit loppui, mutta neiti on oikea YÖSEISOJA!!! Siis en tiedä mitä nyt pitäisi tehdä, kun öisin nousee aina seisomaan ja välillä onnistuu kyllä ihan hyvin kaataa hänet takaisin vaakatasoon ja nukahtaa sitten helpostikin. MUTTA muutamaan kertaan on ollut ihan virkeä ja sitten onkin mennyt nukahtamisessa se pari tuntia... aina vaan kampeaa pystyyn.
Yöt eivät siis mene ilman herätyksiä, mutta parhaimmillaan yhden kerran herää kolmen/neljän aikaan ja nukahtaa uudelleen ja sitten puoli kuusi otan viereen.
Raisa: meidän kaksi ekaa on nukkuneet päikkärit kyllä pitkään. Esikoinen vielä 5 vuotiaana nukkui joka päivä ja eskarivuonnakin vielä kolme kertaa viikossa, nyt koululaisenakin nukkuu joskus viikonloppuisin. Kakkonen on nyt neljä ja alkanut nyt jättää päiväunia pois. Sekin on niin lapsikohtaista, kyllä olen myös kuullut että kaksivuotiaana päiväunet jäisi pois.
Katjalah: mites imetys nyt sujuu? Mäkin mietin tota hammasjuttua.. meillä ei hampaita vielä kyllä olekaan, mutta kuinka yleistä on että purevat??
Jee, me lähetään parin viikon päästä Etelän Aurinkoon koko porukka :-)
Missä kaikki, kun on niin hiljaista??
T. Jaffa
kun niin hiljaselta näyttää.
Lueskellu taasen oon, mut ei mitää muistii enää mist ootte höpistelly... Hmm...
PÄIKKÄREISTÄ
Meiän esikoinen lopetti ne kokonaa 2v aina kotona ollessaan. Tosin kävi siihen mailman aikaa viä hoidos ja siel ne oli pakolliset. Ja sen kyllä huomas sitte iltaunissa. Sama kun nytteki (4v): jos vartinki antaa päiväl koisii ni yöunet siirtyy min. 1,5h eteenpäi, ei kiitos äiti sanoo :) Toki hänest huomaa et päiväl on uni jossai kohtaa ja viirottaa mut yksin heidän kans ollessa en anna nukkua kun en muute pääsis ikin suihkuu. Siis jollei menisivät ajois nukkuma illal.
RUOKA
meil ollaa jo jonku aikaa syöty samaa puuroo ku muutki ja purkkiruuasta menee niitä isoja purkkeja, 8kk. Palasia oikee himoitaa ja ollaanki jo syöty kaikki samojaki ruokia. Leipä on suurta herkkua ja varsinki jos siihen on sipastu voita päälle ;) Aamul ja illal siis puuroo noin desi, lounaaks puolikas 8kk purkki, välipalaks purkki hedelmää ja päivälliseks puolikas purkki "vauvan ruokaa", siis sosetta. Siitä ei tuo nii enää välitä.
Nanii juodaa ruuan pääl pullost. Jahka iskä sais etsittyy sielt toispuolt Suomee niit nokkia et voitas ottaa enempi nokkiksii käyttöö. Mukistaki tuo jo hörppii kauniisti.
LIIKKUMINEN
ryömitää ihan viheliäästi pisin huushollia ja välil ollaa pylly pystys :) Pari päivää sitte alko kiipeilemää mun lahjetta pisi seisomaa ja sitä pitäs ny jatkuvasti ol harjottelemas, sekä kävelyttämistä uudellee ja uudellee, voi selkää!
ESIKOINEN
joku toivoi sen jo laantuneen... kiitos siitä. Mut taitaa ol turha toivo. Tänää viimeks itkin ku en tiedä enää mis oon tehny väärin vai kuka on tehny ja miks meil pitää ol tollane temperamentikko ku äitinsäki, se ei oo hyvä yhdistelmä. Jatkuvasti toisten kiusaamista, tönimistä yms, kylässä käyttäytyy ku tynnyris kasvanu apina ja koto sit pitää retuuttaa koiraa tai pikkuveljee ohimenne joka välis. Mä oon niin loppu sen pojan kans, et en tiä kauanko viä jaksan vai onko pakko lähtee sittenki töihi...
Mut nyt hän on kerhos ja pienempi nukkuu joten läksyjen kimppuun hetkiseksi vielä. Saitko JADMIRAS sen asunnon?
Ai nii, torstaina käytetää viimenen vellipurkki ja mies tulee kotii. Mikä tarkottaa et meil pitäs alkaa opettelee kans nukkuu ilman sitä yösyömistä... Peukkuja et saadaa yhtä hyvii tuloksii ku teiltä oon kuullu.!
Marlene ja pojat (9kk ja 4v)
En viittis aloittaa tätä viestiä taas samoin kuin aina:eli että jo monta päivää on pitänyt tulla tänne kirjoittamaan...Huoh! Aloitinpa taas!!
Meillä Netta on osannut nyt istua ilman tukea jo reilun viikon!! Oikein tukevasti ja suoraselkäisenä istuu,harvemmin edes kellahtaa enää nurin.En tiedä,ehkä teillä muilla vauvat ovat istuneet jo kauankin,mutta meillä tuo on niin iloinen asia sitten viime neuvolakäynnin!!Samoin Netta peruuttaa lattialla ja kummasti liikkuu lelujen perässä,vaikkei varsinaisesti vielä ryömikään.Mikähän lie tuo tytön liikkumatyyli!!?? Reilun viikon päästähän meillä on se painokontrolli neuvolassa ja sinne on onneksi nyt vietävänä noita iloisia uutisia ton liikkumisen suhteen. Ja muutenkin tuo tyttö on niin iloinen ja hyväntuulinen nykyään!
Hampaita Netalla ei edelleenkään ole,mutta hyvin mutustaa jo kokkareistakin ruokaa.
Yöt sujuvat taas mukavasti,nukkuu klo 20-06.30/07.Kerran tai pari herää itkeskelemään,mutta nukahtaa heti saatuaan tutin suuhun.Tissiä haluaa sitten HETI aamulla herättyään ja sitten voikin jo päivät kujertelut alkaa...Aamupäivällä Netta nukkuu n. 1/2-tunnin unet,iltapäivällä sitten n. 2h:n päiväunet ulkona.Nehän on oikein luksusta nykyään,kun vielä alkusyksystäkin meillä nukuttiin niitä 30-40 min. unia pitkin päivää...
Isot siskot on jättäneet päiväunet pois seuraavasti: esikoinen eskariin mentyään,kun siellä ei oikein saanut nukuttua,kun oli vaan patjat lattialla lepohetkellä.Unet tosin olisi tarvinnut vielä tuolloinkin!!Keskimmäinen jätti pois joskus 3-4 vuotiaana,kun meillä iltaisin ei ruvennut nukkumaan ennen klo 23.Eli oli silloin perhepäivähoidossa ja ihana hoitaja ymmärsi asian ja laittoi tytön toiseen huoneeseen kuuntelemaan satukasetteja,kun muut nukkuivat. Ja tosiaan,tuo tyttö on pärjännyt ilman päikkäreitä jo tuon ikäisenä!
MARLENELLE tsemppiä haastavan esikoisen kanssa!! Meillä esikoinen on ollut tosi tempperamenttinen leijonalapsi(horoskoopiltaan siis) jo 1-vuotiaasta asti.Tänä syksynä tuo on helpottanut ja tuntuu ihan kummalliselta,kun ei tarvi joka asiasta riidellä ja väitellä tytön kanssa.Tosin pianhan meillä alkaa sitten se murkkuikä(tyttö nyt 10v)...Mutta näihin vuosiin on paljon mahtunut itkua ja epätoivoa,että miten tuon tytön kanssa toimitaan!!Meillä tosin kylässä,päiväkodissa ja koulussa käyttäytynyt aina mallikelpoisesti,etteivät meinaa oikein uskoa,kun kerron,millaista "painajaista" meillä on kotona...Mutta juuri nyt tuntuu ihanalta,kun tyttö hillitsee kiukkuaan ja huomaa sen itsekin,että asiat sujuu paljon mukavammin ilman huutoa ja raivoa!! Ja kyllä;meillä on kokeiltu kaikenmaailman arestit ja rangaistukset ja palkitsemistaulukot jne...
Ei vaan! Nyt Netta heräsi päikkäreiltä ja esikoinen tarvii apua kieliläksyjen kanssa.
T: kotiäityli + tyttötrio(10v, 7v, 8,5kk)
Piti tulla jotain rustaamaan, kun on ollut hiljaisemman puoleista täällä.. "unikoulu" on sujunut oikein mallikkaasti, ainoastaan "allergia-öinä" herää useammin. Eli 1-2 kertaa on meillä nyt vakio heräämiset. Menee nukkumaan 19.30 ja eka herätys on n.23.00, jollon ite meen nukkumaan (typy siis aika herkkäuninen, auttaisi varmaan siirtää omaan huoneeseen, mutta se on tällä hetkellä aika iso projekti) ja toka herätys on joskus 03.00-04.00. Toisinaan ei oo tota ekaa herätystä lainkaan. Sitten tyttö herää n. 06.30. Kun mainitsin "allergia-yöt", niin osittain tytön yöheräilythän johtuvat toistaiseksi selvittämättömästä allergiasta. Eli välillä on posket ja pepun suu tosi punaiset ja tulee selkeesti kipeitä pieruja. Neuvolassa silloin laittoi lähetteen allergia-sairaalaan, mutta sieltä ei ole vielä kuulunut mitään. Itse olen välillä tosi epätoivoinen kun en tiedä mitkä kaikki sitä allergiaa oikeen aiheuttaa!! Ekaksi huomasin sen kauran, sitten olen epäillyt myös tomaattia ja paprikaa, myöskin maito-allergian mahdollisuuksia on ja nyt uusimmat epäilyt ovat tattari ja ruusunmarja. Mä en siis ollenkaan tiedä enää mistään mitään! Ja haluis tähän saada vähän selvyyttä etten toimi ihan väärin. Ja just kun oireet helpottaa ja tulee itelle parempi mieli ja ajattelee että tyttö on siedättämällä sopeutunut, niin sitten taaaas tulee jotain! =( Sori nyt vuodatus, mutta tää alkaa olee aika rankkaa kun ei tiedä mistään mitään eikä ole saanut hyviä neuvoja että miten tulisi toimia. Ja ei halua katsoa kun toinen kärsii.
Sitten taidoista: Eli hirveästi ei ole mitään uutta, mutta tytön spagetti-jalat ovat kyllä ryömimisen myötä hurjasti vahvistuneet. Eli ryömii ja menee konttaus asentoon, mutta ei vielä konttaa. Sitten puhuu edelleenkin siansaksaa vähän ranskalaisella aksentilla! =) Ja sitä juttua kyllä piisaa. Välillä kyllä puhuu joitain sanoja ja välillä siansaksa kuullostaa esim. tältä: kauppakauppakauppa.. Eli parissa viikossa ei ole mitään muutoksia tullut. Hampaitakin edelleen vain se kaksi tuolla alhaalla. Ollut nyt jo kaksi kuukautta.
No nyt tuli aika omanapaista, mutta menköön tän kerran.
-Mono ja Typy ihan just 9kk
Itse pian viisi vuotta asian kanssa painineena ymmärrän täysin tunteesi... Tulen paremmalla ajalla taas kommentoimaan tätä "lempiaihettani". Nyt on mentävä.
Niiiiiiin tuttua tosiaan tuo - sitä kuvittelee löytäneensä jotain ja sitten taas oireet pukkaavat päälle. Tuskastuttavaa. Eikä asiaa yhtään helpota se, että tietää YLEENSÄ iän tuovan helpotusta. Meillä ikää allergikolla kohta se viisi vuotta ja siis ei YHTÄÄN (kauraa lukuunottamatta) olla saatu uusia aineksia kolmeen vuoteen käyttöön.
TOIVOTAAN ETTÄ TEILLÄ OLISI PAREMPI ONNI ASIAN KANSSA JA AIKA TUO PIAN HELPOTUKSEN!
Pakko rientää....
Neidille nousi illalla kuume ja viime yö meni valvoessa.. Viiden maissa nukahti tissi suussa ja haräsi 8 kun vaihdoin asentoa. En tiiä menikö nyt pyllylleen nuo yösyötöt sen takia, että imetin jo puolen yön maissa, mutten keksiny muutakaan tapaa rauhottaa tyttöä. Oltiin mun vanhemmilla yötä, eikä tietenkään mitään lääkettä ollu antaa :( Ja nukuttiin 3 istuttavalla nahkasohvalla kahestaan, joten vähän meinaa selässä tuntua.. Oli kyllä matkasänkykin, muttei neiti siinä voinu olla ollenkaan. Tosi räkänen ja kuumeinen, keltasta paksua räkää valuu koko ajan. Onneksi päivällä nukku pihalla 5 tuntia, mikä autto tosi paljon tuohon räkäsyyteen ja kuumeeseen jonku aikaa ja nyt tunnin verran nukkunu sisällä vaunuissa. Syönytkään ei ole tänään juuri mitään vaan roikkunu tississä.
Nyt pysyy pidempiä aikoja seisaallaan ilman tukea. Sillon kun 8kk tuli täyteen huomasin sattumalta, että muutamia sekunteja seiso ja nyt huomasin, että seisoo jopa puoli minuuttiakin ilman tukea ja siitä tosi nätisti osaa laskeutuakin itsekseen.
Ootteko miettineet isänpäivälahjaa? Lupasin miehelle ommella villahousut, mut haluaisin jotain muutakin antaa/tehdä.. Ideoita? Viime vuonna annoin sen tulevan isän selviytymispakkauksen, johon laitoin kaikkea mitä mieleen tuli.
Jaksuja kaikille! En nyt enää muista mitä piti kommentoida, mut ehkä mä joskus toiste jotain sitten kommentoin. Nyt pitää käydä lyömässä villikset lanoliiniin.
Hömppä ja neiti ens viikolla 9kk
Ollut taas kaikenlaista, autokoulua ja inssinkin pääsin tänään läpi. :) Sitten ollaan käyty katso
Ollut taas kaikenlaista, autokoulua ja inssinkin pääsin tänään läpi. :) Sitten ollaan käyty katsomassa asuntoja. En sitten ottanut sitä, jota kerroin olevani menossa katsomaan. Ehkä oli vähän turhan kallis kuitenkin, kun olisi vielä vesimaksutkin tulleet päälle.
Sopivaa asuntoa ei siis ole vielä löytynyt, joku rivariasunto voi olla just se sopiva. :)
Eipä tässä nyt ihmeempiä ole tapahtunut, maanantaina joudun menemään sitten töihin ja oikeen kauhistuttaa laittaa Oona hoitoon noin pikkusena. Öihin ei ole tullut mitään muutoksia, jos en yöllä ennen viittä anna maitoa, niin huutaa ja valvoo sitten niin kauan, että sitä maitoa saa. Yleensä jo ennen 02 haluaa sen 200ml maitoa..
Päivärytmi menee nyt niin, että aamulla 06.30-07 noustaan ylös, 08 aamupuuroksi sellanen kaupan kokonainen purkki, tai sitten keitän puuron itse, riippuu jaksanko tehdä. :D 09-09.30 ensin maitoa 200ml ja sitten päikkärit, jotka kestää sen tunnin-puolitoista. Klo.11 lähdetään pihalle, 12 2pikkupurkkia liha/kala/kanaruokaa, 12.30-13 hedelmäsose + 200ml maitoa ja päikkärit, jotka kestää sen 3h yleensä. 16-17 1-2pikkupurkkia liha/kala/kanaruokaa + vähän maitoa ja sitten ulos hetkeksi, yleensä mennään joku kävelylenkki.
Kylpypäivinä 19 kylpyyn/suihkuun, 20 puoli purkkia puuroa, 20.30-21 200ml maitoa ja yöunille.
Ja meillä ei siis edelleenkään suostuta syömään ruokaa, jossa on kokkareita!!! Onko mitään keinoa, miten sen sais syötettyä??? Yhtenä päivänä muussasin neidille banaania haarukalla ja sitä koitin antaa, niin lensi aiemmin syödyt ruuatkin KAIKKI ulos!!!! Ainoastaan maissinaksuja suostuu syömään, ei mitään leipää, kurkkua, porkkanaa, ei MITÄÄN. Vesimeloniakin kokeilin, mutta sama oksennusrefleksi jatkuvasti. Ensin yökkii ja yökkii, kunnes oksentaa..:(
Meilläkin seisotaan taitavasti jo ilman tukea. Aluksi se oli sellaista, että Oonalla oli joku lelu kädessä, josta luuli kai saavansa tukea ja nousi seisomaan, nyt noustaan jo ilman leluakin. :)
Hampaita on yhä ne 6 suussa, 4 ylhäällä ja 2 alhaalla.
Ja Oona on tosi ilonen ja pirteä koko ajan. Ja sit se tykkäis ihan hirveesti, että joku pomputtais sitä jatkuvasti. Pomppeis varmaan yötä päivää, kun joku vaan jaksais pomputtaa. :)
Joo, mutta nyt on pakko mennä nukkumaan, että jaksan taas nukutella Oonaa yöllä..:/
Jadmkiras ja Oona 9kk!!
Ollut taas kaikenlaista, autokoulua ja inssinkin pääsin tänään läpi. :) Sitten ollaan käyty katsomassa asuntoja. En sitten ottanut sitä, jota kerroin olevani menossa katsomaan. Ehkä oli vähän turhan kallis kuitenkin, kun olisi vielä vesimaksutkin tulleet päälle.
Sopivaa asuntoa ei siis ole vielä löytynyt, joku rivariasunto voi olla just se sopiva. :)
Eipä tässä nyt ihmeempiä ole tapahtunut, maanantaina joudun menemään sitten töihin ja oikeen kauhistuttaa laittaa Oona hoitoon noin pikkusena. Öihin ei ole tullut mitään muutoksia, jos en yöllä ennen viittä anna maitoa, niin huutaa ja valvoo sitten niin kauan, että sitä maitoa saa. Yleensä jo ennen 02 haluaa sen 200ml maitoa..
Päivärytmi menee nyt niin, että aamulla 06.30-07 noustaan ylös, 08 aamupuuroksi sellanen kaupan kokonainen purkki, tai sitten keitän puuron itse, riippuu jaksanko tehdä. :D 09-09.30 ensin maitoa 200ml ja sitten päikkärit, jotka kestää sen tunnin-puolitoista. Klo.11 lähdetään pihalle, 12 2pikkupurkkia liha/kala/kanaruokaa, 12.30-13 hedelmäsose + 200ml maitoa ja päikkärit, jotka kestää sen 3h yleensä. 16-17 1-2pikkupurkkia liha/kala/kanaruokaa + vähän maitoa ja sitten ulos hetkeksi, yleensä mennään joku kävelylenkki.
Kylpypäivinä 19 kylpyyn/suihkuun, 20 puoli purkkia puuroa, 20.30-21 200ml maitoa ja yöunille.
Ja meillä ei siis edelleenkään suostuta syömään ruokaa, jossa on kokkareita!!! Onko mitään keinoa, miten sen sais syötettyä??? Yhtenä päivänä muussasin neidille banaania haarukalla j
Pikaisesti jotain rustailen, kohta pitää mennä herättämään pikkukerholaista :)
Kiva kun oli tullut pitkästä aikaa luettavaa moneltakin taholta :)
Jadmiras, ootko kokeillut sekoittaa 8kk purkista ruokaa niihin pienempiin? Tee silleen, että aluksi laitat vain teelusikallisen ja pikkuhiljaa lisäät?
Marlene, tiedän todellakin miltä susta tuntuu kun lapsi kaataa kaikki kaverit kumoon jne. Meillä oli Idalla keväällä ja kesällä ja ajoittain vieläkin tota kavereiden tuuppimista, Ida ei sietänyt yhtään että leikkeihin tulisi kolmas osapuoli jne ja reagoi siihen tönimällä. Se oli niin raskasta mulle, kuljin Emma sylissä Idan perässä leikkipuistossa koko ajan. Tuli ihan sellainen olo, että mä en poistu kotoota ton lapsen kanssa ikinä yhtään mihinkään ;) Muta niin sitä vaan lähdettiin aina. Nyt jo tuo on mennyt ohi, joskus harvoin saattaa vielä tuupata, varsinkin jos kaveri tuuppii ensin...
Mono, minun sisko on samankaltaisessa tilanteessa sinun kanssa 8kk tyttönsä kanssa! Melkeinpä kaikesta mitä suuhun laitetaan, neidille nousee kamalat ihottumat, jotka kutiaa ja kutiaa. Maitoallergia vasta todettu ja muut asiat ei oikein etene. Se jokin verikokeessa todettiin jo positiiviseksi, mikä on tälläinen yleinen vasta-aine ruoka-aineille eli sieltäpä löytyy vaikka mitä joskus sitten tulevaisuudessa. Heillä ei ole edes lihoja vielä aloiteltu, saatikka riisin lisäksi muita puuroja ja riisistäkin tulee oireita..
Nyt en muista yhtään mitä viimeksi kirjoitin! Voi siis tulla kertausta :) Eli Emmalla oli se korvatulehdus. Ekasta antibiootista nousi ihottuma sekä tuli ripuli ja vatsakramppeja. Perjantai meni siinä kun tuo lapsi ei syönyt eikä juonut mitään, eikä oikein sitten pissannutkaan. Emma oli tosi nälkäinen ja olisi halunnut tissiäkin syödä, mutta muutama maitotippakin masussa sai aikaan krampit ja heti tuli ripulikakat. Antibiootti menikin vaihtoon ja lauantai-iltana tuli viimoiset ripulit. Edelleen masu välillä vaivaa, varsinkin yöllä, mutta niinhän tuo 3 päivän ab-kuuri vaikuttaakin 10pv. Muuten tuo tyttö on jo ihan terve ja oikein hyväntuulinen taas :)
Nyt pitää mennä tekemään aamupalaa ja herättelemään. Emman herätän vasta puolen tunnin päästä vähän ennen lähtöä ettei tule väsykiukku matkalla :)
Kuulu olkkarista rapinaa ja kävin kattoon, et mitä tuo meidän 8 kk touhuaa ja oli sitten ottamassa kaukosäätimiä yms kiellettyä, niin hyvin säpsähti, kun sanoin, et jaahas mitäs täällä tehdään.. tiesi siis tekevänsä "pahoja" :D
*Jadmiras* , onnea inssin läpipääsystä!
Ja *Marlenelle* jaksuja esikoisen kaa, meidän on juuri tuollainen!! et oisko tätä ikääkin.. Muuten meillä ollu aikas rauhallinen tapaus, mut nyt sitten vanhemmiten osottaa kyl mieltään.. Kaverit alkanut kiinnostaa enemmän, joten sieltä otetaan mallia ja semmosta yleistä "poikien touhua" (painimista) on tullut kuvioihin. Ja mua hävettää siis ihan olla tuon kaa jossain, ei osaa käyttäytyä! Kun kans tönii, kaatelee, puhuu tyhmiä ja haukkuu, ja kukaan ei oo kiva yms yms. Ja kiusaa pikkuveikkaa.
Neuvolassakin pisti päälle vaihteen ettei tee mitään ja siitä sain sit haukut siellä, et on jotenkin epäsosiaalinen.. vaikka kylläkin yleensä on ihmisten on reipas ja kivakin poika....
Mitäs se perhetyöntekijä sanoikaan teille? Mulle sanottiin, kun vauva oli tulossa, et ois hyvä vanhemman lapsen olla kotona, jotta ei tunne itseään syrjityks, kun siis hain hoitopaikkaa pariks päiväks viikossa lapselle.. ja eikös teidän vanhempi oo hoidossa? Vaikka hyvähän se on kavereita muutamina päivinä tavata ja saa huilitaukoa molemmat osapuolet! :) Ja meillä siltikin on hirveetä huomionhakuisuutta vaikka siis vaan kerhoilee, joten eiköhän se vauvan tulo aikaslailla vaikuta jokaiseen vanhempaan lapseen.. oli se tilanne minkälainen hyvänsä!
Ja siis tällä en halua syyllistää tai vaan tehä pahempaa oloa.. Meillä siis esikoinen just tuollainen juuri 4 v täyttänyt, kuullosti NIIN samalta kuin meillä! Mä mietin kans jo, et mitä oon tehny väärin :/ Kait se ikä siis...!??
Et mitähän sitä juu keksis..
Tuli pitkä stoori Marlenelle, mut siis kun meillä samanmoista, niin aattelin vähän lohduttaa ja purkaa samalla omaa mieltä ;)
Emmuli ja poitsu 8 kk
Pikaisesti ennen saunaa tulin kirjoitamaan muutaman rivin. Meillä on ollut kiukkuinen pikkuriiviö muutaman päivän ja itse en ole saanut öisin nukuttua. Tänään nukahdin sohvalle ehkä 5 minuutiksi kun poika oli hereillä ja touhusi lattialla. Yhtäkkiä vaan havahduin kun kolusi lelujensa kanssa ja jutteli jotain. Onneksi ei sattunut mitään!
Heh, meilläkin tiedetään tasan tarkkaan mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Välillä poika on jossain piilossa jonkun ihanan aarteen kanssa ja säpsähtää kun jää kiinni. Niin syyllinen ilme!:D
Kaukosäädin, kännykkä ja kengät taitaa olla mieluisimmat kielletyt.
Täällä ei oo innostusta kävelyä kohtaan, vain tukia pitkin kävelee ja varmistelee kovasti että saa aina jostain hyvän otteen. Joskus vahingossa seisoo ilman tukea hetken aikaa, mutta askeleita ei ole ottanut.
Kohta aletaan maistella maitotuotteita.. saas nähä miten naama menee kun antaa viiliä.:) Oon nyt antanut niitä vauvasose jugurtteja jotka on 5kk alkaen, en ollu aiemmin niitä antanut ollenkaan.
Meillä muutto häämöttää kuun vaihteessa, ihanaa sitten kun saa uuden kodin kuntoon ja voi pikkuhiljaa alkaa odottelemaan joulua. Saa nähdä mitä Onni tykkää uudesta kodista, on enempi tilaa konttailla.
Omppulin äiti & Onni kohta 10kk
pääsin taas kirjoittelemaan. On ollut tässä muuttoa ja sitä myötä paljon pakkaamista, purkamista ja kuukauden katkos netissä... Ja onhan tässä välillä jo huimasti tapahtunutkin omalle vauvalle ja kun äkkiseltään lukaisin niin kaikille muillekin.
Meillä ei missään vaiheessa pidetty "virallista" unikoulua, mutta yösyötöt lopetin n. 8 kk iässä lopullisesti ja kun kesällä helteet päättyi (meidän kerrostalon 3 krs. oli kuin sauna) niin unetkin parani huomattavasti. Välillä tuli alas kaksi hammasta, jolloin unet meni huonommaksi, mutta muuten menee tosi hyvin. Viimeisin kikka parempiin uniin oli, kun laitettiin vauva mahalleen nukkumaan. Nyt nukkuu pääsääntöisesti 20:30 - 7:30 välin heräämättä.
Ja uuden kodin myötä päästiin maan tasalle ja eroon hissittömästä kerrostalon 3. kerroksesta. Jee!=) Kyllä elämä on niin paljon helpompaa näin, kun auton saa omaan pihaan, vaunut saa talliin, eikä tarvii aina roudata vauvaa, vaunuja, hirveetä määrää kamaa portaikossa... Plus nyt on iso oma piha, jossa on sitten varsinkin ensi kesänä kiva leikkiä.
Taitojen puolesta meillä mentiin ryömimisen kautta konttaamiseen. Nyt menee vaihtelevasti kontaten/karhunkävelyä ja kovasti nousee jo tukea vasten ylös. Hetken saattaa pysyä myös pystyssä ilman tukea, mutta askelia ei ole vielä yritettykään. Täytyy varmaan ostaa sellainen taaperokärry, niin pääsee sitten sitäkin treenaamaan.
Kovasti tsemppiä kaikille univaikeuksien kanssa kärsiville. Meilläkin silloin kesäkuumilla herättiin pahimmillaan kuutisen kertaa yössä, joten omat unet oli kyllä tosi katkonaiset. Mutta nyt siis onneksi jo nukutaan hyvin.
Täytyy lueskella vähän tarkemmin, mitä ootte kirjoitellu ja tulla sitten paremmin kommentoimaan. Nyt tuli aika lailla omasta elämästä stooria.
terkuin Mae kera 9,5 kk tyttösen
Meillä otettiin tänään uudessa kodissa ensimmäiset askeleet. 4 askelta tuli ihan yllättäen kun oli niin ihana pallo kädessä. Kovasti arkailee irti päästämistä, mutta näköjään vahinkoja sattuu. ;)
Muuttokaaos jatkuu vielä jonkin aikaa, mutta sitten saadaan enemmän tilaa leikeille ja muullekin elämälle. Ihanaa!
Mutta nyt iltapuuhiin.
Omppulin äiti & Onni 10kk kohta
Kirjoittelenpa taas minäkin. Meillä meni unikoulu ihan totaalisesti peppulleen ja nyt nukutaan taas viekussa, muttei onneksi ihan tissi suussa. Siinä kävi sitten niin että Hertan nuha paheni ja meni sitten korviinkin. Nyt on kuuri takana, mutta nuha kyllä jatkuu vielä. Saatiin sama kuuri kuin MM:n Emmakin ja vatsaa väänsi meilläkin. Tosin ei mitään ripulia ollut. Kerran vaan tuli sellainen iso pahanhajuinen vaahtokakka. Ei sitten raaskittu huudattaa tyttöä, kun nenä oli tukossa muutenkin. No nyt on pari yötä mennyt jo ihan mukavasti, joten kun nuha lakkaa niin tarjoillaan taas sitä kuuluisaa kylmää kalkkunaa neidille :)
Mites muuten teidän vauvat on ottaneet tuon kellojen siirron? Meillä herätään nyt sitten mukavasti jo ennen kuutta kun kesäaikaan herättiin seiskalta. Päivällä oon kääntänyt rytmiä kyllä. Tänään tosin meni jo puoli ysiltä aamupäiväunille, mutta yleensä oon pystynyt venyttämään se ysiin asti tai jälkeenkin. Ja illalla eilen nukahti puoli ysiltä, mutta silti heräs kukonlaulun aikaan. Ekan kerran jo ennen viittä mutta sain vielä nukahtamaan uudelleen hetkeksi.
Onnea uuteen kotiin muuttaneille! Muutto on kyllä hirvee rumba, kokemusta löytyy, mutta onhan se ihanaa sitten kun saa paikat kuntoon. Ainakin jos muuttaa isompaan...
Kukas kyseli isomman lapsen päiväunista? Meillä 3v esikoinen jätti nyt kesän jälkeen päikkärit pois. Nukkuu kyllä edelleen esim. autossa, mutta kotona ei. Noin 2v 9kk oli kun jätti ne pois. Tosin nyt menee sitten jo seiskalta nukkumaan ja herää siinä seitsemän jälkeen, joten sekin on ihan kiva. Illalla on sitten omaa aikaa, mikäli saadaan Hertta ajoissa tainnutettua. Nyt on kyllä äiskän melkein tarvinnut mennä myös kasilta nukkumaan, kun nuo yöt on olleet niin hirveet.
Meillä Hertta nousee kyllä ihan joka paikkaan pystyyn. Hetkittäin jo seisoo ilman tukeakin. Muuten ei kummempaa. Ruoka maistuu taas huonosti. Nuha kai vaikuttaa ja josko niitä hämpaitakin jo tulis. Meidän likallakaan niitä ei ole yhtään. Onneksi, koska typykkä on nyt keksinyt että on kiva purra tissiä hampaattomallakin suulla. Sitten kun sanon napakasti ei ja otan tissin pois niin kyllä naurattaa. Loppuu kyllä imetys hyvin äkkiä jos tuota rataa jatkaa... Sattuu meinaan vietävästi. En uskalla ajatellakaan kuinka sattuisi, jos olisi hampaita suussa.
Semmosta meille :)
Jepsis ja Hertta huomenna 9kk
Meillä neiti ollu viikon kipeänä ja perjantaina saatiin kuuri korvatulehdukseen. Tänään mennään uudestaan lääkäriin, kun edelleen kuumeinen ja itkuinen. Ollaan myös miehen kanssa kipeinä, joten ei kovin railakasta nyt tämä elämä. Viikonlopusta ollaan oltu vaan sisällä ja alkaa pikkuhiljaa tuntumaan, että mökkihöperöksi tässä tulee. Onneksi ei sen kummemmin oo ainakaan vielä riidelty, vaikka niin tiiviisti porukassa ollaanki oltu. Minun pälli tuntuu ensimmäisenä leviävän, kuten yleensäkin..
Vähän huolettaa se, ettei neiti ole tämän vuorokauden aikana pissannu kun kahdet pikkupisut. Yövaippakin melkein kuiva. Ja siis viikko on menty myös lähes täysimetyksellä, kun ei syö mitään. Tänä aamuna saatiin 1/3 prk semmosta kauraherkkua menemään, mikä on enemmän ku moneen päivään yhteensä. Toivossa eletään, että tästä pikkuhiljaa alkais helpottamaan. Enää ei kuitenkaan ihan niin paljon kuumetta ole... Yritän jotain positiivista tässä repiä...
Jepsiksellä huolettaa tuo pureminen. Meillä neidillä 4hammasta ja harrastaa välillä tissin jyrsimistä. Sillon tulee tauko ja sanon, ettei niin saa tehdä. Nyt kyllä ei ole pureskellu kun kipeänä on ollu. Vissiin tuolla varmistaa, että edes jotaki evästä saapi ;) Mutta siis en niin huolissani tuon tissittelyn takia tuosta syömättömyydestä ole,mut aattelin että parempi käydä tarkastuttaa tilanne ihan varalta.
Tulipa sekavaa sepustusta! Anteeksi!
Ja onnea uuteen kotiin muuttaneille! Minä siitä edelleen haaveilen ja suunnittelen.. Nyt on saatu jo lähetettyä piirustukset talonrakentajille ja tarjouksia odotellaan. Kunhan tästä tervehdytään, alan sisustusta suunnittelemaan että sen sais jotenki mallilleen ennen helmikuun töihin menoa ku sitten ei kumminkaan enää niin aikaa riitä. Ja jos tähän kämppään talven aikana jotaki pientä pintaremonttia sais aikaseksi tulevaa myyntiä/ vuokralle panoa ajatellen... Saa nähä mihin tästä sitten todellisuudessa jaksaa ryhtyä.
Mulla on muuten tässä pidemmän aikaa ollu hermot tosi pinnassa. Hermostun siis ihan mitättömistä asioista ja raivoan pää punasena. Oon vissiin ennenki tänne siitä maininnu. Mies parka kärsii mun mielialojen vaihtelusta eniten :( Päätin, että nyt kun käyn kilpirahaskokeissa, en tyydy puhelinaikaan vaan haluan vastaanotolle. On nuo arvot nimittäin synnytyksen jälkeen seilannu ihan miten sattuu ja epäilen, että siinä on ainakin osasyy tähän olotilaan.
Muut nukkuu, kai sitä itekki vois oikasta vielä kun ehtii.
Tosiaan, anteeksi nyt tämä omanapaisuus, mut taas jälleen kerran lupaan skarpata! ;)
Hömppä ja neiti eilen 9kk
Kyllä tässä tosiaan on viimeaikoina laiskistunut. Pikaiseen aina käyn lukemassa ja usein ajattelen, että kirjottelisin, mutta niin se vain jää.
Ensiksi Jaffalle, onneksi ei käynyt pahemmin. Miten nuo pienet aina löytävätkin suuhunsa kaiken sellaisen, mitä sinne EI tarvitsisi löytää ja sellaisen minkä lattiallaolosta kellään muulla ei ole hajuakaan. Meillä eilen aamulla poika alkoi kakistella naama punaisena pöydän alla ja kun nostin syliin niin kakisteli suustaan siskotytön muron. Ja tietysti takaisin suuhun - siinä vaiheessa se olikin jo pehmeä ja meni helposti alas. Ja illalla tuo leikki isoveljen huoneessa säästöpossua, kaivoin suusta kymmensenttisen - ja pikkulegoja sieltä löytyy vähän väliä, vaikka nuo ovat portin takana yhdessä huoneessa.
Päiväunien nukkumisesta sen verran, että meillä ei kukaan koskaan ole nukkunut sisällä paitsi joskus kipeinä vaan aina vaunuissa/rattaissa. Niin on tämän nuorimmaisenkin kanssa. Se on niin kätevää lähteä ovesta ulos lauman kanssa (nyt kun nuo ovat syyslomallakin) ja pakata pienin nukkumaan niin saa tehdä kaikenlaista noiden isompien kanssa - kuten jahdata karannutta koiraa... Asiasta tarkemmin meidän haaveilublogissa (http://huskyhaave.vuodatus.net). (pitipä mainostaa, kun tuollaisen aloitin...)
Vaipoista: Meillä nuo Nupsukat ovat pitäneet todella hyvin. Poika hoikistui liikkeellelähdön myötä eivätkä M-kokoiset jääneetkään vielä pieniksi, kuten jossain vaiheessa pelkäsin. Yöllä riittää hyvin Nupsukan yövaippa, jossa on kaksi pitkää lirpaketta tai sitten sisätasku, jossa on pari lisäimua. Kuoret pysyvät vauhdissakin hyvin mukana.
Meillä muuten noustaan nykyään konttausasentoon, mutta aina liikkeelle lähtiessään poika tupsahtaa takaisin ryömintäasentoon, eli ihan vielä ei onnistu konttaamaan. No, tuosta se lähtee, kohta ollaan pystyssä ja isommat saavat viedä kynänsä ja silppunsa jonnekin muualle sohvapöydältä.
Synttäreitä olen miettinyt sen verran, että pitäisikö tehdä yksi vai kaksi kakkua... Kun Matti täyttää vuoden 18.1 ja esikoinen viettää syntttäriä seuraavana päivänä. Näkee sitten paljonko jaksaa leipoa ja mässyttää...
Mulla on muuten imetysongelma, toinen rinnanpää on rikki, kun poika on jyystänyt sen noilla kahdella hampaantyngällä. Ei tuo enää niin paljon pureskele, mutta eipä tunnu paranevankaan sitten millään nuo puremajäljet.
Hups, kello on noin paljon jo, poika heräsi joten pitää lopetella... palaillaan, kun keritään ja jaksetaan.