Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien palkka

Vierailija
02.10.2009 |

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä idea! Ja paljonko maksetaan niille vanhemmille, jotka osalistuvat lastensa koulunkäyntiin? Entä otetaanko vaikka joku osa lapsilisästä pois nilltä perheiltä, jotka sabotoivat oman lapsensa oppimista?

Vierailija
2/39 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajan sijaisuuksia nuorena tehneenä pidän sitä ylivoimaisesti kevyimpänä ja ruohonleikkuun jälkeen myös helpoimpana työnäni. Ysiksi töihin, kahdelta kotiin. Vaikeinta on normaali kanssakäyminen: saada lapset kiinnostumaan, tukea "oikein", minimoida kiusaaminen jne. Mielestäni työstä maksetaan asiallinen korvaus. Pitkiä lomia kadehdin tietysti.

useimmiten saa kirjalliset ohjeet siitä mitä tehdään (juu, se vakituinen ope vääntää ne vaikka 41 asteen kuumeessa) ja jos jostain syystä ei saa niin voi vain touhuta vaikka kirjaa eteenpäin.

Se kuitenkin on aika kaukana opettajan todellisesta työstä.

Joskus mietin haikeudella sijaisaikoja kun työ oli helppoa ja rajoittui niihin oppituntien pitoon. Mutta en vaihtaisi tätä vakkariopen hommaa pois, sen verran paljon antaa vuorovaikutus omien tuttujen oppilaiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetustunteja 25+1t/vko erityistehtävän hoitoa. Palkka n. 3100€/kk, verojen jälkeen jää himpun verran yli 2000€/kk

Vierailija
4/39 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen minä, kaksi ikälisää, tunteja 27 palkka jotain 3300 ja käteen jää 2500. Vähän alle 2500 on se peruspalkka aloittavalla opella ja kansainvälisessä vertailussa suomalaiset opettajat ovat todella hyvin koulutettua ja pätevää porukkaa, täällä opettajan ammattia onneksi arvostetaan ja hakijoita on paljon!

Vierailija
5/39 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtäväkohtainen palkka: 2634,51 (opetusvelvollisuus 18 tuntia)

Vuosisidonnainen lisä (5 v) 105, 38

Erityistehtävät (luokanvalvojana toimiminen): 121,48 (luokanvalvojana toimiminen)

Ylitunnit 6,25 x 121,48 = 759,25

Eli tänä vuonna tienaan kuukaudessa 3620,62. Palkka on työmäärään ja työn rasittavuuteen nähden ihan kohdillaan.

Opetan äidinkieltä ja kirjallisuutta pääkaupunkiseudulla ihan kivassa yläkoulussa. Teen töitä (opetus, suunnittelu, korjaamiset, kodin ja koulun yhteistyö, kokoukset jne.) keskimäärin noin 32 ja korkeintaan 40 tuntia viikossa.

Vierailija
6/39 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla EUSSA kehno. Suomessa opettajilla on vielä arvo, niin pitääkin olla. Palkka saisi olla korkeampi, sillä oppilaiden määrät ovat liian suuria. 39 oppilaan ryhmä tarvitsisi oikeasti kaksi opettajaa. Minusta olisi kohtuullista maksaa kahden opettajan palkka, mikäli saa hoidettua 39 oppilaan opetuksen.

En ole opettaja, mutta fani. Fanitan myös hoitajia ja hitsaajia. Ahtaajista en niin välitä.

Vierailija
7/39 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tehnyt yksityisellä tuntityötä 20-30€/tunti. Mutta en siltikään tee tätä työtä rahan vuoksi, opettaminen on kivaa. Perusopetuksen vastapainona on kiva opettaa aikuisia, joten päivätyöni (alakoulu 19t/vko) opetan iltaisin aikuisia 6tuntia.

Vierailija
8/39 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matemaattisten aineiden lehtorina yläkoulussa neljättä vuotta. Ei siis ikälisiä, mutta opetusta 25 vkt ja muutamia lisätehtäviä. Bruttopalkka 4300. En vaihtaisi lukioonkaan, vaikka paikka löytyisi kotikunnan puolelta ja niitä "vatipäitä" olisikin oppilasaineksessa ehkä sillä tasolla vähemmän.

Vierailija
9/39 |
10.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan ensimmäistä vuotta äidinkieltä ja kirjallisuutta erään kehyskunnan yläkoulussa. Olen kaksoiskelpoinen (minulla on myös luokanopettajan pätevyys). Tehtäväkohtainen palkkani on 2763 euroa kuukaudessa. Lisätunteja on kaksi, niistä tulee muistaakseni n. 270 euroa/kk. Lisäksi minulla on säännöllisesti tukitunteja, joista kertyy reilut 300 euroa/kk. Viime kuussa sijaistin sairastuneita kollegoita niin monta tuntia, että palkkakuitissani luki lopulta (mielestäni) huikeat 3700 euroa (brutto).

Olen palkkaani tyytyväinen. Sen sijaan töitä olen joutunut näin ensimmäisenä syksynä tekemään valtavasti. Työpäivät venyvät yöhön, työviikot viikonlopuille. Syyslomaksi on valtavasti korjattavia kokeita ja kirjoitelmia, en yksinkertaisesti jaksanut ja ehtinyt hoitaa niitä loman alta pois.

Uskon ja toivon, että työmäärä helpottuu siinä vaiheessa, kun olen muutamaan kertaan opettanut yläkoulun kurssit, valmistellut kokeet ja saanut kerättyä materiaalia tulevienkin tarpeiden varalle. Toivoisin, että vuoden tai parin päästä virka-aika riittäisi työtehtävistä suoriutumiseen. 

Vierailija
10/39 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun luokanopettajan opetusvelvollisuus on 24 tuntia. Jos saa/ottaa enemmän opetustunteja palkka nousee. Työvuosien myötä saa ns. kokemuslisiä, jotka nostavat palkkaa. Lähtöpalkkaan vaikuttaa koulutus. Pätevänä luokanopettajana voi vielä olla iäkkäämpiä opettajia, joilla on peruskoulun opettajan tutkinto, mutta ei ylempää korkeakoulututkintoa, jolloin lähtöpalkka on pienempi kuin ylemmän tutkinnon omaavilla luokanopettajilla, joilla on kasvatustieteen maisterin tutkinto. Nuoremmilla luokanopettajilla on KM tutkinnon lisäksi usein suoritettuna ns. kaksoispätevyys jossain opetettavassa aineessa, jolloin hänen lähtöpalkkansa on edellämainittuja luokanopettajia korkeampi. Kaksoispätevyyden omaavat luokanopettajat ovat kelpoisia opettamaan yläasteella oppiainetta, jossa heillä on vähintään 35 opintoviikon opinnot.

itselläni tuo luokanopettajanpätevyys ja lähes maksimit kokemuslisät sekä opetustunteja enemmän kuin opetusvelvollisuus. Palkka ennen veroja nippa nappa 3000. Ilman lomaetuja en olisi tälle alalle jäänyt, sillä samaan kuukausiansioon pääsisi helpommallakin.

Vierailija
11/39 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut ala-asteen opettaja jo kohta 20 vuotta, eli mulla on kaikenlaiset lisät palakssa, enkä pääse edelleenkään lähimaillekaan (en varmaankaan koskaan tule pääsemään) tuohon muka keskimääräiseen palkkaan

Vierailija
12/39 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelee opettajaksi, samoin mieheni sisko, ja molemmat ovat sanoneet että LÄHTÖPALKKA kun valmistuu on n.1900e/kk, vain hieman riippuu kunnasta. Myös pääkapunkiseulta oli toinen kyselly eräästä kunnasta. Ottakaa huomioon että myös kesäkuukausilta maksetaan sama palkka vaikka ollaan lomalla.. lomarahoista en tiedä miten ne menee.

Vierailija
13/39 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisät tuon palkan päälle kertyy vain kokemusvuosista... Mutta jos on jokin lisäpätevyys että voi opettaa musiikkia tai liikuntaa, niin siitä saa lisää palkkaa, mutta en tiedä paljon.

Vierailija
14/39 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuli sopimuskorotus.

Luokanopettajan peruspalkka on hieman alle tuon, yli 2000e kuitenkin.

Lisätunnit (virkatuntien lisäksi) nostavat palkkaa, tietenkin.

Palkkaerot johtuvat usein siitä, että harva opettaja saa enää virkaa. Tuntiopettajilla palkkaus perustuu viikkotuntimäärään. Se voi jäädä reilustikin alle virkaopettajan.

Vierailija
15/39 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pidä ollenkaan paikkaansa. Oliskohan tämä ihminen laskenut keskimääräisen kuukausipalkan sellaisessa työsuhteessa, jossa on työttömänä kesän, kuten monissa sijaisuuksissa on. Silloin keskimäärin kuukausitulot voisivat olla tuon verran. Muodollisesti pätevän opettajan palkka on tosiaan 2400-2600e opetusvelvollisuustuntimäärällä.

Vierailija
16/39 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä opetuksettomalta ajalta maksetaan siksi, että vuosiansio on jaettu 12 kuukaudelle entisen 9 kuukauden sijaan.

Lomaraha määräytyy ihan siinä missä kaikille muillakin aloilla. Varsinaista opetuksetonta aikaa on kesäkuun alku ja elokuun alku. Muu osa kesästä on laskennallista vuosilomaa.

Ottakaa huomioon että myös kesäkuukausilta maksetaan sama palkka vaikka ollaan lomalla.. lomarahoista en tiedä miten ne menee.

Vierailija
17/39 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työsuhde kestää vain sen saman mitä oppilailla on koulupäiviä (elokuun puolesta välistä kevätjuhlapäivään) jää vuosiansiot reilusti pienemäksi kuin koko vuoden sopimuksella olevalla.

Vierailija
18/39 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pääkaupaunkiseudulta. Työkokemusta reilu 10v ja tällä hetkellä palkkanauhassa 2840€/brutto. Opetustunteja 24 eli minimi. Tuo 3400€ ei missään nimessä pidä paikkansa.

Vierailija
19/39 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä opettajien kadehtijoita oikein tulee!

Jos ei näristä lomista, märistään palkasta!

Suomen koululaitos on maailmanlaajuisestikin rankattu huipuksi siitäkin huolimatta, että kustannuksiltaan se ei ole ollenkaan kärkipäässä. Myös oppituntien määrä on pienempi kuin monessa muussa maassa.

Toisin sanoen suomen opettajat pyörittävät pienellä tuntimäärällä ja keskinkertaisilla kustannuksilla maailmanlaajuisesti tunnustusta saanutta koululaitosta! Tähän ei voi olla muuta selitystä kuin se, että Suomessa opettajat tekevät työtä KORKEASTI KOULUTETTUINA ja mielettömällä ammattitaidolla!

Suomen opettajat ovat jokaikisen killinkinsä ja lomapäivänsä ansainneet!

Kadehtijat ovat sivistymättömiä ja tietämättömiä duunareita, jotka eivät osaa nähdä asioiden taakse! Ymmärrettäkööön heidän pienuutensa ja mustavalkoisuutensa! Ei voi kauhalla vaatia, kun on lusikalla saanut eväänsä kotoa!

Ja opettajille!

ISO HATUNNOSTO, kun jaksatte näidenkin vikisijöiden lapsia kasvattaa ja ylläpitää tuloksellisesti maailman parasta koululaitosta!

Valitettavasti, kun kyseessä on kade av-mamma, sekään ei riitä, että on maailman huippu!

Vierailija
20/39 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko hänellä on tunteja ja siitä, missä koulutusmuodossa hän opettaa.

Itse esimerkiksi opetan ammattikoulussa ja minulla on korkeakoulututkinto, jolloin peruspalkka pääkaupunkiseudulla on n. 2700 euroa kuussa. Tällöin opetustunteja on se minimi eli 24 tuntia viikossa. Mikäli tunteja olisi esim. 30 tuntia, nousisi palkka selvästi yli 3000 euron.

Alakoulun luokanopettajien peruspalkka on useamman satasen alempi. Tosin heillä on vähemmän opetusvelvollisuuttakin (muistelen, että 19 tuntia viikossa).

Aineenopettajien palkat ovat luokanopettajan palkkoja suuremmat, mutta ammattikoulun opettajien palkkoja pienemmät. Jos joku kertoo tuttavasta, jonka palkka on esim. lukiossa 3500 euroa kuussa, tekee tämä tuttava varmasti aika paljon tunteja viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi