Onko hoitopöytä tarpeellinen hankinta?
Mitä mieltä olette, kannattaako hoitopöytää hankkia? Mitkä on sen hyvät ja huonot puolet?
Kommentit (51)
Rakensin hoitopöydän Lundian kirjahyllystä ja pöytälevystä ja laatikoista. Oli näppärää kun kaikki oli aina lähellä, mutta parasta oli vaihdon helppous. Lapsi oppi että siinä vaihdetaan vaippa. ei koskaan ollutmitään kiemurtelua tai tappelua vaipan vaihdosta ( sellaista olen nähnyt usein kavereilani, joilla ei ollut hoitopöytä käytössä).
Minusta se oli loistava systeemi. Ja koko Lundian kokonaisuus on toiminut sen jälkeen lapsen pöytänä, kirjahyllynä yms.
mutta meillä hankittiin hoitopöytä jopa mummulaan (sinne kokoontaitettava versio), koska synnytysten jälkeen on aina ollu jotenkin alaselkä epätasapinossa ja kaikki ylimääräinen selän rasitus tuntunut inhottavalta. Nyt tokalle on ollu mahdollista laittaa hoitopöytä huoneen nurkkaan ja hylly viereen niin, että sitä käytetään edelleen (lapsi 1 v 10 kk), kun ei putoamisvaaraa ole.
Ei kai kukaan noin isoa lasta, edes puolivuotiasta, hoida hoitopöydällä???
Kunnon pöydällä oli hyvin tilaa, ei tarttenut juosta lapsen perässä.
Meillä oli esikoiselle kerrostalossa kun asuttiin semmonen pehmeä alusta pesukoneen päällä.
En kaivannut erillistä hoitopöytää.
Usein vaihdoin vaippaa/vaatetta sylissä tai sängyllä/lattialla/sohvalla. Kun lapsi kävelee niin en ole enää makuuttanut vaippaa vaihtaessa, sisällä muutenkin ilman vaippaa pian käveleen oppimisen jälkeen niin pääsee potalle.
Kakkosen kohdalla muutettiin syntymän jälkeen heti ok- taloon ja alakerrassa metri kertaa metri vessa (ei mahdu hoitopöytää semmoseen) ja yläkerran vessa on täynnä kun sielä on suihku samassa tilassa..
Pesukone on kellarissa. Vauva-aika meni kakkosen kohdalla raahatessa sitä pehmustetta, kolmannelle lapselle ei olla käytetty mitään.
Ja on viiskytäluvun vilponen talo, mutta ei lapset ole siitä moksiskaan. Kerrostalossa mummolla hikoilevat.. ;)
Kunnon pöydällä oli hyvin tilaa, ei tarttenut juosta lapsen perässä.
ja samalla vaihtaa vaipan ja riisua. Vai oletko mustekala? :-) Lapsilla on usein tapana juosta pois, olen tämän havainnut ihan ystävä ja sukulaispiirissä. En ole tehnyt tosin tietteellistä tutkimusta aiheesta
Ei kai kukaan noin isoa lasta, edes puolivuotiasta, hoida hoitopöydällä???
Lapsi on 7kk ja varmasti hoidetaan vaipan ja vaatteiden vaihdot hoitopöydällä vielä pitkään.
kun lapsi syntyi, asuimme 40 neliön asunnossa ja hyvin mahtui. Meillä oli koreja vaatteille, korit oli Ikeasta ostetuilla hyllyillä, eli ei vienyt tilaa lattialla vaan seinästä.
Mä en ole mikään siisti ihminen, tavarat ovat hujanhajan, olleet aina ja mulla on hoitopöytä ihan ehdoton.
2 isoa hyllyä, joissa kummassakin iso kori ja ekassa on vaipat, alimmassa kaikkea muuta tarpeellista. Kun vaihdan vaipan, tiedän että kaikki oleellinen on juuri siinä. Poika täytti just 8 kk ja edelleenkin käytän, varsinkin kakkavaippojen kanssa hoitopöytää.
Meillä todellakin hintansa arvoinen kapistus.
Ja niistä kun luopuu, saa hyvin ne myytyä huutiksessa, eli ei jää nurkkiin pyörimään, ellei tietty välttämättä halua.
Nytkin pojan huoneessa ei ole kuin pieni sohva, pinnis ja hoitopöytä, eli tilasta ei ole kiinni.
Sen huomaan näistä hoitopöytäkeskusteluista. En ole koskaan käynyt lapsiperheessä, jossa ei olisi jotain kunnollista hoitopöytää/hoitoalustaa lipaston päällä/ hoitotasoa kylpyhuoneen tason päällä tai vastaavaa. Ja lapsiperheitä ystäväpiirissäni on ainakin 15.
ja samalla vaihtaa vaipan ja riisua. Vai oletko mustekala? :-) Lapsilla on usein tapana juosta pois, olen tämän havainnut ihan ystävä ja sukulaispiirissä. En ole tehnyt tosin tietteellistä tutkimusta aiheesta
Lapsi istuu sylissä, toisella kädellä pidetään kiinni, jos tarvii, tai vaikka molemmat kädet on lapsen ympärillä, ja samaan aikaan riisutaan, puetaan, vaihdetaan vaippa. Miten tuo voi olla jollekin vaikeaa? Ja mulla on vain kaksi kättä, mutta kokemusta aika monesta lapsesta, omien viiden lisäksi lukuisista vaippaikäisistä hoitolapsista. Kyllä jotkut yrittää alkuun kiemurrella irti, jos ovat kotona tottuneet erilaiseen hoitoon, mutta tottuvat kyllä sylissä hoitamiseenkin tosi nopeasti.
Kaksi lasta, on ollut kovassa käytössä, ja on edelleen. Nyt lähinnä vaatekaappina, mutta vieläkin käytän sitä välillä jopa 2,5-vuotiaan vaippoja vaihdellessa..!
Itse en olisi tykännyt vaihdella jossain sängyn päällä..huonossa asennossa, pissat pitkin sängynpeittoa jne.. ;)
Jos on sopivassa paikassa esim. pesukone johon saa alustan, niin ei kai sitten tarvitse erikseen hoitopöytää, mutta muuten koen tarpeelliseksi kyllä.
Pissan tulon oppii lapsen kasvoilta. Ei ole kolmannella tarvittu edes rättiä suojaksi.
Esikoinen joskus saattoi yrittää pissata päälle, mutta sai pisut kopattua vaippaan.
1- vuotias oppii pottailemaan kun kävelee.
2- vuotias osaa sanoa että pissattaa.Mutta kyllähän semmostakin isoa lastakin jo käyttää pissalla ennen ulkoilua niin ei tartte enää ulkonakaan vaippaa. Näin ainakin meillä.
45
ja yhdella kadella voi laskea kerrat kun vaippa on vaihdettu muualla. vastasyntynyt myos kylvetettiin hoitopoydalla.
vauva nyt 6 kk eika olla luopumassa hoitopoydasta, katevasti samassa vaatteet ja vaipat ym ym.
suosittelen.
mielestäni ole tarpeellinen.
eduksi tiety voisi sanoa, että saa vauvan tarvikkeita säilytykseen.
itselläni on viisi lasta ja yhdenkään kohdalla (ekaa päivää sairaalasta tullessa lukuunottamatta) ei ole käytetty. Itse en ostaisi moista.
mutta hankittiin sellanen, koska mulla on huono selkä ja vaatii hyvän asennon hommaan ku hommaan... saa nähdä sitten tuleeko käytettyä ;)
jos meillä olisi tilaa ja sen voisi sijoittaa vesipisteen läheisyyteen. Toisaalta jos on esim. kodinhoitohuone (mitä meillä ei ole) niin sinne varmaan voi järjestää vaipanpaihto + hoitotarvikepisteen ilman että tarvitsee erikseen hoitopöytää hankkia!?
Itsellä eka tulossa ja tilanpuutteen vuoksi päädyin siihen, että pesukoneen päälle laitetaan pelkkä hoitopöydän pehmuste ja hoidetaan kakkavaipan vaihto siinä (lavuaari on ihan vieressä). Lisäksi olen hankkinut muovitettua froteealustaa ja vaipanvaihdon voi suorittaa vaikka makkarin sängyllä tai olohuoneen sohvalla...Eiköhän tuo onnistu kun asennoituu siihen (pesukoneen ollessa päällä en tietenkään viitsi siinä vaippoja vaihdella).
Meillä oli pakastimen päälä reunallinen hoitoalusta ja vieressä vaan kori jossa vaipat. Eli helpompaa ehdottomasti vaihtaa vähän korkeammalla kuin sängyn päälä mutta varsinaista hoitopöytää siihen ei tarvita...
Esikoiselle sen hankimme mutta se oli vain puhtaan pyykin säilytystasona ennen viikkausta.
Meillä on lapsille vaihdettu vaipat ja vaatteet sylissä/ sängyllä tai lattialla viltin päällä.
Hoitopöytä vie vain turhaan tilaa ja saa makkarin näyttämään epäsiistiltä tuon edellämainitun pyykkiläjän vuoksi.
Sillä vaihdan mielelläni vaippoja sängyllä, matolla, sohvalla... Minulla on sellainen alusta (vedenpitävä, imaisisi pissat ja on pestävä) jonka laitan alle ja vaihdan siinä. En nähnyt kummallakaan tarpeelliseksi ostaa sellaista paljon tilaa vievää hökötystä vain sitä pikku hetkeä varten kun vaippa vaihdetaan.