Joululahjastressi: mitä lahjaksi päiväkodin "tädeille" ja lasten kummeille?
Meillä kaksi lasta ja päiväkodin tädeille on viety Muumimukeja, kauratyynyt, kahvi/tee/servetti/ym. paketti. Kummit ovat saaneet itsepainetut tyynyliinat, elokuvaliput, Maria Drockilan enkelikynttilät ja jotakin muutakin vielä, mutten muista.
Miten te olette muistaneet jouluna lasten kummeja ja päiväkodin tätejä? En varmastikaan ole ainoa, joka tämän aiheen kanssa "painiskelee" ;)
Kommentit (43)
Tehty on tyynyliinat, ostoskassit, käsipyyhkeet, autonharjaskrapat, kynttilän aluset, pannun aluset ja valokuva-albumit. Eli siis lapset joko tekevät koko lahjan tai sitten koristelevat sen.
Pph:lle on viety Pentikiltä käsipyyhkeet + semmoiset puusydän naulakkoklipsut, kaitaliina pöydälle ja jonain vuonna Pentikin kulhoon konvehteja.
Kummeille on ostettu "asemankello", joka sopi uuteen olkkariin. Ulko-oven kranssi on viety.. Ja viime vuonna annettiin joulukuusi, mutta siihen liittyi vähän tarinaa, kun heidän kuusi pöllittiin ja me saatiin mummolasta kaksi hienoa kuusta....
päiväkodissa on monta muistettavaa, kannattaa tehdä yhteinen herkkulahja. Siis osta tai leivo kuivakakku, keksejä, pasteijoita tms. muuta mukavaa joulukuun kahvitauolle.
et niillekin annetaan joululahjat. Siis niitä tätejä on niin monta.. no jospa sitä leipois jonkun kakun, jonka sit yhteiseksi antais vain. En minä ainakaan ala ostelemaan erikseen lahjoja.
tosin ole pakko antaa mitään. Ja jos haluaa muistaa, lapsen itsetekemä kortti jollain kivalla päiväkotimuistolla hakkaa mennen tullen kynttiläkipot!
Siis niitä tätejä on niin monta.. no jospa sitä leipois jonkun kakun, jonka sit yhteiseksi antais vain. En minä ainakaan ala ostelemaan erikseen lahjoja.
En minä osaa ostaa mitään krääsää tai sisustustuotteita ihmisille, joita en sen kummemmin tunne.
Me on pakattu nättiin koriin suklaata, hedelmiä ja joku hienomman näköinen glögipullo. Joskus olen leiponut kuivakakun. Mukaan hyvän joulun toivotuskortti ja kiitos lapselta. Ja se kannattaa viedä jo vähän ennen viimeisiä päiviä, ettei kerralla tule ihan tolkuttomasti syötävää sinne kahvihuoneeseen.
et niillekin annetaan joululahjat. Siis niitä tätejä on niin monta.. no jospa sitä leipois jonkun kakun, jonka sit yhteiseksi antais vain. En minä ainakaan ala ostelemaan erikseen lahjoja.
päiväkodin väelle lahjoja hommata. Itse olen pk:ssa työskennellyt ja mulle oli oikeesti yllätys että joiltakin perheiltä tuli todella kalliita lahjoja. En osannut mitään odottaa edes. Kivaahan se lahjojen saaminen on... ei se kuitenkaan ole välttämätöntä. Ja ihan paras lahja minkä hoitolapselta olen saanut oli hänen itsensä tekemä kirja;)
Jos jotain on vietävä niin leipokaa toki jotain hyvää kahville koko porukalle. Pääsette halvemmalla itsekin ja se on yleensä joikaista osapuolta tyydyttävä ratkaisu.
Kummeille ajattelisin kans´jotain itsetehtyä tai sitten kysytte suoraan mitä tarvitsevat...
Glögiä, joulukahvia ja -teetä, suklaata, pipareita, jouluservetit yms. pakannut koriin ja vienyt yhteiseksi, lapset ovat piirtäneet kortin ja minä kirjoittanut jotain mukavaa kuluneelta syksyltä.
Johan loppuu stressi. Kauniita sanoja, halaus ja kortti riittävät.
Joka syksy ja kevät käydään tätä keskustelua. Viime keväänä kyselin pk:n hoitajilta ja opeilta tällä palstalla, mitkä ovat olleet mieluisimpia lahjoja. Mielipiteet vaihtelivat mutta ehkä yleisin vastaus oli kuitenkin "jotain, jonka voi käyttää pois eikä jää nurkkiin". Eli tällä linjalla aion mennä jatkossakin: juotavaa, syötävää, kynttilöitä, servettejä, leffalippuja jne. pois käytettävää.
Pieniä lahja-ideoita olinkin vailla. Kiitos näistä hyvistä vinkeistä :) Meidän päiväkodissa ollaan hirveän tarkkoja "ruokatuomisista". Esim. lasten synttäreille ei saa viedä mitään leivottua eikä esim. jäätelöä, koska kylmäketju on voinut katketa. Siksi en taida sinne viedä mitään herkkuja, vaikka ajatus onkin kiva...
Kummeille tuntuu "tyhmältä" antaa mitään "lastenaskarteluja", kun kaikilla on omat pienet lapset. En itse ole kummi, joten en tiedä tykkäisinkö sellaisesta vai ei? Kummit, joilla omia lapsia, kertokaahan!
-ap
aja eile nille tädeille on pakko alkaa mitääm ostamaan, mutta meillä ainakin hoitavat hommansa niin 150%sesti, että haluan muistaa
synttäreillä tarjottavaksi mitään itseleivottua (allergioiden takia), jätsiä on saanut viedä.
Mutta kyllä meillä aina ovat kovasti kiitelleet hoitajien kahvihuoneeseen viemiäni tarjottavia. Niitä säädökset eivät ainakaan Vantaalla koske. Vain lapsille tarjottavia ruokia.
Meillä oli juuri vanhempainilta ja kun päiväkodin tämän vuoden budjetti on jo käytetty, niin kysyin ihan hoitajien läsnäollessakin, että voisiko olla hassua tuoda lahjaksi jotain ryhmän käyttöön? Eli ostettaisiin yhdessä tai yksitellen erilaisia pelejä, leluja ja askartelutarvikkeita, joita sitten voisivat lapset ryhmässään ja päiväkodissa käyttää. Ja jos joku sen lisäksi haluaisi sitten muistaa henkilökuntaa lisäksi, niin toki saa.
Tämä ajatus sai paljon kannatusta. Onhan se lapsillakin kivempaa hoidossa, kun saavat käyttöönsä kunnon välineet, kunnan puolesta kun eivät saa edes pihaa kunnostettua (mm. hiekkalaatikon hiekkaa ei ole varaa tilata...)
Eli kävisikö teilläkin tuollainen yhteislahja. Jos ei, niin voihan sitä yksistäänkin lahjana antaa. Itse ajattelin kyllä joka tapauksessa leipoa ja lapset voivat tehdä sitten haluamansa laiset joulukortit jokaiselle hoitajalle erikseen.
Ostan syksyllä laatikollisen käsintehtyjä kynttilöitä paikalliselta pienyrittäjältä. Niihin kaunis nauha ympärille ja kortti. Ei muuta tarvita.
Kynttilät on tosi suosittuja ja haluttuja ja sanomista tulee jos jotain muuta koittaa viedä.
mitään..en ole koskaan vienyt mitään enkä antanut kummeille mitään..kummilapsia minulla on kaksi ja heille ostan lahjat.
kerhon tädeille leiponut jouluna joululeivät ja keväällä juhlissa sitten antanut kakut.
Kummeille olen esim kerännyt jotain heidän toivomaa astiasarjaa ja nyt kun lapsi alkaa olemaan askarteluiässä niin saavat lisäksi nautiskella askartelumme antimista. Juuri nyt suunnittelen ostoskasseja jouluksi.
lasten kunkin vuoden kuvat. Näemme muutenkin, kun kyläilemme ja viemme silloin tavallisia kyläilyviemisiä, mikä meidän kavereilla tarkoittaa kukkia ja viinipulloja yms. Itsekään kummeina emme ole saaneet kuin kuvia ja ne kelpaavat oikein hyvin. Jotkut meidän kummilasten vanhemmista antavat lahjat myös meidän lapsille, mutta musta se on melkein turhaa.
Mun mielestä Helsingissäkin nuo "ei itse tehtyjä ruokia" -säännöt koskevat vain lapsia. Aikuiset syövät omalla riskillään :-)
kuivattuja hedelmiä tms. tai juotavaa, kuten teetä, kahvia tms. joka kuluu pois. En leivo mitään itse.
ja aina olen vienyt kaikille jotain yhteisesti kahvipöytään. Nyt olen miettynyt (kun lapsella on tosi ihana omahoitaja), että veisinkö jotain vain hänelle. Mutta toisaalta tuntuisi vähän tyhmältä, kun kyllä ne 3 muutakin sitä lasta hoitavat ihan samalla tavalla...
Herkkukori kahvipöytään (glögiä, pipareita, juustoa, suklaata) taitaa olla nyt mulla se tän vuoden juttu. Toinen vaihtoehto voisi olla jokaiselle joku kynttilä. Mutta mitään esinettä en lähtisi viemään, kun en heidän makuaan tunne. Ja mitään kauhean kallista ei ole varaa eikä haluakaan viedä.
Me annettiin keväällä lahjaksi juuri leffaliput ja isot karkkipussit, tuohan toimisi joulunakin.
Täytyy alkaa itsekin miettiä... toivottavasti tulee hyviä vinkkejä!