Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko maksaisitte 13-vuotiaalle reippaalle lastenhoitajalle..

Vierailija
30.09.2009 |

Eli siis minulle on tulossa kohta lastenhoitaja kolmeksi tunniksi hoitamaan 6kk, 3v, ja 5v, lapsiani. Kysymys siis että paljonko te maksaisitte hänelle tästä?

:DKiitos!

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on minusta tuosta ajasta ja työstä sopiva. Kiva että sulla on tuollainen "lapsenpiika", ap. Meilläkin alkaa lasten serkut olla jo sen ikäisiä että tienaavat mielellään rahaa esim iltaisin lapsenvahteina. Tätäthän tää on, tää yhteisöllisyys ja tukiverkostoituminen.

Vierailija
22/42 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa minullakin noin ihana lapsenvahti:D

T: Onnellinen ap puolestasi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 euroa tunnilta, kuten aina ennenkin tehnyt olen.

Vierailija
24/42 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaisin jotain 45-50e vastuu on kuitenkin aika suuri ja tulisi ehkä uudestaankin hoitamaan.

Vierailija
25/42 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

50e

Vierailija
26/42 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nukkumassa, herännyt hänen kanssaan aamulla, ollut pari tuntia ja olen vienyt hoitajan kotiin. Nämä siis olemme olleet iltamenoissa. Tämmöisestä olen maksanut 20-30e. Teini on lähinnä siis illan katsonut telkkaria, surffaillut netissä ja syönyt herkkuja joita aina ostan.

Ei ole valittanut palkastaan. Kiltti ja tunnollinen tämäkin tyttö.

Vierailija
27/42 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoitoon 13-vuotiaalle uskaltaisin jättää vain 3 ja 5 -vuotiaat, en vauvaa.

Vierailija
28/42 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolehtia kolmesta noin pienestä, yksi vielä vauva! Itse olen juuri ja juuri voinut jättää 4- ja 8-vuotiaat (kaksi lasta) samanikäiselle tytölle.

Vierailija
29/42 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita että itse en ole paikalla, joten hän on yksin lasten kanssa:D

Mielipiteitä?

Ap.

surullista :( Lähes heitteillejättöhän tämä on :(

Vierailija
30/42 |
02.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 13-vuotiaana lapsenvahtikeikat ilman mitään aiempaa kokemusta vauvoista tms. Omia sisaruksia ei ollut, mutta nuorempia pihakavereita jne kyllä.

Koskaan ei ollut mitään ongelmia, olin jopa aluksi paljon kärsivällisempi ja kivempi vahti kuin mitä 10v hommaa jatkettuani. Hoidin tänä aikana noin 100 eri lasta eri puolilla pääkaupunkiseutua yläasteen/lukion/ammattikoulun aikana. Muutamaan perheeseen kasvoi ihana suhde, joka jatkuu edelleen. Otin aina vanhempien numerot talteen ennen heidän lähtöään ja ainoastaan kerran soitin vanhempien perään kun lapsi alkoi oksentaa.

Toimin järjestön kautta lastenvahtina ja aluksi palkka oli reilut 4 euroa /tunti + matkakulut. Se oli niin nuorelle kiva lisä, ehkä nykyisellään voisi ajatella 5 euroa /tunti kun kaikki hinnat ovat nousseet eli kun ajattelee mitä nuori sillä rahallaan voi sitten ostaa. Vartuttuani aloin nauraa tuolle hinnalle kun mietin ettei niistä aikuisista yksikään panisi tikkua ristiin sellaiselle tuntiliksalla. Moni perhe kyllä maksoi myös reilummin mutta monet myös laskivat palkan sentilleen ja kirjasivat ylös jos maksoivat vaikka 10c liikaa.

Tein monenlaista keikkaa: tarhasta hakuja, leikityksiä, synttäreitä, iltakeikkoja, yökeikkoja, viikonloppuja jne.

Ikäviäkiä keikkoja/perheitä oli. Tultiin niin humalassa kotiin ettei ollut vahdille rahaa, itselläkään ei välttämättä ollut käteistä ja kotiin saattoi olla matkaa. Perheen piti maksaa taksi muttei ollut rahaa. Juhlivien vanhempien paluu venyi usein, tunnin-parin välein soiteltiin lisäaikaa ja lupailtiin tuplaliksaa lisätunneista jne. Käytännössä oli mahdotonta kieltäytyä ja seuraavana aamuna oli kuitenkin kouluaamu.

Yksi hassu ilmiö talouden kultakaudella oli keikat joissa kotiäiti lähti shoppailemaan ja lapsia piti leikittää tai äiti/vanhemmat jäivät kotiin ja tarvitsivat viihdyttäjää tai pihalle viejää lapsilleen kun eivät itse viitsineet. Toki perheiden tilanteet olivat erilaisia ja heilläkin oli varmasti monenlaisia syitä toimintaansa eli ei voi yleistää mutta tietyt ihmistyypit oppi silti tuntemaan.

Nykyään järjestöjen kautta toimivien lapsenvahtien palkat ovat korkeampia, mikä on hyvä juttu, vahteja ei ehkä käytetä turhaan vaan ainoastaan tarpeeseen. Lapsenvahtina parhaat keikat olivat sellaisia kun kotoa lähti väsynyt/kireä vanhempi ja kotiin palasi iloinen/virkistäytynyt vanhempi ja itselle tuli se tunne että oli pystynyt olemaan vanhemmuuden tukena ja auttamaan arjen jaksamisessa.

Monet äidit olivat myös arkoja ensikertalaisia (lapsen ja vahdin kanssa) jolloin moni mielellään kuuli juttuja miten joku asia hoitui toisessa kodissa. Koskaan en tuputtanut mielipiteitäni mutta kerroin jos kysyttiin jne.

Käyttäkää rohkeasti lapsenvahteja, nuoriakin! Nuoret harvoin saavat muuta työtä, mutta se ei tarkoita etteivätkö he onnistuisi työssään. Jostainhan se pitää aina aloittaa ja kyllä hyvin pian huomaa jos nuori ei kanna vastuutaan. Jos maksatte tosi pientä tuntipalkkaa antakaa bonuksena lounareita tai lisärahaa tms jolloin nuorelle tulee hyvä fiilis ja motivaatio ja into työntekoon kasvaa.

Vierailija
31/42 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille vastanneille. hyvin on taas pärjännyt, ja maksoimme 8€ tunti. Hoitajallamme on toki meidän numerot ja voi soittaa jos tulee tarve. Pääsemme paikalle mian sillä asumme miltei kaupungissa. 5 min. Pyydän toistekin:)

Ap.

Ps. erityinen kiitos sinulle joka jaksoit nooinkin pitkän kertomuksen kirjoittaa. Nyt ainakin tiedän että edes joku on sitä mieltä että 13-vuotiaskin voi hoitaa pieniä lapsia..:)

Vierailija
32/42 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka itsekin lapsi :(

Vierailija
33/42 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten että 1.5 tunniksi :D

Aika pienen palkan hoitaja sai,jos oli sen 1.5 tuntia ja 8 euroa tunnilta?

Vierailija
34/42 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 tuntia.

Anteeksi hiukan epäselvää:)

Ap

Vierailija
35/42 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen lastenhoitaja, ja pärjännyt kyllä;) Maksetaan 10€/h:)

Vierailija
36/42 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

serkun lapsia (1v, 3v ja 5v) KAKSI PÄIVÄÄ PUTKEEN (la-su), kun serkku ja sen mies olivat luokkakokouksessa. Ja olin muutenkin heillä usein lastenvahtina, esim. tuon esikoisen ollessa 2v olin hänen kanssaan puolisen tuntia kahdestaan, kun serkku ja sen mies kävivät kaupassa. Ja yleensä kun menin heille (serkku on myös kummini eli kävin heillä pari kertaa kuussa ja kesällä olin n. viikon-kaksi heillä, asuttiin samassa kaupungissa), he lähtivät käymään kaupassa ja itse olin lasten kanssa. Itse olin siis 9 vuotiaana 2 veen kanssa yksin. Ja tuossa lähellä oli rautatie (tien toisella puolella) ja vilkas tie, jossa kulki paperirekkoja vähän väliä (jalkatie oli tietty välissä).

Osasin vaihtaa vaipat jo 8 vuotiaana jne. Yleensä sain jonkun namipussin tai vastaaan kaupasta, viikosta sain sitten 100 markkaa (vanhemmat olivat kyllä kotona, mutta mä leikitin lapsia ja vahdin niitä pihalla), tuosta viikonlopusta sain muistaakseni 150 markkaa tms. Olin ihan tyytyväinen.

Lisäksi kävin leikkimässä naapurin poikien kanssa, kun olin 9-10 vee. Pojat olivat tuolloin 1-4 vuotiaita. Takapihalla oli syvä viepä, tie oli lähellä ja siinä kulki peltotöiden aikaan paljon traktoreita, puimureita ja kaksi kertaa viikossa meni tankkikin.

Nämä tapahtuivat 90-luvulla..

Vierailija
37/42 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

surkea tuo sinun tuntipalkkasi on. Minusta 30,- on minimi. ELi eka tunti 30, sitten 5 per tunti. Aika muksuhan toi sun hoitaja on, mutta niin olin minäkin aikoinaan aikas nuori.

Vierailija
38/42 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastasyntyneitä kaksosia reilu kuukauden päivät (n. klo 7-15) kun vauvojen isä oli töissä ja äiti nukkui korvatulpat korvissa viereisessä huoneessa. Välillä kävi myös kaupassa ja muilla asioilla, jos oli saanut yöllä nukuttua enempi. Äiti toki oli lähellä, mutta käytännössä hoidin vauvat kyllä ihan yksin. Eikä ollut ongelmia.

Vierailija
39/42 |
06.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä uskoisi noin nuorelle lapselle tuollaista lapsilaumaa. Itseäsi saat syyttää, jos jotain tapahtuu. Meillä vanhin lapsi 13-vuotias ja otamme suosiolla lastenhoitajan alle kouluikäisille, jos olemme useamman tunnin poissa. Aikuisen on oltava vastuussa pienistä lapsista, ei toisen lapsen.

Vierailija
40/42 |
08.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksetaan 5€/tunti naapurin 13 v.tytölle, kun tulee nyt jo 2-vuotiasta hoitamaan. On käynyt meillä jo vuoden ajan hoitelemassa silloin tällöin. Aina tällä tytöllä on kuitenkin joku vanhempi kotona eli apu löytyy läheltä. Toki meidän omatkin lapset ovat pienempää sisarustaan hoitaneet ja silloinkin on sama taksa, koska naapurin tyttökin tuon saa. Eivät muuten oikein suostuisi äidin harrastuksen ajan hoitamaan. Toki jos jäävät kauppareissun ajaksi tai muun vastaavan takia hoitamaan, niin siitä en erikseen maksa.