Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksuohjelman aloittaneet tai muut juoksemisesta tietävät!

Vierailija
29.09.2009 |

Aloitin sen juoksukouluohjelman mitä monet muutkin täällä tuntuvat aloittaneen. Nyt olen kahdeksan viikkoa tahkonnut, mutta kunto ei todellakaan ole noussut sitä tahtia kuin ohjelman mukaan pitäisi ;-) Alointin ihan nollasta eli rapakuntoisena. Nyt pitäisi jaksaa juosta jo 5km lenkkejä + vielä 5min sen jälkeen. Ei onnistu. 3km menee jo ja jos maltan juosta tosi hitaasti niin 4km myöskin. Tahti tahtoo vain väkisin mennä liian kovaksi. Nyt on polvi kipeytynyt ja ajattelin pitää tämän viikon taukoa juoksusta kokonaan. Onko ihan fiksua vai pitäisikö vaikka kävellä, kun en voi juosta? Tai periaatteessa voisin juosta, kun kipu ei vaivaa juostessa vaan ennemminkin kävellessä ja levossa. Ilmeisesti on kuitenkin peräisin tästä juoksun aiheuttamasta rasituksesta. Muutakaan syytä en keksi. Eli pidänkö viikon tauon ja jatkan sitten siitä mihin ohjelmassa jäin? Olisiko fiksua käydä tällä taukoviikolla pari kertaa kuntosalilla?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siten, että juoksuvauhdin pitäisi olla 5min/km. Jos sinulla on alle tuon, tarkoitus on jaksaa sen viiden kilsan kohdalla hölkätä 25 minuuttia ja kympin kohdalla 50 minuuttia. Jos jaksat nämä, olet ihan ohjelman aikatalussa, vaikket noihin kilsoihin pääsekään. Aloittelijat harvemmin juoksevat 5min/km, älä siis lannistu.

Vierailija
2/10 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ottaa palkkaria(tee itse, tai osta). Nuku hyvin, pidä taukoa, jos tuntuu siltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuossa ohjelmassa oli just hyvää se, että helposti saattoi muunnella oman tahdin mukaan. Itse jaksan nyt hölkätä puoli tuntia putkeen, siinä ajassa menee reilu neljä kilometriä. Olen todella tyytyväinen, vaikka ihan tuon ohjelman mukaan en ole päässytkään etenemään. Aion jatkaa niin, että pystyisin juoksemaan kenties 45-60 min putkeen. Tämä olisi minulle aivan huikea saavutus. Helposti vauhti menee liian kovaksi, syke nousee liikaa ja vedän itseni liian nopeasti loppuun. Sykemittari on siis aivan ehdoton. Minulla polvet ovat ongelma, ja sen vuoksi olen mennyt ohjelmassa täysin tuntemuksia kuunnellen. En halua kipeyttää polviani niin pahasti etten pysty kävelemäänkään. Toistaiseksi siis mennyt hyvin, kun kuormitusta on lisännyt tarpeeksi vähän kerrallaan. Pidän enemmän lepoja kuin ohjelmassa, lähinnä sen mukaan miltä polvinivelissä tuntuu.

Sinuna kävisin kävelemässä. Koita kiinnittää huomiota myös asentoon. Voit yrittää hölkätä pieniä pätkiä, että polvet kuitenkin kuormittuvat. Älä lopeta liikkumista kokonaan, muuten kipeydyt vielä enemmän kun jatkat ohjelman mukaan.

Vierailija
4/10 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikataulussa. Eli pystyn nyt juoksemaan hitaasti 30 min putkeen... Mutta nuo polvet :S

Vierailija
5/10 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä välin voit tehdä jotain polvia rasittamatonta, uida vaikka tai mites pyöräily? niin ei kunto laske tauon aikana ja motivaastio säilyy.

BTW, aloittelijan nimenomaan pitää juosta hi-taas-ti.

Vierailija
6/10 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... meinaa siis oikeasti tosi hitaasti. Reippasti kävelevät saavat mennä ohi. Puhumaan pitää pystyä ilman, että se on tuskallista. Ei sen helppoa tarvitse olla, mutta melko vaivatonta. Kyllä se vauhti siitä kasvaa kun kunto nousee.

Onhan sulla kunnolliset kengät? Ne on tärkeät, että polvet säilyy.

Vierailija
7/10 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kuuntele omaa kehoa!

T: maratoonari

Vierailija
8/10 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juokset ohjelman mukaan, joka ei sinulle sovi?

Itse lähdin nostamaan rapakuntoani 6 kk synnytyksen jälkeen. En ollut puoleen vuoteen tehnyt yh-ti-käs mitään. Ajattelin, että vartin juoksulla aloittelen. Juoksi kuitenkin 50 min. kun juoksu vaan sujui. Seuraavaksi heitinkin tunnin lenkin. On myös päiviä, jollon jalat tuntuvat olevan jotenkin "tahmeat". Jalka ei vain nouse. Silloin pidän vaikkapa sen vartin verryttelylenkin. Tärkein liike on se sohvalta ylös nouseminen.

Vierailija
9/10 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juokset ohjelman mukaan, joka ei sinulle sovi?

Itse lähdin nostamaan rapakuntoani 6 kk synnytyksen jälkeen. En ollut puoleen vuoteen tehnyt yh-ti-käs mitään. Ajattelin, että vartin juoksulla aloittelen. Juoksi kuitenkin 50 min. kun juoksu vaan sujui. Seuraavaksi heitinkin tunnin lenkin. On myös päiviä, jollon jalat tuntuvat olevan jotenkin "tahmeat". Jalka ei vain nouse. Silloin pidän vaikkapa sen vartin verryttelylenkin. Tärkein liike on se sohvalta ylös nouseminen.

Mä olen aloittanut juoksemisen nollasta - siis todellakin nollasta, sillä en ole koskaan juossut, se on ollut minulle aina vastenmielistä ja vaikeaa. 50 min en voisi kuvitellakaan vielä nyt 2 kk jälkeen, vaan 20 min on realistinen ja jaksamisen rajoilla..

Toiselle rapakunto on eri asia kuin toiselle, taustalla on merkitystä ja muutenkin omalla fysiikalla. Täytyy kuunnella itseä ja jos joku kremppaa niin ottaa takapakkia - itsellä nyt nilkka vihoittelee huonojen lenkkareiden jäljiltä ja ajattelin pitää rauhassa viikon tauon. Tässä ei ole kiire minnekään!

Vierailija
10/10 |
29.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä niin, että teet ohjelmassa saman viikon 2-3 kertaa peräkkäin. Eli siis toistat viikon 8 ohjelmaa kolme viikkoa peräkkäin ja siirryt vasta sitten viikon 9 yhdeksän ohjelmaan, jota voit sitäkin tehdä 2-3 viikkoa yhden asemasta. Toki jos tällainen harjoittelu tuntuu liian yksitoikkoiselta, voit keksiä muutakin vaihtelua.

Terv. kaksi puolimaratonia juossut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme