Postin toiminta ärsyttää - olen suhteellisen kokenut
Huuto.net "kauppias" ja olen parin vuoden sisällä lähettänyt satoja lähetyksiä, minulla on kotona se postin "postiluukkumitta" ja pakkaan tuotteen mahdollisimman litteäksi, punnitsen myös, jotta minulla olisi tarkka+oikea postimaksu ostajalle ja itselleni tiedossa.
Eilen kävin taas postissa lähetysten kanssa, suurin osa 1.6e ja 3e kirjeitä, yksi maksikirje. Eiköhän vain postin työntekijä ottanut pari 1.6e kirjettä ja oikein vaivalloisesti veti niitä sen postiluukkumitan läpi ja kuulutti "maksikirje". Otin ne takaisin, samoin kuin pari muutakin. Siihen, jonka itse tiesin maksikirjeeksi sanoi "Paketti". Juu, ostin sitten läheiseltä kioskilta postimerkkejä ja laitoin kirjeet itse postiin, perille olivat menneet palautteen perusteella. Sen maksikirjeen laitoin eräässä toisessa postissa menemään.
Raivostuttaa postin toiminta! Olkaapa tarkkoja, kun käytte.
Kommentit (15)
Aluksi maksoin myös itse liikaa. Nyt yritän valita postimme mukavimman henkilön ja muiden kanssa "kiistelen" tarvittaessa. Viimeksi mieshlö sanoi, että onko sinulle sitten ok, että vastaanottaja joutuu lunastamaan kirjeen liian vähäisen maksun takia (en siis suostunut maksamaan maksikirjemaksua). Sanoin, että on... ja hyvin oli mennyt normaalilla kirjemaksulla perille.
Itse sain tänään huutisoston helpostikuoressa ja se oli kyllä _oikeesti_ paksu, mutta kiva postimiehemme oli tunkenut sen luukusta sisään!
sinne postiin. Kerran laitoin kirjeen laatikkoon ja oli mennyt saajalle lunastettavaksi vaikka aivan satavarmasti oli kirjeen kokoinen. joten menen aina postiin ja jos joku kirje ei mene kirjeenä niin otan takaisin ja vien seuraavaan postiin tms.
Itse olen kanssa tarkka noiden postimaksujen kanssa, ylimääräisiä ei viittis maksaa ja olen huomannut että vaikka laittais jotain muka maksikirjeenä, niin jos vaan mahdollista postimies runnoo ne luukusta sisään.
yrittää väkisin myydä sitä kaikkea roinaa, mitä siellä on. Kun yhteen ssanot, että ei kiitos, tarjotaan seuraavaa. Ärsyttävää!!!
Jos kirje ei mene 'postiluukkumitasta' läpi koskettamatta reunoja, on se heti maksikirje.
Samoin maksikirjeet muuttuu paketiksi jos ne ko. konttoriin vie.
Toisessa postissa kirjeeksi kelpaa kaikki minkä saa tungettua siitä mitasta läpi.
minullekin on käynyt niin että tavallista kirjettä on yritetty maksikirjeeksi väittää. Noin 2,5cm paksu kirje oli viimeksi, ja postin täti laittoi sen vaa'alle ja totesi vain että "maksikirje" mittaamatta sitä tai kokeilematta menisikö se siitä testiluukusta.
No otinpa sen kirjeen sitten takaisin, menin toiseen postin konttoriin ja siellä täti pisti kirjeen menemään tavallisena kirjeenä, eikä hänkään mitannut sitä vaan silmämääräisesti arvioi!
että nää tuntuu yleensä olevan asiamiesposteja joissa pistetään liian isoilla maksuilla kirjeet? Mun kohdalla ainakin "oikeissa" posteissa kirjeet mitattu oikein.
nimenomaan asiamiesposteissa on ongelmia postimaksujen kanssa. Niuhottavat niistä kun eivät ilmeisesti uskalla jättää yhtään varaa epäilykselle. Ärsyttää! Itsekin teen useimmiten niin, että ostan postarit asiamiespostista, liimaan ne pihalla kuoreen ja pudotan laatikkoon. Yleensä aina on perille menneet, kerran tungin vähän ylipaksun kirjeenä menemään ja sen joutui vastaanottaja lunastamaan. No minä korvasin sen hänelle, minun vikahan se oli. Mutta siis ÄRSYTTÄVÄÄ TUO POSTIN TOIMINTA!!!
Meidän entinen lähiposti oli perseestä tai oikeastaan yksi muija, muut oli ok.
Jos tuo muija oli tiskillä, kaikki kirjeet olikin yhtäkkiä makseja/paketteja!
Esim. tuo rouva lattoi kerran yhden kirjan menemään pakettina, kun en jaksanut kinata tuon kanssa asiasta (takana oli piiiiitkä jono ja ainoastaan tuo muija oli tiskillä). Postitin seuraavana päivän tismalleen saman paksuisen ja painoisen kirjan ja kappas, se menikin sillä 2,8 euron maksulla (vai mikä se nyt olikaan pari vuotta sitten), kun tiskillä oli toinen täti. Eli tulipa tässä maksettua vähän liikaa tuosta ekasta kirjasta..
Toisen kerran vein kasan Helposti kuoria ja yksi kirje oli muijan mielestä 10 GRAMMAA! liian painava ja se olisi pitänyt lähettää pakettina. No, otin kirjeen ja vein sen laatikkoon! Tuon jälkeen vein kaikki HK:t postilootaan.. Parin päivän päästä postitin saman painoisen kirjan ja kappas, postimaksu oli 2,8 euroa..
Pari kertaa kinasin tuon eukon kanssa siitä, oliko kirje 2,5 senttiä vaiko yli 3 senttiä! Kummastippas minä sain kotona mitattuna 2,5 senttiä ja tuon muijan mielestä kirje oli yli 3 senttiä paksu EIKÄ edes yrittänyt saada sitä kirjettä siitä sabluunasta läpi! Ei edes kokeillut sitä!
Muut tätit vaan kokeilivat kädellä, että minkä paksuinen on. Ja aina laittoivat sen tavis kirjeenä matkaan. Ja kertaakaan huutaja ei ole joutunut lunastamaan kirjettä postista!
Nykyistä postia tulee harvemmin käytettyä, koska tuolla ei käy kortit, ainoastaan käteinen. Eli ostan merkit R-kiskalta tai lähi Siwasta ja liimaan merkit kiinni ja vien postilootaan, maksit ja paketit on pakko viedä postiin, mutta vielä tähän mennessä ei ole tullut postimaksu korotuksia..
kun vein huutisposteja.
postintäti alkoi laittamaan ihan vääriä hintoja, 2,55 e kirjeistä. sanoin ettei voi olla noin niin sanoi että punnitse itse sitten. katsoin hinnastoa ja se oli ulkomaanhinnasto... sanoin siitä ja täti vaan helvetin kiukkuisena että kyllä hän tietää....
sitten lähti jonnekkin noin 15 minuutiksi eikä sanonut mitään et mihin, tuli takas ja rupes tekemään muita töitä... kysyin että laittaako hän nämä kirjeet vai ei niin kyllä hän laittaa.
no sitten alkoi laittamaan paljon halvemmalla eli edeltävän painoluokan mukaan kaikki... sanoin ettei mene noin niin väitti kiven kovaa että kyllä hän tietää. onneksi esimies tuli paikalle ja opetti häntä.
Loppuviimein en tiedä kuin kävi. postitukset tuli maksamaan tosi vähän. mitä jos ei laittanut tarpeeksi merkkejä?? kuka maksaa jos ostajat nyt joutuu lunastamaan kirjeet?
niin joskus käy niin että kirje onkin kasvanut eli pussiin päässyt ilmaa eikä menekään sen 3 cm mitan läpi. mullakin se kotona ja kotona menee kevyesti läpi mut postissa usein ei enää menekään.
niin joskus käy niin että kirje onkin kasvanut eli pussiin päässyt ilmaa eikä menekään sen 3 cm mitan läpi. mullakin se kotona ja kotona menee kevyesti läpi mut postissa usein ei enää menekään.
Mulla nuo 2,5 sentin kirjeet olivat kirjoja tai vastaavia "kovia" juttuja eikä vaatteita. Harvoin myyn yksittäisiä isompia vaatteita, vauvan vaatteethan menee kevysti alle 3 sentin paksuisina.
laitetaan vanhanaikaisesti merkit... eli en tiedä miten todistaa.
tein merkinnän mitkä kirjeet vein eilen joten haloo tästä nousee jos joku joutuu lunastamaan. en tiedä miten tää homma päättyy. osa kirjeistä oli vielä ehkä maksikirjeitä ja meni nyt sitten 1,10 sentin mukaan.
mulla muuten meni tunti tuohon postireissuun...
Vaan pakkaan kotona ja tungen postilaatikkoon, aina ovat menneet perille. Muakin ärsyttää ja hirvittää nuo Suomen postimaksut. Hassua kun saman tavaran lähetys maksaa saman verran Jenkeistä Suomeen tai Suomesta Suomeen.