Ettekö akateemiset tajua että
jonkun on pakko tehdä nekin huonosti palkatut työt joita te halveksutte? Ehkä sitten kun olette itse vanhuksia ja kukaan ei pyllyänne pese osaatte arvostaa enemmän duunareita.
Kommentit (55)
niin valinta on oma. Sama koskee luonnollisesti huilu- ja kukkopillitieteen maistereita.
onhan täällä jatkuvasti joku "akateeminen" huutelemassa, että älkää pienipalkkaiset valittako, olisitte opiskelleet enemmän.
ja istun toimistorottanan 2000 euron kuukausipalkalla.
Enkä saa edes oman alan töitä. :( Koska en suostu vielä huonompaan palkkaan. Olen siis ilmeisesti sellanen "työn halveksuja".
niin valinta on oma. Sama koskee luonnollisesti huilu- ja kukkopillitieteen maistereita.
onhan täällä jatkuvasti joku "akateeminen" huutelemassa, että älkää pienipalkkaiset valittako, olisitte opiskelleet enemmän.
Kukkopillitieteet..:D Mutta tuostahan juuri huomaa sen, ettei niitä duunareita arvosteta. Heille ei suotaisi enempää palkkaa, koska ovat itse alansa valinneet.
halveksinut työni takia. Eräskin biokemian tohtori pohti pitkään kanssani pitäisikö hän vaihtaa alaa oikeisiin töihin ja päätyi vaihtamaan ja lukee nyt sairaanhoitajaksi.
Terveisin vanhustenhoitajalähihoitaja joka on ylpeä ammatistaan ja työstään.
akateemisista on noussut tämä pieni sana ja sen keksityt merkitykset hattuun. Osa tuntemistani ihmisistä(akateemisista) ei todellakaan arvosta muita kuin kaltaisiaan. Mikä on heidänkin meriittinsä - lukenut hieman pidempään. Tietävät jostain osa-alueessa enemmän kuin toiset.
Itse olen työläisperheestä ja oli alusta asti tiedossa tietty tieteenala, ikäänkuin lapsuuteni haave siis. Mutta mitään jalustaa en voi rakentaa itselleni sen vuoksi.
Kukkopillitieteet..:D Mutta tuostahan juuri huomaa sen, ettei niitä duunareita arvosteta. Heille ei suotaisi enempää palkkaa, koska ovat itse alansa valinneet.
Olen itse akateeminen ja mies myös, ja tuttavapiiriin kuuluu ihmisiä laidasta laitaan. Joukossa on muutama akateeminen, joilla asenne on selkeästi ns. duunareita halveksiva. Toistaalta, on kyllä tullut vastaan myös vähemmän koulutettuja, jotka suureen ääneen halveksivat ns. paperinpyörittäjiä (=ketä hyvänsä siistin sisätyön tekijää :)
Osalla meistä akateemisista on noussut tämä pieni sana ja sen keksityt merkitykset hattuun. Osa tuntemistani ihmisistä(akateemisista) ei todellakaan arvosta muita kuin kaltaisiaan. Mikä on heidänkin meriittinsä - lukenut hieman pidempään. Tietävät jostain osa-alueessa enemmän kuin toiset. Itse olen työläisperheestä ja oli alusta asti tiedossa tietty tieteenala, ikäänkuin lapsuuteni haave siis. Mutta mitään jalustaa en voi rakentaa itselleni sen vuoksi.
ole sanonut niin. Etkös nyt ymmärrä? Jos joku valittaa palkkansa pienuutta, tulee kommentti: "mikset opiskellut parempaa ammattia, oma moka" ja "kaikilla on mahdollisuus kouluttautua korkeammalle". Onko tosiaan? Eli huonon palkan syy on ainoastaan huono valinta, eli pitäisi valita parempi koulutus ja työ. Jos kaikki tekisivät näin, kun tämä kuuluisa neuvo kuuluu, niin päästään tuohon ap:n tilanteeseen. Jos taas valitset työn josta pidät ja johon on helppo päästä ja lyhyt koulutus, olet luuseri eikä saa missään olosuhteissa valittaa.
niille, jotka valittavat huonoa palkkaa kutsumusammatissaan? "Voi voi voi sentään"??
Jos joku valittaa palkkansa pienuutta, tulee kommentti: "mikset opiskellut parempaa ammattia, oma moka" ja "kaikilla on mahdollisuus kouluttautua korkeammalle". Onko tosiaan? Eli huonon palkan syy on ainoastaan huono valinta, eli pitäisi valita parempi koulutus ja työ. Jos kaikki tekisivät näin, kun tämä kuuluisa neuvo kuuluu, niin päästään tuohon ap:n tilanteeseen. Jos taas valitset työn josta pidät ja johon on helppo päästä ja lyhyt koulutus, olet luuseri eikä saa missään olosuhteissa valittaa.
olen nähnyt muillakin portailla, en kyllä mielellään käyty sanaa "porras" tässä yhteydessä, on ollut samanlaista halveksumista nähtävissä.
Miten toista voi halveksua tämän aseman tai työn johdosta? Eikö se kerro oman arvomaailman ja henkisen kehityksen tasosta.
mä olen lukenut huuhaa-tieteitä ja olen siis hum.alojen maisteri. Opiskelin seitsemän vuotta ja sinä aikana hankin lisätuloja siivoamalla sairaaloita ja lajittelemalla postia. Nyt olen vakiduunissa, mutta palkka ei päätä huimaa. MUTTA enpä valitakaan, itsehän menin opiskelemaan sitä, mikä kiinnosti enkä sitä mistä olisi saanut hyväpalkkaista työtä jo opiskeluaikana.
Kyllä minustakin sairaala-apulaiset ja päiväkodin työntekijät ansaitsisivat parempaa palkkaa, mutta sen asian eteen olen tehnyt kaiken minkä voin (eli äänestänyt "oikein"). Mitä mun vielä pitäisi tehdä?
niille, jotka valittavat huonoa palkkaa kutsumusammatissaan? "Voi voi voi sentään"??
täällä ei käsittääkseni ole pakko vastata ollenkaan. Mielestäni ei ole ratkaisu rahapulaan opiskella rahakkaampaan ammattiin. Tai tietysti yksittäisissä tapauksissa, mutta noin laajemmasta näkökulmasta.
Ja kyllä minun mielestäni ainakin olisi ihan kiva, että esim hoitoalalla väki tienaisi sen verran, että löytyisi tarpeeksi hoitajia eikä kaikkien tarvitsisi lukea maistereiksi.
Kyllä mä olen kiitollinen kaikille siivoojille, lähihoitajille ym. jotka tekee erittäin tarpeellista työtä ja huonolla palkalla.
jos tällä lailla tehtäisiin.
täällä ei käsittääkseni ole pakko vastata ollenkaan. Mielestäni ei ole ratkaisu rahapulaan opiskella rahakkaampaan ammattiin. Tai tietysti yksittäisissä tapauksissa, mutta noin laajemmasta näkökulmasta.Ja kyllä minun mielestäni ainakin olisi ihan kiva, että esim hoitoalalla väki tienaisi sen verran, että löytyisi tarpeeksi hoitajia eikä kaikkien tarvitsisi lukea maistereiksi.
ellei sitten valitse taloustieteitä, oikeustieteitä, teknistä alaa..
t. maisteri 2600 € kk-palkalla ja vieläpä ihan "hyödyllisissä" hommissa
täällä ei käsittääkseni ole pakko vastata ollenkaan. Mielestäni ei ole ratkaisu rahapulaan opiskella rahakkaampaan ammattiin. Tai tietysti yksittäisissä tapauksissa, mutta noin laajemmasta näkökulmasta. Ja kyllä minun mielestäni ainakin olisi ihan kiva, että esim hoitoalalla väki tienaisi sen verran, että löytyisi tarpeeksi hoitajia eikä kaikkien tarvitsisi lukea maistereiksi.
jos jätettäisiin ne "mikset opiskellut pidempään?" -kommentit pois? Tuskin kuivahtaisi.
Kerro nyt, miten on mahdollista, että kaikki palkkaansa pienenä pitävät yhtäkkiä lukisivatkin maisteriksi ja saisivat parempaa palkkaa? Ja keitä ne hoitajat ja siivoajat sitten olisivat? Etkö nyt ymmärrä, että pieneen palkkaan ei ole ratkaisu alan vaihtaminen, koska siihen pienipalkkaiseen työhön tarvitaan sitten joku muu, jonka myös pitäisi sitten kouluttautua eteenpäin, koska palkka on pieni jne..
ne vaan kelailee liikaa tätäkin asiaa. Eläkää ja antakaa muidenkin elää. Toisen halveksunta johtuu usein omasta ahdingosta.
Akateemisuus ei ole sen enempää meriitti, kuin hyvä autonkorjauskyky tai sähkömiehen taidot. Keskivertoa ylempänä oleva kyvykkyys akateemisella alalla on täysin vastaavaa kuin esimerkiksi loistavat käsityötaidot. Painottuvat vain eri puolille kenttää.
Se on kutsumusammatti. Osa palkasta tulee silloin työn tuottamasta suuresta tyydytyksestä. Palkkatason taas kaikki tietävät viimeistään siinä vaiheessa, kun kouluttautuvat alalle.
Tuottoisampiakin amisaloja on, esim. hitsaajat, lvi-asentajat, sähkömiehet, muurarit, kirvesmiehet. Noista moni ala sopii naisillekin ihan hyvin. Niin että jos ei halua kauheasti opiskella mutta haluaa isomman palkan, tarjontaa on muutakin kuin lukea ylempi korkeakoulututkinto tekniikasta, kauppatieteistä, lääketieteistä tai oikeustieteistä.
t. DI
jos jätettäisiin ne "mikset opiskellut pidempään?" -kommentit pois? Tuskin kuivahtaisi.Kerro nyt, miten on mahdollista, että kaikki palkkaansa pienenä pitävät yhtäkkiä lukisivatkin maisteriksi ja saisivat parempaa palkkaa? Ja keitä ne hoitajat ja siivoajat sitten olisivat? Etkö nyt ymmärrä, että pieneen palkkaan ei ole ratkaisu alan vaihtaminen, koska siihen pienipalkkaiseen työhön tarvitaan sitten joku muu, jonka myös pitäisi sitten kouluttautua eteenpäin, koska palkka on pieni jne..
olen ällistynyt tästä ketjusta. Siis positiivisella tavalla. Löytyihän täältä niitä akateemisia jotka eivät ole sellaisia minkä kuvan täältä palstalta ikävä kyllä turhan usein saa. Enkä tarkoita että kukaan ei saisi opiskella mutta jos kaikki opiskelisivat ja tähtäisivät korkealle niin kuka tekisi niitä hommia joista täälläkin on mainittu.
eipä täällä taida sen enempää humanistit kuin ekonomitkaan duunareita mollata. Tradenomithan on nimenomaan hyvin tarkkoja siitä, että he ovat "akateemisia".