turvallinen ikä etelänmatkalle
hei! haluaisin tietää milloin lapsen vastustuskyky on riittävä, jotta voidaan minimoida esim. vakavan ripulitaudin riski matkalla. ja muutenkin, minkäikäisen lapsen kanssa kannattaisi matkustaa? Onko jotain suosituksia alaikärajalle. Entä mitä hyviä ja turvallisia kohteita. minulla on nyt 2,5 kk poika ja haaveilen ensi syksyksi suht edullista matkaa. eli poika olisi vähän päälle vuoden. uskaltaako lähteä. olin 13 vuotiaana (v.99) turkissa ja mukana oli silloin 1 v. 5 kk vanha serkkuni. Hän sairastui kamalaan vatsatautiin. En haluaisi omalle lapselleni samaa kohtaloa.
Kommentit (4)
Olen lasteni (nyt 2v, 4v, 7v) kanssa ollut jo neljänä talvena kahden viikon ajan Kanariansaarilla, eikä kukaan ole koskaan sairastellut.
Mitään erityisvarotoimia ei ole tehty, vaan on syöty ihan normaalisti ravintoloissa, saatu toisinaan jääpalojakin juomiin ja (no ehken tätä silti suosittele?) aamupuuro on keitetty kraanaveteen. En tiedä onko kohdalle osunut hyvä tuuri vai ovatko Kanariansaaret ylipäänsäkin eurooppalaisille varma kohde.
Toiset sairastuu aina toiset ei koskaan. Me onneksi olemme kuuluneet jälkimmäiseen porukkaan - n. 28 vuotta on matkusteltu lasten kanssa (3kk>) eikä koskaan ole saatu ulkomailta vatsatautia - minä 2 kertaa täällä Suomessa:D Kaikkea jäätelöistä ja salaateista alkaen on syöty, koskaan ei ole ollut esim vauvanruokia Suomesta mukana. Paikallisia tuotteita käytetty aina.
Turha sitä sairastumista on pelätä, lääkäreitä ja lääkkeitä löytyy joka paikasta. Kurjempaa on jos jää hienoja elämyksiä vaille!
Monta muuta asiaa on joutunut katumaan, muttei lasten kanssa reissaamista!
Nuorin oli n 1 v, kun olimme Nazarin matkalla Turkissa. Hotelli oli hyvä ja siisti all inclusive, joten hänen ehdoillaan mentiin kuten viimeiset vuodet. Vajaa 2 v poika oli Espanjassa, sitten Tunisiassa, Egyptissä, Kreikassa... Nyt katsellaan Kap Verdeä talvilomailuun, jos vähän pidempää lentoa viitsisi hänen kanssaan kokeilla.
Mutta ei mitään erityistä retki-ym rumbaa, vaan ota ihan levon kannalta ja mene valmiisiin pöytiin eli ei mitään "halvalla apartementos ja sitten kokataan...".
Hei. Päivittäin matkoja myyvänä voin sanoa että todella paljon ihmiset matkustavat alle 2v. lasten kanssa. Jopa aivan muutamien kuukausien ikäisten vauvojen kanssa lähdetään jo reissuun. Turvallisimpia ovat varmasti Euroopan kohteet, joissa bakteerikanta on lähimpänä meitä, eikä vatsataudin riski ole niin iso. Ja esim. Blue Village -hotelleihimme saa ostettua tasokkaita seisovan pöydän ateriapaketteja, jolla riskiä voi pienentää.