Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lapsesi lähtee yökylään, laitatko mukaan omat lakanat ja pyyhkeen?

Vierailija
28.09.2009 |

Minua jotenkin ihmetyttää, kun lapsilla, jotka tulevat meille kylään ei ole omia lakanoita tai pyyhkeitä mukana. Tulevat niin kuin hotelliin. Lakanat menevät yhden käyttökerran jälkeen pyykkiin. Minut on opetettu siihen, että kun yökylään mennään niin omat lakanat mukaan, samoin kuin pyyhe, ettei tule turhaan pyykkiä ja säästetään luontoa. Näin siis opetettiin jo 70-luvulla. Mummolaan mennessä ei oteta omia lakanoita, koska siellä meillä on omat sängyt, joissa nukumme useampana yönä. Anoppilaan mennessä otamme omat lakanat, koska en halua nukkua samoissa lakanoissa kuin lankoni. Anoppi ei nimittäin vaihda lakanoita vieraiden välissä, koska "niitähän on niin vähän käytetty". Hyi! Samaan ovat törmänneet lapseni yökyläillessään.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samaa olen lasteni yökavereilta pyytänyt. Muu hoituu talon puolesta.

Vierailija
42/55 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä vs. länsi. Itse olen länsisuomesta ja ei tulisi mieleenkään pyytää vieraita tuomaan omat lakanat yms. mukanaan!

Itse kyllä taas lähden päinvastaisesta ajatuksesta, eli vieraille tarjotaan aina puhtaat lakanat ja pyyhe talon puolesta.

Eikös tästä ole täälläkin joskus keskusteltu ja todettu että kyseessä on Itä-/Länsi-Suomen tapojen erilaisuus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä ole ikinä pyytänyt ketään ottamaan lakanoita mukaan, enkä kyllä ole itsekään niitä vienyt kylään mennessä. Lapsi yökyläilee mummoloissa, ukkilassa ja serkkulassa pääasiassa eikä kyllä vie lakanoita tai pyyhkeitä mukanaan. Eikä serkut tuo mukanaan meille, kun meillä yökyläilevät.

Meillä kyllä käy harvoin yövieraita (muita kuin nuo serkut), joten ehkä tämä ei siksi tunnu ongelmalliselta meillä.

Vierailija
44/55 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhkeet tai kylpytakit laitan, jos erikseen sovitaan että ovat menossa esim. saunaan.

Vierailija
45/55 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei koskaan laiteta omia petivaatteita mukaan. Näin ei ole myöskään tehty lapsuudessani :o Mun mielestä toi on outoa..

Vierailija
46/55 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jos seuraavana päivänä on koulua.

Vierailija
47/55 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tottakai tarjoan petivaatteet, pyyhkeet ja ruoan. eikös se ole sitä vieraanvaraisuutta!

Vierailija
48/55 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi vielä niin pieni, ettei kyläile kavereilla. Mutta ei kyllä tulisi mieleen laittaa lakanoita joukkoon. Enkä sitä siis odota meillä yöpyviltäkään. Kyllä meiltä löytyy lakanat, peitto, tyyny ja pyyhe vieraallekin. Ja totta kai ilta- ja aamupalat ja tietysti myös muitakin aterioita, riippuen siitä kuinka kauan vieras meillä viipyy.

Näin on ollut myös omassa lapsuudessani, sekä meidän kotona, että niillä kavereilla keillä olen itse ollut yökylässä.

Vierailija
49/55 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei ole toisin sovittu,mökille otan ilman muuta omat lakanat mukaan...

Vierailija
50/55 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuomaan omia lakanoita, saati peittoa ja tyynyä.

Myöskään itse en ole laittanut lakanoita ym mukaan.

Pyyhettäkään en ole laittanut, enkä myöskään olettanut vieraan ottavan omaa mukaan.

Muutamat lakanat normi pyykin lisäksi ei tod tunnu missään :D

Ja Etelä-Suomesta ollaan

Vierailija
51/55 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viedä omia lakanoita tai olettaa että meille tuodaan omat lakanat kyläillessä.

Ehkä tilanne olisi erilainen jos kylään tulisi kymmenhenkinen perhe, mutta meillä ei koskaan ole ollut yötä enemmän kuin kaksi henkeä kerralla, emmekä ole itsekään yökyläilleet sen isommalla porukalla.

Vierailija
52/55 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omia petivaatteita mutta jos tuovat niin olen tyytyväinen. Jos eivät tuo, niin tottakai tarjoan lakanat ja muut vermeet.

Vierailija
53/55 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin pidän selviönä, että tarjoan lakanat ja pyyhkeet kun vieraita tulee. Mutta mutta mitäs sitten teenkään kun omat lapset lähtee sukulaisille tai heihin varrattavissa oleviin yökylään, pakkaan lapselle sängystä aina oman peiton ja tyynyn mukaan. Kavereille kun menee, en pakkaa. En ole ajatellut mitenkään loukkaavani ketään kun on omat petikamat mukana, vaan helpottavan muiden elämää. itsetutkiskelun paikka siis. :-D

Vierailija
54/55 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lakanan ja pyyhkeen. Esim. juhannuksena kun mökille tulee n. 10 vierasta, jää aikamoinen lakanapyykkikasa - paljon kätevämpää olisi että vieraat toisi ja veisi omat lakanansa. Kun lapsi menee yökylään, laitan mukaan lakanan+tyynyliinan ja pyyhkeen - ihan sen takia ettei tulisi muille pyykkiä yhden yöreissun takia. Toki tarjoan lakanat jos ei vieraat tuo mukanaan, mutta mukava yllätys on vieras, jolla on lakanat omasta takaa.

Vierailija
55/55 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä peiton ja tyynyn myös (sängystä rullalle - helppoa). Ja ilahdun myös, jos vieras tuo myös lakanat. Toisaalta aikuisvieraille tarjoan mielellään lakanat ja teen kauniin pedin. Ehkä siksi, kun aikuisvieraita käy paljon harvemmin.

Pyyhkeitä en laita, enkä oleta muidenkaan ottavan omiaan mukaan. Ällöttävää kuljettaa sellaisia puolimärkiä likaisia mukanaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi