Kun lapsesi lähtee yökylään, laitatko mukaan omat lakanat ja pyyhkeen?
Minua jotenkin ihmetyttää, kun lapsilla, jotka tulevat meille kylään ei ole omia lakanoita tai pyyhkeitä mukana. Tulevat niin kuin hotelliin. Lakanat menevät yhden käyttökerran jälkeen pyykkiin. Minut on opetettu siihen, että kun yökylään mennään niin omat lakanat mukaan, samoin kuin pyyhe, ettei tule turhaan pyykkiä ja säästetään luontoa. Näin siis opetettiin jo 70-luvulla. Mummolaan mennessä ei oteta omia lakanoita, koska siellä meillä on omat sängyt, joissa nukumme useampana yönä. Anoppilaan mennessä otamme omat lakanat, koska en halua nukkua samoissa lakanoissa kuin lankoni. Anoppi ei nimittäin vaihda lakanoita vieraiden välissä, koska "niitähän on niin vähän käytetty". Hyi! Samaan ovat törmänneet lapseni yökyläillessään.
Kommentit (55)
Enkä kyllä odota sitä keneltäkään joka meille tulee, vaan pyykkään joka kerran jälkeen lakanat puhtaiksi.
Minä ainakin pesen yleensä heti. Eli on ihan sama joudunko joskus pesemaään omat lakanat lapsen oltua kylässä vai pesenkö lakanat meillä olleen lapsen jäljiltä. Meillä vähän vaihtelee, joskus on lakant puolin ja toisin mukana joskus ei - riippuu siitä millä kuljetaan etc.
Minullekaan ei ole tullut mieleenkään odottaa, että vierailla olisi omat lakanat mukana. Laitan jokaiselle vieraalle kyllä puhtaat lakanat :) En ole kuullut muidenkaan lasten kaveripiirissä kuljettavan lakanoita.
Meillä lapset vierailevat suunnilleen saman verran kavereilla, kun kaverit meillä, joten eiköhän kaikki saa pestäkseen pyykkiä.
Mummoille ja kummeille mennessä taas en usko asian niin paljon rasittavan, että pitäisi lähteä sinne lakanoita raahaamaan kaiken muun rekvisiitan lisäksi, bussilla kun kuljetaan.
Jännä kyllä, on sitten eri asia jos itse joskus harvoin yökyläilen: kysyn aika tuonko omat lakanat vai en.
en pese heti. Koska laitan lapselle puhtaat lakanat mukaan, ne menevät seuraavaksi lapsen sänkyyn, joko heti tai seuraavan lakananvaihdon yhteydessä.
joilla kaikilla sitä pyykkiä on järkyttävät määrät. EHkä siksi on itsestäänselvyys ettei kukaan halua sitä pyykkiä enää lisätä tuttavilleen. Ja kun lapsia on monta niin yövieraitakin riittää, eli todellakin olisi aikamoinen homma pyykätä niitä vieraiden lakanoita vielä kaiken lisäksi.
laittaa omia lakanoita mukaan jos laps on mennyt yökylään kaverin luokse. Toki jos asiasta on sovittu niin sitten. Pyyhkeen kyllä laitan aina mukaan. Ja meillä on kaapissa vieraita varten lakanat jotka kyllä pesen jokaisen käyttökerran jälkeen ellen tiedä että seuraavaksi yökylään tulee samaa vieras.
niin ajattelisin, että luulee meillä olevan niin paskasta, että pitää olla omat lakanat ja pyyhkeet.
Lapsi sai jouluna jonkun sellaisen nukkumapussin (kuin peitto, ohut sijaispatja & vuodevaatteet yhdessä) ja sen oon antanut mukaan, kun on itse halunnut.
Ja kaikki pestään jo yhden käyttäjän jäljiltä.
Minä ainakin pesen yleensä heti. Eli on ihan sama joudunko joskus pesemaään omat lakanat lapsen oltua kylässä vai pesenkö lakanat meillä olleen lapsen jäljiltä. Meillä vähän vaihtelee, joskus on lakant puolin ja toisin mukana joskus ei - riippuu siitä millä kuljetaan etc.
joutuu pesemään viidet aluslakanat, viidet pussilakanat ja viidet tyynyliinat. Omat mukaan kun lapsi kyläilee tai kun kylaillään koko perhe. Minulle ei ole kuitenkaan kynnyskysymys tarjota vieraille lakanoita.
enkä myöskään laita niitä lapseni mukaan. Ensimmäisiä kertoja kun oli yökylässä kaverillaan, otti mukaan tyynynsä, nykyään ei sitäkään.
Meillä käy yksi tyttö usein yökylässä ja hänen jäljiltään jätän petivaatteet odottamaan seuraavaa kertaa. Mutta jos tuleekin joku toinen tyttö, niin sitten laitetaan ihan puhtaat.
Pyyhkeen laitan yleensä mukaan, jos ei ole muuta sovittu. Minua ei haittaa jos meille tulevalla ei ole pyyhettä mukana, meiltä kyllä saa.
En taaskaan ymmärrä, miten tälläisistäkin asioista voi jotkut vetää herneen...
ja leivät matkaan.
Minua ärsyttää kun oletetaan isäntäperheen ruokkivan vieras lapsi. Tulee kalliiksi jos useasti on kylässä.
En ollut ajatellutkaan, että voisi olla jotenkin Länsi-Itä-Suomen välinen asia. Tapoja on monia, mikä on sinällään ihan kiva asia. En ole koskaan asiasta maininnut vieraille, enkä tule mainitsemaankaan. Edelleenkin laitan lapselle lakanat mukaan ja mielelläni petaan vieraille pedit omilla lakanoillani. Meidän tavat ei taida tämän keskustelun perusteella muuttua. Toivon vain, että ehkä tämä antoi jollekulle ajattelimisen aihetta, ettei roudaa pesuettaan kylään ja oleta, että emäntä pyykkää kymmenet lakanat ilomielin. Ja ei kai nyt sentään kukaan ole hernettä nenään vetänyt, niin kuin joku tuossa kirjoitti... ;-)))
ap
ollut omia petivaatteita mukana. Pk-seudulla asutaan.
harvoinlapsi tarvitsee oman pyyhkeen, vain jos esim saunomisesta on sovittu etukäteen laitan pyyhkeet.
tai sitten juuri näin ne täit ja kihomadot leviävät lapsesta toiseen...
Oma lapsi ei vielä kyläile kaveriperheissä mutta taatusti laitan vieraampaan paikaan omat lakanat. Mummolaan ei tarvitse laittaa, koska tiedän hänen tarjoavan aina puhtaat lakanat.
Meillä on kaapissa vieraspeitto ja lakana valmiina. Se nostetaan takaisin kappiin odottamaan. Sitten jos tulee harvinaisempi aikuisvieras niin vaihdan puhtaan pussilakanan. Lapsilla saa sama pyöriä kuukausia. Siis pyöriikö samat lakanat eri ihmisillä kuukausitolkulla?????? Tässä suhteessa av ei yllätä. Näitä sikolätissä eläjiä on täällä pyörinyt ennenkin... Tiedätkö muuten miten paljon ihosolukkoa irtoaa ihmisestä yön aikana, saati sitten erittää hikeä? Jotkut kuolaa ja toiset kaivaa takapuoltaan lakanoihin. Hyh hyh! Teille en ainakaan haluaisi lastani laittaa yöksi.
kylään omat lakanat ja pyyhkeet mukaan - oletan myös vierailla olevan omansa mukana. Huomaan, että länsisuomalaiset ystäväni eivät näin tee, mitä olen kovasti ihmetellyt ... kai siis tässä suhteessa Itä- ja Länsi-Suomen tavoissa todellakin on eroa.
Ällöttää se pyykkien määrä, kun on ollut iso perhe kylässä (ellei heillä siis ole ollut lakanoita ja pyyhkeitä mukana)! Toki ymmärrän, ettei silloin välttämättä oteta petivaatteita mukaan, jos tullaan junalla tai bussilla.
En koskaan oleta jonkun tuovan omia lakanoita. Meillä kyllä tarjotaan lakanat, pyyhkeet, laudeliinat ja ruuat. Pidän sitä ihan kunnia-asiana, että saan laittaa vieraille nätin pedin ja tehdä hyvää ruokaa. Koskaan en ole edes törmännyt tähän omien lakanoiden vientiin ennen kun tutustuin mieheeni (etelä-savosta) heilläpäin kaikki tuovat ja oletetaan, että viedään. Ja aina kyllä pestään ja laitetaan puhtaat, paitsi mummolle ja ukille, jotka vierailevat usein. Heillä on ns. vakio lakanat, joita käytetään useampi kerta.
Lasten yökyläilyt ovat jotenkin niin arkipäiväisiä, joten lapset ottavat lakanat ja omat tyynyt mukaan. Meille jos tulee perhe yökylään matkalla jonnekin, niin en oleta että heillä on omat lakanat. Mutta jos tulevat varta vasten meille, niin voin toki tarjota lakanat, mutta en pahastuisi jos toisivat omat lakanat mukanaan.