HELMIKUUN HELMET vk 40
Kommentit (50)
Huomanta :) Eipä tänne kummempia. Selkäkivut jatkuu, välillä on niin kankea, että hyvä jos liikkeelle pääsee. Tytön synttäripäivän jälkeen istuin tovin sohvalla ja en tahtonut päästä enää kävelemään. Oli aikas hulinaa, 15 lasta ja touhuamista. Selkä oli aivan jäykkä. Mietinkin, että saankohna tk:sta kävelykepit lainaan, jos en jossain vaiheessa pysty enää normisti kävelemään. Kauhistuttaa jo ajatuksin.Kuitenkin tuota kuopusta joutuu vielä auttelemaan ja nostelemaan ja sitten on noi koiratkin...
No, huomenna on 22 rv täynnä ja pe neuvola, niin saa ne viralliset paperit. Sitten voi lääkäri ilmeisesti kirjoittaa saikkua ä-loman alkuun asti.
T:Lauris & SL 21+6
Lauris mä en itse enään voi muokata tuota listaa kun sinä olet sen lisännyt niin lisäätkö viime listasta nuo uudet mukaan... etteivät jää listan ulukopuolelle =) En kehtaisi toista tehdä heti perään.
Helminauha oli yks joka halusi mukaan ja oiskos ollu miimu se toinen =)
Nemotus rv 20 ja poks poks
Huomena kuulumisia kun on tuo rakenn ultra!
Olen kuvitellut nyt tuntevani jotakin masussa, kyllä niitä liikkeitä on odoteltukin! ilti pelko persiissä, että onko kaikki ok. Luulen, että mulla on tosiaan istukka tuossa edessä vaimentamassa potkuja. Toivottavasti!
Väsymys on kasvanut ihan huikeeksi, 21-22 iltaisin on ihan pakko mennä jo unille. Luennoilla istumisesta on alkanut peräpukamavaivaakin ilmaantua, että nyt sitten alkaa nämä ihanat raskausvaivat ilmaantua:)
Tilasin eilen taas kestiksiä ja huusinkin huutonetistä 10 kpl kestovaippoja hintaan 25e. Hyvä diili!
Tänään on kotipäivä, tentteihin pitäisi lukea, huomenna ja keskiviikkona tentit..jaiks.
Miten muuten te, joilla lapset 3-5-vuotiaita...pidättekö lapset päiväkodissa vai otatteko kotiin kun vauva syntyy? Minä ajattelin ehkä pitää esikoisen (5v10kk) pk:ssa ja nuoremman osa-aikaisena myös (3v7kk) ehkä...en tiedä vielä. Toisaalta meidän kaupaunki painostaa kotiäitejä ottamaan lapset kotiin pk:sta...silti minusta ainakin 5-vuotiaan on kivempi jatkaa kavereiden kansa tarhassa, kuin olla vaan äitin ja vauvan kanssa kotona...
Perjantaina rakenneultra, huh kun jännittää.
ihmetys rv 18+5
Me ajateltiin miehen kanssa, että kuopus 4v jäis puolipäiväiseksi sitten tammikuun alusta, kun itse jään kotiin varhennetulle äitiyslomalle (n. 40 vrk ennen)... Kuopuksen tarha muuttaa evakkoon n. 8 km päähän, joten muutenkin joka tarha aamu pitäis se sinne erikseen roudata...ei ole siis edes miehen työmatkan varrella (ihan eri suunnalla, keskellä kaupunkia -> kivat aamu ruuhkat muutenkin!)Ehtisin olla töissä vain n. 7 pv tammikuussa, joten selän (iskias vaivaa jo nyt) takia ehkä parempi noin...ja saa uusi ihminen paikallani aloittaa puhtaalta pöydältä työt...
sagom 19+0 (jee kohta puolessa välissä!!!!)
Miimu oli listalla, mutta la 2.2 ja toisessa viestissä oli tuo 12.2. Oliko se oikein? Helminauha lisätty.
Meillä 3v. ja 5v.jäävät hoitoon, mutta kuntoutussyistä. 5v. aloitti varhennetun eskarin (käy eskaria 2vuotta) ja 3v. on luultavati 3 pv/vko 6h kuntoutuksellista syistä. Samassa ryhmässä on kyllä muitakin 3v., jotka ovat esim. joka toinen viikko 2 pv ja ja toisella viikolla 3 pv hoidossa. Sen ikäinen kaipaa jo seuraa ja toimintaa, jos ei ole isompia leikki-ikäisiä sisaruksia.
T:Lauris & SL 21+6
Näkyis viime viikon keskusteluissa olevan tuo laskettu aika 12 pv miimulla =)
Meillä tyttö jatkaa puolipäiväisenä kuten tähänkin asti ja päätimme uusimassa vasussa että pidetään tietyt päivät viikossa mitkä hän tulee hoitoon jotta pääsisi jonkin laiseen rytmiin. Vuoro töistäni johtuen hän on niin epäsäännöllisesti hoidossa joten jokin rytmi yritetään jatkossa löytää kun hän ei meinaa lähteä toisten mukaan leikkeihin vaan tyytyy seuraamaan sivusta joten jospa säännöllisyys rohkaisi mukaan paremmin kun tottuisi hoitoon =)
ei vielä poika ole päiväkodissa (eikä siis ole nyt tietty menossakaan kun itse olen kotona), mutta jos olisi niin saisi se jatkaa siellä vauvan synnyttäkin (ainakin) puolipäiväisenä. Hyvähän se on sekä äidille että vauvalle saada tutustua rauhassa toisiinsa, varsinkin jos ilmassa on pahaa mustasukkaisuutta isomman lapsen/lasten osalta.
Niitä perheitä en kyllä ymmärrä sitten millään, joissa jompikumpi tai jopa molemmat vanhemmat on kotona ja lapset hoidossa täysiä päiviä joka päivä.. Meidänkin tuttavapiirissä on yksi tällainen perhe ja aina se vaan jaksaa ihmetyttää (heillä vain 1 lapsi eli ei luulisi olevan ihan NIIN rankkaa, että lapsi tarvitsisi viedä hoitoon 5krt/vko ja noin 8h/pv), mutta jokainen tietysti tyylillään..
Jaahas, pikkumies taisi herätä joten jatketaan taas myöhemmin :)
evian, rv 21+5
Joo, meilläkin pojat on vaan hoidossa klo:9-15. Oeln saikulla, mutta kyllä mäsilti pidän heille yhden vapaapäivän, että ovat vain sen 4 pv. nyt.Sitten kun eskari todella alkaa ens syksynä, niin isompi joutuu menemään joka päivä sine eskariin.Pienempi on vielä päikyillä, kun eskari klo 13 loppuu, joten haen heidtä sitten vasta klo:15. Kun kupus syntyi, niin isommat jäikotiin, kun olisivat joutuneet vaihtamaan päiväkotia. Oli se aika rumbaa. Isompi oli silloin kerhossa, kun olin kotona ja hakuaika kerhosta oli harmittavasti klo 12.30,juuri, kun oli poikien päikkäriaika. Vauvan kanssa olis vielä kävellyt vaunuillen hakemaan, mutta ei isompaa voinut jättää kotiin yksin. Kerhopäivät sotki aina tuon päivän rytmin. Olis ollut hlpompaa pitää heidät hoidossa muutaman päivänä viikossa. Esikko oli silloin 5v. ja kyseli usein, että koska sä äiti menet töihin, jotta hän pääsee taas päiväkotiin. Asuttiin silloin ok-talossa kaupungin keskustan lähellä ja siinä ei ollut ketään leikkikavereita päviä aikaan. Se oli tylsää tytyölle. Onneksi pojat saa jatkaa tuolla nykyisessä pk:ssa vaikka se on vuoropäiväkoti ja heidän vuorohoidon tarpeensa on sitten jo loppu, mutta kiva, että kupunki pystyy pitämään paikat tuolla ja avustajatkin on palkattu sinne. Oliskin aika rumbaa raahata vauvaa ja pokia puheterpiaan ja fysioterpiaan. Molemmilla pojilla puh, terpia 1 x vko eri päivinä ja eri paikoissa eikä edes tässä meidän kaupngissa. Sitten on vielä kuopuksen fysioterapia 1 x Vko. Nyt ne hoituu kivasti päiväkodista avustajan kanssa.
Jaahas, tästä täytyykin kohta lähteä hakemaan noita kyseisiä herroja hoidosta :)
T:Lauris
Ultrasta tultu juuri ja heti näkyi, että pienimieshän siellä oli :)
Mies ihan innoissaan heti soitteli kaikille..
Kuulema arvailtu työpaikalla tyttöä.
On se jännä kun mies sanoi vielä rv 12 edellisessä ultrassa että vaikka nyt ei tiedä vielä kumpi siellä on niin poika sieltä tulee :D
Onko miehillä jokin ylimääräinen aisti sitten :)
Onnea Hallitus pienen pojan johdosta!
Meilla molemmat tytot ovat jo koulussa, vanhempi on 8v8kk ja nuorempi 5v5kk. Suomessahan nuorempi olisi mun kanssa viela sitten kotona kevaallakin, mutta nyt joutuu olemaan pitkia paivia koulussa klo 8.50-15.15. Mieluusti pitaisin kotona viela monta vuotta ;o) ja niin olisi tyttokin mun helmoissa.
Mulla oli tana aamuna sokerirasituskoe. Paastoarvo oli 4.1 ja 2 tunnin jalkeen arvo oli 7.3. Tuo toinen raja-arvo oli 7.9, eli olen hyvillani etta meni lapi (ylipainoinen kun olen)!
Ekassa raskaudessa mulla oli rask.ajan diabetes, toisessa puolestaan ei sita ollut. Eika kai sitten tassakaan. Ainakaan viela tassa vaiheessa. Kysyin tehdaanko tata myohemmin viela uudestaan, niin ei kuulemma normaalisti tehda, mutta jos vauvan kasvu kiihtyisi paljon tms katsotaan tapauskohtaisesti.
Sain myos tulokset "kolmoisveritestista" tanaan postissa. Vauvalla ei ole lisaantynytta riskia downin syndroomaan (1/6600) eika toiseen, "open neural tube defectiin". Hyva niin!
Nyt pitaisi viela kertoa tyopaikalla raskaudesta. EN ole vielakan rohkaistunut kertomaan!!! Mika nahjus olenkaan!!
Ai niin ja liikkeitakin olen jo jonkin aikaa tuntenut. Alkoivat ehka parisen viikkoa sitten, mutten uskonut etta olivat liikkeita, kun niita tuntui esim. vain yksi ja sitten ei mitaan. Mutta kylla nama nyt samanlaisilta tuntuvat, mutta uskon etta "sita oikeaa" koska niita tulee kunnon sarjoissa :o)
Hyvaa alkuviikkoa kaikille, toivottelee onnellinen ja helpottunut,
Kolmaskerta rv 18+2
Onnittelu Hallitukselle =)
Kolmaskerta; kiva, että sokerit oli o. Olis kurjaa, jos olis tullut lisäkontrolleja ym.Käynnistetäänkö siellä synnytys la päivänä, jos on raskausajan diabetes eli riski suurikokoiseen vauvaan?
Jospa sais vihdosta viimein tännekin jotain kuulumisia raapustettua.
Ihan ekaksi päivitystä tohon mun esittelyyn eli 4.2.10, Ronnuli, 1, 30, K-S KS(Jyväskylä). Laskettuaika muuttui siis päivällä ja ikää tuli viikonloppuna vuosi lisää =).
Täälä on kiireiden takia pidetty hiljaiseloa, sillä reilu viikko sitten tästä neidistä tuli rouva ja häiden järkkäily vei suuren osan ajasta ja lisäksi ei ollut nettiyhteyksiä käytössä, että olis pystynyt seuraan teiän kuulumisia. Nyt on sitten oikein urakalla lueskellut pinoja, että vähän tietää, mitä on tapahtunut.
Myöskin täälä käytiin viime viikolla rakenneultrassa ja kaikki näytti siellä hyvältä. Pikkuinen tosin oli hieman hankalassa paikassa hyvien kuvien saamiseksi, mutta onneksi kaikki tarvittavat mitat sai kuitenkin otettua. Painoarvio oli 360g.
Ensimmäiset liikkeetkin tunnistin tasan viikko sitten. Voi olla, että aikaisemminkin olis mahdollisesti tuntunut, mutta häästressi tais pitää ajatukset muissa asioissa. Mene ja tiedä. Pääasia, että nyt liikkeet tuntuu, kun niitä on odottanut jo pitkään.
Seuraava neuvola onkin jo sitten reilu viikon päästä ja sitä tässä sitten odotellaan, samoin odotellaan parhaan kaverin vauvauutisia, kun kuulemma torstaina käynnistävät synnytyksen, jos ei aikaisemmin pikkuinen halua syntyä. Kaikenlaista odottelua siis on taas vaihteeksi ilmassa.
Ronnuli & "Tirppa" rv 21+4
Ronnulin tiedot päivitetty :)
Ensiksi onnea ronnulille naimisiin menon johdosta :) lauris77, mikä sinulla selässä vaivaa?
Itse olen nyt neljättä viikkoa sairaslomalla, kun tunnin jalkeilla olo alkaa pakottaan niin paljon mahaa, sekä selkää että on vaikea olla..eikä tämä tästä kyllä ole helpottanutkaan.
Ensi viikolla olisi vihdoin äippäpolille rakenneultraan meno, on sitä odoteltukkin reilu kuukausi :)
Minulla esikoinen on esikoulussa, niin minun jäädessä äippälomalle, jatkaa neiti eskarissa 9-13, 4 päivää viikossa, sen yhden vapaan olen ajatellut pitää semmosena päivänä kun esikoulussa on vähemmän hommaa :) Sama järjestely on ollut nyt minun ollessa sairaslomalla.
Hauskaa viikon jatkoa kaikille tasapuolisesti :)
ronnulille sekä rouviintumisesta että synttäreiden johdosta!
Millä viikoilla se sokerirasitus normaalisti tehdään? Kun joku sanoi olleensa siellä jo nyt 18+jotain viikolla?? Mulla on neuvola torstaina (22+1) ja ilmeisestikin saan nyt sitten ajan sinne jos/kun täällä kerran se on pakollinen sen riskiBMI:n ylittyessä?? Mietin vaan, että oisko se jo pitänyt olla vai onko siihen mitään "viikkoylärajaa"?
Eskarilaiset jatkaa tietty eskarissa ja kerholaiset kerhoissaan, itsekin olen ajatellut viedä pojan syksyllä kerran viikossa pariksi tunniksi puistoparkkiin (sinne on ikäraja 2v ja poika täyttää sen kesällä) ja muissa kerhoissa jatketaan sitten molempien lasten kanssa yhdessä. Kummastelenkin nimenomaan niitä perheitä, joissa lapset on hoidossa joka päivä ja aamusta iltaan vaikka vanhemmat eivät edes kävisi töissä :O miten sitä edes voi saada aikansa kulumaan yksin kotona päivästä toiseen.. kyllähän sitä itsellekin kelpaisi silloin tällöin, mutta ei kiitos jatkuvasti.
Ihanaa, että hyviä rakenneultrakuulumisia tulee koko ajan lisää! Ja alkaahan niitä poikiakin löytymään helmien joukkoon :)
Poika on nyt alkanut heräilemään joka aamu pikkasen ennen seiskaa, ihan sama monelta menee nukkumaan joten jospa painuisi vällyjen väliin itsekin. Saisi ehkä kerrankin nukuttua tarpeeksi ettei olisi aamulla kuin perseeseen ammuttu karhu.. ;D
ja onnea naimisiin menon johdosta ronnulille!! meillä oli uktra jo viime viikolla ja kaikki oli hyvin tosin vauva liikku niin paljon ja piti koko ajan jalat ristissä että ei nyt sit tiedetä kumpi tulee!meillä tuntuu liikkeet vielä aika vaimeesti koska isrukka on edessä. neuvola oli viime viikolla ja mula oli pissassa kaikki plussalla jo toista kertaa mut sit labrassa ei kuitenkaan löydy mitään! mistähän mahtaa johtua? tietääkö kukaan? mulla on esikoinen jo tokalla luokalla ja toinen eskarissa ja kolmas mun kanssa kotona,ajattelin kyllä jos hänet laittais johkin kerhoon kun täyttää tammikuun eka päivä 3v et olis hänelläki jotain päivä toimintaa. mutta tässä meidän kuulumiset taas ai niin ja meillä lapset kovin jo kyselee millon vauva tulee! =)
myy85 21+0
Mulla on selässä nikama siirtymä, joka on vaivannut aika ajoin. Olen kaatunut hevosen kanssa joskus15 v. sitten. Aikaisemmissa raskausksissa se ei ole vaivannut, mutta nyt alkoi paikat muutenkin jo löystymään rv 11 alkaen, joten tämä on mennyt pahemmaksi.Lisäksi supistelee. Jopa niin, että jos kauan istuu, niin alkaa supistaa. Venyttelen ja jumppaan selkää, muta ei auta, kun kaikki litokset löystyy. Lonkat on myös kipeät öisin.Eilenkin, kun jouduin pienintä nostelemaan, niin selkää juili yöllä, niin että nukuin tosi huonosti.Viime raskaudessa selkä oli kipeä lopussa, mutta helpotti synnytyksen jälkeen.
Mulle neuvolassa sanottiin, että sokerirasitus n. rv 24. Niin viimeksikin.
T:Lauris rv 22, poks :)
Ja onnittelut Ronnulille siviilisäädyn vaihtamisesta!! Sekä tervetuloa uusille kanssaodottajille.. :)
Neuvolassa tuli käytyä, ja kaikki näytti oikein hyvältä.. Hemoglobiini oli 130, paineet 110/70 ja painoakin oli tullut +340/viikko.. Poitsu liikkui mukavasti ja sydämensyke oli n. 150. SF-mitta oli 17,5 cm, sanoivat juuri, että mun pituuteni varmasti vaikuttaa siihen, että se ei kauhean ylös noilla käyrillä välttämättä nouse.. Poitsu oli jo hurjat 450 grammaa ja koko vastasi täysin viikkoja..Ja uusi aika tuli sitten neljän viikon päähän.. Kelan paperitkin sain, pitääpä alkaa täytellä niitä huomenna...
Tässä viime aikoina oon tuntenut jo päivittäin liikkeitä, ja eilen mieskin tunsi niitä.. :) Muuten olo on ollut parempi, ja selkäkin tässä viimeiset pari viikkoa yllättävänkin hyvä, mutta flunssa iski sitten sunnuntaina.. Onko kellään tietoa, saako vickiä laittaa kaulaan/rinnalle?? Kun unohdin neuvolassa kysäistä, harjoittelijana oli tuttu tyttö ja kysymykset unohtuivat, kun piti vaihtaa kuulumisia.....
Maria-84 22+0
meillä oli tänään tuo jännityksellä odotettu käynti.
kaikki oli oikein mallillaan, sydän oli normaali, aivot normaalit...suustakin sai niin selvää kuvaa, että varmasti ei ole halkiota tms.
painoarvio oli 348g ja aika hyvin vastasi viikkoja.
lopussa uskalsin kysyä sukupuoltakin ja kätilö alkoi heti naureskelemaan, oli ilmeisesti nähnyt sen koko ajan. Meinasi kyllä molemmilla mulla ja miehellä sydän lyödä vähän tyhjää kun kätilö totesi, että mitään poikaan viittavaa ei ole koko ultrauksen aikana nähnyt. Ei siis mitään ylimääräisiä ulokkeita...
näytti vielä pysäytetyn kuvan suoraan vauvan alapäästä ja näytti missä on häpyhuulet:)
hetken aikaa menee kyllä asiaa sulateltaessa. Kahden pojan jälkeen ei todella osattu edes olettaa että tuolla masussa voisi sitä toista laatua olla.
kuinka varmoja veikkauksia muut ovat tytöistään saaneet?
mua jäi vaivaamaan kun eikös tytöistä voi tulla näitä virhelupauksia?
tää meidän kätilö väitti kyllä ihan varmaksi tytöksi kun tosiaan häpyhuulet näkyi aivan selvästi.
mieli tekisi mennä ostamaan kaupat tyhjiksi pieniä hamosia tms. mutta järki ei anna periksi kun olo on sellainen, että kyllä tää pojaksi vielä muuttuu;)
Jiina ja "Rasmus" rv20+4
pakko oli laittaa uusi ketju, kun edellisen otsikkona näkyy vain tähdet ???? Vaikka otsikoin samoin kuin nyt.
T:Lauris rv 21+6