Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauhea haloo nousi meilläpäin kun kunta säästää päiväkodin jälkiruuista

Vierailija
27.09.2009 |

curlingmammat valittavat kun heidän pilttinsä ei enää saa jälkiruokaa. Minua kummastuttaa että miksi ihmeessä päiväkodissa pitäisi ollenkaan tarjota jälkiruokaa. Yleensä ne taitavat olla jotain epäterveellistä sokerimehukiisseli-pannarilinjaa. Jos jälkiruuaksi on hedelmä tai sokeroimattomia marjoja, sen kyllä ymmärrän mutta en mitään sokeroituja jälkiruokia.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esim on kotona jälkiruokaa tosi harvoin, oikestaan vain "juhla-aterioilla", pääsiäisenä, jouluna jne. Miksi kunnon ruuan, salaatin, leivän ja juoman lisäksi edes tarvitsisi mitään muuta, kun välipala on taas parin tunnin päästä.

Vierailija
2/2 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä ei niin terveelliset jälkiruuat ovat välipalaa. Lounaalla saa vain näkkileipää ja keiton yhteydessä pehmeätä leipää tai sämpylää.

Välipalalla on mm. pala pannaria hillolla tai ilman, ohut sellainen ja jopa pelkälle pöydälle olen hoitajien nähnyt laittavan sitä syötäväksi, letut myös.

Huono välipala on myös listaltakin nähtävissä oleva välipala, pyöreä pikkupulla ja mehulasillinen. Ei ole edes leipää näkynyt, ehkä pala porkkanaa voi olla, aina ei sitäkään, koska olen käynyt kyselemässä. Keittiöhenkilökunnalla on myös ne lyhennyksensä työajassa, joten välillä on nämä lautasettomat pannarit ja pulla välipalana, samoin purkkivanukkaat, niin ei tule tiskattavaa. Jäätelötuutti on välillä ja olen ihmetellyt valmismustiikkakeittoa, sillä tölkin selosteessa oli millä makeutettu -käytetty aspartaamia. Sitä en varmuuden vuoksi lapsille antaisi kun lehtiä lukee niiden mahdollisista terveyshaitoista.

Listan mukaan välipalalla on myös pakettijäätelöä, ja näkkileipää, mehua ehkä. Ensiksi annetaan tuo listan mukaan oleva jäätelö, sillä näkkileipää ei tarvitse ottaa, jäätelö on tuo itse pääasia. Näkkileipää saa jäätelön jälkeen kuka haluaa, vähän hullunkuriselta tuntuu...

Tosiaan, välillä tiivistemehuista on tehty kiisseli, sen ravintoarvo on kaikkea muuta kuin mitä listalta sa käsityksen. Ananaskiisseliä on myös, on tehty ananassäilykkeestä, nimellä aurinkokiisseli.

Kun keittiöltä tulee kysely esim. vuosittain aterioista, olen vastannut selvästi että esim. pulla ei ole riittävä välipalaksi. Moni lapsi on varman nälkäinen ja kiukkuinen viimeistään kotiin lähtiessä. Joskus ihmettelee, kun lounaalla on ollut hyvä ateria, niin sitten saattaa olla esim. grahamlihapiirakka välipalalla. Voisivat suunnitella niin, että esim. sellaisen lounaan syötyään, joka on ollut kevyempi tai ei yleensä lasten suosiossa syödä vatsansa täyteen, olisi lihapiirakka tai nakkisämpylän puolikas. Usein ei ajateltu.

Riisimuroja voi olla aika usein. voi olla aamulla ja sitten parin päivän kuluttua välipalalla. Joskus näin kolme kertaa viikossa olevan muroja, milloin aamulla, milloin iltapäivällä. Lisäaonepitoisia sekä suolaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme