Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko on paljon verenpainetta?

25.09.2009 |

Kävin eilen ja tänään neuvolassa sekä mittailin äitini verenpainemittarilla...

Yläpaine on nyt ollut 137-145 ja alapaine 93-99.

Ja kun mittaan toisen matalammaksi, niin toinen on sitten korkeampi. Pulssi on ollut 92-105.

Sain ohjeeksi, että jos yläpaine nousee yli 150 tai alapaine yli 100, niin pitää lähteä päivystykseen.

Voiko tuollaiseen rannemittariin luottaa?

Entä jos arvot ovat vain hetken korkeammalla?

t: rv37

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ollessani neljännellä kuulla ja ultrassa, sanoi lääkäri heti kovat sanat, että ei enää töihin koko loppuraskauden aikana, verenpaine on koholla ja lepo on ehdottoman tärkeää. Lääkäri laittoi tosistuksen työpaikalle, jossa oli sairasloma äitiyslomaan saakka.

Verenpaineeni oli liki 100 alapaine ja sanottiin lähtiesäni sieltä, että jos menee yli sadan tuo alapaine, niin joudun sairaalaan makaamaan.

Jouduin käymään joka toinen päivä neuvolassa ja kaksi kertaa kuussa äitiyspolilla. Aina pelko että alapaine on mitattaessa yli sata ja joudun olemaan sairaalassa. Lääkäri kertoi todistusta antaessaan kuinka tulisin olemaan vuoroon sairaalassa, vuoroon kotona, lepo on kaiken a ja o. Kotona oli neljä lasta ennestään, nuorin esikoululainen.

Kun vauva oli 2-vuotias, aloin odottamaan, jolloin raskauden varmistuttua jouduin heti jäämään saikulle. Olin n. tunnin ylhäällä, kaksi tuntia sängyssä maaten jne. Reilusti yli kaksivuotias oli kotihoidossa, isommat auttoivat koulusta päästyään ja mies minkä oli kotona.

Vaikka nytkin tässä raskaudessa lepäsin etten joutuisi sairaalaan, jouduin ottamaan edellisestä poiketen verenpainelääkkeitä, Albetolia, muuten oli liian korkea paine. Kontrolleissa taas joka toinen päivä neuvolassa ja polilla pari kertaa kuukaudessa. Molemmat raskaudet sitten sujui lopulta ilman raskausmyrkytystä, käynnistys tehtiin 5 päivää yli lasketun ajan, paine oli silloin 195/115. vauva painoi kilon enemmän kuin edelliset. Aiemmissa raskauksissa ei ollut koskaan verenpaine koholla.

Beaver, pulssisi on aika nopea. Miehelläni oli pulssi 100 ja työpaikkalääkäri laittoi saikulle koska oli pyörryttämistäkin. Mieheni piti soittaa lääkärille saikkuviikolla joka toinen päivä ja kertoa voinnistaan, laittoi lisäksi tutkimuksiin kun kerroin miehen nukkuessa tiheästä hengittämisestä minuutiun aikana, hyvä kun tutkitaan ettei jää hoitamatta jos on jotain.

Toivottavasti saat levätä, lepo on hyvä lääke. Tarvittaessa saat lääkettäkin. Itse join päivittäin omenaviinietikkaa laimennettuna sopivaksi, puristin valkosipulia "lääkkeeksi" piimään, ettei piimän kirpeydessä niin erotuisi voimakas sipulin maku ja -kas, aloin pitämään mausta. Valkosipuli laskee verenpainetta.

Hyviä vointeja sinne kuten myös muillekin odottaville äideille.

Vierailija
22/24 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos verenpaine on muuten ollut tasainen, pienikin nousu voi olla merkki ongelmista.

Minulla oli la:aan asti kaikki normaalia, sitten verenpaine alkoi nousta (80->90). Itse panin sen helteen laskuun, mutta wanha neuvolantäti, joka normaalisti oli tosi rento, rypisteli kulmiaan ja sanoi, ettei tykkää yhtään... No, parissa päivässä sitten pamahti pänsärky ja turvotukset ja ihan selkeä raskausmyrkytys. Verenpaine oireili siis muutaman päivän aikaisemmin ilman muita vaivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä sain neuvolasta verenpainemittarin lainaksi, kun oli kanssa koholla verenpaine. Kotona ei sitten ollutkaan kertaakaan niin korkealla. Suurin syy kun mulla oli koholla, että ottivat liian nopeasti ensimmäisen mittauksen ja jo toisella mittauksella laski.

Vierailija
24/24 |
25.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan itse lähtisin äitiyspolille