Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VASTATKAA VAIN TE JOTKA OIKEASTI TIEDÄTTE AIHEESTA JEKOVITIN ALKOHOLI

Vierailija
24.09.2009 |

Täällä joskus oli juttua kun joku katui imettäneensä alkoholistina säännöllisesti lastaan tujussakin humalassa.. vastattiin että ei hätää, siinä maidossa vähempi alkoholia kun jekovit-tipoissa. NO, mä en hölmöyksissäni tytön vauva-aikana noudattanu kovin tarkasti annostusohjetta - en tajunnu et siinä oli alkoholia!! Oli niin hankala saada sitä menemään et monesti meni tosi isotkin loraukset. onko voinu aiheutua mitään?!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vois vielä laskea että jos äiti 2 promillen humalassa eli aikas tuiterissa niin paljonko vauva saa siitä alkoholia ja mikä merkitys sillä on. promille on NIIIIIN pieni määrä että ei mitään merkitystä mutta jotta nää huono-omatuntoiset sais rauhan. itse olen asiaa selvittänyt ja tiedän että humalassa imettämisestä ei ole mitään haittaa jos joku muu hoitaa mut faktatietoa ei nyt tähän hätään ole antaa.

ja kytänny lapsesta merkkejä alkoholin aiheuttamasta vauriosta :((

Miks sitten käsketään pumpata maidot pois, odottaa tuntikausia muutamankin annoksen jälkeen ja kirjastossa just luin jotain päihdeperheopasta jossa puhuttiin VAUVAN HUMALLUTTAMISESTA MAIDOLLA :((

¨

-se ahdistunut ysi-

ne on pelkkää propagandaa ja tietämättömyyttä. myös valistusta ettei äidit hoitais vauvaa humalassa. niinhän ei saa tehdä mutta imettää voi jos joku selvä huolehtii vauvasta.

Vierailija
22/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva (5 kiloa) imee kohtuuhumalaisen äidin (1.5 promillea) maitoa 2 desilitraa. Vauvan saama alkoholiannos on noin 0.3 g. Vauvan elimistön nestetilavuus on noin 3.5 litraa, (70 % viidestä kilosta) jolloin em. alkoholiannos aiheuttaa vereen 0.09 promillen alkoholipitoisuuden.

se kai on monella naisella jo sammumispiste?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut siis jekovitista tulee ihan minimaalinen määrä sitä alkoholia. Imetys alkoholin vaikutuksen alaisena on vaarallista sen vuoksi, että äiti on silloin epävarma hoitaja (liikkeet äkkinäisiä, koordenaatio heikkoa, vahinkoja sattuu helposti, eikä itse välttämättä huomaa niitä vaaranpaikkoja). Alkoholin määrä rintamaidossa vastaa veren alkoholipitoisuutta. Promille tarkoittaa tuhannesosaa (1ml/1l --> 0,1ml/1dl).

Nainen kestää alkoholia miestä vähemmän, koska naisen elimistössä on vettä vähemmän. Alkoholi liukenee veteen, ja mitä vähemmän on vettä, mihin alkoholi voi imeytyä, sitä väkevämpi se vesiliuos on. Pienellä lapsella vesimäärä on hyvin pieni, joten pienikin määrä alkoholia nostaa veren alkoholipitoisuuden vaarallisen korkeaksi. Jekovitista tai satunnaisesta hiprakkaimetyksestä tuleva alkoholin määrä on kuitenkin niin pieni, että siitä ei ole lapselle haittaa.

Jatkuva päivittäinen humalaimetys voi jo vaikuttaa, koska alkoholin poistuminen imeväisen elimistöstä on hidasta. Annostuksen mukaan annetulla jekovitilla määrä jokapäiväisessäkin käytössä jää pieneksi. Satunnaisen yliannostuksen hoitona on olla antamatta vitamiinia suunnilleen niin monena päivänä kuin mitä yliannostus on.

Jos päivittäisen annostuksen unohtaa helposti, voi koko viikon annokset antaa vaikka kerran viikossa (esim. maanantaiaamuisin koko viikon annos, muina viikon päivinä ei anneta).

Suositusten mukainen D-vitamiini annos on lähinnä riisitaudin ehkäisyyn. Siihenkin annos on hädin tuskin riittävä. Eli suositukset ovat D-vitamiinin annostelussa roimasti alakanttiin, joten sen suhteen yliannostus on hyvin harvinaista. Enemmän niitä tapahtuu siinä vaiheessa kun taaperon kanssa siirrytään pureskeltaviin tabletteihin ja taapero pääsee purkille ilman aikuisen valvontaa. Silloinkin hoitona on pitää taukoa suunnilleen niin monta päivää kuin epäilee tabletteja otetun.

Vierailija
24/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömään hedelmiä, sokerisia viljoja, maitoa ja muuta sellaista. Ne kaikki käyvät ruuansulatuskanavassa maitohappo- ja muiden bakteerien toimesta. Prosessissa syntyy aina myös alkoholia, jonka takia ihmisellä onkin toimivat systeemit sen poistamiseen elimistöstä mikäli haitallisia pitoisuuksia esiintyy.

Jos multa kysytään, onko tuosta määrästä lapselle fyysistä haittaa, niin mielestäni ei. Ajatuksena on kuitenkin etova, että rinnasta ravintona riippuvaisen pikkuvauvan emo kiskoisi tommoiset yli promillen kaatokännit. Lapsen putoaminen tai sen päälle nukahtaminen olisivat tuollaisessa tilanteessa todelliset riskit!

Vierailija
25/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisessa kunnosssa olevalla ihmisellä ei ole vauvan luo minkäänlaista asiaa.

Mutta imetyksen kannalta se vain kaksinkertaistaa annoksen. Vauvan vereen siis 0.19 promillea. Viisari taitaisi jo itse asiassa värähtää, vauva n hiukan kännissä!

Vierailija
26/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on tuttifrutin makuisia. Ei ne nyt mitään herkkuja ole ainakaan mun maun mukaan, mut kyllä meillä lapset niitä syö valittamatta.

Vierailija
27/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 1,5v ja tuo jekovitin anto on jo melkein mahdotonta, niin onko ne kapselit siis jotain hyvänmakuisia vai? Purtaviako?

Meidän poika on 1-vuotiaasta asti syönyt Minisun-tabletteja. Ne on pieniä ja makeita, mielellään niitä syö. Tippojen anto oli aina yhtä tappelua niin vaihdoin noihin tabletteihin. Suosittelen!

Ja D-vitamiinin suositukset on aika alakanttiin. Niistähän parhaillaan keskustellaan pitäisikö saantisuositukset jopa tuplata. Mä annan 2-vuotiaalleni 10mikrogrammaa päivässä, mutta hää juo luomumaitoa johon ei vitamiinia ole lisätty. Ei siis ihan heti tarvitse pelätä D-vitamiinin yliannostusta.

Vierailija
28/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaatokännejä ryyppäävä ihminen imetä tai edes koske vauvaan! Nämä minun laskelmani haluavat vain osoittaa, ettei esim. viinilasillisesta tai parista ole mitään haittaa imetyksen kannnalta.

T. ketjussa vastaillut ja laskeskellut biokemisti

Vierailija
29/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos multa kysytään, onko tuosta määrästä lapselle fyysistä haittaa, niin mielestäni ei. Ajatuksena on kuitenkin etova, että rinnasta ravintona riippuvaisen pikkuvauvan emo kiskoisi tommoiset yli promillen kaatokännit. Lapsen putoaminen tai sen päälle nukahtaminen olisivat tuollaisessa tilanteessa todelliset riskit!

Välillä tuntuu oliko raitistuminen "turhaa" jos se tapahtui mun lapsen kannalta liian myöhään eli jos oon jo pilannu hänet sillä alkoholimaidollani ja humalaisen loäsnä ololla (heitteillä vauva ei ollu silti koskaan kun oli muitaki hoitajia)

AHDISTAA!aina kun mietin tätä.. Tyttö nyt 4v, aurinkoinen ja kaikin puolin "normaali"lapsi.. mutten silti voi itse unohtaa ja antaa itelleni anteeks :'(( -9-

Vierailija
30/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna anteeksi itsellesi. lapsellesi ei ole ollut mitään haittaa. varsinkin kun on ollut selväpäisiä hoitajia!

Vierailija
31/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden päällekin on saavutus naiselle, puhumattakaan, että pystyisi silloin vielä imettämään.

Mut siis lainauksen kaavalla. 3 promillea / dl --> 6promillea/2dl. Alkoholia noin 0.6g. Tämä jaettuna vauvan nestetilavuudella (3,5l) saadaan 0,17 promillea.

Vauva (5 kiloa) imee kohtuuhumalaisen äidin (1.5 promillea) maitoa 2 desilitraa. Vauvan saama alkoholiannos on noin 0.3 g. Vauvan elimistön nestetilavuus on noin 3.5 litraa, (70 % viidestä kilosta) jolloin em. alkoholiannos aiheuttaa vereen 0.09 promillen alkoholipitoisuuden.

se kai on monella naisella jo sammumispiste?

Vierailija
32/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisessa kunnosssa olevalla ihmisellä ei ole vauvan luo minkäänlaista asiaa. Mutta imetyksen kannalta se vain kaksinkertaistaa annoksen. Vauvan vereen siis 0.19 promillea. Viisari taitaisi jo itse asiassa värähtää, vauva n hiukan kännissä!

Vierailija
33/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

annoksessa on 0.0025 g alkoholia. Ei siis pidä paikkaansa väittämä, että jekovitannoksessa on enemmän alkoholia kuin humalaisen äidin maidossa. Sitä on sata kertaa vähemmän. Mutta humalaisen äidin maidossakaan ei ole paljoa.

T. sama biokemisti

Vierailija
34/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna anteeksi itsellesi. lapsellesi ei ole ollut mitään haittaa. varsinkin kun on ollut selväpäisiä hoitajia!

antaa vielä itelleni anteeks :((

Oliko tää vastaaja se biokemisti joka mulle laski näitä vai joku muu?

Alkoholismi on vittumainen ja vakava sairaus, en voi tajuta silloista toimintaani mitenkään enää.

Vierailija
35/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaliannos 5 tippaa Jekovitia vauvalle annettuna vastaa alkoholimäärältään suhteessa samaa kuin jos aikuinen ottaisi teelusikallisen keskiolutta. Alkoholia on oikeasti ihan mitätön määrä annoksessa, maku vain on väkevä.

Niinkö? :O

Vierailija
36/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan ettei imetysajan alkoholimäärät ole olleet kauhean suuria ja että lapsesi on OK. Lapsilla, niinkuin aikuisillakin, maksan toiminta tehostuu ja toleranssi kasvaa altistuksen seurauksena, alkoholi on kuitenkin ihmiselimistölle tuttu aine

T. biokemisti, joka haluaa vielä muistuttaa että ei ole ok imettää tai käsitellä vauvaa humalaisena.

Vierailija
37/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa vielä itelleni anteeks :((

Oliko tää vastaaja se biokemisti joka mulle laski näitä vai joku muu?

Alkoholismi on vittumainen ja vakava sairaus, en voi tajuta silloista toimintaani mitenkään enää.

joka muuten olen tutkinut alkoholin vaikutuksia imeväiseen. itse olen imettänyt humalassa, en pahassa mut kuitenkin, ihan vaan satunnaisesti kylläkin enkä pode huonoa omaatuntoa koska tiedän ettei siitä ole ollut haittaa vauvalle.

Vierailija
38/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lusikallinen = 5 millilitraa, sata = 500 millilitraa (puoli litraa). Keskioluessa 4.5 % => puolessa litrassa 22.5 g alkoholia. 80 -kiloinen aikuinen = 0.28 grammaa/painokilo

Kolmen promillen maito 2 dl = 0.6 grammaa. 5 -kiloinen vauva = > 0.12 grammaa/painokilo

Vierailija
39/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 -kiloinen vauva = > 0.12 grammaa/painokilo

lieventääkö yhtään asiaa? :/

Vierailija
40/41 |
24.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa vielä itelleni anteeks :(( Oliko tää vastaaja se biokemisti joka mulle laski näitä vai joku muu? Alkoholismi on vittumainen ja vakava sairaus, en voi tajuta silloista toimintaani mitenkään enää.

joka muuten olen tutkinut alkoholin vaikutuksia imeväiseen. itse olen imettänyt humalassa, en pahassa mut kuitenkin, ihan vaan satunnaisesti kylläkin enkä pode huonoa omaatuntoa koska tiedän ettei siitä ole ollut haittaa vauvalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan